Salg af MC til udenlandskkøber {{forumTopicSubject}}
Hej MG.
Jeg ved godt at det har været oppe flere gange, men jeg er ikke rigtig kommet frem til en konklusion på emnet.
Jeg har en Yamaha R1 fra 2001 til slag på nettet. En mand fra Tjekkiet har henvendt sig og ønsker at købe den til prisen og ud fra billederne fra salgsannoncen.
Han har sendt en kopi af sit pas via mail som validitet (ja det kan være falsk)
Han vil så få en kurrer til at hente den og som samtidig vil stå for eksporten. Jeg skal blot sørge for at afmelde nummerpladerne, forsikring o.l.
Jeg har på nuværende tidspunkt ikke den originale registreringsattest, men en ny er bestilt.
Han vil betale pengene via bankoverførsel til min bankkonto via IBAN nr.
Og motorcyklen vil selvfølgelig først blive udleveret når pengene står på min konto.
Er der nogen der har været ude på noget lignende og gik handlen godt eller dårligt?
Jeg forstiller mig at der skal udformes en slutseddel på engelsk som vi begge skriver under på.
Pft og god aften.
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
Men held og lykke med "salget", og hold os endeligt opdateret med hvor god en handel du får strikket sammen
apr 2006
Følger: 20 Følgere: 18 MC-er: 7 Emner: 28 Svar: 166
maj 2021
Følgere: 6 Emner: 3 Svar: 197
okt 2008
Følger: 357 Følgere: 59 MC-er: 5 Emner: 8 Svar: 216
jun 2020
Følger: 10 Følgere: 146 Annoncer: 2 Emner: 28 Svar: 116
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.505
Vil gætte på den der står til en markant billigere pris end din. Med mindre der altså er tale om en mc uden afgift.
Og så skal du spørge dig selv, om hvorfor en mand fra Tjekkiet, vil købe din mc der er belagt med dansk afgift, frem for en meget billigere tilsvarende mc fra Tyskland.
Det eneste tidspunkt det giver mening for udenlandske købere, at købe en mc i Danmark, er hvis det er en speciel veteranmotorcykel man har til salg.
maj 2006
Følger: 113 Følgere: 87 MC-er: 10 Emner: 143 Svar: 4.092
maj 2007
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
Nu tænkte blot at når han vil overføre pengene direkte til min konto, kan det vel ikke være helt galt.
Jeg vil dog høre min bank i morgen hvordan jeg er stillet. For hvis først pengene er på min bankkonto kan jeg vel i teorien være "ligeglad" med resten?
En tilsvarende på mobile.de koster omkring 4-5000 euro (30-37.500 DKK) hvilket jo ikke giver meningen at han vil købe min i DK, medmindre der er nogle toldregler hvor han kan få penge refunderet som jeg ikke kender til.
dec 2003
Den gængse metode er, at han ved et uheld overfører for meget, og ber så dig om at overføre det overskydende retur.
Du overfører der overskydende, og efter 14 dage meddeler din bank dig, at der ikke var dækning på den udenlandske konto alligevel.
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 444
Hvordan kan man overføre mere end man har på kontoen?
Jeg har godt nok aldrig prøvet, men jeg tvivler ret kraftigt på at jeg kan overføre fx 50.000 kr til dig, hvis der kun står 25kr på kontoen.
jul 2018
Følger: 1 Følgere: 19 Emner: 7 Svar: 157
jul 2018
Følger: 1 Følgere: 19 Emner: 7 Svar: 157
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 16 Svar: 136
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.957
Men beløbet kommer aldrig til at stå på hverken din bankkonto, paypal konto eller noget andre steder. Din motorcykel bliver heller aldrig hentet af nogen som helst.
Du modtager i stedet en falsk udskrift for overførsel, om det er det ene eller det andet sted spiller ingen som helst rolle, for det vil være falsk.
Beløbet der figurerer på den falske udskrift vil være højere end den annoncerede pris. Så kommer der en besked at "køber" ved en fejl er kommer til at overføre for meget, og at noget af beløbet skulle have været til "vogn manden", så køber beder dig tilbageføre XXXX,00 antal kroner.
Det er sådan den slags scam her foregår, har for sjov selv spillet med indtil "sidste stik" et par gange.
Så det hele er ikke så avanceret som nogle gerne vil gøre det.
okt 2010
Følger: 2 Følgere: 172 MC-er: 6 Svar: 220
For det første hvorfor vil en gut fra Tjekkiet købe din R1, når han kan købe en hjemme eller i Tyskland til det halve.
Der er blevet advaret mod disse henvendelser i mange år.
Naivt og dum at tro dette ikke er svindel.
Ps.
Jeg havde for 2.5 år siden Én Yamaha XSR 900 60th til salg for 100000kr. Fik der også en henvendelse fra en gut i Tjekkiet. Han ville købe til prisen. Overførelse bla bla bla.
Gutten kunne købe en ny hjemme til nok 3/4 af prisen. Svindel svindel og svindel.
aug 2015
Følgere: 78 MC-er: 30 Emner: 1 Svar: 96
okt 2018
Følger: 13 Følgere: 155 MC-er: 3 Emner: 33 Svar: 89
mar 2006
Følger: 20 Følgere: 41 MC-er: 5 Emner: 74 Svar: 812
maj 2007
Følger: 1 Emner: 2 Svar: 3
Jeg har som mange af jer opfordret til valgt ikke at gå videre med salget da alt tyder på svindel.
Tak skal i have.
God dag
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
jan 2015
Følger: 4 Følgere: 7 Emner: 2 Svar: 680
Fra Danske Banks hjmmeside:
"Du kan anmode om at få rettet eller tilbagekaldt en overførsel til udlandet, selv om den er ekspederet. Det gør du ved at oprette en 'anmodning' til banken.
De ting, du kan anmode om at få ændret, er
beløb og valuta
modtagers navn og adresse
modtagers bank og kontonummer
BIC/SWIFT-adresse
meddelelser til modtager.
Normalt bliver betalingen ændret eller ført tilbage inden for 10 dage, men det afhænger af modtagerbankens ekspeditionstid."
Og det samme gælder slevfølgelig også fra udlandet og til DK.
Så enten laver de den med for meget betalt, eller også betaler de dagen før du sender MC'en, så du ser beløbet, og så tilbagekalder de, og 1-2 ugere senere er pengene på kontoen der pludselig ikke mere.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.957
feb 2011
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 10 Svar: 444
Der må da skulle gives en eller anden form for accept fra modtagers side, inden man fører et beløb tilbage, ellers ophører al sund fornuft da.
Mon ikke banken forhører sig, inden de trækker pengene igen. Det vil da være sur røv at have lavet en reel handel på måske 250.000kr, for så bare at se pengene blive tilbageført to uger senere. Hvis det virkelig er så let, er der jo intet, som er sikkert mere, især nu, hvor bankerne presser på for at komme af med kontanter.
aug 2019
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 4
Det næste han gør det er at han selv skaffer et fragtfirma og vil gerne købe den med afgift osv. Derefter overfører han et for stort depositum ved en “fejl” via western Union IKKE normal bank og beder dig derefter om at overføre det for store depositum tilbage. I mellemtiden har han hevet hele møjet tilbage og du er blevet snydt. Der er helt konkrete eksempler på dette scam på nettet.
Hvis du kan nikke genkendende til bare Western Union, skal du bede ham om at fucke sig selv. Undskyld mit franske.
Som flere også skriver er det billigere at købe mc i Tyskland og der skal desuden også betales exporttillæg. Intet giver mening. Er selv på udkig efter en R1 men vil smide en MEGET velholdt Fzr 1000, 1992 original med 35000km på uret ind i handelen
dec 2019
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 1 Svar: 3
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 1 Svar: 24
dec 2003
Men når der bare er tale om en standard japansk stangvare, som koster det halve i Tyskland, så ved man det altid er fup
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Din Ariel??
mar 2009
Hvis du sælger en mc til en som har betalt med Paypal, så kan køber senere trække pengene tilbage ved at hævde varen er defekt osv, det er sket for flere CVR handlere i Dk.
aug 2015
aug 2010
Følger: 2 Følgere: 2 MC-er: 1 Svar: 24
Ja, een af dem. Den, der har så meget kompression, at jeg ikke længere kunne starte den.
aug 2015
dec 2003
Hvad tror du selv priserne i Danmark generelt er, for mc’er med afgift, kontra priserne i f.eks Tyskland?
nov 2008
Følgere: 62 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.109
mar 2009
Man må som sælger af store dyre ting ikke tage mod Paypal betaling, for køber vil senere hævde at handlen er gået galt og de får så tilbageført pengene, men har også fået varen med hjem, så dobbelt tab for sælger.
Ved handel med tyske sælgere har jeg brugt en såkaldt Treuhand service, dvs at speditøren som jeg har til at hente MCen ser om varen er som beskrevet, og tjekker papirerne igennem og betaler så sælger KONTANT på stedet og kører MCen hjem til mig.
Det har virket op mod 50 gange.
sep 2011
Følger: 11 Følgere: 13 MC-er: 4 Emner: 30 Svar: 851
Nogle dage senere skrev 'køber' at der desværre var sendt en forkert check, og om hun ikke ville betale det overskydende tilbage via Western Union. Det gjorde hun ikke, hun lugtede lunten, men skrev tilbage at det kunne vi ordne, ved afhentning af hestene.
2 uger senere fortalte banken at checken var stjålet, og at hun skulle indbetale det beløb hun havde hævet. Hun måtte så sælge den nyindkøbte hest hurtigt, naturligvis med tab, men hun havde stadig de 2 heste og havde de fleste af pengene i behold.
Jeg har kendskab til andre, der har sendt det overskydende beløb via Western Union, og konstateret at beløbet blev hævet i Nigeria, men at man der ikke noterer, hvem der hæver pengene.
Det er ikke nok at pengene står på ens konto. Jeg solgte en båd engang, og da min bank fortalte at de havde modtaget en bankgaranti på beløbet, og jeg fik det bekræftet i købers bank der omtalte ham som gammel ærlig og stabil kunde, fik køberen båd, nøgler og papirer. Et par dage efter var bankgarantien ophævet, og båden lå noget sjusket fortøjet på sin gamle plads.
Der er flere typer bankgarantier, og nogle kan køber ophæve uden videre. For at være sikker, skal det være en irreversibel bankgaranti, eller allerbedst kontanter. Jeg mistede dog ikke båden og jeg brugte heller ikke de penge jeg troede jeg havde.
Salg af MC til udenlandskkøber