{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
561 visninger | Oprettet:

Jan P
Jan P
Tilmeldt:
10. okt 2006
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3

Import af ny MC {{forumTopicSubject}}

Hej - Nogen der har erfaring med import af ny mc (under 4.000 km) fra et ikke EU land (Norge).
Jeg tænker specifikt på moms og told (og norsk refusion af ovennævnte).
MC sælges ikke i Danmark. Men da den også vil blive forhandlet i Tyskland går jeg ud fra at den har EU typegodkendelse.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Import af ny MC
  • #1   21. apr Start med at finde ud af, om den cykel du køber har en EU-typegodkendelse. Det må den norske importør vide. Og han må også kunne fortælle, om og hvor meget lokal afgift, der kan refunderes ved salg, formentlig enklest, hvis han kan levere den i DK. Husk at SKAT ved import udefra tillægger et minimumsbeløb til fragt, der skal lægges oven i købsprisen, inden told og moms beregnes.

    Jo da, jeg hentede i 2007 en VF1100S med 800km på klokken i CAN. Det var der ingen ben i, men den er heller ikke blevet indregistreret dvs afgiftberigtiget endnu. Året efter en tilsvarende med 25kmiles på tælleren fra USA, og den blev indregistreret uden problemer. Men det var dengang smiley


  • Jan P
    Jan P Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #2   21. apr Da den også vil blive solgt i Tyskland, går jeg ud fra at den er EU typegodkendt - men det skal selvfølgelig sikres!
    Jeg tænker at i Norge bliver der først betalt afgift når der skal plader på - ligesom herhjemme.
    Så er der kun tolden - skal man betale told 2 gange - i Norge og i Danmark smiley ?


  • #3   21. apr Du skal betale afgift een gang + moms, når den har kørt under 6K, som jeg husker det, men tjek det grundigt smiley

  • Jan P
    Jan P Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #5   21. apr Har fundet en forhandler omkring Hannover - så er der betalt tysk told og moms.
    Gad vide hvad skat siger til fragt hvis man selv kører den hjem på en trailer ?

    Og der er fint kørevejr idag smiley


  • #7   21. apr Importerer du fra et EU-land er fragten ligegyldig, idet der ikke skal beregnes told og moms. Registreringsafgiften udregnes ud fra nypris og aktuel handelsværdi.

  • #8   22. apr Er/var der ikke en regel om, at den skal have kørt mere end 6.000 km, for at undgå at skulle betale moms i DK? (også indenfor EU)

  • #9   22. apr I FDMs fortolkning:

    Hvordan er reglerne inden for EU?
    Der skal ikke betales told og moms, hvis bilen indføres fra et andet EU-land, hvor:

    * Der er betalt moms.
    * Bilen er over 6 måneder gammel og har kørt mindst 6.000 kilometer.

    Hvis bilen ikke opfylder disse alders- og kilometerkrav, eller hvis bilen indføres fra et land uden for EU, skal der betales både told og moms.
    citat slut


  • Jan P
    Jan P Tilmeldt:
    okt 2006

    Følger: 1 Emner: 1 Svar: 3
    #10   23. apr Fra en EU side har jeg sakset flg: "Du skal betale moms i det land, hvor du indregistrerer bilen. Du skal betale moms af bilens samlede pris – dvs. også eventuelt ekstraudstyr eller tilknyttede udgifter som leveringsomkostninger.

    Hvis du køber bilen i ét EU-land, og du vil indregistrere den i et andet EU-land, skal du informere bilforhandleren om det, så du ikke betaler moms i købslandet.

    Hvis du har betalt moms to gange, dvs. både i det land, hvor du køber bilen og i det land, hvor du indregistrerer den, har du ret til refusion. Det skal du først tage op med sælgeren og dernæst med skattevæsenet i det land, hvor du har købt bilen."

    Sætning 2: Jeg har talt med forhandleren i Tyskland - og han har før solgt uden moms til eksport - der må jo være nogle regler for hvordan han kan dokumenterer at momsen er blevet betalt.

    Lidt af et projekt når fabrikatet ikke eksisterer i Danmark ! Men nu er jeg så heldig at bo i Sønderjylland og forhandleren i Flensborg smiley


  • #11   23. apr Hvorfor spørger du ikke bare SKAT, om du kan undgå dansk moms, hvis du har betalt den -- formentlig fortsat lavere -- tyske MwSt?

Kommentér på:
Import af ny MC

Annonce