3.819 visninger
|
Oprettet:
MC Dør..! {{forumTopicSubject}}
hej gutter...!
ville lige høre jer om dette:
hvis i tager polstikkene af jeres batteri imens jeres motor kører går den så ud eller køre den videre..?
og kan i skubbe jeres MC igang hvis batteriet er fladt..?
aug 2006
Følger: 18 Følgere: 18 MC-er: 1 Emner: 179 Svar: 452
sep 2006
Følger: 84 Følgere: 82 MC-er: 3 Emner: 19 Svar: 652
sep 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 47 Svar: 168
hvordan kan det være de ik kan holde sig i gang hvis de føst er startet.. burde de ik lave strøm nok til at hode sig igang eller er det fordi det er strøm typerne som gør det..?
sep 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 47 Svar: 168
det altid rart at vide hvorfor tingene gør som de gør..!
jun 2006
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 18 Svar: 516
dec 2005
Følger: 32 Følgere: 32 MC-er: 4 Emner: 81 Svar: 1.846
men dynamoen har sikkert ikke noget med selve iden bag det at gøre... ved bare det kan lade sig gøre på den
okt 2006
Følger: 52 Følgere: 60 MC-er: 10 Emner: 51 Svar: 621
dec 2005
Følger: 32 Følgere: 32 MC-er: 4 Emner: 81 Svar: 1.846
"DON'T do this at home"
men du spurgte bare om det var muligt
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Derfor kan man ikke uden videre fjerne batteriet.
Så kan det her gøres meget mere detaljeret - men det er ikke nødvendigt for pædagogikkens skyld!
apr 2005
Følger: 36 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 2.203
(Har magnettænding, så min kan køre uden ledningsnet :o)
apr 2005
Følger: 36 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 2.203
feb 2006
Følger: 2 Følgere: 66 MC-er: 2 Emner: 176 Svar: 599
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 109 Svar: 840
Hvis det eneste der bliver afbrudt er en af polerne på batteriet, så skulle der intet være til hindre for at den køre vidre.
Regulatoren burdte stadigt holde spændingen nede, og alle kredsløb skulle også være forsynet.
Men batteriet virker som en udglatter på den DC spænding der er, så der vil komme mere støj i kredsene.
maj 2005
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 34
hvis ikk det er det, ved jeg det ikk..!
"så må jeg sku ha nogle skolepenge tilbage ;P "
Go aften
Ralle, Esbjerg
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 109 Svar: 840
Jeg vil gerne se et diagram over en scoter eller MC med både vekselstrøm og jævnspændings kredse.
Ellers tror jeg at du skal finde ud af hvor den ansøgning efter skolepenge retur skal sendes.
Det har jeg liggodt aldrig hørt om før, men er åben for ideén.
maj 2005
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 34
Du skriver det jo sådan set selv i den besked ovenover, at batterien virker som en forsyner.. men hvis du fjerner batterien, virker de dele der normalt får jævnstrøm ikk optimalt.. når man holder i tomgang "scooter" flakker forlyset, men lige så snart du gir gas, lyser det op, fordi spændingen stiger.. Men der sidder jo stadig en spændingsregulator, som sørger for at spændingen ikk overstiger 14.2 volt + -...
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 109 Svar: 840
Så er jeg nysgerrig efter at høre hvad der sker når batteriet er fuldt opladet og der er så stor modstand i den at den ikke optager strøm længere?
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 109 Svar: 840
Ja.
Men du skriver at klip.
Der er jo to forskellige kredse i et ledningsnet.. en med vekselspænding og en med jævnspænding..
Klip slut.
Det tror jeg ikke på, for der sidder en ensretter bro der laver det hele til jævnspænding (Med en voldsom rippel) hvis der ikke er noget til at glatte den, eks forbrug eller batteri.
apr 2005
Følger: 36 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 2.203
På en gammel Triumph som min sidder der en jævnstrømsdynamo. Modsat generatoren, laver dynamoen en højere spænding jo flere omdrejninger den får. Derfor skal MC'er med dynamo have en spændingsregulator. Dynamoen kan også forsyne et tændingsanlæg med tændspoler. Min Triumph har desuden en magnettænding. Den laver gnisten vha. induktionspænding. Derfor er det muligt for MC'er med magnettænding, at køre uden ledningsnet og dynamo/generator.
Uden at være professor på området, vil jeg mene at vekselstrømsgeneratoren er den mest udbredte.
Ret mig hvis jeg tager fejl... Eller kom med en kommentar :o)
maj 2005
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 34
Når du sætter tænding på din motorcykel, så lyser forlyset og baglyser sikkert ikk?!?!
Det gør det ikk på en scooter.. der er der ikk en ensretter på ud til forlyset og baglyset.. det er uanset om der er batteri eller ej på, så er det vekselspænding derud til.. men på min egen mc er der oss jævnspænding ud i forlyset..! det er det jeg mener med 2 kredse..
apr 2005
Følger: 36 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 2.203
/Jan (Elektriker)
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 109 Svar: 840
Det er stort set korrekt. Men genneratoren er også reguleret.
Men lige så snart de laver strøm, så er batteriet i teorien overflødigt, for så skal den intet lave andet end at lade op, og virke som udglatter af den rippel der opstår når en sinuskurve ensrettes med dioder uden at blive glattet ud.
Men den rippel kan også være slem nok for elektronikken. Hvis man sætter forbruget op, eks ved at tænde lyset, så bliver riplen også mindre.
Men det der gør batteriet perfekt til det er at den supplere med spænding hvergang den dykker og derved er der stort set ikke rippel når et batteri er monteret.
Rasmus "Ribe" M
Interesant.
Kan man se et ledningsdiagram over sådan et anlæg?
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 109 Svar: 840
Bare for at drille lidt.
Når du nu lige nævner en pære som er ren Ohm´sk belastning.
Er du så sikker på at de ikke lyser lige kraftigt på jævn og veksel, hvis middelspændingen (den man måler) er den samme som jævnspændingen?
/Flemming (Automatikmekaniker)
apr 2005
Følger: 36 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 2.203
Men producenten af MC'en har nok i de fleste tilfælde vurderet at det ikke har været nødvendigt, da nye MC'er har selvstarter og kræver derfor batterispænding for at kunne starte. Men som du selv skriver, så er batteriet kun nødvendigt til at starte motorcyklen.
I bund og grund, har motorcykler med generator, 2 kredse. Vekselstrømskredsen er dog ikke så stor, da den kun går hen til ensretteren. Mens jævnstrømskredsen forsyner resten af motorcyklen.
apr 2005
Følger: 36 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 2.203
apr 2005
Følger: 36 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 2.203
Jeg tænkte mere på spidsspændingen. Den overstiger langt over 12v. Derfor kan det ødelægge udstyr der kun er beregnet til DC
(Tror det er ved at være sent :o)
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 109 Svar: 840
De ensretter jeg har set på generatorer er kanske alm. diode brokoblinger, da en udglatter på et køretøj ikke er nødvendig når man har batteriet. Og ville være hunde dyr til de strømme.
Med hensyn til den pære, er du så sikker?
det er jo samme spænding.
Men hvis det havde været noget med en spole på, så er der absolut ingen tvivl. der kan du ca. dobble spændingen ved 50Hz frem for DC.
Da der her er en induktiv modstand med på spil.
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 109 Svar: 840
apr 2005
Følger: 36 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 2.203
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 109 Svar: 840
Men derfor vil jeg også gerne se det diagram fra en scooter
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 109 Svar: 840
I praksis vil jeg nu heller ikke koble mit batteri fra et generatoranlæg, hvis det er en cykle med elektronik på.
Og hvis det er en ældre maskine så ville jeg tænde lyset først. Og hvad der ellers kan lave et stort forbrug.
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 109 Svar: 840
Hvis man nu sætter en pære i serie med tændspolen, går den så op eller ned i styrke hvis man giver gas?
apr 2005
Følger: 36 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 2.203
Ang. pæren på tændspolen.
Hvis du sætter den på primærsiden, så ville den nok blinke svagt. Selvfølgelig vil glødetråden ikke nå at blive hvidglødende eller at slukke helt. Så jeg tror den bare vil "ulme" lidt.
På sekundærsiden... ja, den vil jo få nogle ekstrem høje spændingspulser. Hvis den ikke sprænger ved den første, kunne man måske forestille sig at den ville lyse. Hvis gennemsnitsspændingen vil ligge på omkring 12v. Jeg kan ikke lige huske hvor høj en spænding en tændspole leverer.
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 109 Svar: 840
Ja det var primærsiden jeg mente, og det er rigtigt at den falder i styrke. På en Nimbus kan man faktisk køre op til 150km. på et 9V batteri monteret på tændspolen hvis man bare holder god fart. meget rart hvis dynamoen svigter og batteriet er fladt.
Hekto
Det er sådan set også lige det jeg skriver.
apr 2005
Følger: 36 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 108 Svar: 2.203
Flemming: Kunne godt se det sjove i at rende ind på tanken, for at købe et 9volt batteri, så man kunne komme hjem :0)
mar 2007
Følger: 23 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 109 Svar: 840
OK, den er som på de gamle knallerter stadigt?
Er det ikke pulserende jævnspænding så, istedet for vekselspænding?
Jan. Jeg har faktisk et sæt ledninger liggende på cyklen, til lige det tilfælde. Så kan man altid komme hjem hvis det er lyst.
Men problemet er meget sjældent efter at vi er begyndt at lave 12V anlæg på cyklerne. Der er næsten ingen slid og vedligehold længere. Førhen med 6V der var det et ofte set problem at der var bøvl med dynamoen.
Men med magnet tænding der slipper du jo for det problem.
MC Dør..!