Kasko eller ej? Og er en 1000cc det værd? {{forumTopicSubject}}
Godmorgen folkens. Jeg havde kigget lidt rundt efter priser på forsikringer til diverse mc'er, og er kommet forbi mange der vælger at have kasko. Jeg kan slet ikke se, hvordan det skulle give mening at have kasko på mc'er til 50.000-60.000kr og under. Derfor ville jeg gerne lige høre, om I vælger kasko til på jeres cykler?
Dertil ville jeg også lige høre, om I mener, at det kan betale sig at have en "supersport" (1000cc med R'er) i dagens Danmark? Jeg kan ikke rigtig se, hvornår man skulle have brug for noget større end en 600'ere, med de regler vi har. Kom evt. med jeres begrundelse til, hvorfor I ejer (eller kunne finde på at eje) en 1000cc'er.
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 104 Svar: 3.869
Hvor mange tror du lige der har råd til i værste fald at smide 50 til 60.000 i jerncontaineren?
Jeg har ikke og det giver vel svaret på hvorfor jeg har forsikret?
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 685
Det er så en individuel vurdering om du mener kasko er pengene værd.
Men jeg arbejder i et forsikringsselskab, og jeg kan fortælle dig at ulykker sker - og de er altid uventede og ingen troede at det skulle ramme dem.
I 90'erne og start 00'erne var racercykler hippe. Dengang blev cykler ikke konfiskeret og der skulle meget til for at man ikke kunne betale sig fra dumhederne, men mistede kortet.
Reglerne blev strammet og R for ræs gik af mode og R for Retro blev moderne.
I min verden nok til dels fordi ingen gider sidde på en 1000 ccm R maskine og overholde reglerne. Det er simpelthed kedeligt. Så finder man en maskine der giver noget andet glæde ved lovlig kørsel. Jeg kan i øvrigt fortællle at adrenalin-kicket er lige stort ved at køre 240km/t på en R maskine som ved at køre 100 km/t på min C15 BSA fra '62 .
Det er dit kald hvad du føler for. Måske er jeg bare lidt hellig fordi jeg har været ung, og kørt alt for stærkt (...og sluppet af sted med det..) - og nu er jeg "gammel" og kører pænt.
jul 2004
Følger: 10 Følgere: 16 MC-er: 6 Emner: 1 Svar: 200
Jeg var da ret træt af det, den morgen hvor garagen var brudt op, og cyklen var væk.
maj 2008
Følger: 9 Følgere: 9 Emner: 8 Svar: 1.127
jul 2020
Følger: 4 Følgere: 18 Emner: 8 Svar: 423
Men jeg har fuld kasko på min MC der ikke er noget værd i penge (yamaha xj600 diversion 10-20000)
Jeg gir gladeligt 2400 om året for det incl. vejhjælp og hele skidtet......Hvorfor dog det ????
Fordi når uheldet er ude (forhåbentlig sker det aldrig) Så er man rigtig på spanden med kun ansvar, man kommer bagerst i køen hvis en skader din mc, det er modpartens taksator der skal vurdere den. Du har ikke selv taksator fra dit eget selskab med derpå, for du har ikke kasko.... Så skal du finde selv finde ud af og få vraget til et værksted eller hjem.... Og ikke mindst førerulykke, og ja! Jeg har en total forkromet person-ulykkesforsikring der dækker alt. Men den dækker nemmere når jeg også har førerulykke med (det samme med bilen for iøvrigt)
Der er mange ting med sådan en kasko der er godt givet ud, det mindste af det er ved regulært tyveri, de andre ting er sgu vigtigere.
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 75 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.836
maj 2004
Følger: 87 Følgere: 89 MC-er: 2 Emner: 40 Svar: 3.720
pøj pøj med dit nye dyr
okt 2017
Følger: 10 Følgere: 101 MC-er: 9 Emner: 13 Svar: 70
nov 2008
Følgere: 62 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.109
jun 2016
Følger: 7 Følgere: 226 MC-er: 1 Emner: 59 Svar: 226
okt 2019
Følger: 10 Svar: 3
jun 2016
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 685
Den eneste måde at få en pris FOR DIG er at ringe til forskellige selskaber eller prøve deres hjemmesider.
Specielt når man er ny kan priserne svinge rigtig meget.
Typisk skal man starte med en mindre cykel og få nogle års skadefri kørsel, før det bliver til at betale for en R (for Racer) maskine.
Eller man skal droppe kasko og leve med tabet den dag den ligger ude på marken fordi man så trolden i svinget......
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 210 Emner: 104 Svar: 3.869
jun 2016
jan 2023
Følgere: 6 Emner: 1 Svar: 55
Jeg synes, at du har fået mange gode råd og kommentarer.
Jeg kører ikke mange km, men har nogle 70'er og 80'er motorcykler, både nogle hurtige og sportslige og nogle tøf-tøf modeller. Har været skadefri i 50 år og kan holde hver mc kørende med vægtafgift og kasko for 7-800 kr. årligt. Jeg har kasko af to årsager. Dækning af risiko ved tyveri, brand samt for at være tilknyttet SOS ved kørsel i udlandet.
Høj bevidsthed omkring aflåsning og tyveribeskyttelse kan du sikkert selv klare og beror vel også på, hvor og hvordan du bor og opbevarer din mc..
Kørselsskader har du en vis indflydelse på. Det har du også mht motorcyklens værdi. Billige motorcykler kan også være både gode og sjove.
De øvrige risici er lidt som at spille ludo. Man kan vinde og tabe.
Mon ikke du træffer et valg, der er godt for dig.
vh Poul
aug 2012
Følger: 13 Følgere: 7 MC-er: 4 Emner: 7 Svar: 479
Med ca 5000 i selvrisiko.
Jeg har Codan pt, men er på vej væk.
Jeg læste policen igennem på min K1100 og opdagede at der var 20% i selvrisiko ved tyveri.
Det gik nok med en BMW til ca 30K, men jeg har også en HD til 300K.
Kasko eller ej? Og er en 1000cc det værd?