{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.191 visninger | Oprettet:

Mikkel  L
Mikkel L
Tilmeldt:
9. aug 2021
Følgere: 71 Emner: 15 Svar: 22

Beklædning {{forumTopicSubject}}

Hej derude,
Jeg er igang med min første fulde sæson, på min bandit 1200 - jeg skal bruge den også som transport ca 80-90 km nogle gange om ugen, så skal igang med at få et overblik og prøve mig frem mht. beklædning.

Idag var det koldt, meget koldt, i morges, men jeg synes næsten at være i mål med hvad jeg har på (kører ikke med heldragt eller overtrak - endnu...).

Har tre svage punkter sådan en tur som i morges (nu bliver det forhåbentlig lidt varmere til eftermiddag).

1) Handsker, det løser sig - vidste godt at mine "helårs" ikke er gode nok - er der nogen der kan anbefale nogle gode 'vinter' handsker, som stadig ikke er gigantiske at se på?

2) mit på front af mave/bryst. Det er ikke meget, men ved højere hastighed over længere tid, kan jeg godt mærke det er et svagt på der hvor 'åbning' af jakke sidder. Har egentlig varmt nok tøj på + en rigtig god kvalitetes MC jakke - kan dog mærke, at midten er et svagt punkt, hvor kulden trænger ind langsomt, langsomt.
- Er der nogen der kan anbefale en eller anden SUPER varm ting at have inden under en MC jakke og andet tøj - som tager "midten" og lukker af der hvor lynlås osv sidder på de andre dele tøj?

3) Hals. en smule, men skal løses. Nogen der kan anbefale noget? Kører med en halsedisse er naturligvis slet ikke er god nok - og jakken når ikke helt op.
men jeg GIDER ikke have noget på hovedet, fx en elefanthue eller lign. Er der nogen der kan anbefale noget til HALS - så lille og diskret, helst ikke et eller andet voldsomt udstyr... men noget der selvfølgelig løser problemet og lukker helt af der i halsregionen...

Nogen gode råd / anbefalinger?
- vinter handsker?
- front, midten, noget der lukker af der hvor lynlås sidder centralt på kropppen?
- hals?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Beklædning
  • #1   11. apr 2022 Blot nogle få kommentarer: de fleste vil nok anbefale greb med varme. Har det ikke selv.
    Angående jakken så har mange helårsjakker et inderfor (der ofte kan lynes helt af ), der både har lynlås og et overlæg med velcro, der virker som et vindstop og holder kulden uden. Inden under kan man så have et termofor til de kolde dage.


  • #2   11. apr 2022 Til halsen skal du finde noget vindtæt. Jeg har i mange år brugt denne fra Held.
    https://bike-netshoppen.dk/shop/72-hals-og-hovedbeklaedning/1366-held-halsroer-m-windstop/


  • Mikkel  L
    Mikkel L Tilmeldt:
    aug 2021

    Følgere: 71 Emner: 15 Svar: 22
    #3   11. apr 2022 hej henning,
    Den ser noget nær perfekt ud - lige sådan noget jeg ledte efter. Tusind tak.


  • #4   11. apr 2022 Hvis det er meget koldt, så tag en regnjakke oven over din alm. jakke. Det gør tøjet vindtæt og langt varmere. (Jeg har kørt vinterkørsel gennem 18 år)

  • #5   11. apr 2022 Selv bruger jeg regntøj fra Elka Rainwear.
    Jakken er denne: https://elkarainwear.dk/da#/search=086005/
    Min er den sorte. Den er dejlig blød, tynd, let og meget slidstærk.


  • #7   12. apr 2022 Som andre skriver - en regndragt er ikke til at slå når det gælder varme.
    Selv en relativt billig regn-kedeldragt uden på det øvrige, og det føles som om man har fået indlagt varme i dragten.
    Man kan blive ved med skiundertøj osv. Det hjælper først for alvor når man trækker i regndragten. Og så er den også god hvis det skulle regne - super bonus smiley
    Jeg anbefaler som du kan se en regn-kedeldragt frem for kun en jakke.


  • #8   12. apr 2022 Jeg vil anbefale gult regntøj med reflekser for max synlighed i trafikken. (Selvom sort nok ser smartere ud) smiley

  • #9   12. apr 2022 En halsedisse fra XL Byg. Dejlig blød og varm.

  • #10   13. apr 2022 Glem alt om at se "smart" ud om du vil holde varmen indenfor;husk at du ikke ser dig selv når du kører.
    Jeg bruger skiundertøj under læderbuks,store handsker som begrænser finmotorikken og en ekstra termo jakke under regntet jakke med aflynbar termo jakke.Så ser jeg ud som en Michelin mand,men kan køre når det passer mig.
    Et stort regnset helt yderst skal prøves.


  • #12   13. apr 2022 Det varmeste undertøj jeg har er den her:

    https://www.juhlcycling.dk/pi/Outwet-Subzero-lang%C3%A6rm-vindbreak-sort-unisex_2208770_111616.aspx

    Købte den til at træde-cykle når det er koldt (44 km hver vej på arbejde), men fandt hurtigt ud af at den er fantastisk til MC også.
    Den er bare virkelig varm og har windbreakeren på hele overkroppen.


  • J M
    J M Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Svar: 46
    #13   13. apr 2022 Brug evt. kevlar skjorte og bukser under MC-tøjet. Det giver øget sikkerhed. XL-moto har både skjorter, hættetrøjer, og bukser til nogle få hundred kroner. Skal du have stor sikkerhed, har bull-it SP120 SR6 jeans AAA mærkning (bedre end det meste MC tøj). De er set til halv pris, dvs. ca. 500-800 kr. AAA mærkede jeans er tested med 125 km/t. Normalt MC tøj er AA mærket, og testet med kun 45 km/t.

    https://www.hdcamp.dk/shop/110-mc-jeans-covert-sikkerhed-aaa/

    https://www.hdcamp.dk/shop/257-bull-it-covert-aaa/


  • #14   13. apr 2022 Det med meget varm undertøj er fint, men er man på vej til arbejde er det ikke særlig smart når man skal have næsten alt tøj af før man går i gang med arbejdet.
    Godt regntøj yderst er langt nemmere. Hurtigt at tage på og af igen.


  • #15   14. apr 2022 Der hvor jeg arbejder har vi suppleret "Casual-Friday" med "Naked-Monday".
    Så om mandagen skal man jo alligevel have det hele af.
    smiley


  • Kenneth G
    Kenneth G Tilmeldt:
    dec 2015

    Følger: 1 Svar: 50
    #16   14. apr 2022 Et godt gammelt råd, som stadig virker:
    Hvis du blir kold på mavsen, så stik en gammel avis indenfor lynlåsen, så den dækker hele maven.
    Den holder varmen på maven, og så er den gratis.


  • #17   14. apr 2022 Det må faktisk også gerne være en ny avis....
    smiley
    Den brugte min farmor allerede i 1940'erne når hun sad i sidevognen har hun fortalt.


  • J M
    J M Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Svar: 46
    #18   14. apr 2022 Jeg foretrækker nu en skovmandsskjorte eller trøje, fx. aramid forstærket. Eller MC undertøj.

  • #19   15. apr 2022 J M. Det ser ud som om at du anbefaler MC jeans inden under MC bukserne? Det kan jo ikke rigtig lade sig gøre hvis der er knæ- og hoftebeskyttere i begge dele. Og hvis MC bukserne yderst er af ordentlig kvalitet, burde det ikke være nødvendigt med et ekstra lag af MC jeans med kevlar eller lignende.
    Det samme gælder tøjet på overkroppen. Hvis man har en MC jakke med god beskyttelse er det vel ikke nødvendigt med et ekstra lag kevlar eller aramid i en skjorte?


  • J M
    J M Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Svar: 46
    #20   15. apr 2022 Det meste MC tøj, har ikke særlig god beskyttelse. Bull-it SP120 jeans og jakke, har AAA mærkning (ældre version af jakken har kun AA mærkning). Det meste MC tøj, har AA eller kun A mærkning.

    Det er intet problem, med beskyttere - man behøver ikke at montere dem begge steder, men kan nøjes med de beskyttere, som sidder bedst.

    AAA mærkning - godkendt til 120 km/t. Ikke meget MC tøj, har AAA mærkning.

    AA mærkning - godkendt til 70 km/t. AA mærkning, er normalt for godt MC tøj.

    A mærkning - godkendt til 45 km/t. Meget MC tøj, er kun godkendt til 45 km/t.

    Undersøg dit MC tøj. Hvis det har AAA mærkning, så hjælper kevlar jeans og skjorte nok ikke meget. Men, er det AA eller A mærket, så kan det give ekstra sikkerhed. A, AA og AAA mærkningen er ny, og på ældre MC tøj, kan du ikke se mærkningen. Du skal ikke forvente, at det er bedre end AA.

    Jeg ved at mit MC tøj, ikke er blandt det bedste, så jeg bruger kevlar jeans og kevlar skjorte under det.


  • #21   15. apr 2022 Interessant. Så lærte jeg noget nyt:

    https://www.youtube.com/watch?v=zHFcTB2fQdk

    Der er dog ikke noget med hastigheder som du skriver.
    Jeg tænker også det kommer an på underlaget du falder på, om der er vådt osv.
    Men en række meget specifikke tests.

    Har lige konstateret at min jakke købt sidst år er "A".
    Mine IXS læderbukser er ikke mærkede, men de er vist også fra den gang det hed EF og ikke EU - og så er det ikke engang en joke......


  • J M
    J M Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Svar: 46
    #22   16. apr 2022 Jo, det er noget med hastighederne, men det er korrekt, at reglerne er noget mere kompliceret. Du kan læse mere om hastighederne her:

    https://demonerosso.dainese.com/how-do-motorcycle-jacket-and-pants-certifications-work

    Når at Bull-it SR6 SP120 jacket+jeans skriver de tåler 120 km/t, så er det efter de specs, som står på dainese.com. (Kun SP120 er AAA mærket.)

    Efter den nye mærkning, er der kommet mere AAA tøj på markedet. Tjek det, når du køber nyt tøj. Det fås faktisk til en rimelig pris, og ellers kan man jo købe jeans og skjorte, at have under det. Mange skriver ikke, at tøjet er AAA mærket. Og det kan man godt regne med betyder det ikke er det...

    Tjek også AAA på producentens side, for at være sikker. Sælgeren skriver måske forkert.


  • #23   16. apr 2022 Ja, det er korrekt at cementen de presser stoffet ned mod, roterer med en given hastighed.
    Men om du presser lige så meget, hvor hårdt du rammer, og om du kører på cement af samme beskaffenhed og hvor langt du glider og om du ruller rundt undervejs er jo et godt spørgsmål.
    Derfor har man udeladt hastigheden fra standarden. Så der er ikke noget officielt km/t for en given mærkning.
    Nu hvor jeg har fundet ud af at min jakke kun er "A" mærket så planlægger jeg at rulle lidt rundt hvis jeg falder med f.eks. motorvejshastighed. På den måde kan jeg fordele sliddet så hver del ikke når at blive slidt igennem....!!!!!!!


  • #24   16. apr 2022 Jeg planlægger ud fra ikke at styrte. smiley

  • #25   16. apr 2022 Det var også min oprindelige plan - men 27 år senere er jeg blevet klogere......

  • J M
    J M Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Svar: 46
    #26   16. apr 2022 "Men om du presser lige så meget, hvor hårdt du rammer, og om du kører på cement af samme beskaffenhed og hvor langt du glider og om du ruller rundt undervejs er jo et godt spørgsmål. "

    Ja, en tung person, giver større slid, og skal have større A mærkning. Husk det. Jeg syntes at kevlar bukser, og sjorte/trøje/jakke, er et godt valg som et supplement. Og det er med til at holde varmen. Er tøjet kun A mærket, så vil selv billigt kevlar jeans og skjorte, give omtrent samme sikkerhed som MC tøj. Godt MC tøj, skal have bedre jeans og skjorte, for at det giver nok.

    Som inderlag er uhmwpe ofte det bedste valg. Det tåler ikke så høj temperatur, men er stærk og let. (>20 gange stærkere end stål)

    Der fås også single-layer jeans:
    https://www.bikeroutfit.dk/pmj-deux-denim-motorcykel-jeans-ce-aaa.html
    https://www.youtube.com/watch?v=Y2qJdq2GFX0

    Disse jeans er AAA mærket, og særlige, fordi de er lavet på samme måde som skudsikre veste. Normalt, så vil MC tøj laves, så fibrerne giver sig, hvis der rammer en kugle, og den går igennem. Dette er næsten et krav, fordi at skudsikker tøj ikke må sælges... De pågældende jeans, er dog ikke kraftige nok, til at være skudsikre. Det er muligvis de bedste jeans i verden. De er lavet af et materiale, med høj smeltepunkt (ingen), og kan ikke brænde. Dog ødelægges materialet ved høj temperatur over 500 grader. Bemærk kun T-Tex Pro versionen er AAA mærket. T-Tex uden Pro er ikke AAA mærket. T-Tex Pro har ABR=4.4s, mens T-Tex har ABR=2.1s.
    https://www.youtube.com/watch?v=bR3WgQPwY8o

    Halvarssons laver også single-layer AAA jeans, men de anvender et materiale, som går i brænd ved kontakt med vejen... Undgå dem (warning). Der har været en del advarsler mod dem, og de har givet single-layer jeans et lidt dårligt ry.

    Jeg tror, at det hjælper meget, at anvende jeans under normalt MC tøj. Her er en youtube video, der viser at flere lags jeans, er væsentligt bedre end single-layer.
    https://www.youtube.com/watch?v=n22vtWc8QRw
    Tekst: https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/reviews/products/textile-jackets-trousers-suits/what-best-motorcycle-riding-jeans-kevlar-pekev-covec

    Anvendes jeans under MC tøj, tror jeg at det øger sikkerheden, men de pågældende jeans skal naturligvis være gode, i forhold til MC tøjets sikkerhed. Ellers giver det ikke meget.

    Her er en sammenligning af bukser/jeans. PMJ T-TEX PRO er ikke testet. https://www.motocap.com.au/products/pants

    En af de bedste ifølge testen der også kan åndes i er Triumph Hero Riding Jeans.


  • #27   17. apr 2022 J M. Jeg synes du blander tingene sammen eller skaber forvirring. Du skriver at man kan have kevlar tøj osv inden under MC tøj, men MC tøj er jo netop tøj, der har indbygget beskyttelse eller er lavet med beskyttelse for øje (om det er er AA, AAA eller noget andet). Mit Modeka sæt er AA i både bukser og Jakke.
    Hvis man går op i den ultimative sikkerhed, skal man vel også have en airbag vest (helite eller lignende).


  • J M
    J M Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Svar: 46
    #28   18. apr 2022 Sikkerhedsmæssigt, tror jeg at to lag er bedre end et lag, også selvom det er samme sikkerhed. Jeg skal alligevel have skjorte og jeans på, og i stedet for at bruge almindelige jeans, kan jeg ikke se hvorfor man ikke skulle bruge kevlar jeans og skjorte. AAA mærkede jeans er naturligvis dyre, men de kan også bruges alene om sommeren, hvor det er for varmt med MC tøj på. Mine jeans og skjorter er billige A/B skjorte/jeans, og tøjet er også kun A mærket, så samlet giver det 1.5A, ud fra en energibetragtning. Noget tyder dog på, at flere lag reelt er bedre, end alene en energibetragtning, så måske kan det endda sammenlignes med AA.

    Meget MC tøj er kun A mærket, og kan slides igennem ved hastigheder fra ca. 45 km/t. Og det mener jeg er alt for lidt. Minimum bør det være AA mærket, og helst AAA mærket. Om man så vil investere i dyrt MC tøj, eller købe AAA mærkede jakker, og jeans til at have under, bestemmer man jo selv. Jeg bruger også to lag beskyttere, det inderste lag er dog ret tynde og bøjelige, så det føles faktisk godt.

    Gode jakker og jeans (AAA mærket) koster ca. et par tusind per del, men kan fås på tilbud ned til ca. 1000 kr. Det er en del penge - men, det er et valg man kan gøre, hvis man ønsker det. Mange jeans er ligeså lette og behagelige som almindelige jeans, og man kan fint bruge dem i byen. Jeg bruger mine MC jeans juleaften, og ingen kan se det er MC jeans. Det er de pæneste jeans, som jeg har.


  • J M
    J M Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Svar: 46
    #29   18. apr 2022 Førhen har xl-moto Course jeans været CE beskyttet til niveau A. De nyeste er beskyttet til AA. https://www.xlmoto.dk/mc-udstyr/mc-beklaedning_c11/mc-bukser_c21/mc-jeans-course-jones-lysebla_pid-PM-4930666
    I forhold til prisen (399 kr incl. beskyttere) en udmærket beskyttelse under A tøj. De bukser jeg har nu er de ældre fra Course, men tror jeg skal have nogle af de nye. I forhold til hvad normale jeans koster, er det meget lidt at betale for AA sikkerhed. Og de sidder godt, og er pæne.


  • #30   18. apr 2022 "men de kan også bruges alene om sommeren, hvor det er for varmt med MC tøj på"
    Næh, der er masser af MC tøj, der kan bruges året rundt, med aftageligt termofor i jakke og bukser og ventilation, der kan justeres alt efter, hvor varmt det er. Desuden er MC jeans og skjorter også MC tøj, så det giver for mig ikke så meget mening at dele det op i MC tøj på den ene side og så jeans og skjorter med beskyttelse på den anden. Det hele er MC tøj.


  • J M
    J M Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Svar: 46
    #31   18. apr 2022 #30 Det hele er MC tøj.

    Ja, naturligvis. Jeg går ikke så meget op i det sproglige... Men jeans og skjorten, kan også bruges juleaften ved træet. Det vil jeg ikke med en MC dragt. For mig er det hverdagstøj. Jeg skiftede alle mine jeans ud med MC jeans, fordi jeg tænkte de holdte bedre, og prisen var ikke meget højere. Og de holder stadigt fint.


  • #32   18. apr 2022 Sidder og lurer lidt på de der standarder.
    Hvis man tester et stykke stof, så er det vel ikke realistisk.
    De udsatte områder er jo lavet af mange lag.
    Så man skal først slide yderstoffet, så beskyttelsen, så det inderste lag.
    Tager testen højde for sandwich-konstruktionen? Eller tester den bare yderst lag stof?
    Det ligner det sidste......


  • J M
    J M Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Svar: 46
    #33   18. apr 2022 Jeg syntes det ser ud til at hele samlingen testes. Her er testet både single-layer, og multilayer/lined, og de kommer til, at multilayer/lined er bedst:

    https://www.bennetts.co.uk/bikesocial/reviews/products/textile-jackets-trousers-suits/what-best-motorcycle-riding-jeans-kevlar-pekev-covec

    Video: https://www.youtube.com/watch?v=n22vtWc8QRw

    https://www.motocap.com.au/testing-process

    Men jeg er ikke sikker på, at der tages hensyn til alle aspekter. Her er et eksempel på PMJ deux jeans: https://www.infinitymotorcycles.com/product/pmj-deux-mens-jeans
    Han har haft to par, og begge er gået katastrofalt i stykker ved uheld, fordi at syningerne fejlede. Et godt og slidsikkert materiale, er ikke garanti for at syningerne er gode.


  • #34   18. apr 2022 "Jeg syntes det ser ud til at hele samlingen testes."

    Ja, i en video fra Australien/New Zealand........
    MotoCAP er ikke EN


  • J M
    J M Tilmeldt:
    maj 2016

    Følger: 1 Svar: 46
    #35   19. apr 2022 Det yderste lag er normalt denin, eventuelt vævet med ekstra stærke fibre, kevlar, polyester, eller lign. Beskyttelsen er først i de indre lag - kevlar laget er ikke det ydeste lag. Så hvis de ikke tester hele samlingen, men kun yderste lag, vil ikke meget få AAA mærkning.

    Det inderste lag, er der ikke meget beskyttelse i, men det gør at tøjet glider på kroppen - ellers vil det kunne rive skindet i stykker. Jeg styrtede en gang på knallert 30 med skjorte under en god MC jakke. MC jakken kunne intet ses på. Sjorten var totalt ødelagt. Men, den beskyttede skindet. Min MC jakke havde også et ekstra inderlag, som skulle glide på kroppen, men åbenbart fungerede ikke så godt som skjorten.

    Jeg er ikke sikker på, at de tjekker syningerne.


  • Mikkel  L
    Mikkel L Tilmeldt:
    aug 2021

    Følgere: 71 Emner: 15 Svar: 22
    #36   20. apr 2022 Hej alle,
    fedt at se der kom gang i den her, min løsning er indtil videre noget vindtæt under mc jakke, det har egentlig løst problemet pt sammen med at det er blevet en anelse varmere selv i morgentimerne.

    mange fede råd, tak, dejlig læsning.


Kommentér på:
Beklædning

Annonce