{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Betinget plus 1 klip på samme tid
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #1   21. okt Dvs du har 1 klip nu?

Du skal op til orienterende køreprøve - dvs teori og køreprøve. Hvis du består, beholder du dit kørekort, og så har du kun 1 klip tilbage før du får en ubetinget frakendelse.

3 år efter det klip du har på kontoen nu, får du det tilbage - og 3 år efter du får det ene klip og den betingede frakendelse, forsvinder hele baduljen igen, og så er du tilbage til "normal" med 0.

• #2   21. okt Tak for svaret så må jeg holde mig på måtten smiley

• #3   22. okt Hvis du inden for en periode af tre år begår seks overtrædelser, som har medført klip i kørekortet (eller fire klip som førstegangserhverver), vil du få en ubetinget frakendelse af førerretten i forbindelse med det sidste klip.
    https://www.fstyr.dk/privat/koerekort/frakendelse-og-generhvervelse-/klip-i-koerekortet

• #4   22. okt Super tak for svar smiley

• Poul L
    Poul L Tilmeldt:
    jan 2023

Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 55
    #5   23. okt Hej Simon W
    Jeg forstår din beskrevne situation som, at du under kørsel f.eks. 2. august 2024 lavede flere forseelser, hvor den ene var af en sådan art, f.eks. hastighedsovertrædelse på mere end 60 % ved at køre 129 km/t eller hurtigere, hvor højst tilladt 80 km/t. Samtidig blev du sigtet for en anden forseelse, f.eks. overhaling, hvor overhaling var forbudt, som medfører 1 klip (hvis det skete uden fare for andre).

Hastighedsforseelsen vil medføre en bøde efter takst og en betinget frakendelse i 3 år fra den dag, hvor afgørelsen falder (f.eks. ved betaling af bøden den 2. december 2024 eller at du betaler bøden eller sagen afgøres endeligt i byretten eller landsretten med diverse ventetider kan det f.eks. ende med at blive 28. februar 2026).
    Du får selvfølgelig også en bøde for overhalingen, men klippet for overhalingen har virkning i 3 år fra 2. august 2024, hvor forseelsen fandt sted.

En betinget frakendelse medfører også, at man inden for en bestemt frist skal bestå en kontrollerende køreprøve. Og hvis ikke, bliver din førerret administrativt inddraget.

Da du har haft kørekort i mere end 3 år, kan du ud fra de nævnte datoer indtil 2. august 2027 tåle at få et klip mere uden at der sker noget. Hvis du får 2 klip vil klip nr. 2 medføre en påstand om ubetinget frakendelse (det forudsættes her, at du har modtaget straf for hastighedsforseelsen, og hvis den del af sagen ikke er afgjort kan du risikere, at der påstås ubetinget frakendelse ved en samlet vurdering af alle sagerne.

Hvis forholdet med betinget frakendelse f.eks. først afgøres endeligt 28. februar 2026 vil du først være fri af den betingede frakendelse den 27. februar 2029.

Det med lang sagsbehandlingstid og ophobning af sagerne ved politi, anklagemyndighed og domstolene giver efter min mening nogen helt urimelige forhold for den berørte. Så hvis beviserne er stærke, kan det være en fordel for en selv, at få sagerne afgjort hurtigst muligt.
    Nogle sager kan dog ikke afgøres mellem politi og trafikant, men skal ifølge loven forelægges en domstol. Og så kan man jo kun krydse fingre og håbe på en hurtig og retfærdig afgørelse.
    Husk også, at en betinget frakendelse får betydning, hvis du ud fra de nævnte datoer frem til et tidspunkt i 2039 gerne vil køre med som ledsager for en 17-årig.

Alt dette med forskellige virkningsdatoer for klip og frakendelser kan være svære at forstå og beregne. Og det kan blive endnu mere broget, hvis man tidligere er straffet for alvorlige forseelser.
    Dertil er kommet bestemmelser om beslaglæggelse og konfiskation af køretøjer, der er helt sideløbende kapitel for sig selv.
    Alt i alt er nye trafikanter (førstegangserhververe) i en meget sårbar situation, og hvis man er glad for sit kørekort, bør man ikke mindst for sin egen skyld lade være med at lade sig friste til ulovlige manøvrer.

• #6   27. okt Tak for svar. Men sajmon du gik udfra jeg havde 1 klip i dit første svar for oven ikk ?

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #7   27. okt Jeg spørger jo om det.

Men mit svar er baseret på at du har et klip til at starte med.

Du burde have lært hvilke regler der gælder i trafikken, efterhånden. smiley

• #8   27. okt Super tak. Det var ogs sårn den sku forstås, men ja det lærte jeg så først da jeg var tæt å at miste den helt, men mange tak for hjælpen. Du må ha en go aften smiley

Kommentér på:
Betinget plus 1 klip på samme tid

Annonce