{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.727 visninger | Oprettet:

Tid til Enduro! {{forumTopicSubject}}

da det nu snart er blevet tid til at sætte min elskede Mt 07 ind og står er jeg nu på udkig efter en Enduro Bike. Den skal bare køre mig fra a til b og klare de meste af udfordringer såsom sne og glatte veje og salt selvom det ikke er sundt for nogen maskiner. Og vil høre om der er nogen råd i hvilken maskine som der vil passe bedst. Har kigget på Yamaha DT 125/175 Honda MTX 125 og en Kawasaki D tracker 125. Men vil helst havde en totaks maskine. Og sædet skal maks være 760-800mm. Hvis der findes sådan nogle små Maskiner. Da de fleste Enduro bikes er over 800mm ??


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tid til Enduro!
  • Benjamin R
    Benjamin R Tilmeldt:
    apr 2014

    Følger: 2 Svar: 79
    #1   22. nov 2018 DT 175, er blød i fjedrene, og står vist opgivet til 830 i sædehøjde, men den synker meget når man sætter sig på den. Enduro er den ikke, men fun-bike til en tur på en grusvej eller når der er sne derude.

  • #3   22. nov 2018 https://youtu.be/oPRwh_dUJuc

    profilbillede
  • #5   22. nov 2018 #4 hvad er forskellen på 125 og 175 bortset fra cc. Er det ikke bare den samme maskine bare andet kubik. smiley ?

  • #8   22. nov 2018 min budge er maks 15.000kr


  • #10   23. nov 2018 forskellene på dt125r og 175mx er mange , 175mx er fra en gang i 70erne med meget få opdateringer igennem tiderne , stadig den oprindelige stelkonstruktion og affjedring samt luftkølede motor med 17.5 hk , man skal helt frem til 2000 før der er skivebremse foran
    de første dt125r er fra omkring 1990 og konstruktinsmæssigt meget mere moderne , skivebremser på begge hjul , vandkølet motor med 29hk , kraftigere affjedring for og bag
    så mit valg ville til enhver tid være 125r af dem du lister op



  • #11   23. nov 2018 DT 175 er meget let at tune, og meget let at gøre rigtig voldsom i motoren, men det er stadig lort med resten af den, den er generelt skrøbelig og kun konstruerret til små 17hk, Jeg tunede min op, det gik rigtigt godt med den part, men krumtaphuset var det som afgjorde at den røg til skrald, for deres krumtap klarer ikke ret mange rpm, derfor er motoren lavet så mild, og der er sat begrænsning i udst netop af samme grund.

    DT 125 er ganske ok til en begynder, pisse billig i indkøb og drift, Men som begynder med 15k, så husk at køb beskyttelses udstyr, for det er et sted hvor man let kommer til skade, så hellere spare lidt mere på at få en vild enduro cykel, og så bruge en del af pengene på støvler, rygskjold, og en enduro hjelm.

    mvh


  • #14   24. nov 2018 Min Yamaha dt 125r knak på en lokal bmx bane over et ca 70cm hop, og skal man holde sådan igen, så vil jeg sige en begynder cykel.

    Men jeg kan da lave en hel liste over latterligt dårlige begynder ting om den, lige fra bremser til affjedring, motorgang, ubalance, Den er ganske fin til den lokale skov, men den vil sgu ikke holde til en tur på en Motocross bane, som flere af DK`s Enduroløb har afsluttet med, Og er en maskine ikke engang egnet til at kunne køre en Endurorunde igennem, så er det ikke ligefrem en pro maskine, Jeg tog twin hoppet på min Husqvarna lige uden for Slagelse på deres bane, med lethed, men jeg ville aldrig forsøge sådan et hop på en Yamaha dt125R, for der er ingen chance i helvede for at det ville gå godt.

    At Yamaha dt 125R er en god maskine til hygge i skoven og den lokale by, Det gør bestemt ikke at man på nogen som helst møde skal sammenligne dem med pro maskinerne i 125cc klassen, For der er en kæmpe forskel, Der kan man vist meget roligt klappe hesten .
    Dog er det stadig den bedste af dt175, MTX, D-Tracker, Men så igen, det er bunden af den slags cykler de andre, og derfor den lave pris.


    mvh


  • #16   24. nov 2018 Den dag en KTM Enduro maskine knækker på sådan et lille hop, så giver jeg extra høj stemme til din dt125 smiley

    Men uenighed er jo osse godt nogle dage, ingen dt125 er på nogen af de seriøse podier, men så igen, skal det være hygge eller en pro maskine, Hygge ja i mine øjne, pro i dine, og der bliver vi umiddelbart ikke enige, så fred være med det.
    Jeg har selv haft yndlingsmaskiner som var guld for mig, og det gik godt på:)


    mvh


  • #19   24. nov 2018 Det har jeg sgu aldrig set før, men vildt.
    Husqvarna er verdens mest vindene Enduro team, så det er vist ganske godt, KTM har nu osse et godt ry når det kommer til løb, men deres holdbarhed i motoren har dog ikke deres bedste ry på deres Enduro modeller, Men en god opsat KTM er sgu lækker i stort set alle klasser syntes jeg, De rammer deres målgruppe utroligt godt, Men jeg ville nu ikke anbefale KTM til en begynder, der er Honda`s mildere LC modeller mere tilgivene, og ganske sjove, samt de kører længere imellem stempelskift osv.

    Men de ligger osse lidt højere i pris, Husqvarna som jeg har haft arbejdet for laver osse flere milde modeller, som er gode til begyndere f.eks deres WR, og WMX linje fra 90erne og frem til nu, prisen afhænger af hvilken cykel samt stand, men sådan ligger typisk omkring de 15K, Deres WMX 125cc smider små 45hk men har virkelig fat i jorden med dens Ølins, eller WR affjedring som de fås med, og deres upsidedown gaffel fra 90erne var virkelig holdbar og stabil tungere end den nye, men jeg elsker den gamle model hvor man bare ompakker den en gang om året uden problemer.

    Yamaha har osse lavet nogle rigtigt fede i 125 klassen, men de ligger desværre ret højt i prisen i forhold til de andre.

    HK er ikke det vigtigste for mig, men mere holdbarhed og greb, så skal jeg nok følge med på enduro ruterne.

    mvh


  • #21   24. nov 2018 En vinter mc bør være 4-takts, da man så kan køre mere adstadigt, ikke så hysterisk. trækker bedre ved få omdrejninger.

  • #22   25. nov 2018 Der er så mange kvaliteter cykler og lort derude og prisen er meget tit derefter.

    Jeg tror at man osse skal huske på ens økonomi, for den afgøre osse meget med hvad man har mulighed for at vælge.
    Jeg ville klart sige at med 15k ville jeg kigge efter en 90er ged, fra imens de ikke havde noget imod at krumtaphuset vejede lidt extra, tykkere vægge og tungere krumtap, skyllekanalerne var brede og lå dybt frem for høje porte, det gir mere bund træk, lavere rpm og en cykel som holder længere, og service var noget man gjorde sig meget mindre i dengan.
    De er så lidt tungere især 4-Takterne, 2-Takterne kan godt fåes hvor de vejer under 100kg, f.eks har Cagivas og Husqvarnas WR og WMX begge ligget på under 100kg, hvor den mildeste var wmx 125 med små 38hk, 250 ramte 44hk, og deres 500 ramte 72hk, Men de holdte sgu pisse godt på trods af den lave vægt, og er 2-Taktere, så de var meget lette at skifte stempel osv på, Jeg skiftede stempek for hver 200 timer på min WMX 500 2-Takter, for første år skiftede jeg efter 100 timer, som på en moderne maskine, men squish band var stadig lige i øjet og den var sgu flot inden i, så fremover blev det for hver 200 timers kørsel.

    Som Allan er inde på, så er der en lille ting som man bør tænke over, der er nærmest en lille religionskrig imellem 2-Taktere og 4-takterenes følgere, Jeg er mest til 2-Takt, jeg elsker det aggressive træk og det vilde peak, og jeg kører bedst Enduro på en lille 125 2-Takter, og har mine bedste tider der.
    Men jeg må så bøje hovedet lidt i skam over at mine hurtigste runder på Motocrossbaner er med 4-Takt, ikke så meget gearskift, bare gas og styr i 3 gear hele banen rundt:)
    Og en 4-Takter er sgu bedre på lange strækninger til enhver tid, Men en 2-Takter er sjovere, mere flyvene mudder og knopper fra dækket af, en voldsom høj skarp fed lyd, Små børn som græder og gamle damer som besvimer.
    Og så kan jeg tage en 2-Takter under armen og hive op af mudderhullet på marker og skove, Det kan jeg ikke med en 140kg 4-Takter.

    Jeg syntes at oplevelsen af en aggressiv 2-Takter er fedest, Men jeg syntes ihvertfald at du bør prøve at køre lidt 4-Takt osse, for det er lettere, og mere tilgivene som Allan skriver.

    Du kunne eventuelt tilmelde dig i DORMCK hvor der køres Enduro, (Mest i Jylland) og snakke med folk der og prøve lidt maskiner, Flere af den har osse noget til salg, samt 1000 gode råd osv, og så er det virkeligt hyggeligt med deres fælles ture, ud og køre, rist pølser drik et par øl eller sodavand bagefter, og få en god snak om alt, Det er virkelig hyggeligt smiley


    mvh




  • #23   25. nov 2018 tak for jeres råd. Jeg skal nok Finde ud af hvilken maskine jeg vælger. Men vil det siges at 4 takt er bedre end 2 takt om vinteren smiley ?

  • #26   25. nov 2018 I glatføre er en svag 4takt at foretrække fordi piwer kurven ikke er så spids.
    Dog kan en 2takt med dens lange døde ikke eksisterende bundtræk være nemmest hvis det er heeelt glat. Bare den ikke kommer op trækområdet, for så siger det bare miauw og så spinner den med bagenden
    Drømmen er at have en af hver, i hver vægtklasse


  • #27   25. nov 2018 jeg tænker bare mest på en motorcykel som skal kunne klare lidt af hver i 3 måneder. Og skal kun bruge den om vinteren også lave og skifte de ting ud som er beskadiget efter vinterkørsel. og sælge den igen

  • #28   25. nov 2018 Jeg har haft en drøm om at købe en cb500 og sætte pirelli mt60 på.
    Og bruge den som allroad throwaround kværn hele året.
    Liiidt tung ged.
    Men som man siger:


    profilbillede
  • #29   25. nov 2018 jeg skal hvert fald havde en kvik og let cykel og en sædehøjde som jeg kan nå jorden på med begge fødder ??

  • #31   25. nov 2018 Jeg tror en dt 125r med mindre tandhjul bagpå ville være fin.
    Hvis ikke den er for høj.
    Hvor høj er du jacob?
    Sådan slag på tærsken smiley
    Tænker at gøre gearingen tungere i stedet for lettere, da det vil gøre den mindre hidsig.
    Den hidsighed er seriøst ikke rar i glatføre.
    Og så strækker man trækområdet lidt til den bredere side så ikke man skal skifte gear helt så tit.
    En 5-10% færre tænder bagpå ville jeg prøve hvis det var mig og en dt125r smiley


  • #32   25. nov 2018 sorry jeg ikke lige formuleret mig nok den skal være kvik til at køre det vil sige at den ikke skal være sløv hvis man gasser op og den bare spinner med baghjulet og ikke kommer nogen vejne frem hvis det meget glat. Jeg er ca 163cm men har okay ben højde ca 72cm i benhøjde smiley

Kommentér på:
Tid til Enduro!

Annonce