{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
4.013 visninger | Oprettet:

Hjelm tilpasning... {{forumTopicSubject}}

Hej, Jeg har prøvet schubert S1 og kan ikke finde ud af hvilken jeg skal ha.

L sidder meget stramt! ens kinder bliver trykket meget sammen! og den er lidt ubehaglig/gør ondt.

XL sidder stramt og virker ok at have på.

Men er bange for at købe en XL og så efter en uges kørsel sidder den for løs...

Jeg har en anden hjelm som sidder stramt på mit hoved men når jeg kommer op i fart feks. 140km/t så rykker hjelmen bagud så der er et par cm mellem baghovedt og hjelmen. Og det fatter jeg ikke hvorfor den gør det når den sidder stramt?

Men hvis er jeres meninger/erfaringer? Skal jeg købe den super stramme og håbe på udvider sig tilstrækkelig nok eller købe den der sidder stramt og håbe den ikke bliver for løs?

Og hvordan tjekker jeg om den sidder godt? er der nogle fif med at man skal kunne få en finger mellem panden og indersiden af hjelmen? (som jeg så har hørt er en skrøne) eller er der andre måder at tjekke på at den sidder godt?

På forhånd tak.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hjelm tilpasning...
  • #1   29. jul 2007 Hey rasmus.

Det tricks med "fingeren" er i nakken og IKKE ved panden!!! Dér skal den s** sidde STRAMT til ;o)

Den forrige jeg købte (den sidst erhvervede er på vej i posten) sad så stramt den første uge, at jeg faktisk fik hovedpine efter et par timers kørsel. Men den passer perfekt i dag!!!

Lars.

P.S. Har du hørt fra Jimmie endnu??

• #2   29. jul 2007 General regel som jeg følger ved hjelmkøb er, at hjelmen skal passe således at når du har den på, presser den dine kinder lidt. Forstil dig at du tyggede tyggegummi, så skulle du gerne være tæt på at bide dig selv i kinderne, så støtter den ihvertfald optimalt.

Forringen giver sig en smule afhængig af producent, men jeg ville personligt hellere købe en hjelm der klemmer en lille bitte smule, end en der er 2 numre for stor. Kan ikke fordrage hjelme der sidder løst og kan bevæge sig på hovedet.

Alt med måde selvfølgelig smiley

• #3   29. jul 2007 Hej !

Ja valget kan være svært !!

Jeg kører selv med S1, og var netop samme dilemma som dig. Jeg valgte den "stramme" hjelm, og den har rent faktisk tilpasset sig mit hovede efter nogle få timers brug. S1 hjelmen er som udgangspunkt temmelig stram at tage af og på, så netop den følelse kan godt snyde lidt.

Det eneste fif jeg kender er, at påtage hjelmen for forsøge at bevæge hovedet indeni i hjelmen samtidig med du holder fast på hver side.

Iøvrigt et godt hjelm valg, jeg vil ikke bytte min for nogen anden !!!

Mvh
    Jesper

• #4   29. jul 2007 Jeg kører også med S-1. Da jeg købte min sad den også meget stramt. Den var lige på grænsen til at være ubehagelig at køre med. Men efter kort tids brug sad den perfekt og gør det stadig.

Det er den bedste hjelm jeg nogensinde har kørt med, og de bedste penge jeg nogensinde har givet ud i forbindelse med mc.

Mht. om den passer :
    Se side 10 i manualen til Schuberth S-1.
    Du kan hente den i pdf-format her : http://schuberth.klaxmedia.de/uploads/media/SHPT_S1_Manual_D_01.pdf

• #5   30. jul 2007 Hovsa det var den tyske manual.

Det er side 54 i den engelske, og de finder du her :
    http://schuberth.klaxmedia.de/uploads/media/SHPT_S1_Manual_GB.pdf

• #7   30. jul 2007 Tak for alle de gode svar smiley

Imorgen vil jeg lige måle mit hoved og så tage ud og prøve dem igen og lave de små test som schubert skriver.

Lars N: Nej han har endnu ikke skrevet.

• #8   30. jul 2007 Kører selv med Schuberth S1 og vil ikke bytte til noget som helst, kanon hjelm. Har før fået en kommentar fra folk, når hjelmen lige er taget af "den passer vist fint for du har en streg i panden"...

• #9   30. jul 2007 Jeg vil lige komme med en kommentar til Jeres indlæg om pasform og størrelse på hjelme. På samme måde som menneskers hoveder har forskellig facon, har de forskellige fabrikater af hjelme også forskellig facon. Nogle hoveder er f.eks. mere aflange i faconen end andre

Man kan derfor ikke regne med, at en Schubert S1 eller en Shoei kan sidde perfekt på alle hoveder. Tilsvarende gælder for alle andre fabrikater. Det bedste er således at afprøve hjelme af forskelllige fabrikater inden man foretager sit endelige valg.

Mc-hilsen fra Gert

• #10   30. jul 2007 Hvis man skulle gå efter nogle andre gode hjelme i 3-4000kr klassen hvilken skulle det være? Og hvis i ved hvor de findes på sjælland (stor kbh) så må i meget gerne skrive smiley

• #11   30. jul 2007 Jeg prøvede engang en Shoei (husker ikke hvilken model), og den sad bare perfekt. Skal jeg have købt hjelm i 3-4000 kr. klassen, kommer den med i betragtningerne.

Jeg kører i øjeblikket med Caberg Justissimo, og den er jeg ret glad for - bl.a. den indbyggede solbrille.

Jeg vil dog gerne komme med endnu et indspark til debatten om hjelme. Der er ikke noget specielt, som taler for at en hjelm behøber koste 3-4000 kr. Der er heller ikke belæg for at hævde, at en fiberhjelm er mere sikker end en af plastic.

De to materialer reagerer forskelligt i forbindelse med ulykker. Ved nogle ulykker klarer den af fiber sig bedst og ved andre klarer den af plastic sig bedst. det afhænger af, hvordan hjelmen møder "ulykken" - altså hvilken genstand den rammer og hvilken facon denne genstand har.

I en tysk test klarede min Caberg Justissimo til 1700 kr. sig bedre end min Schubert concept, som på det tidspunkt kostede næsten det dobbelte - blot til orientering.

Derfor: Hvis man sorterer de allerbilligste hjelme på markedet fra, er det allerbedste købs-argument måske at finde den hjelm, som passer lige netop DIG bedst med hensyn til komfort, pasform, lyddæmpning m.v.

McHilsen fra Gert

• #12   30. jul 2007 Så var jeg ude og prøve nogle hjelme.

Mange af dem sad ok på hoved min min hage ramte hjelmen foran! feks. arai rx7 den sad ok men hagen ramte hjelmen foran...

Shoi xr-1000 var der lige en lille smule plads til hagen men L sad en lille smule løs og M var for lille.

schubert S1 var der masser af plads til hagen og prøvede så en ekstra gang XL og L og der sad L bedst.

Så nu skal jeg bare have fundet et billigt sted at få bestil mig en schubert S1 hjelm smiley

• #13   30. jul 2007 Hej Gert !

Jeg har læst dit indlæg og er enig med dig på visse punkter. Som du skriver bør man se bort fra de helt billige hjelme.

Din sammenligning med Caberg Justissimo må jeg dog tage afstand fra fra. Jeg kender udemærket hjelmen, da jeg selv har kørt med netop denne model gennem 2 år. En helt igennem god hjelm, som dog er ret tung, og bærer præg af slid i lukkemekanismen.

Jeg mener ikke man kan sammenligne en klaphjelm med en integral, da sikkerheden som bekendt er langt bedre i integralhjelmen.

Alle hjelme er fremstillet med en EPS (ekspanderet polysturen) inderskal, som sammen med skum/tekstil foringen tilpasser sig hovedet efter nogen brug.

Og ja du kan sikkert finde test som, hvor hvilken som helst hjelm vinder. Jeg husker tydeligt FDM's test fra 2006, hvor resultatet var "jo billigere - jo bedre" (lidt omskrevet !!) - Rent sludder.

Og glem ikke alle flip-hjelme støjer. Jeg har selv Schuberts Concept (nr. 2 hjelm !), som efter sigende skulle være en af de mest støjsvage. Godt nok mere støjsvag end Caberg, men alligevel stadig en del støj.

Jeg holder mig til tesen - pris og kvalitet hænger sammen.

mvh
    Jesper

• #15   30. jul 2007 Søren (Terndrup) H: Den billigst jeg kan se er 441euro = 3300kr... Som også er fint nok men der står ikke rigtig noget om den...

Kommentér på:
Hjelm tilpasning...

Annonce