skal jeg købe en Harley Davidson "made in Thailand"? {{forumTopicSubject}}
Hey folks,
jeg har længe drømt om at købe en HD. og vil faktisk gerne købe en fabriksny bla. fordi at de brugte holder prisen urimeligt godt. jeg har udset mig en model HD softail-standard nypr. 208,000,- jeg ønsker ikke en rocker-bike men bare en klassisk cruiser, så jeg behøver ikke stage 1 tun og larmepotter "derfor gerne en fabriksny". jeg var nede og besøge Caps Aarhus for at se og røre cyklen og havde faktisk besluttet mig for at bestille drømmecyklen da den i så fald vil komme til foråret 2021. men men men..så så jeg til min store overraskelse at der på mærkepladen stod "made in Thailand" !"#¤ jeg vidste god at deres lille 750er er fra Indien men havde sku ikke lige set denne her komme? er det mig der er snobbet eller er en Thai-HD fuldstændig værdiløs. er det ikke lige præcist historien og originalitet man betaler for her? og ja den er sikkert lige så god osv.... dette Picasso billede er godt nok ikke malet af Picasso men kunstneren er lige så dygtig..lol det gør sku noget ved prisen. og hvad med gensalgsværdien om 5-10 år usa-HD vs. Thai-HD? er jeg for gammeldags og paranoid? "ps. har læst om toldkrig etc." hvad tænker i?
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Tja. Desperationen hos det mærke er ved at skinne igennem mange steder, så indenfor en kort årrække er de nok gået på røven... Jeg ville være ligeglad, for jeg gad slet ikke overveje sådan en aldrende konstruktion.
Det er næsten lige så dumt som at lave en sportsvogn med 2 ventiler pr cylinder i 2020... Nåe ja det gør de så også derovre... (Corvette C8)....
nov 2007
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 16
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
dec 2003
Sportsgrene til de 150.000kr er nok lavet på samme fabrik som softtail
dec 2003
Grundet Trumps handelskrig med EU, har Harley flyttet fabrikken til Thailand, da importskat fra USA til EU er meget høj
maj 2019
Følger: 1 Følgere: 21 Emner: 15 Svar: 946
mar 2016
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 923
Generelt har vi jo outsourcet al produktion i Vesten. Det bider os så i røven, for hvad fanden skal folk der er bedst egnede til at arbejde på fabrik så lave? De skal naturligvis være studenter, selvom de ikke har evner i den retning, og de få tilbageblevne manuelle arbejdspladser er der ingen der gider, så dem får vi polakkerne og litauerne til at tage så de kan sende pengene ud af landet.
Men uanset om din cykel er fra Milwaukee eller Thailand, er det ikke en gammel gråskægget redneck med MAGA kasket og 30 års erfaringder har samlet den.
I US er det en farvet arbejder (mexikaner eller neger) til mindstelønnen, sandsynligvis skæv af pot eller ryge heroin. I Thailand naturligvis en Thai, og ofte en person der (relativt) er bedre end Amerikaneren, for vestlige virksomheder behandler deres medarbejdere væsentligt bedre end de lokale, og der er kamp om jobbene
nov 2007
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.957
mar 2016
Er salgsprisen så højere end fremstillingsprisen, tjener producent/forhandler penge. Hvis ikke, taber han penge.
Se blot på fødevarepriser og tøj i DK, de er over 25% højere end syd for grænsen. Det skyldes ikke dansk landbrug er dyrere eller fordi tøjet er dyrere at fragte fra fabrikkerne i østen til DK end til Tyskland. Derimod skyldes det monopol tilstande i detail leddet hvor Mærsk, Anders Povlsen og et par andre typer af samme kaliber.
dec 2009
Følger: 13 Følgere: 13 Svar: 5
nov 2008
Følgere: 62 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.109
nov 2008
nov 2007
ja lige præcist... og godt eksempel ligesom de gamle Vespaer. "made in vietnam" sådan en kan du samle op i dag for 6000.- de samme fra italien koster 30000-50000.-. der er ingen tvivl om at noget af autenticiteten forsvinder på en thai-HD spørgsmålet er bare hvor meget? 50000.- 100000.- ?? jeg syntes at det er mega ærgerligt. os så kan man spørge: vil du da give 40000.- mere for den helt samme mc, hvis den var lavet i USA og det kan jeg faktisk ikke afvise at jeg ville... men et er HD. Triumph og Ducati gør det samme og her er der jo ikke straftold, Ducati 721 er også lavet i Thailand. så HD bruger nok bare toldkrigen som undskyldning for at få gratis arbejdskraft de kunne jo også undgå tolden ved at flytte produktionen til england:) og så havde jeg dælme svinget dankortet lige på stedet:)
dec 2003
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
Såhh.....køb du bare HVIS det virkelig er DET du vil....det er stadig en HD!
jul 2018
Følger: 1 Følgere: 19 Emner: 7 Svar: 157
mar 2016
Men ellers meget sjovt eksempel, for os danskere køber jo cyklen een gang af forhandleren og så 1-2 gange mere af staten.
Det gør leasingfirmaer mærkeligt nok ikke.
jan 2011
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 6 Svar: 185
nov 2008
Jeg forstår ikke hvorfor man udfaser sit brand på den måde, altså når man køber en Harley giver man jo i forvejen en hulens masse penge for navnet, ellers kunne man jo ligeså godt købe en Virago eller noget andet kopi, så om den koster lidt mere på grund af noget politik er uvæsentligt der skal nok være købere, men hvis man udvander navnet og får den fremstillet i Asien for at kunne sælge den billigere så ødelægger man jo sit eget mærke og så køber man ikke længere den amerikanske drøm eller hvad de sælges på, så køber man bare en kværn og dem er der mange af
sep 2013
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 9 Svar: 52
Jeg har også en brasser RD350er. Jeg forstår heller ikke hvorfor den skulle være så meget ringere end de foregående made in japan modeller. Hele produktionsapperatet var det samme, bare flyttet om på den anden side af verden.
Det spec jeg har set skriver de også 63hp til brasillianermodellen?
nov 2007
nov 2007
dec 2003
Hvis du kan lide modellen, så køb den. Og ellers lugter det sf du bare skulle oprette en tudetråd over en mc du alligevel ikke ville købe.
mar 2016
nov 2007
dec 2003
nov 2007
jun 2007
Følger: 1 Emner: 5 Svar: 18
jul 2011
Følger: 19 Følgere: 160 MC-er: 3 Emner: 60 Svar: 1.672
Så bestil du bare løs.
Delene komme samme sted fra uanset hvor den er samlet.
nov 2007
dec 2003
En Harley køber man pga brandværdi og statussymbol, og de ting ændrer sig ikke, blot fordi mc’en er samlet et andet sted.
Hverken naboen eller manden på tankstationen ved det, så de ser den bare som en dyr mc
maj 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 137
Hvis du godt kan lide den mc og ovenikøbet vil have den i mange år som du skriver, så glem dog det gensalgs-pjat. Det er ren spekulation - og det holder dig fra at realisere din drøm. Eller også er det måske som Jesper skriver ovenfor - du forsøger selv at finde argumenter for ikke at købe den? Du ved det bedst
At “made in the USA” skulle sikre en højere gensalgsværdi, er simpelthen for spekulativt. Argumentet skulle være det rent romantiske aspekt. Overfor det står så, at Harley under alle omstændigheder sælges stærkt på følelelser og brandvalue, noget som de med stor sandsynliglighed formår at opretholde uanset produktionssted. Læg dertil at der objektivt intet argument er for at en cykel samlet i US skulle være bedre end en samlet i Thailand - som du selv er inde på. (USA har et gigantisk problem som vedrører manglende konkurrenceevne indenfor den industrielle sektor og varer produceret der er slet og ret for dyre - hvilket både Harley og Indian godt ved. Og det er kun blevet værre i kraft af importold på stål. Hvorfor mon de producerer i Asien og Polen? Fordi de godt ved, at de får et (mindst) lige så godt produkt til færre penge.) At romantikken omkring noget relativt nørdet som produktionssted skulle ende med at vægte stærkere end Harleys brand og objektive kvalitetsforhold - det er sgu noget af en spekulation. Why on earth skal det påvirke om du skal købe en mc, du synes er fed?
nov 2007
maj 2016
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 2 Svar: 137
maj 2019
https://www.nationthailand.com/business/30316306
Hvor der bl.a. står, at det er en 'assembly plant' der, ligesom HD fabrikker i andre lande samler motorcyklerne med dele lavet i USA...
mar 2016
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 62
Moto Guzzi hører hjemme i Mandello del Lario som ligger ved Lago di Como, altså Como-søen.
Fabrikken har produceret motorcykler siden 1921, så i 2021 er der 100 års jubileum!
nov 2007
maj 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Svar: 58
Siden amerikanerne solgte HD til japan tilbage i 70'erne (harley davidson AMF)
er der ikke produceret en eneste "amerikansk" HD ,der har været japanske kinesiske taiwanske thailandske indonesiske stumper i dem ALLE sammen....amerikanerne har en lovgivning nu der siger at der skal være "x" antal % dele i biler eller Mc'er der skal være produceret i USA for at de må kaldes "Made in USA".
indtil for et par år siden kunne de kalde dem "made in USA" hvis de bare fik stumperne produceret rundt omkring i verden og så importerede dem til USA og samlede dem der.
ALLE Hd,ere har en vis procentdel udenlandske stumper i sig Også de nye CVO,ere
dec 2015
Følger: 1 Svar: 51
Toyota og Honda.
De har fabrikker på alle kontinenter undtaget Antarktis.
Og de formår at lave verdens højeste kvalitet inden for hvert deres område.
Mon ikke det kommer an på kvalitetskontrol, uanset geografisk lokation af fabrikken ?
nov 2011
Følger: 19 Følgere: 37 MC-er: 5 Svar: 28
aug 2008
Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 10
Man skal også forstå at der IKKE er tale om produktion, men en samlefabrik. Komplette powertrains produceres på Tomahawk Plant i Wisconsin, komplette stel produceres og males i York Pennsylvania, det samme gælder alle pladedele, skærme, tanke mv. Forgafler og affjedringskomponeneter kommer fra Japan, Bremser fra Italien, Elektronik fra Tyskland osv - så Thailand skruer kun det hele sammen og det gør de rigtigt godt. Men det er selvfølgelig din sag om du kan leve med at der står Thailand på type-label..
okt 2013
Følger: 6 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 40
nov 2008
maj 2020
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 24
Uden at kende noget til fabrikken i Thailand, vil jeg tro den er mindst lige så grundig som den i USA. Jeg har selv en H-D og den kom fra USA med nogle alvorlige sjuskefejl. Som en her skrev, så skulle man tro det var fulde Mexicanere og skæve negere som klaskede lortet sammen.
Jeg tror ikke kvaliteten kan være dårligere i Thailand.
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 120 Svar: 1.279
Jeg har gået min godt og grundigt igennem og den står altså snorelige, både i diverse samlinger, som ledningsnet m.m. Så du kan roligt købe din Amerikanske H-D drøm, assembled in Thailand ??
mar 2005
Følger: 16 Følgere: 12 MC-er: 2 Emner: 120 Svar: 1.279
nov 2007
aug 2015
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 12
Thai versionen har bare ikke den samme værdi som den amerikanske, jeg mener ikke kroner og ører men den følelsesmæssige værdi. Du vil helt sikkert føle dig snydt da den “amerikanske” følelse garanteret vil udeblive.
Kvalitetsmæssigt er der nok ikke nogen forskel.
Vores ML350 er bygget i Mexico, BMW 850gs har kinesisk motor osv osv.
det du køber er ikke det du får, når det kommer til dit tilfælde. Samt at alle andre “ægte “HD ejere ved at den er thai og du vil altid blive mindet på det.
jun 2016
Følger: 2 Svar: 61
Men du kunne jo overveje at gemme dine penge og så senere, når der igen lukkes op, tage en tur til USA, leje en Harley og køre tværs over - det tror jeg vil blive mere minderigt end at have en "Harley" til at stå og fylde i garagen
Så får du måske også råd til en tur til Thailand, hvor du kan leje en "Motobike" og sikkert også finde en sød pige til pigekammeret
maj 2019
mar 2016
sep 2008
Følger: 6 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 5 Svar: 57
Spørg evt hos HDC.DK så får du et lidt andet svar er jeg sikker på. Jeg ville i hvert fald aldrig selv røre HD der var lavet i Thailand og kender mange der har HD som der deler den samme holdning...
aug 2008
aug 2008
mar 2016
Hvis 2020 kun er fra Thailand har kunderne jo ikke et reelt valg mellem US og Thailand. Så er valget mellen en Harley eller en anden cykel (vælg en Ducati hvis du vil være speciel - det er en 2,6% cykel, harley kørere er mainstream med 6,6% )
mar 2016
Man kan jo kun have ondt af drengen, men prøv at se vidoeen og overvej så hvad han gør med den hånd der ikke holder vandslangen.
Een ting er at han besudler sin mobil.... men han går sandsynligvis også på arbejde et sted (HD samlefabrikken) og befamler din ædle cykel med lort mellem neglene
https://ekstrabladet.dk/112/chok-paa-toenden-bidt-i-penis/8284752
aug 2008
maj 2019
Når det nu er slået fast at made in Thailand Harleyer er samlet af hovedbestanddele fremstillet i USA (samt kvalitetsdele fra Tyskland og Italien) og at det er fremtiden for HDs europæiske marked, så kan jeg ikke se, at det på nogen måde skulle være et ringere produkt.
aug 2008
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 3 Svar: 9
okt 2013
Følger: 6 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 40
nov 2007
mar 2007
Følger: 32 Følgere: 377 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 1.576
At den er lavet i Thailand, er netop årsagen til at du kan få den ned i et “højt“ prisniveau, fremfor tårnhøjt. Designet og kørekarakteren er stadigvæk en forbedret men Amerikansk grundkonstruktion. Det vil jeg altid selv hælde til og kan bedre lide charmen ved sådan en kørekarakter. Går man op i sportslige køreegenskaber skal man se efter noget helt andet, men selv kan jeg ikke se det hyggelige i sådan nogle maskiner. En smags ting
Made in USA er slet ikke et kvalitetsstempel i min optik, slet ikke med trump i spidsen nu, jeg vil bestemt sige Asien er dem overlejen på produktions tilgang og kvalitet og de kan gøre det meget billigere med garanti...
Thai HD er én ting, en anden ting er om de stadig er her om nogle år og kan yde garanti på deres produkter? Det går decideret dårligt for virksomheden, de bør fokuserer på deres kerneforretning og ikke skyde med spredehagl og håbe om at få kunder i hele spektret. De er gode til at sætte standarten for hvordanting skal se ud og opleves, de har nogle meget dygtige designere. Hvor driftstabilt og innovativt er en helt anden ting, men de har deres charme og brand i behold og deres berømte lyd.
Det er spændende at se hvad der sker med Harley Davidson, men de har det svært. I disse klimatider giver det heller ikke ret meget mening synes jeg, at en 2 hjulet maskine skal have knap 2 liters motor og de bliver hele tiden større. Det svært at holde dem gående uden at føde dem med brændstof!
dec 2003
nov 2008
dec 2003
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.867
https://www.mctc.dk/nyheder/h-d-dropper-ny-streetfighter/
aug 2008
Der er heller ikke som #69 antyder nogen fare på færde for H-D. Det passer ikke at det går “decideret dårligt”. H-D er selvfølgelig ramt af at det Amerikanske hjemmemarked er dalende og har været det i en del år, men de tjener penge, markedsandele er stabile og det er jeg sikker på bliver endnu bedre under den nye CEO Jochen Zeitz... Han er i fuld sving med en ordentlig hestekur
Aktiemarkedet er enig. De seneste 6 måneder er kursen stort set fordoblet fra omkring 15 $ til omkring 30 $. Har den tidligere været højere? - jo den har et par gange (2007 og 2015) kortvarigt været over 70 men den har så sandelig også været lavere.. feks finanskrisen slog til var kursen ned og vende 8
nov 2007
maj 2019
aug 2008
nov 2007
maj 2019
nov 2007
sep 2008
Følger: 6 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 5 Svar: 57
- eller for den sags skyld produceret i indien som de små street modeller er.
Så enkelt er det.
aug 2008
nov 2007
dec 2006
Følger: 1 Følgere: 3 Emner: 2 Svar: 259
>Asien har nogle begrænsningsregler, som betyder, at produktion lavet i Kina *SKAL* samles i f.eks. store områder/lande i Asien - ellers må/kan produktet ikke sælges!
Det er noget værre vrøvl. Der findes et hav af produkter der er "Made in China. Assembled in the USA" og mindst lige så mange der er "Produced partly in the USA. Assembled in China" som sælges over hele verden, både i og udenfor Asien.
apr 2006
Følgere: 17 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 2.550
Hvad er vrøvl? Prøv nu at Google lidt- og følg med i "International trading". Lad os konkret kigge på Indien, som har pålagt import af f.eks. MC'ere en MEGET HØJ afgift - dertil andre "økonomiske ufordele" som gør, at man *tvinger* producenter til at placere sin produktion (basis) såvel "samling" lokalt i Indien. Andre asiatiske lande gør præcis det samme.
Kundegruppen til f.eks. HD i Indien tilhører en købestærk gruppe, som betaler uagtet hvad....men skal du sælge f.eks. 3-600ccm MC'ere som *SKAL* sælges tilpas billigt (jf. deres købekraft), så skal priserne hamres i bund - alternativt har befolkningen ikke råd til at købe produktet.
Benelli har blot én af mange MC producenter som HAR flyttet deres produktion ud til flere asiatiske steder - og startende med "samling af produkt" som første led....
Så igen....vrøvl? Gør dit hjemmearbejde Batman og udtal dig om noget du HAR forstand på! Ikke?
skal jeg købe en Harley Davidson "made in Thailand"?