Uheld {{forumTopicSubject}}
Når jeg læser om en mc ulykke især kan jeg ikke lade være med at tænke på om det mon er en jeg kender. Ulykken d. 27/5 i Odense var sådan en, altså en jeg kender, sådan da. Jeg kommer privat sammen med hans forældre. Jeg har følgelig indsiderviden, men kan/vil ikke gå i detaljer med mandens skader. Bare fortælle jer, at de er meget alvorlige og at man næppe kan blive mere skadet uden at dø af det. Uheldet påvirker mig meget voldsomt simpelthen fordi han var helt uden skyld (se. pkt 3 længere nede) og fordi han er tæt på mig.
Jeg kan ikke lade være med at nærstuderer mc-ulykker, men ikke af blodtørst. Jeg er interesseret i at blive klogere på hvad jeg skal passe på og i hvor høj grad jeg selv er truet derude. Når jeg f.eks. læser om en der har taget en røvtur med 150km/t på baghjulet i t-shirt og shorts over en parkeringsplads fyldt med biler har han altså svært ved at påkalde sig min sympati og hvis han kradser af af det, bliver han lempet ud af min egen private statistik over mc-dødsfald. På samme måde med folk der dør af at kører uden hjelm, kører beruset, kører hasaderet osv. Den slags truer ikke mig, for jeg har ikke den adfærd. Tilbage er de reelle uheld og de er trafikalt interessante, for hvergang der sker sådan et bliver vi lidt klogere på hvad der er vi skal passe på i trafikken. Jeg vil derfor videregive et par gode råd til de af jer der ikke har set dem før. Samtidig vil jeg kraftigt opfordre dig til at læse disse publikationer fra norsk motorcykel union, der er rigtig klogt skrevet:
(link fjernet)
Eksemplerne har jeg dels samlet op på nettet her og der og pkt. 10 især er helt for egen regning. Føj selv til på listen og del ud af dine erfaringer.
1:
Senariet: Du kommer kørende ad en vej hvor der ligger
en tankstation længere fremme. En varevogn holder til højre på vejen med højre blinklys i gang, den kan ikke kommer ind pga. en dårlig placeret bil der er på vej ud. Du beslutter at overhale varevognen venstre om. Fejl! Bilen der er på vej ud kan ikke se dig og køre ud foran dig. Bliv bag varevognen til der er fri oversigt for alle.
2:
En bil foran dig blinker th. og lægger sig i højre side af kørebanen, måske lægger han an til et højresving, måske vil han standse. Du har plads til at overhale og trækker til venstre på vejen. Pas på! Risikoen er at føreren af bilen fortryder og trækker ud igen. Netop fordi du lægger an til overhaling ligger du i chaufførens blinde vinkel. Apropo blinde vinkler: Hvis du kan se chaufførens øjne i hans spejle, kan han også se dig.
3:
En bil foran dig blinker tv. men trækker til højre. Pas på! Han lægger an til det store herresving tv! I samme boldgade: Han blinker th. og ligner en der vil standse, men umiddelbart efter blinker han til tv. og laver en u-vending. Overhal ikke før du er sikker på at han standser. Overhaling er extremt usundt i den situation.
4:
Du indhenter en 3-4 biler der ligger i kø efter et langsomt kørende fartøj. Overhaling er besværligt pga. vejens forløb osv. Nu kører du jo på et køretøj der udmærker sig med hurtig acceleration, så hvorfor ikke overhale? Fordi bilisterne er lige så irriteret over køen som du er og de har en forventning om at det går efter tur? Nogle af dem ihvertfald, -ham der er ligeglad eller har en hurtig bil er
ham der trækker ud i dig under din overhaling. Han har ikke en chance for at se dig netop fordi du kommer hurtigt bagfra. Kán du ikke lade være med at sætte
livet på spil så hold i det mindste helt til venstre på vejen så du har maksimal margin.
5:
Til os på landet. Overhal aldrig en traktor hvis den har nogensomhelst mulighed for at dreje, hjulspor i mark osv. Forvent ikke at den blinker af i god tid. Forvent
ikke at blinklyset overhoved virker!
6:
Andre har kaldt den livredderen, den der lille bevægelse med at kigge sig over skulderen inden vi skifter vognbane. De fleste af os har godt overblik over hvad
der ligger bag os -ikke?, -men nogle gange tager vi fejl. Bevægelsen kaldes ikke livredderen for sjov. Altid orienterer sig bagud inden vognbaneskift og overhaling. Især ved overhalingen kan dovenskaben melde sig. Du vil gerne overhale bilen foran. Forstil dig samtidig en række modkørende biler der kommer imod dig og
passerer dig. Umiddelbart efter de er passeret, trækker du ud og overhaler uden orientering. Og hvorfor skulle du dog ikke kunne gøre dét, der kan jo ikke være nogen idet der lige er passeret en række biler, ikke? Joe en anden mc med samme gode idé!
7:
Dovne bilister, -der er selvfølgelig ikke noget der hedder dovne motorcyklister. Forestil dig en vej. Længere fremmer er der en tilstødende vej på venstre side. Bilisterne der kommer fra den sidevej kan ikke se th. pga. bevoksning, altså de kan ikke se dig og de gider ikke forsigtigt at stikke næsen frem og orienterer sig til højre. Der kan jo heller ikke være nogen, vi har højre færdsel her i landet, ergo kigger de kun tv. Det er sådan set meget rigtigt altsammen, -lige indtil du beslutter dig for at overhale et eller andet! Det er der du pludselig ligger i venstre vognbane, under acceleration, med en bil foran dig der lige er kørt ud for ubetinget.
8:
Biler og deres vigepligt: Vores alle sammens største frygt, især iforbindelse med ældre medborgere. Et par gode råd. Kig på chaufføren, hvor har han øjnene? Hvis han kigger væk fra dig (th. f.eks.) har han sandsynligvis ikke set dig! Kig på bilens hjul, de fortæller dig hvad bilisten har planlagt mht. retning. Hvis de begynder at dreje bare lidt har han sluppet koblingen! Hvis du køre forstærkt kan du ikke fortænke bilisten at han fejlbedømmer dig. DU er nødt til tage forbehold for at du køre for stærkt. Husk at jo hurtigere du kører, jo dårligere styre du og lad os så bare rydde op i misforståelsen om at mc-er generelt bremse bedre end biler. Det gør de ikke! Reelt bremser du kun effektivt på
ét hjul. Biler bremser effektivt på 4 flade dæk med langt bedre vejgreb. (Jeg gider ikke diskuterer det, ).
9:
Foråret: Et kapitel helt for sig. Vi er som motorcyklister rustne i vores færdigheder. Vi stiller cyklen fra os som toptrænede og starter igen under de værste forhold. Bilisterne har glemt os og tror vi er scootere, følgelig køre de frem for os (VI VIL HAVE GULT KØRELYS PÅ SCOOTERE). Vejgrebet er dårligt idet vejen er kold og dækkene er kolde og måske er vejen våd. Der ligger rester af grus på vejen og der er frostskader (huller) i asfalten. Måske er du kold, kolde fingre, tæer. Altsammen noget der ikke bidrager til race og forårskådhed! Foråret 2007 vidner i katastrofalt omfang om lige netop dét.
10:
Dyr på vejen: Jeg kunne skrive en halv bog om emnet efter nærkontakt med en hjort juli 2006. Lige et par huskesedler an. dådyr og andet råvildt. Vær
opmærksom når du nærmer dig overgang mellem opdyrkede områder og skov. Især ved solopgang og solnedgang. I nærheden af søer og vandhuller og husk at et dådyr sjældet kommer alene. Ser du ét, så brems omgående idet der med stor sandsynlighed kommer flere. De løber fuldstændigt hjerne dødt ud på vejen. I
parringssæsonnen har de forøget aktivitet. Hvis en løber ud foran dig så undvig bag om. De løber sjældent tilbage hvor de kommer fra.
jun 2007
Følger: 8 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 2 Svar: 14
Du skal bare lige være opmærksom på at hvis du ikke følger punkt 6 (selvom du ikke skifter vognbane), så kan du risikere at få en ambulance i røven med 200kmt..
Man hører intet når man kører MC (før ambulancen er på siden af en), hvis man har en god hjelm, et par frække potter, og ligger med normal fart..
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
håber din makker kommer sig!
sep 2006
Følger: 34 Følgere: 32 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 304
håber også det bedste for din ven. Det er aldrig sjovt når sådan noget sker og slet ikke når det kommer så tæt på.
sep 2006
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 105 Svar: 791
aug 2005
Følger: 77 Følgere: 74 MC-er: 3 Emner: 63 Svar: 1.436
Nu er det så bare synd, at om tre dage er dette fine og værdifulde indlæg druknet/ forsvundet i tåbeindlæg ala, se mine nye fotos af min mc, hvor køber jeg min nye jakke.
HVAD SKAL VI GØRE VED DET???
Mvh.
Jan L
mar 2007
Følger: 19 Følgere: 18 MC-er: 3 Emner: 259 Svar: 2.258
maj 2006
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 1.362
fåber din makker kommer sig...
aug 2005
Følger: 55 Følgere: 54 MC-er: 2 Emner: 163 Svar: 5.016
Håber ham fra ulykken kommer sig helt og uden men.
Jeg har lagt denne tråd ind i gruppen Links, så man senere nemt kan finde den frem
http://www.motorcykelgalleri.dk/html/for_messageDetail.asp?msg_ID=45782
__________
Jakob
maj 2007
Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 4
Ej seriøst, det er først når man har været tæt på at ryge man først indser hvor dum og hasarderet man har været..
Jeg var bare for ung på alt for store cykler med for meget benzin i blodet..
Godt indlæg..
dec 2005
Følger: 12 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 15 Svar: 1.810
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
Noget med anden plade der var på den cykel du kørte på? eller hvordan?
jul 2006
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 35
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
jan 2007
Følger: 10 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 99
Men som sagt pas på i skovene.
ps. godt indlæg.
dec 2005
Følger: 58 Følgere: 58 MC-er: 2 Emner: 18 Svar: 1.493
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
MC-er kan accellerere ?? Så man kan sagtens lave en hurtig overhaling op ad bakke eller foran svin??
Vær lige opmærksom på, at kører du 100 kmt bevæger du dig 28 m på 1 sekund. Den bil der måske kommer med samme hastighed fra den anden side bevæger sig lige så hurtigt, så I nærmer jer hinanden med 56 m pr sek!
Reaktionstiden ligger melem 1 og 2 sekunder - I kommer altså mellem 56 og 112 m nærmere på hinanden, inden nogen af jer korrigerer - og så skal i korrigere rigtigt!
Det er en af de slemme "killers", som man faktisk kan gøre noget ved!
jun 2006
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 73 Svar: 1.152
apr 2007
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 29 Svar: 298
Det eneste jeg er ked af , er årsagen til denne tråds opståen
Håber dine venners søn kommer sig uden mén...
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 24 MC-er: 6 Emner: 14 Svar: 2.926
Flot indlæg. Jeg håber, vi alle kan lære bare lidt af denne tråd.
apr 2005
Følger: 10 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 35
maj 2007
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 11 Svar: 239
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 12 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 59
Co9
mar 2007
Følger: 15 Følgere: 13 MC-er: 5 Emner: 184 Svar: 4.936
Desværre burde denne tråd, og alle dens råd ikke værer nødvendig!
Folk glemmer det, Jeg er selv ung, kørt siden jeg var 18 (33 nu, og knap så ung lol) benzin i blodet, og elsker at kører.. kører helårs, så har en del erfaring, og set det meste. Kører desværer ikke som et af guds bedste børn, MEN jeg kører ALTID som om alle andre er idioter,
Jeg stoler ALDRIG på nogen, heller ikke andre på mc, som jeg følges med eller møder... I trafikken gælder kun en regel, tag hensyn til at alle kan finde på alt, for ingen andre tager hensyn til dig!!
Jesper
KANON TRÅD!
jun 2005
Følger: 13 Følgere: 14 MC-er: 4 Emner: 196 Svar: 1.090
Afstand til forankørende er essentiel - især i myldertrafikken. Kører selv hver dag igennem Aalborg centrum og motorvejen (tunnel) nordpå fra Aalborg. Bilerne kører ekstremt tæt på hinanden så det er vigtigt at holde afstand til de forankørende. Selvom MC'en bremser bedre end bilerne så er der trods alt et par sekunder før du når at reagere (og Knuds bemærkning omkring fart kan også tænkes ind her - i kommer tættere på hinanden ganske hurtigt).
En ting som er død irriterende er at når man giver plads til forankørende så er der altid en som lige kan trække ind foran. Der er ikke andet at gøre end at bide irritationen i sig og igen give lidt plads til forankørende. Man kan blive evindelig træt af det, men "being tired is a lot better than being dead".
nov 2006
Følger: 50 Følgere: 48 MC-er: 4 Emner: 385 Svar: 3.381
apr 2006
Følger: 29 Følgere: 98 MC-er: 4 Emner: 224 Svar: 2.696
aug 2004
Følger: 12 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 65 Svar: 852
nr ?:
Du ligger på en landevej med en eller flere bil foran dig og du vil overhale. Når du ligger ud på siden af den forreste bil drejer han til venstre, for at køre ind ad vejen på venstre hånd og dermed ind i dig.
Dette sker enten fordi ( hvis det kun er en bil) chauføren er den type der aktiverer blinklyset et sekund før end han drejer rattet og du ligger i den blinde vinkel.
Eller ved overhaling af flere biler, ser du ikke bilens blinklys fordi håndtaget er i bund og det bare skal gå stærkt.
Derudover regner ingen trafikanter med at blive overhalet ved denne manøvre.
Så derfor, overhal ikke ved sideveje til venstre.
nr ?:
Det er sommer, vejret er godt og kornet står højt. Du ligger på de små veje ude på landet og den får lidt gas.
Vejen drejer til højre og der er godt med bid i den varme asfalt. MCen Bliver lagt på maks nedlægning og igennem svinget. Der er bare det problem at kornet står så højt at, man ikke har en kinamands chance for at se hvad der gemmer sig rundt i svinget. Det kan være en cyklist, et par der går tur, en bil eller den dejlige traktor med frontlæsser....
Uheld