1.648 visninger
|
Oprettet:
FølgFølg ikke
13 Svar
Serviceinterval - Hvor mange følger det? Serviceinterval - Hvor mange følger det?
Jeg var lige inde at kigge på et skema for serviceintervaller. Ved en af rubrikkerne stod der, at man skulle skifte alle gummidele på bremsekalibrene hvert andet år (hvilket lyder ret skørt).
Derfor kommer mit spørgsmål. Ud over udskiftning af olie, kølervæske og diverse almindelige sliddele, hvor mange føler så serviceintervallerne?
Beskriv gerne jeres årlige service rutine (hvis I da har en).
0 synes godt om
feb 2021
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 47
Derefter laver jeg det selv.
Hvad jeg så laver......standard sagerne og hvad som det nu engang er behov for,det varierer jo hvad som er de svage punkterne fra mc til mc (du kan jo kikke i det aktuelle service hæftet og se hvad som er planlagt gjort).
Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.708
Jeg bruger min sunde fornuft, baseret på mere end 15 års erfaring med at skrue MC. Nogle ting er fabrikanterne hysteriske med - andre overser de.
På MC'er med væskekobling skal man f.eks skifte koblingsvæske oftere end man skifter bremsevæske, da den lever et langt hårdere liv med hyppige temperatur skift.
Olie- og filterskift overholder jeg til punkt og prikke. Det samme med tændrør og ventilkontrol.
jun 2016
Følger: 7 Følgere: 225 MC-er: 1 Emner: 59 Svar: 226
En motorcykel skal være i orden mekanisk, men nogle punkter mener jeg bare er HELT unødvendige. Derfor ville jeg høre, om der var nogen der delte samme mening, eller om folk fulgte service til punkt og prikke.
jun 2016
Man skal kontrollere om forlygten står korrekt - og man skal kontrollere om støttefoden går let, er ideen.....
Er det et problem at gøre folk opmærksomme på kontrollere om deres forlygte står korrekt? Den kan enten blænde modkørende eller også får man ikke nok lys ud af den når det er mørkt, hvis den står forkert.
Stramt støtteben kan gøre at din cykel går ud når du sætter den i første gear og skal sætte i gang, hvis det ikke slår helt op så støttebens kontakten bliver deaktiveret. Det kan også gøre at den går ud mens du kører, hvis det falder en smule ned og aktiverer kontakten.
Når man skriver i en manual at gummidelene i bremsekaliprene kan være slidte eller møre efter XX måneder, er det heller ikke fordi man kan påregne at bruge 500 kroner og et par timer på at dimse med det hver XX måneder, men fordi man skal kontrollere det, for at sikre optimal funktionalitet. Det vil man gerne have i bremserne på en MC, tænker jeg.
Eller tager jeg fejl?
jun 2016
Mærke, model og årgang...
jun 2016
Kontrollerer og justerer du selv ventilerne? Hvor svært et arbejde er dette?
mar 2008
Følger: 7 Svar: 9
jan 2006
Følger: 8 Følgere: 16 MC-er: 5 Emner: 17 Svar: 331
Det hænger jo nok også sammen med at hvis/når man har kørt mc i mange år, så ved man jo hvad der skal kigges efter regelmæssigt.
Så er man jo også fri for at betale de uhyrlige summer det koster at kører til service, med en mc som er flere år gammel, og som man jo godt selv kender bedre end mange andre.
Det er så bare min mening??
jan 2015
Følger: 1 Følgere: 18 Annoncer: 1 Emner: 4 Svar: 695
Kører måske 2.000 km om året og cyklen skal til service for hver 10.000km eller hvert år - tror jeg det er.
Men hvis alting virker så gider jeg ikke køre til service hvert år efter kun 2.000 km.
Cirka halvvejs skifter jeg måske olien, og så kommer den til service igen om 3-4 år.
Typisk fordi der er en anledning, f.eks. nyt bagdæk.
Ja, bremsevæsken taber kogepunkt, og skulle jeg på trackday ville jeg sørge for friske væsker osv. Men jeg triller på arbejde af landeveje og så er det nok fint med skift hvert 4 år.
Når jeg så triller den ind til service får de lov til at gøre hvad de synes - og de har aldrig skifter noget gummi i bremserne f.eks.
jul 2020
Følger: 4 Følgere: 18 Emner: 8 Svar: 423
Skifter bremsevæske om vinteren, og motorolie og filter. Når det er sæson skifter jeg olien for hver 3500-4000 km, der står 6000 i bogen, men olien i MCere lever et hårdt og varmt liv.
Og det behøver man nok ikke, men når jeg nu gør det selv er det ikke så galt igen. Det er også lykkedes, og bilde mig selv ind den går bedre af det
Ventiler blev tjekket da jeg købte den, en indsugningsventil var på kanten, og det skal gøres for hver 40000km så det er ikke hver uge, luftfilteret skal skiftes for hver 24000 og er 1år og 8000 km gammelt.
Kæde og tandhjul har altid min opmærksomhed og baghjulet ryger af om vinteren så alt er rent og igen halvvejs sammen med olien. Baghjulets nav bliver møget af skidt, det kan ikke komme ind nogen steder men jeg kan godt lide og skifte sandet og støv ud ind imellem
Serviceinterval - Hvor mange følger det?