{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.692 visninger | Oprettet:

Fusk til lille motorcykel??? {{forumTopicSubject}}

Hejsa, jeg er en 18-årig dreng, som skal til at tage motorcykelkørekort. Det eneste, som holder mig tilbage, er reglerne. Jeg vil ikke ned at køre på en 125 cc med ingen hestekræfter. Jeg har set, at mange har fået skrevet enduro-cykler ind som små cykler. Er der nogen, der har forstand på at gøre det? Og hvordan hænger lovgivningen helt præcist sammen?

Edit: køre supermotard&motocross til hverdag inden folk begynder at " du er overhovedet ikke klar til 50 heste"

Tak for hjælpen


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fusk til lille motorcykel???
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.680
    #1   21. jul Du kan være heldig at finde en Enduro 125ccm som rent faktisk har de originale 28-32hk de er solgt med, som samtidig er godkendt til 15hk som du max må køre med.
    Din grænse er 125ccm OG 15hk - ingen af de to kan overskrides lovligt.

    Men der er langt imellem dem, og de koster ret mange penge i forhold til hvad man får, og som gadecykler, kræver de alt for meget opmærksomhed.

    Der er ingen måde at få mere end en 125ccm maskine mellem benene, med A1 kørekort.
    Folk der påstår andet - de er fulde af løgn, eller også er de bare uvidende om hvad loven rent faktisk siger.
    De fleste Enduro maskiner har en typegodkendelse på 15-17hk - det har min 450 også... Men den må du ikke køre på, på grund af motorstørrelsen.


  • #2   22. jul Det er ligemeget det er ulovligt jeg har snakket med min forskning da jeg tidligere fandt en ktm exc 400 og han sagde de var ligeglad med motorstørrelsen (den skal stå som 15 heste på parpir de ser den jo ikke og ved ikke den står med 50 heste)???? hvis det gir mening... bare den var under der der 12 kW så kunne den blive skrevet i mit navn ved godt forskning ikke dækker med jeg skal bare have pladen på og stå i mit navn er det muligt? Og hvordan får jeg fusket med den så den blir som en 450cc med 14 heste?

  • #3   22. jul Den cykel du kører på skal være synet / typegodkendt til A1.
    Det får du ikke en 450 ccm til at blive.
    Du kunne muligvis finde en kurrupt synsmand som ville skrive 14 HK drosslet på en 32 HK 125'er. (Men så kunne du også bare drosle og fjerne det bagefter.)
    Men jeg tror ikke på du finder en der vil indskrive en 450'er som en 125'er
    , en synsmand kan jo ikke ændre på typen.

    Det du har gang i kan ikke lade sig gøre.
    Og hvis du bliver standset bagefter skal betejnten jo være blind og døv for ikke at se at der er noget galt. Lige så snart de ser en A1 på en 450'er kan du vifte med nok så mange papirer, det er jeg ret sikker på de vil skide højt og flot på.

    Det nemmeste er at køre uden for kategori, hvilket jo er det du alligevel vil gøre.
    Det synes jeg er ualmindeligt dumt, men det er en anden snak.


  • #4   22. jul Rent forsikringsmæssigt: Hvis du laver en skade på en 50Hk maskine som står til at have 15 HK, skal du ikke tro det bare går igennem.
    Hvis det opdages, vil du højst sandsynligt få ingen/reduceret erstatning eller anlagt regres da den præmie du har betalt ikke modsvarer den risiko der har været. Det er bedrageri.
    Og nej - dit forsikringsselskab har ikke sagt at du bare kan køre på en 50Hk og have den forsikret som en 15 Hk. Så har du hørt det du vil høre og ikke hvad de har sagt.


  • #5   22. jul Jeg er udmærket godt klar over er ikke blir noget forsikring at hente men jeg bor rimelig meget uforstyrret så ja så, ung som jeg er tænker jeg ikke jeg blir stoppet indtil jeg kan opgradere


  • #6   22. jul Ok, men hvis du ikke regner med at blive stoppet, så er det da bare at køre.... hvorfor bekymre du dig så overhovedet om et kørekort..... smiley
    Nå, men fint du ved det med forsikringen.
    Og så held og lykke med det hele.


  • #8   22. jul Nå har jeg kigget lidt i det med en 125 også med mange heste hvad skal jeg helt præcist bruge hvis jeg køber en fra Sverige og hvordan blir den indregistreret

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.680
    #9   22. jul #2 - Som sagt er de fleste Enduro knallerter typegodkendt med få hk, så du skal ikke fuske med noget for at få den derned.

    #4 - Stop med det der skræmme eksempel. Det sker ikke. Der er ikke lovhjemmel til det. Der er ingen eksempler i dansk retshistorie, hvor et forsikringsselskab har kunne kræve regres på en skade, dækket af ansvarsforsikringen - baseret på kørekort kategori eller førerret.

    #5 - Så tænker du helt forkert. smiley
    MC kørsel er en social ting, så du kommer hurtigt til at køre hen hvor der er større chance for at møde ordensmagten, end derhjemme.
    Du siger du allerede kører MX / Motard og som 18 årig, er din konsekvens beregning væsentligt ringere end f.eks hos en 20-22 årig.
    En wheelie koster en betinget frakendelse af kørekortet - så i min optik er der en god chance for at du vil forsøge at stikke af fra politiet, hvis det rigtige sæt omstændigheder er til stede.
    Så ja du kan sikkert godt styre en let MC med meget effekt på lukket bane, men ude på gaden er der sideveje, blinde sving/vinkler, folk med mobiltelefoner, cyklister, fodhængere, regnvejr, modlys og alt muligt andet man skal tage stilling til - så du starter måske ikke fra samme sted som en der aldrig har kørt MC, men du er heller ikke ret langt foran ham eller hende, når det handler om situationsfornemmelse og reaktionsmønstre.
    Man tror man er en fucking badass fordi man kan nakke et 8 meter langt kassehop, lave en 4. gears wheelie, eller smide cyklen på tværs i indbremsningerne - men det er man ikke i trafikken fordi man kan de ting.
    Jeg skriver ikke det her for at afskrække dig eller være formanende - det handler bare om at der er andre mennesker omkring dig, når du færdes i trafikken - uanset hvor langt ude på bøhlandet du bor. smiley
    Jeg kender dig jo ikke, men jeg spår dig en kort karriere med MC kørekort, hvis du har 50hk motard mellem benene som 18 årig.

    #8 - Der er 3 ting som er vigtige.

    1. Den skal være landevejs registreret - det er IKKE NOK at den er Enduro registreret.
    2. Du skal have begge dele af den svenske registrerings attest, når du køber den.
    3. Du skal sikre dig at du kan finde et droslingskit til 15hk, hvis ikke den allerede er typegodkendt med 15hk når du henter den.


  • #10   22. jul Kør nu lovlig. Både for din egen og alle andres skyld.
    Med den indstilling du har, er jeg helt sikker på du ikke er voksen nok til at køre med mere end de 15 hk.


  • #11   22. jul Okay har lige læst tråden kan godt se at mine intuition måske ikke ligner den bedste det kommer endelig af jeg har en passion for motorcykler, jeg vil ikke ud og køre hurtigt men 15 heste er bare ikke nok når man er vand til at køre med 50 heste

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.680
    #12   22. jul #11 - Det har jeg også.

    Jeg kender godt det med at XX ikke er nok når man er vant til XXX... Men det er det. smiley

    Det er langt mere tilfredsstillende at køre hurtigt og effektivt på en langsom MC, end at køre langsomt på en hurtig MC - og på gaden skal man ikke bevise noget, eller vinde noget.

    Du skal gøre op med dig selv, hvad du kører MC for...


  • #13   23. jul Folk plejer at hente en 125cc 2takt fra tyskland eller sverige.
    Hvis ikke folk allerede kender udbuddet og ved hva de vil ha, så plejer folk at søge på blocket og mobile og se hva de ka få først, og så bagefter google hvordan landet ligger mht om de ka køres på A1 førerret, hva afgiften ligger på, om man ka få droslingskit hvis det ikke følger med knallerten.

    Så er det hjem og få den igennem synsmøllen som man gør med ethvert køretøj. Hav drosling monteret og hva der ellers ska være i orden, få plade, og så går folk ellers bareigang med at montere div. Sm hjul, axlesliders, tailtidy, ikke godkendt spejl, pladen.. evt noget 144cc athena og en uoriginal udstødning osv osv.

    Bliver man så stoppet så håber man det blir til en lille bøde for småting, Evt en synsindkaldelse, men for alt i verden ikke et tilbundsgående vejsidesyn...
    Er man flink får man som regel en hel del rabat.

    Grove træk.
    Jeg kender kun perifirært til hvordan det foregår ud fra hvad jeg har hørt fra folk der selv har gjort det.

    Det er ikke billigt og det er ikke nemt.
    Men det ved du allerede.

    99% af dem der er i danmark kommer ikke til salg fordi der allerede er en kø af potentielle købere til den fra dag 1 hos synsmanden.
    Så medmindre du kender nogen der har en 34hk 125er på danske plader de ska af med, så ville jeg sætte alt ind på at finde et godt eksemplar i et af nabolandene og få lagt en plan der indeholder alt, og så få den plan tjekket efter af publikum.

    Dem jeg kender der har gjort det har lagt omkr 60k alt i alt og et par hundrede timer i research og skaffen dele hjem og frem og tilbage.


  • #14   24. jul Altså jeg er 19 og har en brugt Yamaha MT125 og har haft en Suzuki GSX-S125.

    Min yamaha kan køre 131km/t standard og med en aftermarket udstødning og et vindskjold kommer du nemt op på 140km/t hvilket er mere end du behøver i Danmark. Optrækket på begge maskiner er meget hurtig til de når 90. Derfor man normalt snakker om 0-80 tider på 125cc cykler i stedet for 0-100, da alt efter 100 tager et godt stykke tid at komme op på. Og så lyder en 4-takts motor altså også bedre (især med aftermarket udstødning) end en skrøbelig 2-takts motor der er dyr at reparere.

    Men er man ligeglad med at lyde som en knallert og har man pengene og viljen til at kører på en enduro ulovligt + viden til at reparere når der er problemer. Så go for it, tør vædde med det vil være masser af sjov, især hvis man bor på landet ;).

    Men husk din forsikring dækker ikke hvis du gør den ulovlig, og hvis du er indblandet i et uheld skal du selv betale personskade og ansvarsforsikring på de indblandede ud af egen lomme + du vil risikerer at stå til ansvar selvom du var trafikanten der overholdte færdselsreglerne grundet dit køretøj er ulovligt.

    Kig på DBA, der er en Aprilia RS125 med 28hk til 35.000. Det er en af de hurtigste 2-takts 125cc motorcykler der findes med en topfart over 160km/t smiley


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.680
    #15   24. jul #14 - Du skriver

    Men husk din forsikring dækker ikke hvis du gør den ulovlig, og hvis du er indblandet i et uheld skal du selv betale personskade og ansvarsforsikring på de indblandede ud af egen lomme + du vil risikerer at stå til ansvar selvom du var trafikanten der overholdte færdselsreglerne grundet dit køretøj er ulovligt.

    Det er faktuelt forkert. Jeg har ondt af dig, hvis du har ladet en eller anden klaphat bilde dig det der sludder ind...


  • #16   24. jul Det er lidt speget med forsikringen.
    Jeg har forsøgt at læse op på det, og det er ikke sort hvidt (som jeg læser/har fundet ud af).

    Kører du over for rødt lys dækker din kasko ikke skaden på din bil, da du har handlet groft uagtsomt - medminde der var en god - ikke uagtsom grund - til at du kom til at køre over for rødt. (For at illustrere)

    Har du ikke førerbevis til køretøjet og forsikringen mener det er dine manglende evner der er skyld i ulykken, så er det dig der skal dokumentere at det ikke er tilfældet hvis du vil have dækning.

    Dvs. at der kan ikke siges noget præcist om hvorvidt der dækkes eller ej, det kommer an på situationen, men udgangspunktet er at hvis du er skyld i ulykken, så har du en dårligere udgangsposition hvis du har handlet ulovligt, handlet groft uagtsomt eller på anden måde gjort noget der kunne være skyld i ulykken.

    Men deraf følger også at crasher du i lovlig fart f.eks. fordi et rådyr løber lige ud foran dig, ja så vil forsikringen dække selv om du ikke har kørekort til kategorien, da det ikke her er manglende evner der foresager ulykken.

    Det er hvad jeg synes at have fundet frem til ved at google rundt.
    F.eks. her:

    Dækker min bilforsikring, når mit kørekort er udløbet, hvis der sker et uheld?
    Hvis du bliver involveret i et biluheld, mens dit kørekort er udløbet, vil bilens ansvarsforsikring normalt dække, hvis du er skyld i, at andre kommer til skade eller får ødelagt deres ting.

    Men det ugyldige kørekort kan betyde, at du ikke kan få dækket skaderne på din egen bil. Kaskoforsikringen på en bil dækker nemlig ikke skader på bilen, som er sket, mens bilen blev ført af en person, som ikke har et gyldigt kørekort.

    Hvis det kan bevises, at skaden ikke skyldes manglende kørefærdighed, kan skaden dog være dækket. Det afhænger altid af de konkrete omstændigheder ved uheldet.

    https://forsikringsguiden.dk/forsikringsoplysningen/faq-og-brevkasse/motorforsikring/


  • #17   24. jul En masse gode spørgsmål og svar i det link som udstiller at det kan være svært med forsikring og hvad der gælder.

  • #18   24. jul Jeg havde en Aprilia RS 125 som a1'er, totakter som gerne skulle lave de 28-30 heste, og den var synet og skrevet i papirene med drossel kit til 15hk, forsikringen stillede ikke spørgsmål da jeg købte den ihvertfald

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.680
    #19   24. jul #16/17 - Det er rørende simpelt.

    Kaskoforsikring er ikke lovpligtig. Selskabet kan 100% selv bestemme vilkårene, så længe de fremgår af den forsikringsaftale du indgår med dem.

    Ansvarsforsikringen er en lovpligtig forsikring, så det er vedtaget ved lov hvad den dækker, hvad den ikke dækker, og hvad der helt præcist skal til for at et forsikringsselskab kan kræve regres. Manglende kørekort eller kategori er ikke nok.
    Forsikringsselskaberne kan ikke skrue på andre faktorer end prisen - de kan ikke engang nægte at forsikre dit køretøj, men justerer de prisen højt nok op, er det jo ca det samme... smiley
    Det eneste der har den mindste chance for at give selskabet mulighed for regres (afkræve dig erstatning for den skade du laver på et andet køretøj) er noget man kalder grov uagtsomhed.

    Det er forklaret her: https://danskelove.dk/f%C3%A6rdselsloven/108

    § 108 Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning efter § 105, stk. 1.
    Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.


    Definitionen på det begreb, er beskrevet her: https://nft.nu/sites/default/files/93306.pdf på side 249.

    Ingen steder nævnes der noget om kørekort, kategori eller førerret.

    Der er PT ingen sager i dansk retshistorie, hvor et forsikringsselskab har fået tilkendt regres på det grundlag.


  • #20   24. jul Det er utroligt det fortsætter.
    Det er vitterlig ekstremt simpelt.

    Ansvarsforsikringen dækker medmindre du laver erstatningssagen med vilje, eller under grov hensynsløshed.

    Det et ikke forvirrende.

    Folk der snakker som om de havde et øre og to munde er forvirrende smiley ignorer sælgere politikere og alle andre afskygninger af meningsdannere, hvis du vil vide noget med sikkerhed.
    Gå direkte til kilden, også selvom vejen er lang og fuld af forhindringer.

    Læs loven. Så ved du allerede mere end 99,9% af betjentene
    https://www.retsinformation.dk/eli/lta/2021/1710


  • #21   24. jul Det er korrekt, at det jeg skriver om længere oppe er kasko.
    Jeg har ikke læst op på ansvarsdelen.


  • #22   24. jul Men ja for ansvarsdelen ser det ud til at det også er korrekt hvad i skriver:

    https://koerekort-guiden.dk/koersel-uden-koerekort/

    Det springende spørgsmål er så hvad "grov hensynsløshed" er.


  • #23   24. jul "Der kan bl.a. være tale om kørsel, der retter sig mod at forulempe eller bringe en medtrafikant i fare (chikanekørsel), hasarderet kørsel, f.eks. for at unddrage sig (politiets) forfølgning, hård og pågående kørsel, der medfører konkret skadeforvoldelse eller farefremkaldelse, og som udføres med bevidsthed om, at den fører til forulempelse eller fareforvoldelse, samt grove former for kapkørsel, flokkørsel og lignende ”chokkørsel”. Bestemmelsen vil også omfatte kørsel med køretøjer uden eller med meget betydelig nedsat bremse- eller styreevne eller andre mangler, der kan føre til nærliggende risiko for andre trafikanter, når risikoen har stået eller måttet stå føreren klart. Opregningen er ikke udtømmende. I princippet vil alle overtrædelser opregnet i § 118, stk. 1, efter omstændighederne kunne kvalificere kørslen som særlig hensynsløs, enten på grund af overtrædelsernes grovhed, antal eller indbyrdes sammenhæng."

    Så igen vil jeg påstår det ikke er helt sort/hvidt, men udgangspunktet er nok at der skal rigtig meget/flere ting til før det er groft hensynsløst.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.680
    #24   24. jul Man kan ikke påvise grov uagtsomhed eller grov hensynsløshed, for det handler om hensigt.

    Hvordan beviser man hensigt? Det kræver at personen selv erkender det...


  • #25   24. jul Når langt de fleste er enige om det er over stregen, så er det grov hensynsløshed.

    I realiteten er sort og hvid ikke engang sort-hvid.
    Nogen hvide er mere hvide i nogens øjne end andre hvide.
    Farvetemperatur og hvor reflektiv osv... har du nohensinde hørt om verdens sorteste sort

    Men simpelt, dét er det.

    Det #14 skrev er forkert.
    Og det har det været hver gang det er blevet skrevet.
    Og det vil det blive ved med at være.

    Vi ved alle sammen godt hvad en kvinde er, hvad voldtægt er... Og vi ved også alle sammen godt hvad grov hensynsløshed er..
    Det er når det er gået for vidt.

    Man kan sende alt ud i en anelang debat om definitoner der alle sammen ender med cogito ergo sum.
    Eller man kan have et mål og nå det.

    Ingen regel uden undtagelser.
    Men hvis noget er simpelt i denne verden så er det dét her.

    Ansvarsforsikringen dækker på tunet a1 mc.
    .


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.680
    #26   24. jul #25 - Grov uagtsomhed er hvad loven definerer det som. Ellers hører det ikke hjemme i lovtekst.

    Vores mening er ligegyldig i den henseende.


  • #27   25. jul Hvis du alligevel vil køre ulovligt, og det er det hvis cyklen har mere end 15hk og 125cc. Uanset hvad den er godkendt og eller synet med. Så kan du da lige så godt bare køre på det du har lyst til. Ulovligt begge dele. Men hvis man kan styre sig og kører ordentligt, så er risikoen for at blive stoppet også meget lille smiley

  • #29   25. jul #26

    Så vidt jeg har forstået er formuleringen grov hensynsløshed, idag.
    Ikke grov uagtsomhed.. men det er vist flueknapperi
    vi er alle sammen bare enige om #14 var misinformation og #15 var sandheden.

    Men tak for spændende læsning. Det var en dejlig kommentar på tingene du linkede til i #19 omend det tog mig noget tid at sætte tid af til det smiley

    Reglen om færdselsansvarsforsikrerens regres mod den ansvarlige for motorkøretøjet var tidligere udformet i overensstemmelse med reglen i forsikringsaftalelovens § 18, men i praksis havde reglen et betydeligt snævrere anvendelsesområde.34 Regresret blev stort set kun indrømmet i tilfælde af spirituskørsel med en betydelig promille, hvor der samtidig forelå grove kørselsfejl. Der blev derfor i stedet valgt en formulering, som bedre skulle svare til praksis, idet (aftale om) regresret kun skulle omfatte tilfælde af “grov hensynsløshed” — altså i princippet samme indsnævring, som erstatningslovsudvalget havde ønsket i erstatningsansvarslovens § 19. Det område man havde for øje, var alene “den bevidste tilsidesættelse af trafiksikkerheden” (f.eks. bevidst hasarderet kørsel, i modsætning til den momentane uopmærksomhed, uanset om denne isoleret set var grov)
    .35 Det var imidlertid ikke tanken, at den meget restriktive linie i retspraksis skulle ændres herved. Formuleringen rammer dog ikke særligt præcist de tilfælde, hvor regresret er blevet indrømmet; det er ikke tilstrækkeligt, at tilsidesættelsen af trafiksikkerheden er “bevidst”, og det er på den anden side heller ikke nødvendigt (medmindre man generelt vil hævde, at al spirituskørsel med høj promille må indebære en bevidst tilsidesættelse af trafiksikkerheden). Reglen er så snæver, at den ikke har nogen praktisk betydning.36 Den er således også klart snævrere end reglen i erstatningsansvarslovens § 19, men det må herved tages i betragtning, at begrænsningen af regresretten ikke har betydning i de tilfælde, hvor skadevolderen ikke er sikret ved policen; som det fremgik, er det navnlig i disse tilfælde, at ansvaret for kaskoskaden er blevet fastholdt efter erstatningsansvarslovens § 19.


  • #30   26. jul Ikke fordi jeg vil opfordre til ulovligheder, men ville det ikke være enklere blot at købe en lidt større (brugt) MC på måske 250cc og så håbe ikke at blive stoppet og kontrolleret indtil man fylder 20 år?

  • #31   26. jul #30 netop, når nu det alligevel er ulovligt, hvorfor så begrænse sig. Så længe man kører pænt og ikke tiltrækker sig opmærksomhed, så er der meget lille risiko ved det smiley

  • #32   26. jul Ender det også med??

  • #34   4. aug # 22

    I linket er der denne tekst:"Selvom forsikringsselskabet i første omgang betaler erstatter skaderne, skal du selv betale de materielle skader samt personskader. Det kaldes også regres."

    Det er forkert.
    Der er ikke regres ved ansvarsskader p.g.a. manglende eller forkert kørekort.

    Jeg troede vi havde fået den debat slået ihjel, så vi tager den lige en gang til for Prins Knud.

    Færdselsloven § 108 stk. 2

    Forsikringsselskabets hæftelse og regres

    § 108. Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning efter § 105, stk. 1.

    ”Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.”

    Kørekortet har ingen indflydelse på ansvarsforsikringen, og selskabet kan ikke kræve penge for skaden, med henvisning til manglende/forkert kørekort.
    Det er udelukkende handlingen der tæller.

    Bemærk især denne sætning i lovteksten: "...hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.”

    En forsikringsbegivenhed kan ikke fremkaldes med et forkert stempel i kørekortet.


  • #35   5. aug Jeg har nu skrevet til Kørekort-Guiden med forslag til ny tekst.
    De har rettet det til, så det står korrekt.

    Nederst på siden:
    https://koerekort-guiden.dk/koersel-uden-koerekort/?fbclid=IwY2xjawEdfrtleHRuA2FlbQIxMAABHRTjGY6Qsy-LWEYCjSlEtBAgr5PrXaRf1juPZrrTeNE6NsNVpIvO3OkZ7A_aem_xFkQZvrDMcZnhMNBYVe5Yw


  • #36   12. aug Du kan da bare sætte dig op på en stor MC så.
    Bøden er den samme.

    Hvis du har kørekort til 12 HK og du kører på 35 HK, så kører du "uden føre ret".
    Bøden er 5.000 eller 7.000 kr.


  • #37   14. aug Jeg har snakket med mit forsknings selvskab og de forsikrer den med ansvar ligemeget hvad

  • #38   17. aug Køb den motorcykel du foretrækker.
    Hvis du ikke vil køre lovligt, er der ingen grund at søge råd.
    Det er ret simpelt. Du kan køre på en lovlig A1 motorcykel, eller du kan frit vælge at køre på en ikke A1 ulovligt
    Du har ret i at ansvarsforsikringen vil dække og der er kun en teoretisk risiko for at regress kan komme på tale.

    Men hvorfor tage et A! kørekort; hvis du vil køre ulovligt på en større MC???
    Er det ikke spild af penge?
    Hvorfor venter du ikke til du kan få et kørekort til den MC du vil køre på?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.680
    #39   18. aug #38 - Fordi han kommer fra en generation med røv elendige forældre, som ikke har sat grænser nok for ham. Det er åbenbart meget svært at sige nej nu om dage.

  • #40   19. aug For helvede Sajmon smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 280 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.680
    #41   19. aug #40 - Du ved jeg har ret... smiley

  • #42   19. aug #38
    Jo før han tager a1 førerretten, jo kortere tid er der til han lovligt kan køre A2 og A.

    Derfor tager folk pappet så snart de kan, uanset om de har tænkt sig at lade være at købe mc før de bliver 20, eller de har tænkt sig at købe rigtig mc før de 20 år.
    Det er smart nok at tage pappet nu, selvom han ikke magter at spilde sin tid på 125cc knallert 2 år.

    Ikke dermed sagt der er noget galt i at starte på en 125cc knallert
    Men nu har vi at gøre med en ung mand, som har kørt supermotard, og garanteret også har kørt knallert nogen år med samme vægt og kraft og topfart som en a1 maskine. Så i det her tilfælde er det ikke en pige der skal have sin første maskine, det er en erfaren ung mand som (imo) burde have startet som vi gjorde det...

    Da far var ung hed det jo 34hk når du fylder 18 år.
    Og det ku godt være på en 600cc maskine.
    Og selv det var der mange af os der ikke overholdt...
    Jeg er selv startet på tunede knallerter og småmotorcykler. Intet galt i at starte småt. Tværtimod. Men som man siger, Too much of anything will kill you, selv forsigtighedskal man være forsigtig med at overanvende


  • #43   19. aug Uanset, så vil det altid være en god ide at tage et kørekort før man starter på kørslen. Man lærer jo en hel det ved at tage kortet.

  • #44   20. aug "Da far var ung hed det jo 34hk når du fylder 18 år....."
    Nix, da far her var ung, tog han kort på en GN250, og kunne køre hvad han ville bagefter.
    Kategorierne var kun med eller uden sidevogn.
    Vi klarede det fint alligevel - det kører jo ikke hurtigere end man drejer på håndtaget.


Kommentér på:
Fusk til lille motorcykel???

Annonce