{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MC Dør..!
  • #1   9. jul 2007 du laver pis ikk??

  • #2   9. jul 2007 Ja den dør hvilket er ganske normalt. Og nej man kan ikke skubbe en motor med generator igang uden batteri. Man kunne køre uden batteri på gamle motore med dynamo men det har vist ikke så meget med sagen at gøre...

  • #3   9. jul 2007 Martin : Tak for svaret...

    hvordan kan det være de ik kan holde sig i gang hvis de føst er startet.. burde de ik lave strøm nok til at hode sig igang eller er det fordi det er strøm typerne som gør det..?


  • #6   9. jul 2007 Okey.. mange tak for svarene..

    det altid rart at vide hvorfor tingene gør som de gør..! smiley


  • #7   9. jul 2007 Og elektronikken har vist ikke godt af at man tager batteriet fra mens den er igang!

  • #8   9. jul 2007 jeg har fået en dynamo til min mz'er hvortil der fulgte en tegning over hvordan den kunne forbindes så den ikke behøvede et batteri overhovedet for at kunne køre... eller starte for den sags skyld... men jeg har ikke prøvet det
    men dynamoen har sikkert ikke noget med selve iden bag det at gøre... ved bare det kan lade sig gøre på den


  • #9   9. jul 2007 godt råd lad være med at forsøge dig frem med el på en nyre mc'r. jeg har brændt ensretter og regulator af fordi jeg kørte med et batteri der var faldet sammen på den ene celle.

  • #10   9. jul 2007 enig med de andre
    "DON'T do this at home"
    men du spurgte bare om det var muligt


  • #12   9. jul 2007 Helt simpelt er det sådan, at MC-generatoren på nyere cykler afleverer al sin strøm til ensretteren/ladekontrollen (Simpelt forklaret), der derefter fodrer batteriet. Alle eldrevne ting forsynes via diverse afbrydere og relæer af batteriet.

    Derfor kan man ikke uden videre fjerne batteriet.

    Så kan det her gøres meget mere detaljeret - men det er ikke nødvendigt for pædagogikkens skyld!


  • #13   9. jul 2007 Min kører videre...

    (Har magnettænding, så min kan køre uden ledningsnet :o)


  • #14   9. jul 2007 BTW: Hvis din MC dør, så R.I.P. selvfølgelig... :o)

  • #15   9. jul 2007 Jeg havde ingen problemer med at køre på min Sachs madass fra 05, selv om sikringen til batteriet var gået, jeg skulle bare selv sparke den i gang. og den var med elektronisk tænding. Jeghar dog ikke prøvet med min GSXer fra 82, men jeg ville tro at den køre videre.

  • #16   9. jul 2007 Altså.
    Hvis det eneste der bliver afbrudt er en af polerne på batteriet, så skulle der intet være til hindre for at den køre vidre.
    Regulatoren burdte stadigt holde spændingen nede, og alle kredsløb skulle også være forsynet.

    Men batteriet virker som en udglatter på den DC spænding der er, så der vil komme mere støj i kredsene.


  • #17   9. jul 2007 Der er jo to forskellige kredse i et ledningsnet.. en med vekselspænding og en med jævnspænding.. nu er jeg scootermekaniker, og ved at scooter køre vidre uden batteri, men fjerner du batterien, virker alt med jævnspænding ikk optimalt.. "horn, blinklys bremselys og evt. elstarter" men alt hva der hedder vekselspænding, forlys og baglys virker.. så går ud fra, at hvis motorcykelen ikk kan gå uden batteri, må det ha noget at gøre med hvilket tændingsanlæg der sidder på "eller evt. indsprøjtningsanlæg"
    hvis ikk det er det, ved jeg det ikk..!
    "så må jeg sku ha nogle skolepenge tilbage ;P "
    Go aften
    Ralle, Esbjerg


  • #18   9. jul 2007 Rasmus "Ribe" M

    Jeg vil gerne se et diagram over en scoter eller MC med både vekselstrøm og jævnspændings kredse.

    Ellers tror jeg at du skal finde ud af hvor den ansøgning efter skolepenge retur skal sendes.

    Det har jeg liggodt aldrig hørt om før, men er åben for ideén.


  • #19   9. jul 2007 Flemming
    Du skriver det jo sådan set selv i den besked ovenover, at batterien virker som en forsyner.. men hvis du fjerner batterien, virker de dele der normalt får jævnstrøm ikk optimalt.. når man holder i tomgang "scooter" flakker forlyset, men lige så snart du gir gas, lyser det op, fordi spændingen stiger.. Men der sidder jo stadig en spændingsregulator, som sørger for at spændingen ikk overstiger 14.2 volt + -...


  • #20   9. jul 2007 Hekto

    Så er jeg nysgerrig efter at høre hvad der sker når batteriet er fuldt opladet og der er så stor modstand i den at den ikke optager strøm længere?


  • #21   9. jul 2007 Rasmus.
    Ja.
    Men du skriver at klip.
    Der er jo to forskellige kredse i et ledningsnet.. en med vekselspænding og en med jævnspænding..
    Klip slut.

    Det tror jeg ikke på, for der sidder en ensretter bro der laver det hele til jævnspænding (Med en voldsom rippel) hvis der ikke er noget til at glatte den, eks forbrug eller batteri.


  • #22   9. jul 2007 Flemming> Jeg mener at HD kører med en vekselstrømsgenerator (spændingen er konstant)hvorefter der er monteret en ensretter, (som selvsagt laver vekselstøm om til jævnstrøm). Jævnspændingne forsyner alt el på motorcyklen. Inkl. tændingen.
    På en gammel Triumph som min sidder der en jævnstrømsdynamo. Modsat generatoren, laver dynamoen en højere spænding jo flere omdrejninger den får. Derfor skal MC'er med dynamo have en spændingsregulator. Dynamoen kan også forsyne et tændingsanlæg med tændspoler. Min Triumph har desuden en magnettænding. Den laver gnisten vha. induktionspænding. Derfor er det muligt for MC'er med magnettænding, at køre uden ledningsnet og dynamo/generator.
    Uden at være professor på området, vil jeg mene at vekselstrømsgeneratoren er den mest udbredte.

    Ret mig hvis jeg tager fejl... Eller kom med en kommentar :o)


  • #23   9. jul 2007 Flemming..
    Når du sætter tænding på din motorcykel, så lyser forlyset og baglyser sikkert ikk?!?!
    Det gør det ikk på en scooter.. der er der ikk en ensretter på ud til forlyset og baglyset.. det er uanset om der er batteri eller ej på, så er det vekselspænding derud til.. men på min egen mc er der oss jævnspænding ud i forlyset..! det er det jeg mener med 2 kredse..


  • #24   9. jul 2007 Rasmus> En pære lyser både ved jævnstrøm og vekselstrøm. Den samme pære lyser dog ikke så kraftigt ved vekselstrøm som ved jævnstrøm

    /Jan (Elektriker)


  • #25   9. jul 2007 Jan K
    Det er stort set korrekt. Men genneratoren er også reguleret.

    Men lige så snart de laver strøm, så er batteriet i teorien overflødigt, for så skal den intet lave andet end at lade op, og virke som udglatter af den rippel der opstår når en sinuskurve ensrettes med dioder uden at blive glattet ud.
    Men den rippel kan også være slem nok for elektronikken. Hvis man sætter forbruget op, eks ved at tænde lyset, så bliver riplen også mindre.
    Men det der gør batteriet perfekt til det er at den supplere med spænding hvergang den dykker og derved er der stort set ikke rippel når et batteri er monteret.

    Rasmus "Ribe" M
    Interesant.
    Kan man se et ledningsdiagram over sådan et anlæg?


  • #26   9. jul 2007 Jan (Elektrikker)

    Bare for at drille lidt.
    Når du nu lige nævner en pære som er ren Ohm´sk belastning.
    Er du så sikker på at de ikke lyser lige kraftigt på jævn og veksel, hvis middelspændingen (den man måler) er den samme som jævnspændingen?

    /Flemming (Automatikmekaniker)


  • #27   9. jul 2007 Flemming> Jeg vil mene at hvis man køber en ordentlig ensretter med kondensatorer, så burde man kunne lave en jævnspænding uden rippel. Men det er ikke sikkert man kan få det til den enkelte MC. Og den koster højst sansynligt spidsen. Der vil nok også være indbygget spændingsregulator i.
    Men producenten af MC'en har nok i de fleste tilfælde vurderet at det ikke har været nødvendigt, da nye MC'er har selvstarter og kræver derfor batterispænding for at kunne starte. Men som du selv skriver, så er batteriet kun nødvendigt til at starte motorcyklen.
    I bund og grund, har motorcykler med generator, 2 kredse. Vekselstrømskredsen er dog ikke så stor, da den kun går hen til ensretteren. Mens jævnstrømskredsen forsyner resten af motorcyklen.


  • #28   9. jul 2007 Flemming> Jeg tænker den samme pære slutte til hhv. 12v jævnstrøm og 12v vekselstrøm

  • #29   9. jul 2007 Flemming> Jo, det er da mig der tager fejl! Den vil lyse lige kraftigt.
    Jeg tænkte mere på spidsspændingen. Den overstiger langt over 12v. Derfor kan det ødelægge udstyr der kun er beregnet til DC

    (Tror det er ved at være sent :o)


  • #30   10. jul 2007 Jan ja du har ret med de 2 kredse. men da ensretteren i de fleste tilfælde sidder i generatoren så er der vel ikke så meget kreds over det.

    De ensretter jeg har set på generatorer er kanske alm. diode brokoblinger, da en udglatter på et køretøj ikke er nødvendig når man har batteriet. Og ville være hunde dyr til de strømme.



    Med hensyn til den pære, er du så sikker?
    det er jo samme spænding. smiley

    Men hvis det havde været noget med en spole på, så er der absolut ingen tvivl. der kan du ca. dobble spændingen ved 50Hz frem for DC.
    Da der her er en induktiv modstand med på spil.


  • #31   10. jul 2007 hehe jeg sad og skrev imens du svarede


  • #32   10. jul 2007 Men vi kan da blive enige om at det vist kun er meget sjældne MC'er der kører med vekselspænding eller kombineret 2-kredset veksel- og jævnspænding :o)

  • #33   10. jul 2007 Har aldrig set det endnu, hverken på bil eller MC

    Men derfor vil jeg også gerne se det diagram fra en scooter


  • #34   10. jul 2007 Det er meget sjov at snakke teori.

    I praksis vil jeg nu heller ikke koble mit batteri fra et generatoranlæg, hvis det er en cykle med elektronik på.
    Og hvis det er en ældre maskine så ville jeg tænde lyset først. Og hvad der ellers kan lave et stort forbrug.


  • #35   10. jul 2007 Jan.

    Hvis man nu sætter en pære i serie med tændspolen, går den så op eller ned i styrke hvis man giver gas?


  • #36   10. jul 2007 Jeg har et elektronisk spændingsregulator/laderelæ på min. Så derfor er det ikke nødvendigt for mig at lave et forbrug inden. Og magnettændingen, den kører jo for sig selv.
    Ang. pæren på tændspolen.
    Hvis du sætter den på primærsiden, så ville den nok blinke svagt. Selvfølgelig vil glødetråden ikke nå at blive hvidglødende eller at slukke helt. Så jeg tror den bare vil "ulme" lidt.
    På sekundærsiden... ja, den vil jo få nogle ekstrem høje spændingspulser. Hvis den ikke sprænger ved den første, kunne man måske forestille sig at den ville lyse. Hvis gennemsnitsspændingen vil ligge på omkring 12v. Jeg kan ikke lige huske hvor høj en spænding en tændspole leverer.


  • #37   10. jul 2007 Jan.
    Ja det var primærsiden jeg mente, og det er rigtigt at den falder i styrke. På en Nimbus kan man faktisk køre op til 150km. på et 9V batteri monteret på tændspolen hvis man bare holder god fart. meget rart hvis dynamoen svigter og batteriet er fladt.

    Hekto
    Det er sådan set også lige det jeg skriver.


  • #38   10. jul 2007 Hekto: Rigtig godt link! Det blev vist en gemmer :o)

    Flemming: Kunne godt se det sjove i at rende ind på tanken, for at købe et 9volt batteri, så man kunne komme hjem :0)


  • #39   10. jul 2007 Hekto

    OK, den er som på de gamle knallerter stadigt?
    Er det ikke pulserende jævnspænding så, istedet for vekselspænding?

    Jan. Jeg har faktisk et sæt ledninger liggende på cyklen, til lige det tilfælde. Så kan man altid komme hjem hvis det er lyst.
    Men problemet er meget sjældent efter at vi er begyndt at lave 12V anlæg på cyklerne. Der er næsten ingen slid og vedligehold længere. Førhen med 6V der var det et ofte set problem at der var bøvl med dynamoen.

    Men med magnet tænding der slipper du jo for det problem.


Kommentér på:
MC Dør..!

Annonce