{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.267 visninger | Oprettet:

Morten C
Morten C
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 2

Kører mc uden mc kørerkort {{forumTopicSubject}}

Står og har købt en mc og kan først komme til kørerprøve om 3-4 uger. Nogle der ved hvad det koster hvis man bliver stoppet uden mc kørerkort. Jeg har bil kørerkort.. nogle siger 5000 eller 7000kr og nogle siger 50% hvis man har bil kørerkort.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Kører mc uden mc kørerkort
  • #1   14. maj 2020 Et er helt sikkert, du får ikke nogen rabat fordi du har bil kørekort!

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.698
    #3   14. maj 2020 Og med "forsikringsmæssige konsekvenser" menes der IKKE ansvarsforsikring. Kun kasko...

Men hvorfor gider man overhovedet køre uden MC kort?

• #4   14. maj 2020 #3
    præcis, det giver i mit hoved slet ikke mening, vent nu bare den måneds tid, du har alligevel ventet hele dit liv indtil nu, så kan du nok godt klare lidt ekstra tid smiley

• #5   14. maj 2020 hvorfor skulle du blive stoppet, kør ordentligt, sørg for at alt lys virker

• Morten C
    Morten C Tilmeldt:
    jun 2019

#6   14. maj 2020 Er bare godt træt af at vente. Startede for lidt 2 måneder siden så har taget et kørerkort på 3 måneder som skulle tage 6 uger. Ved det hul i hovede at kører uden kort. Men hvis bøden kun var 2-3000kr i alt så havde jeg kørt nu. Men 7000kr er alt for meget.. er ikke i tvivl om at jeg vil blive stoppet. Den larmer for meget. Og trækker opmærksomhed. Men ja venter nok bare selvom det røv.

• #7   14. maj 2020 Bare kør pæn, så bliver du ikke stoppet

• #8   14. maj 2020 Under din profil står der du er fra vestsjælland - jeg kender nogen som før i tiden har haft succes med at tage til f.eks. Falster for en køreprøve og derved kommet hurtigere til. Der er ingen regler for du skal gå op til køreprøve der du har taget kortet.

Jeg bifalder heller ikke at kører uden kort. Men jeg tager måske også nogen valg du vil finde dumme. Sådan er vi jo så forskellige smiley

• #10   14. maj 2020 Ville du også køre spritkørsel hvis bøden var til at betale..:-/

Tænk dig om...

• #11   14. maj 2020 Du bliver ikke straffet for at køre uden kørekort når du har kørekort.

Det du bliver straffet for et at føre køretøj hvortil der kræves kørekort, med et kørekort, men uden førerret til den pågældende køretøjskategori.

Der er vist ikke nogen fast bødetakst, det er en vurderingssag ud fra om du har modtaget køreundervisning osv.

Jeg fik en bøde på 1500-2000 så vidt jeg husker, for at køre a1 da jeg kun havde b førerret.
    Tilbage da det stadig kun kostede 5000 at køre helt uden kørekort. Fik lidt andre småbøder også, den samlede sum endte på 4000. Men de andre bøder kendte jeg prisen på så kunne aflede hvad kørsel uden førerret måtte stå til. Og det var vist 1500-2000 kr dengang.
    Jeg havde ikke modtaget køreundervisning på mc overhoved.
    Det var en mc scooter og jeg tog knallert bevis dengang jeg var knægt, ved ikke om det kan være en formildende omstændighed.

Tænker umiddelbart du vil få et rap over nalderne på 2-3000kr med b førerret på en a maskine hvis du allerede har været på vejen og øve med en kørelærer.

Forsvarligheden af det synes jeg ikke er værd at kommentere på.
    Min gamle mor må stadig køre hayabusa, fordi hun i efterkrigstiden fik det man dengang kaldte en køreuddannelse...

Lovligt er ikke = forsvarligt.
    Og forsvarligt er ikke altid = lovligt.

Vælger at have tiltro til trådstarter selv kan vurdere hvad der er hasarderet eller ikke

• #13   14. maj 2020 Ses. smiley . Bare rolig det ikke min.

profilbillede
  • #14   14. maj 2020 Haha nej HC.
    Det er en du har lånt af mester...
    ;D

• #15   14. maj 2020 det heller ikke lovligt at køre på baghjul, dog er der mange fæhoveder som gør det

• #16   14. maj 2020 #13 men du har et godt kendskab til de cykler smiley

• #17   14. maj 2020 Få en med kort til at køre den hjem for dig

• #18   14. maj 2020 Og hold dig til fartgrænserne, ligesom alle os andre.

• #20   15. maj 2020 Hva Hc, byttede i henne ved pølsevognen, og så skete det forudsigelige, at ham "Snup Jensen" aldrig vendte tilbage med Blackbirden.
    Man skal aldrig lade uerfarende prøve en Honda, det går galt...??????

• #21   15. maj 2020 Brug en vens cpr.. nr....og tag bøden på 1000 dkk... for ikke at have det med.... Husk alt vedr. din vens liv.... Forældres fulde navne og adresser og andre personoplysninger..... Brugte det selv for længe siden... Virker stadig....

• #22   15. maj 2020 Ja eller sig du hedder dronning Margrethe, og be ham om at holde to meter afstand. Måske du bare skulle vente til du får kortet, du skal nok få kørt alt det du vil igennem tiden. smiley

• #23   15. maj 2020 Sikke nogen Cowboy tricks nogen af jer kan!

• #24   15. maj 2020 Jeg gjorde det som #8 siger og kom lidt hurtigere til teoriprøve..
    At jeg så dumpede den med 6 fejl det siger vi ikke til nogen smiley

• Morten H
    Morten H Tilmeldt:
    okt 2017

Følger: 1 Svar: 1
    #25   20. maj 2020 Jeg har været ude for nøjagtig det samme som dig. Jeg manglede kun kørerprøven, og jeg har kort til både bil og lastbil. Det koster 5000kr uden tvivl. Men vent, du er lige ved at være der.
    Glæd dig og knæk og bræk

• Per H
    Per H Tilmeldt:
    jul 2019

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 5
    #26   20. maj 2020 Bøden er en ting, noget helt andet er at du ikke er forsikret. Bliver du involveret i en ulykke, hvad enten det er din fejl eller ej, så skal du betale ved kasse 1.
    Så kan bøden pludselig blive ligegyldig.
    Træk vejret dybt, vink til os andre og glæd dig til du kan køre helt lovligt. Så vinker vi tilbage. smiley

• #27   20. maj 2020 #26 ikke korrekt ansvar dækker altid, og de kan ikke kræve regres, med mindre man har været groft uagtsom, og reglerne kræver stort set at man har skabt ulykken med forsæt. Kasko dækker ikke det er korrekt.

• Per H
    Per H Tilmeldt:
    jul 2019

Følger: 1 Følgere: 1 Svar: 5
    #28   20. maj 2020 https://jv.dk/artikel/k%C3%B8rel%C3%A6rere-advarer-lav-konsekvens-ved-k%C3%B8rsel-uden-k%C3%B8rek%C3%B8rt
    Den er ikke helt entydig, ifølge denne artikel.
    Som uerfaren, hvilket vi må antage er tilfældet, er der forholdsvis stor risiko for at blive involveret i en ulykke. Det er bare noget andet at køre på mc end at køre i bil.
    Jeg ville ikke løbe risikoen.

• #29   20. maj 2020 Jeg mener dine prioriteringer er forkerte!
    Det er et spørgsmål om forsikring, ikke hvad en evt bøde koster.
    Hvis du kommer til at skade andre, eller bliver kendt skyldig i en ulykke, så er der kun dig selv til at betale.
    Man har ikke lært at køre mc, bare fordi man har taget kortet, så der er mange ting der spiller ind, når du skal til at bevæge dig i trafikken.
    Vent nu bare de par uger. Du har livet for dig, start ikke med at sætte det hele over styr!
    Keep the rubber side down

• #30   20. maj 2020 Stop nu den skrammekampagne med forsikring. Ansvar dækker altid.

• Otto A
    Otto A Tilmeldt:
    mar 2007

Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 2
    #32   20. maj 2020 Sikke en masse kriminalitet og omgåelse af lovgivning der vendes her. Kør ikke uden kørekort, det er dårlig stil.

• jørgen k
    jørgen k Tilmeldt:
    aug 2011

Følger: 2 Svar: 5
    #33   20. maj 2020 Det er forsåvidt ikke så vigtigt hvad det koster i bøde.
    Men hvis du kørergalt og smasker dig selv, eller endnu værre, en anden så tror jeg ikke du får meget opbakning fra forsikrings selskabet og så kan det blive en voldsomt dyr køretur.
    Ved godt det er monster træls at vente, men nu har du venetet i så mange år, så gør dig selv den tjeneste at vente de sidste få uger.

• #35   21. maj 2020 MEN TÆNK DIG OM, skulle du været fucking uheldig og komme ud i et uheld, ingen forsikring, det kan blive meget dyrt og hvad med samvittigheden, hvis det koster menneskeliv ? Ved godt det kan ske selvom man har kørekort, men uden vil du med 99% sikkerhed blive dømt skyldig og det skal du leve med resten af dit liv, ville være fuckining surt at skulle gå og sige til sidst selv resten af livet " bare jeg havde ventet "

• #36   21. maj 2020 Åhh for hulen da. JO ANSVARSFORSIKRING DÆKKER ALTID. jeg kan ikke skrive det med større bogstaver nu..

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.698
    #37   21. maj 2020 #29 + #29 + #33 + #35 - I skal stoppe med det der fis.

Ansvarsforsikringen er en lovpligtig forsikring, og den eneste måde selskabet kan kræve erstatning (regres), er baseret på selve handlingen - IKKE på om man har kørekort eller førerret til en given kategori.

Det her er lovteksten: https://danskelove.dk/f%C3%A6rdselsloven/108

§ 108 Forsikringsselskabet hæfter umiddelbart over for skadelidte for erstatning efter § 105, stk. 1.
    Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.

Det er lovteksten, og trumfer derfor alle links i kan finde, som diverse amatører har skrevet forskellige steder på magacin, jyllandsposten, Snave lokalsprøjte eller Ydre Bøvelse folkeblad.

Lidt forskellige kilder til info om hvad begrebet dækker over:

http://nft.nu/sites/default/files/93306.pdf

http://nordiskjurist.org/wp-content/uploads/2013/10/Referent195.pdf - slå 4.2.2 op på side 618 og man vil læse følgende:

4.2.2. Regres efter færdselsloven
    Reglen om færdselsansvarsforsikrerens regres mod den ansvarlige for motorkøretøjet var tidligere udformet i overensstemmelse med reglen i forsikringsaftalelovens § 18, men i praksis havde reglen et betydeligt snævrere anvendelsesområde.82 Regresret blev stort set kun indrømmet i tilfælde af spirituskørsel med en betydelig promille, hvor der samtidig forelå grove kørselsfejl. Der blev derfor i stedet valgt en formulering,som bedre skulle svare til praksis, idet (aftale om) regresret kun skulle omfatte tilfælde af »grov hensynsløshed« — altså i princippet samme indsnævring, som erstatningslovsudvalget havde ønsket i erstatnings-ansvarslovens § 19. Det område, man havde for øje, var alene »den bevidste tilsidesættelse af trafiksikkerheden« (f.eks. bevidst hasarderet kørsel, i modsætning til den momentane uopmærksomhed, uanset om denne isoleret set var grov).83 Det var imidlertid ikke tanken, at den meget restriktive linie i retspraksis skulle ændres herved. Formuleringen rammer dog ikke særligt præcist de tilfælde, hvor regresret erblevet indrømmet; det er ikke tilstrækkeligt, at tilsidesættelsen af trafiksikkerheden er »bevidst«, og det er på den anden side heller ikke nødvendigt (medmindre man generelt vil hævde, at al spirituskørsel med høj promille må indebære en bevidst tilsidesættelse af trafiksikkerheden). Reglen er så snæver, at den ikke har nogen praktisk betydning.
    Den er således også klart snævrere end reglen i erstatningsansvarslovens § 19, men det må herved tages i betragtning, at begrænsningen af regresretten ikke har betydning i de tilfælde, hvor skadevolderen ikke er sikret ved policen; som det fremgik, er det navnlig i disse tilfælde, at ansvaret for kaskoskaden er blevet fastholdt efter erstatningsansvarslovens § 19

Så kort og præcist: Lad være med at true med "du kommer til at betale af på det resten af livet", når det ikke er sandt.
    Jeg tvivler på at nogen her, synes det er en god ide at køre uden at have styr på hvad man laver, men det er op til den person som mangler førerretten til MC at afgøre om han vil køre MC, forhåbentlig baseret på så sande udsagn som muligt.
    Han HAR allerede sagt at han vil lade være i #6 - men i har hovedet for langt oppe i røven til at se det...

Og det i siger, er IKKE sandheden. Det er sladderblads journalistik, akkurat som den med at der nu skal skrottes 84.000 varevogne fordi de ikke har partikelfilter. Det kan man fanme bare eftermontere, og det må man gerne - men det står ingen steder i de "breaking news" opslag man ser alverdens steder på nyheds sites.

• #38   21. maj 2020 Jeg havde købt en Honda CBR 600 F1. Og havde 3-4 uger til køreprøven. Jeg trillede lidt rundt på privat grund da den skulle synes. Jeg havde bestilt prøvemærker til den dag jeg skulle til køreprøve og bestilt tid ved syns hal 2 timer efter køreprøven startede. Lidt optimistisk måske. Men glemmer aldrig den dag. Kørte min cbr600 til syn lovligt og den fik plader på straks. Jeg ville vente til du har kortet smiley spændingen i at vente giver bare det extra! Lidt som den dag på året hvor man får sex af konen ??

• #39   21. maj 2020 Jeg kører mc uden kørekort. Mc er nu registeret under min lille brors navn og han har kørekort.

Er mc registeret under dit navn så er det et problem og du bliver stoppet 100%. Det er sket for mig. Politet ser på nr.plade og kan nemt se at mc ejeren ikke har kørekort, og så stopper de dig med det samme. Så husk det ihvertfald.

Jeg bliver aldrig stoppet og kører fint. Jeg har dog haft kørekort, men kører uden lige pt.

• Henning K
    Henning K Tilmeldt:
    sep 2011

Følger: 1 Svar: 1
    #41   21. maj 2020 Hvis det ikke er afskrækkende med en skønnet bøde på kr. 5000, så skal den da op til kr. 10000. Ejer man køretøjet, så beholder Politiet MCen, eller bilen, indtil bøden er betalt. Gælder selvklart også, hvis man er i familie med ejeren.
    Det bør måske også suppleres med et års frakendelse af retten til at føre et køretøj/at aflægge en køreprøve.

Når jeg dagligt ser idioter på vejene, der ikke forstår det med hastighedsbegrænsninger, slalom kørsel, vanvidsoverhalinger, der får modkørende til at søge i nødspor eller rabatten, er konklusionen:
    at det jo er helt åbenbart, at vedkommende har voldsomme problemer med et tilegne sig, og forstå, færdselsreglerne. Et års koncentreret læsning, evt med pædagogisk støtte, kan forhåbentligt løse problemet, ellers er det DSB/Bus/Taxa resten af livet.
    I det her land har vi nogle vedtagne regler der gælder! Regler vi selv laver? Glem det!

• thomas s
    thomas s Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 1 Svar: 6
    #44   23. maj 2020 1 gang : 7000,-
    2 gang : 8500,-
    3 gang : 10500,- ( herfra risikere du konfiskation af mc )
    4 gang : 14000,-
    Og derefter snakker vi fængsel ( muligvis kun betinget 5 gang )

• #45   23. maj 2020 Hvis man kører uden kørekort..

Men trådstarter har kørekort....

Så nej bøden er ikke 7000 første gang

• Peter Ø
    Peter Ø Tilmeldt:
    jan 2020

Emner: 2 Svar: 4
    #46   23. maj 2020 Forstår så udemærket godt. Min søn og jeg startede på MC kort i februar. Var til teoriprøve for 1,5 uge siden, og køreprøven bliver først om 4-5 uger. Vi veeeeeeeeente, og vores mc'ere veeeenter også :o/

• thomas s
    thomas s Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 1 Svar: 6
    #47   24. maj 2020 #45

Ja så kan det være det være en formildende omstændighed at vedkommende har kort til bil og / eller at han har modtaget undervisning til mc kørekort og så hedder taksterne :
    4000,-
    5000,-
    6500,-
    Men det er op til dommeren at afgøre om det skal være en formildende omstændighed..

Det var ikke en formildende omstændighed at jeg kun manglede prøverne, der jeg blev stoppet i bil før jeg fik kortet.. Men det var nok også min egen skyld, der jeg kom til at sige at jeg havde haft den i over et ½ år og kørt mere end 15000km, der dommere spurgte “hvor har du kørt i den?”

• Morten C
    Morten C Tilmeldt:
    jun 2019

#48   3. jun 2020 tak for alle svar. skal til kørerprøve på tirsdag den 9/6 smiley
    så jeg klare lige en uge mere og så er det ud og kører danmark rundt. arrrrrrh men tæt på smiley godt nok lang tid at vente en 1,5 månede mens cyklen er vasket og poleret 2 gange.. bare for at være klar til kørertur.. også skal jeg lige have lagt den op her på. Aprilia Tuono v4 Factory 2018. glæder mig !

• #49   3. jun 2020 Jeg startede på mc-kortet den 1 marts.
    Corona sørgede for, at det hele blev skubbet og skubbet. smiley

Havde min mc ståene i godt en måned, hvor den grinte af mig.
    Jeg ville sgu ikke risikere bøde eller udsættelse, så jeg køre ikke på den, men kæææft det var svært at lade være smiley

Den 26. maj kunne jeg endelig komme til køreprøve hvor A-kortet kom i hus og nu er det meget snart din tur Morten C smiley

• #50   3. jun 2020 Jeg vil også være med i klubben... jeg meldte mig til MC kørekort tilbage i februar og vi nåede lige at komme i gang og så lukkede hele lortet ned.

Nå... vi startede jo op igen og det hele kørte på skinner.. troede jeg.. så røg min lægeerklæring sgu lige ind til policen pga et eller andet fuldstændig ligegyldigt.

Nu har jeg endelig fået mine papir retur og skal til teoriprøve d. 10 juni og køreprøve d. 18. Dem jeg startede på hold sammen med var til køreprøve her lige før weekenden så de har ku nydt det gode vejr. Jov jov.....

• #51   3. jun 2020 Av! for den da, Martin! smiley
    Vi havde også to på holdet, hvor kommunen lige inden deres teori / køre -prøver besluttede sig for, at nu var der et-eller-andet galt smiley

Ved, at den ene fik det rettet lyn-hurtigt og tog til teoriprøve 140km væk. På den måde nåede han at gå til køreprøve sammetid som resten af holdet smiley

Men det er sgu surt, at det bliver udsat og udsat .. smiley

Men det er da fedt at vide, at du er trillende om godt to uger smiley smiley

• #52   3. jun 2020 Ja det er simpelthen så kedeligt. Men nå, to uger, selvom jeg synes dagene op til går langsomt!!

Kommentér på:
Kører mc uden mc kørerkort

Annonce