1.306 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 19 Svar

Benjamin J
Benjamin J
Følgere: 3 Emner: 1 Svar: 3

Modificering Modificering

Jeg tænker at det umildbart er et vidt diskuteret emne, både med mange holdninger, men også mange forskellige tolkninger af lovgivningen.
Jeg trænger dog selv til at blive lidt klogere - så her håber jeg i kan hjælpe lidt til.

Jeg købte i sommers en billig fin Suzuki GN125. Motorcyklen står ikke som original, men der er kun modificeret på æstetikken, altså hverken på stel eller motor (udover ny karburator og luftfilter)

Jeg købte den for billige penge da den stod som ufærdiggjort. Der mangler bl.a. divs. lygter, sæde og lidt andre små ting.

Jeg har søgt reglerne tynde i forhold til modificering af stel, men jeg synes det simpelthen forvirrende i forhold til lovgivningen på området, og når jeg har søgt divs. forummer, så virker det til at folk har forskellige tolkninger af lovgivningen.

Så helt konkret - må man f.eks. skære i stellet (se billede, rød boks), og fjerne + tilføje et nyt hængestykke (jeg ved ikke hvad man kalder det) som f.eks. en hoop.
Derudover må man fjerne f.eks. ubrugte tabs (se billede, grønne bokse) som ikke er i brug + må man svejse nogle nye på som man i stedet kan bruge?

Jeg har ikke brug for holdninger i forhold til hvad folk synes om at modificeret i stellet, men helt konkret hvad lovgivningen siger - æstetisk har vi hver vores smag. smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Empty a pond, remove the fishes and stones around it. 4.500 kr.
  • Brusearmatur 1.000 kr.
  • Montering af stikkontakter til hvidevarer 1.650 kr.
  • Rengøring, klipning, oprydning mv af lille gårdhave 1.780 kr.
  • Lagt fliser 1.500 kr.
  • Rør til Køkkenvask hænger ikke sammen 2.100 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Modificering
  • #1   16. dec 2023 Bøjlen i bagenden må helt sikkert ikke saves af.

• #2   16. dec 2023 Generelt må stellet ikke modificeres. Men at fjerne de tabs indrammet i grønt er nok ikke direkte ulovligt (uden at vide det 100%), da man ikke er ændrer på noget bærende i stellet ved at fjerne dem.

• Benjamin J
    Benjamin J Tilmeldt:
    dec 2023

#3   16. dec 2023 Modtaget. Jeg formoder derved også at når der skrives bøjlen i bagenden, så menes hele bøjen. Altså heller ikke delen som stikker op og går henover må modificeres? Altså f.eks. ved at påsvejse et lige stykke metal henover som ligger fladt?

Kender nogle til grunden, til at reglerne omkring modificeringer af motorcykler i Danmark er så strikse? Jeg synes ikke at have stødt på andre lande som har lige så rigide regler på området?

• henrik n
    henrik n Tilmeldt:
    aug 2007

Følger: 16 Følgere: 2 Svar: 60
    #4   17. dec 2023 Det er jo lige nøjagtigt problemet i DK.Der sidder nogle mennesker og kigger ind i nogle rammer.Og hvis din ide.Ikke passer ind i disse!!
    Så er du diskvalificeret.Andre lande har en mere liberal holdning til hjemmebyggede ????

• #6   17. dec 2023 Hvor gammel er den, spørger mest for der er da ikke nogen andre end dig der aner en fis om hvordan den ser ud i detaljer.
    Snitter du de 2 ører af og flytter hvad så???? Præcis....ingenting! Snit, slib og nymalet stel og der er ikke et øje tørt smiley

Bagenden ville jeg nok ikke snitte i

Det eneste der kan ødelægge forestillingen er at den synsmand der skal have fingre i den er en nørd og samtidig er formand for Susuki GN 125 klubben, men det er vist odds 1 til 100000000

• #7   17. dec 2023 Det er et spørgsmål om at du ikke må forringe styrken i stellet.
    Og lige så snart du ændrer på f.eks. bagrammen så har du ændret på styrken.
    Det kan godt være det du laver giver samme styrke eller er stærkere.
    Problemet er at du ikke kan dokumentre det.
    En ting er at få det godkendt, en anden ting er at du skal betale afgift af cyklen igen:
    https://motorst.dk/borger/ombygning-og-reparation-af-mc-og-biler/ombygning-og-reparation-af-motorcykel

Rød kategori: Ændring af:
    dele af stel, der har betydning for styrken af den bærende konstruktion eller dimensionsændringer

• #9   18. dec 2023 Der er et firma, der ved alt om hvad du må og ikke må, men det koster en krig at få deres velsignelse.
    Hvis du skærer bagerste stump af, på den forkerte side af bøjlen, så har du rodet dig ud i noget snavs. Selv om du svejser en forstærkning på igen, så vil de have en godkendelse på det og så skal der både ingeniører og andre skriverkale på. Det er også pissedyrt og helvedes bøvlet.
    Du kan også vælge den metode som har været brugt i mange år. Skær og svejs ny forstærkning igen på der dur. Fjern alle unødvendige og ligegyldige beslag og mal stellet pæn så der ikke stikker svejseklatter ud under lakken.
    Sandsynligheden for at nogen skulle opdage noget er lig nul.
    Men som alle flueknepperne straks vil råbe : DET ER ULOVLIG og ja, gu er det så, men vi har det fandme skægt ! smiley

• #10   18. dec 2023 for og svare på dit spørgsmål ang lovgivningen så må du kun skære af ved den gule streg jeg har lavet og du skal sørger for og tage masser af billeder før og efter,
    hvis du skær længer inde så du fjerner den org bøjle så skal der svejset noget Loop eller andet i og der er noget med der både er krav til selve loopet som enten skal fremstilles i x antal eksemplar om året eller være TUV godkendt og det skal svejset på en bestemt måde,
    og så skal man vis umenbart os betale autoconsult omkring 5.000kr for de godkender det og så til syn og få skrevet ændringerne ind,
    så på sådan en billig cykel er det mange penge og bruge på det hvis det skal være lovligt,
    jeg har dog hørt om nogen der skære af og få svejset nyt i og synet og godkendt det og skrevet det ind uden autoconsult har været ind over men mange siger os at så er det faktisk ik lovligt,
    og så er der os den afgift messige sag af siden med hvor vidt cyklen har skiftet identitet for nå synsmanden skriver en konstrativ ændring ind ryger der automatisk en notifikation vider til told og skat som så vil bede om billeder af cyklen,
    jeg har dog hørt at kontakter man told og skat på forhånd og spørg om afgift på den pågældne ombygning få folk ofte afvide de ik skal betale ny afgift hvor de først nævnte hvor told og skal kontakter folk og spørg efter billeder der skal næsten altid betales afgift
    (måske fordi de tænker nu har vi sku haft besværet med og selv skulle indhendt oplysninger så nu skal du os betale for det..he he)

profilbillede
  • #11   18. dec 2023 #Gammelsmølf:
    Jeg tror din gule streg er for langt fremme. For hvis man skærer der, skærer du også støddæmper monteringen af.
    Og støddømperens montering i stellet er en del af konstruktionen.
    Så jeg vil påstå at den gule streg skal om bag støddømper monteringen = absolut minimalt hvad der kan skæres af.

• #12   18. dec 2023 ...man kan måske endda argumentere for at fladklemningen af stelrøret bag stæddæmperophænget har betydning for styrken . For støddæmperophænget sidder på undersiden af røret, og hvis røret pludselig er et hul, hvor undersiden ikke er forbundet til oversiden, så er undersiden svækket.....

• #13   18. dec 2023 #11: Du skal have nye briller. Det er ikke der støddæmperne er monteret.

• #14   18. dec 2023 Ahhh, de sidder længere fremmen på studsen på flangen i bøjningen...
    Check der.

• #15   18. dec 2023 Mupersule N
    he he nej det er vist huller til og montere bagskærm der er der

• Benjamin J
    Benjamin J Tilmeldt:
    dec 2023

#16   19. dec 2023 Rigtig mange tak for jeres gode in-puts. Virkeligt fedt. smiley
    Jeg er da blevet en smule klogere, men måske endda på hvad jeg selv tænker at gøre.

Først og fremmest - støddæmperstudsen sidder langt længere fremme end ved den gule streg. Det du sikkert påpeger er huller til monterering af bagskærm.

Jeg tænker umildbart at jeg vil, som nogle også skriver herinde, fjerne de unødvendige monteringsstudser (afmærket i grøn på billedet) og evt. påsvejse nogle nye som kan bruges til bl.a. batterikasse.
    Derudover tænker jeg, i stedet for at skærer hele bagsiden af stellet af, som ellers var det jeg lidt håbede på jeg måtte, altså på modsatte side af bøjlen, end der hvor #10 har sat en gul anmærkning, og selv påsvejse en ny afslutning på bagstellet.
    Jeg tænker i stedet at skærer bøjlen af og påsvejse en mere flad og plan forstærkning, så et nyt sæde kan komme til at ligge fladt. Så tænker jeg umuldbart det er lettere at narer en synsmand end hvis hele bagstellet var modificeret, da dette nemt kunne ses ved en hurtig google søgning på modellen.
    Det er nok det kompromis jeg må gå med. Kryds fingere for at det går smiley

Igen, rigtig mange tak for jeres hjælp. smiley

• #17   19. dec 2023 Eventuelt bare cutte den org bøjle ned i højden og varme og reshape den lidt så den stadig ser org ud eller ihverfald lave en med ombukket kanter så den ser rimelig org ud isteden for bare et stykke fladjern hvor det er tydeligt og se det ik er org

• Benjamin J
    Benjamin J Tilmeldt:
    dec 2023

#18   19. dec 2023 #17

God ide!

• #19   19. dec 2023 husk på der findes 2 former for ulovligt,
    der er det der nemt kan ses og så er der det der ik kan ses,
    og hvis det ik kan ses er det så i virkeligheden ulovligt?? ha ha smiley

• henrik n
    henrik n Tilmeldt:
    aug 2007

Følger: 16 Følgere: 2 Svar: 60
    #20   19. dec 2023 Husk love og regler.
    Er lavet for at kunne omgås!!
    Så er det det bare at være smart ????

• #21   19. dec 2023 Man skal bare huske på, at laver man noget der ikke kan godkendes og det bliver opdaget, så står man med en cykel der kun har skrotværdi. Om man vil tage risikoen, er helt op til en selv.

Kommentér på:
Modificering

Annonce