1.133 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Affjedring føles underlig Affjedring føles underlig

Hey. Jeg havde to utætte pakdåser i forgaflen på min honda cb 500 fa 2017, så jeg fik dem skiftet hos en mekaniker. Efterfølgende er det som om, at pakdåsen klemmer for hårdt. Altså der skal lidt kraft til før affjedringen kører smooth.
Tænker det måske bare skal slides til, men jeg har kørt næsten 400 km på det nu.
Synes det virker lidt underligt, så er der nogle som har prøvet det før, eller har en løsning?
Tusind tak på forhånd

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering og installation af opvaskemaskinen 650 kr.
  • Flytning af stikkontakt - 15min 500 kr.
  • Hjælp til at samle en BRIMNES seng fra ikea 750 kr.
  • Help with bicycle gears that are slipping 210 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 800 kr.
  • Sætte spejl og hylde op 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Affjedring føles underlig
  • #1   26. maj 2022 Det skal ikke slides til, det skal køre som det skal fra 1 sekund.

• #2   26. maj 2022 måske den er som den skal være nu, har jo været utæt og dermed alt for blød, uden olie..
    Eller der er fyldt for meget olie i, og den er for hård

• #3   26. maj 2022 Det føles helt fint hvor blød den er. Men det er som om, at dæmpningen kommer i ryk.

• #7   26. maj 2022 Ja det burde jeg nok gøre. Jeg kan vel ikke udlufte dem hvis ikke der er en udluftnings skrue?

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.914
    #9   26. maj 2022 Det er ikke luft. Den lufter selv ud, når den arbejder.

Det er nemt noget så simpelt som at forgaffelbenene ikke sidder parallelt. Det sker hvis man ikke får spændt forakslen og klemmeboltene i den rigtige rækkefølge.

• #10   27. maj 2022 #3
    Når dæmpning kommer i ryk, er det ved opbremsning med forbremsen?

• #11   27. maj 2022 Ja, det tænkte jeg også. Så jeg har løsnet klemmeboltene og strammet igen. Skulle jeg også have løsnet forakslen, så det hele sad løst før jeg strammede det i rigtig rækkefølge? Jeg kan ikke helt huske hvad jeg strammede første gang, men kunne godt forestille at det var klemmeboltene og efterfølgende forakslen...

• #12   27. maj 2022 Ja Gert, det er både ved opbremsning og acceleration. Men når den først er igang med bevægelsen, så kører det let. Men det er lige når man skifter fra ingen bevægelse i forgaflen til bevægelse, at man kan mærke der kommer et ryk. Som om pakdåsen sidder for stramt eller klistre

• Sajmon ™

#13   27. maj 2022 Du skal først sikre dig at gaffelbenene sidder 100% i samme højde. Det gør man ved at sætte forakslen igennem gaffelbenene uden hjulet - den skal glide ubesværet ind, og kunne roteres med fingrene. Juster højden hvis ikke de sidder ens.

Så monterer man hjulet og eventuelle spacere og skubber akslen igennem.

Man spænder forakslen først med møtrikken, og så spænder man klemmeboltene i den side hvor gaffelbenet er klemt af akslen. På din er det samme side som bremseskiven - dvs højre side.
    Klemmeboltene skal være løse i venstre side.

Så bevæger man forenden op og ned nogle gange, og så spænder man klemmeboltene i venstre side til sidst.

Så burde det være centreret, og så skal affjedringen glide uden huggeriet.

Hvis din mekaniker har brugt "All Balls" pakdåser, så er det min erfaring at det er lort uanset hvad du gør. De er for stive, og har alt for meget modstand.
    Jeg er stoppet med at bruge dem, selv om jeg godt ved at nogle mekanikere sværger til dem - men det giver selvfølgelig også mest fortjeneste at man køber det billigste produkt, og skriver det dyreste på regningen til kunden.

• #14   27. maj 2022 Amen super. Tusind tak for udførelse vejledningen!
    Så håber jeg det løser problemet

• Sajmon ™

#15   27. maj 2022 HUSK nu at lade os vide hvad resultatet blev. smiley

• #16   30. maj 2022 Nå, nu fik jeg samlet det efter din anvisning her i går. Det blev lidt bedre, men den gør det stadig. Det skal lige siges jeg ikke kan mærke det store når jeg er ude og køre, undtagen når jeg bremser og så giver gas lige efter.
    Jeg har lige snakket med mekanikeren, og han mener det er noget med cyklen som er skævt, men det hjælper jo ikke noget... Skide irriterende, men jeg kan sagtens køre på det

• #17   30. maj 2022 Når jeg løfter lidt i styret og så stille presset det ned igen, kan man tydeligt høre pakdåsen, tror jeg nok, som lige giver et lille klik. Kan det bare være det er en stiv pakdåse?

• Holm
    Holm Tilmeldt:
    jun 2010

Følger: 1 Svar: 26
    #18   1. jun 2022 Det lyder da som om at mekanikeren har taget fejl af olien & bremsevæsken...

• Paul M
    Paul M Tilmeldt:
    jan 2008

Følger: 1 Svar: 1
    #19   2. jun 2022 Det kan være at mekanikeren har "glemt" at smøre de nye pakdåser med fedt da han monterede dem, her er en video med Dave Moss der viser hvordan man eftersmører dem uden at adskille forgaffelbene .

https://www.youtube.com/watch?v=qK6_7oTF_bI&ab_channel=DaveMossTuning

Kommentér på:
Affjedring føles underlig

Annonce