{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.336 visninger | Oprettet:

Jones J
Jones J
Følger: 11 Emner: 1 Svar: 4

Vedligeholdelse af crosser {{forumTopicSubject}}

Hej derude
Jeg skal til at starte til cross meeen jeg er sgu lidt usikker på hvornår man skal skifte alle tingene på sådan en maskine altså fx stempel, krumtap, gearolie, luftfilter, filterolie og alle de ting der nu er og hvor mange timer man skal køre for at skifte det???
Det kunne være en kæmpe hjælp hvis i skrev lidt det må gerne være lidt simpel

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Vedligeholdelse af crosser
  • #1   9. jul 2023 Prøv at se i din manual. Jeg tænker det afhænger af hvilken maskine du har.

• #2   9. jul 2023 Du bør vide det med sikkerhed, når du selv vil vedligeholde. Det kræver at du gør det tunge arbejde selv, frem for at spørge publikum og få et gennemsnit af skud i tågen fra folk der ikke ved hvad maskine du har
    1 Find ud af præcis hvad mærke, model, årgang og variant din maskine er.
    2 Find ud af hvad du kan finde på google/youtuube om serviceskemaer, kendte svagheder, fremgangsmåder osv med præcis din maskine
    3 Tjek at de ting du har læst dig frem til, faktisk er rigtige og ikke er forkerte.

Hvis du aldrig rigtig finder ud af hvad du laver, så bliver det aldrig rigtig godt. 1 time investeret i starten er som regel 10 timer sparet i enden

• Jones J
    Jones J Tilmeldt:
    jul 2023

#3   10. jul 2023 Ja du skal bare vide hvor meget jeg har prøvet at finde ud af alle de ting og jeg kan sagtens forstå du bliver lidt mobset men det skal der også være plads til maskinen er en husqvarna tc125 2017 hvis du stadig ville hjælpe har brugt mindst 10 timer på at finde ud af det men har ikke fundet noget endnu

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 282 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.721
    #4   10. jul 2023 Find en værkstedsmanual til den, eller spørg din lokale mekaniker. Du får et forhold til ham/hende uanset hvad, for det er der du skal købe stumperne.

• #5   10. jul 2023 Husqvarna er ligefrem så flinke, at de har manualer til fri download
    https://www.husqvarna-motorcycles.com/en-us/service/user-manuals.html
    bare skriv model og årgang.
    Det tog ca. 1 minut at finde:)

• Jones J
    Jones J Tilmeldt:
    jul 2023

#6   10. jul 2023 Tusind tak for hjælpen men der er ingen grund til at være flabet som sagt har jeg prøvet at finde ud af så meget som overhovedet muligt det kan være i ved mere om det og kan finde det på korter tid men det er ikke ens betydning med at jeg kan. Det er jo en side hvor man hjælper folk jo sååå

• Sajmon ™

#7   10. jul 2023 Jeg ser bogstaveligt talt 0 indlæg som er flabede.

Alle i tråden har hjulpet dig, så hvad er det helt præcist du brokker dig over?

• Jones J
    Jones J Tilmeldt:
    jul 2023

#8   10. jul 2023 Fx det liaw skrev og at du skrev det tog 1 minut at finde som om jeg var dum at jeg ikke kunne finde det
    Men ja tak for hjælpen og i må fortsætte god dag

• Sajmon ™

#9   10. jul 2023 Hvor har jeg skrevet noget om et minut?

Min kommentar er baseret på min erfaring fra over 15 år med Enduro og MX. Glem alt om at gøre alting selv eller handle alt billigt på nettet, for hvis du havde de evner, ville du slet ikke spørge nogen om noget. Din lokale forhandler er en god ressource på alle punkter. Den klub du skal være medlem af for at have licens, er en lige så stor ressource for dig.

Jeg tror du skal kigge lidt indad her, og spørge om det er dig der måske er lidt nærtagende, hvis de her kommentarer går dig så meget på...

• Jones J
    Jones J Tilmeldt:
    jul 2023

#10   10. jul 2023 Det var heller ikke dig der sagde 1 minut. Komentarne er ikke noget problem jeg ville bare prøve at gode den gode tone og tænker vi skal afslutte denne diskussion vi får ikke noget godt ud af det og tusind tak for hjælpen jeg spøger også fordi jeg skal til at starte i næste sæson altså efter vinteren og jeg bare gerne ville have lidt styr på tingene men du må undskylde jeg brugte din tid her du må fortsætte rigtig god dag

• #12   10. jul 2023 stempel afhænger af motortype de små 2 taktere kan variere alt fra 5-20 timer, er det større som en 300 cc så er 60-80 ingen problemer.. men kig lige i manualen når du får den
    krumtap ca 100 timer
    gearolie 5-8 timer afhængig af brug
    luftfilter hver træning/løb
    filterolie samme som filter
    hovedrenovering hver 100 timer (alle lejer og pakdåser)
    støddæmpere skal have service ca hver 30 time

luftfiltre kan selvfølgelig vaskes og renses
    den er højst sandsynligt med linksystem (bagdæmper) vær opmærksom på at pakdåser er i orden og at fedtet ikke bliver dårligt, det kan ikke undgås at der kommer bare lidt fugt/vand ind så det ville jeg skille ad som minimum hver 15 time MAX og smøre op på ny

du skal bare vide en ting at det absolut ingen billig sport er.. sparer du på servicen så bliver det langt dyrere i sidste ende

• #13   10. jul 2023 er du god til engelsk?
    så lad youtube blive din ven.

der vil være en video der viser 999/1000 af de ting du skal have gjort og skiftet.

• Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

Følger: 3 Svar: 136
    #14   12. jul 2023 Hvis stempel og krumtap er defekt, så piller du motor ud, og afleverer til mekaniker.
    Ikke noget man roder med uden fagkundskab.

• Poul L
    Poul L Tilmeldt:
    jan 2023

Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 55
    #15   12. jul 2023 Hej Jones
    God fornøjelse med sporten.
    Og snak med dine nye venner i crossklubben.
    De kan helt sikkert give dig nogle gode tip om alt muligt, så du kommer godt i gang og minimerer risikoen for skader på dig selv og maskinen.

vh
    Poul

Kommentér på:
Vedligeholdelse af crosser

Annonce