3.194 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 31 Svar

Hvilken bmw skal jeg vælge Hvilken bmw skal jeg vælge

Hej med jer

Jeg har bestemt mig for en bmw boxer cykel. Kan godt lide designet op til ca 1980.

Jeg har hidtil kørt nsu, moto guzzi og bsa. Jeg er på udkig efter en R model. Men ved ikke hvilken. Den skal være solid og pålidelig. Jeg kører max ture på 50-100 km. Håber på inputs der kan hjælpe mig. Tænker r45 er for lille men ellers ingen præferencer.

Er de pålidelige ?

Håber på jeres hjælp.

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Garderobe 500 kr.
  • Hjælpe til 16 fjedre i trampolin 500 kr.
  • Hang TV 600 kr.
  • Hænge TV op på væg og sætte til (har kun el-ledning) 500 kr.
  • Vi har en lampe med lyd dæmper funktion, der ikke helt virker 500 kr.
  • Nedtagning af lamper 2.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken bmw skal jeg vælge
  • #1   25. jun 2021 R 80/7

• #2   26. jun 2021 R80 er en god stærk konstruktion med mange km i sig. Men jeg ville nu snuppe en R100, så får du et par hk ekstra og jeg ved at den er yderst stabil.
    Fælles for begge er, at de er simple og nemme at holde kørende stabile uanset vejr og alle reservedele kan du altid få, ikke fordi du får særlig meget brug for dem smiley
    Hvis du skulle få lyst til mere power, findes der alt i ondskab og tuningsgrej på Ebay.de
    Udsenet kan også ændres for få midler, kik evt. mit fotoalbum smiley

PS. hvis du tænker på fremtidig investering, så kik lige på en BMW R100R Mystic. Det bliver fremtidens kult mc, tro mig.

• #3   26. jun 2021 Var det ikke sådan, at de gamle BMW-boksere havde tendens til at knække motorbolte og/eller rive gevindene i motorblokken? Eller var det kun visse modeller? Men nok noget man bør være opmærksom på ...

• #4   26. jun 2021 #3
    ........ og nogen af dem var slemme til at punktere, når man kørte på søm !!
    smiley
    Du skal sorte lidt i det du hører nede på kroen.
    smiley

• #5   26. jun 2021 Nå. Havde ellers en snak engang med en gut, der havde en BMW R90. Spurgte om han var tilfreds med den. "Jow, da. Sålænge den ikke tabte skruerne." Så den på et tidspunkt stå i vejsiden på Hillerødmotorvejen, hvor den venstre cylinder manglede. Så det var åbenbart et problem.

• #6   26. jun 2021 Du må ha’ forvekslet det med en Harley.
    smiley

• #7   26. jun 2021 Nå ja, det var selvfølgelig det smiley

Søg på tyske fora f.eks. 2-ventiler.de og søg på "ausgerissenen Zylinderstehbolzen". Og man vil kunne se, at det er et issue.

• #9   30. jun 2021 Du skal huske, at der er ganske meget forskel på /5 og /6, og de nyere /7.
    I bund og grund er /7 præget af en meget mindre svingmasse end de ældre, og det giver en helt anden motorgang. Jeg foretrækker selv /5 og /6, men jeg har faktisk haft en R 100 RT, og kørt masser af km på begge typer.
    En R model skal have stillet ventiler ofte, men det er til ,gengæld vældigt nemt.
    Ventilerne holder 80.000 til 100.000 km, og så er det en god ide at skifte dem før der går noget galt. Jeg prøvede at stå i Harzen med et topstykke, der ikke havde det godt. Det er en lang tur med tog frem og tilbage - Den havde gået + 100.000 km da den tabte et ventilhovede.
    Bagtøjet holder ca. 150.000 km.
    Men helt generelt kører de faktisk vældigt smertefrit for så halvgamle motorcykler.
    Jeg havde en 90S motor i min 75/5 i 138.000 km,, og jeg oplevede ikke noget der lignede afrevne bolte - Og dengang fik den faktisk masser af tæsk. 90S med DellOrtho karburatorerne går rigtigt godt, men de koster den helt store tegnebog i dag.
    Jeg har ikke selv kørt R65/R45, men jeg vil nok give dig ret i, at en R45 ikke rigtigt er god til at vinde fartkonkurrencer ved lyskrydsene.

• #10   30. jun 2021 Kan du finde en original R100RS eller endnu bedre - en R100CS, så har du en yders pålidelig og nærmest uopslidelig motorcykel.
    Sørg for at overholde de beskrevne service eftersyn og momenter der skal spændes/efterspændes med - så er der ingen cylinder der pludseligt falder af smiley
    Vær opmærksom på at der i Danmark er utroligt mange R modeller der er "opgraderet" ved at flikke dele sammen fra forskellige andre. Der er desuden mange tidligere politi BMW'er som generelt har en lavere værdi, grundet mange kørte km. Det kan være vanskeligt at se, men der nogle små detaljer der afslører om det er en tidligere p model, hvis du ikke ligefrem kan finde det ved at søge på nummer pladen smiley
    Der er ikke et problem, men prisen bør sættes derefter.
    God jagt og nyd en dejlig klassiker med fremragende drejningsmoment, nem vedligeholdelse og yderst driftsikker.

Har du brug for vejledning, er du velkommen til at kontakte mig.

• #11   30. jun 2021 Jeg vil bare sige mange tak for alle jeres svar. Det er jeg så glad for nu føler jeg mig klar smiley

• #12   30. jun 2021 .......... klar til at købe en Honda ??
    smiley

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    mar 2008

Følger: 1 Svar: 61
    #13   30. jun 2021 Hvis du har kørt både NSU, Moto Guzzi og BSA, forstår jeg, ærlig talt, egentlig ikke, hvorfor du spørger andre til råds om køb af en BMW?

Du vil jo få lige så mange svar, som der er BMW ejere...

• #14   1. jul 2021 Hvorfor jeg spørger til råds ? Ja for at få nogle gode råd.. tips tricks om et et mærke jeg ikke har erfaring med men hvorfor skal du komme med dårlig stemning i tråden.. underlig måde at være på..

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    mar 2008

#15   2. jul 2021 Du spørger da overhovedet ikke om tips og tricks.

Du spørger kun om hvilken af de utallige BMW modeller, der er at vælge i mellem, der lige kan passe dig.

Og det ved da ikke en mors sjæl, vel?

• #16   2. jul 2021 Har du ikke lært du ikke skal sige noget hvis du ikke har noget klogt at sige.. fatter simpelthen ikke man gider at bruge energi på at kommentere negativt på andre tråde.. hvad kan du bidrage med ? Hvad kan du fortælle.. seriøst jeg er træt af typer som dig på nettet..

• #17   3. jul 2021 Vælg den tyske BMW . smiley

• #18   3. jul 2021 Stauffenberg - Det behøver ikke at være en Tysk BMW. De Russiske kopier er faktisk også ret interessante og sjove, men nok noget vanskeligere at få reservedele til og yder betydelig mindre smiley

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    mar 2008

#19   3. jul 2021 #16
    Det er da i min mening dumt at spørge andre om det, man som gammel motorcykelejer selv bør vide som skidt fra en spædekalv ved køb af cykel.

• #20   3. jul 2021 Fra: https://www.motorcykelgalleri.dk/regler
    Man forpligter sig bl.a. til:
    Generelt at fremtræde med en god og høflig opførsel;
    Ikke at anvende stødende sprogbrug eller optræden i øvrigt; herunder tilsvining af personer eller firmaer, samt racistiske og stødende indlæg/kommentarer.

• #21   3. jul 2021 Skal vi nu både være høflige og ikke tilsvine andre, hvor kommer det nu fra ???? Det har vi da aldrig gjort før
    Det er da noget nyt smiley

• #22   3. jul 2021 Jan S. er vist bare ked af sit liv. Og så kan man jo altid kværulerer...
    - Min fint nok, at Jan S. er i kontakt med sin feminine side... smiley smiley smiley
    - Måske han bare skulle købe sig en bike, få kørekortet, og ad den vej få et liv med indhold....

• #23   3. jul 2021 Jan er en legende.. ingen mc ingen ting.. men kommentere kan man da altid ! For pokker altså ???? kom ind i kampen

• #25   5. jul 2021 #24 Meget lidt udover kåber og styr. RS kåben var jeg som yngre meget begejstret for. Den forhindrer BMW's uvane med at åle ved meget høj hastighed. Du kan direkte se, at forgaflen går meget langt ned når du har travlt. Jeg har aldrig kørt en CS, så jeg har lidt sværere ved at sige så meget om den, men når jeg kigger på spec., har den et noget højere styr, og den styrkåbe, som nu og da gav min 75/5 med samme kåbe problemer ved høj hastighed.

• #26   5. jul 2021 CS modellen havde flere hk 70 stk. så det var den vilde smiley og er den model der er produceret færrest af.

• #27   5. jul 2021 På et tidspunkt solgte BMW en del R100 modeller (RS) som jeg husker det, der blev specificeret som havende 63 HK. På et spørgsmål fra Das Motorrad om hvad der var ændret fra 70 til 63 hk lød svaret "Mehr Ehrlichkeit"! R 90 S er stadig den hurtigste af samtlige R modeller efter alt jeg har kunnet tjekke. Det lyder sandsynligt, at den er produceret i forholdsvist få eksemplarer (R 100 CS) - den må være hen mod slutningen. Og til en ikke helt ung ejer, er den nok et bedre valg end en RS. Jeg har samme styr på min MZ ETS 250 (Styrene er så ens, at jeg har skiftet mellem at bruge det samme styr på en BMW og på en MZ!), og den virker også lidt mere sportlig end jeg som 66 årig holder af.

• #29   6. jul 2021 Det er rigtig R 90 S var den hurtigste af alle BMW R modellerne, det var monsteret dengang og som noget ganske uhørt med Delorto karburatorer i stedet for Bing.
    Grunden til jeg ikke nævnte den her, er fordi, den er blevet rasende dyr og de er svære at finde. Så CS og RS modellen er et godt alternativ. smiley

• #30   6. jul 2021 #27 - Jeg var ikke præcis. R90S var den hurtigste af alle de gamle R modeller, altså /5, /6 og /7

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    mar 2008

#31   8. jul 2021 #23:
    Rigtigt.
    Jeg har faktisk lige solgt mine 3 gamle engelske motorcykler efter 30 år. Jeg, som er mekaniker, overvejer nu en BMW. Men da jeg er rigtig, rigtig dum i hovedet, spørger jeg nu dig: Hvilken BMW skal jeg vælge?

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    mar 2008

#32   8. jul 2021 #22:
    Jeg har lige solgt de sidste 3 engelske motorcykler i min stald. Efter 30 års ejerskab, teknisk omgang og pleje, samt kørsel.
    Og jeg overvejer nu at købe en BMW:

Kan du ikke lige fortælle mig, hvilken BMW, jeg skal købe?

ps:
    Det skal altså helst være en af dem, hvor man altid kan bruge den ene cylinder som sidestøtteben.

• #33   9. jul 2021 "ps:
    Det skal altså helst være en af dem, hvor man altid kan bruge den ene cylinder som sidestøtteben."

Det kan du faktisk ikke. For det første går sidestøttebenet på i den ene side før ventildækslet, og som jeg husker det udstødningsrøret i den anden side, og derudover tipper den over, når den ligger på et ventildæksel, så hjulene svæver frit i luften. Men den er unægteligt meget nemmere at rejse op igen, når man er væltet på den ene eller anden måde.

• Jan S
    Jan S Tilmeldt:
    mar 2008

#34   9. jul 2021 #33:
    Du skal lige huske, at det, i følge div. indlæg, er helt normalt, at en BMW ofte taber den ene cylinder.

Så skal man naturligvis vælge den anden, når man parkerer...

Kommentér på:
Hvilken bmw skal jeg vælge

Annonce