1.949 visninger
|
Oprettet:
Batteri/Ampere spørgsmål {{forumTopicSubject}}
Hejsa
Et hurtigt
Hvad sker der hvis man køber et batteri med flere ampere i forhold til standard batteriet?
Har lige købt en Suzuki GS650 G uden batteri og kan ikke finde ud af hvor mange ampere den skal have
Hilsen strøm-mongolen
jan 2009
Følgere: 2 MC-er: 2 Emner: 26 Svar: 547
så købkøbkøb!
jul 2008
Følgere: 91 MC-er: 6 Emner: 364 Svar: 1.752
men du kan godt gå op i ampere, dog maks 18, og selvfølgelig holde dig til 12V
https://www.google.dk/search?q=for+mange+ampere+mc+site:www.motorcykelgalleri.dk&client=ms-unknown&prmd=isvn&sa=X&ved=2ahUKEwip-5bCncTbAhUqyKYKHZApA9QQrQIoBDAAegQICRAI&biw=412&bih=695&dpr=2.63
sep 2007
Følger: 5 Følgere: 2 Emner: 2 Svar: 13
jul 2008
Følgere: 91 MC-er: 6 Emner: 364 Svar: 1.752
sep 2007
jun 2013
Følger: 2 Følgere: 1 Emner: 1 Svar: 57
Jeg er dog så konservativ, at jeg holder mig til de etablerede mærker.
Det har dog ikke hjulpet mig så meget, at jeg har købt et gel-mærkevarebatteri med masser af muskler til min R1100RS. Den har stadig et problem med et spændingsfald ved start. Det er nok ikke batteriets skyld, for mc-modellen er kendt for 'egenskaben'.
Google is your Friend: Prøv at finde et godt batteri, og lav så en søgning på batteriet og måske i kombination med din mc. Der kommer nok noget op, som man kan blive klogere på
Til din overvejelse kan jeg sige, at jeg har investeret i en C-Tek-lader, hvor jeg har sat den med laderen følgende snap-kobling til mit batteri. Det gør det ret nemt at give mc-en et skud i yderperioderne, eller sætte den til vintervedligehold udenfor sæsonen.
sep 2007
dec 2007
Følger: 1 Følgere: 55 MC-er: 2 Emner: 17 Svar: 1.244
Et batteri på 7 Ah yder tilsvarende i teorien 7 A i 1 time eller 1 A i 7 timer
Og så er det bare ud og købe antenner og bashøjttalere til kværnen!
mar 2007
Følger: 32 Følgere: 377 MC-er: 4 Emner: 72 Svar: 1.576
Med forklaringen af Ampære timer vil jeg tilføje, at du reelt set ikke har så mange timer til rådighed som kassen forskriver!
Godt at huske på er: Eksempelvis et 10 amp mc batteri, kun yder sin rette spænding fra fuldt opladt niveau også ca. 30% afladt herfra, til elektronik systemet/ starteren.
Dvs de første 3 amp ud af akkumulatorens i alt forskrevne 10 amp timer, har du spændingen med dig. + 12,5 - 13,2 volt DC
De 10 ampære timer/ kapacitets definitionen, er altså ikke alle brugbare til 12 volt formål, men definerer hvad batteriet tåler at blive afladt med, uden at slides unødigt. En slags størrelses klassificering.
- Man skriver også koldstartsstrøm for akkumulatoren i ampære, som oftest er batteriets kapacitet ganget med en faktor. Altså hvad tåler batteriet kortvarigt af peak-load, det kan ca. være 180-250 amp træk.
Den sidste 2/3 del tilbage i batteriet, er ydelsen “flad” eller under 12,5 volt i hvilespænding. Under denne hvilespænding, falder spændingen markant, når der skal trækkes juice til startmotor som trækker mange ampære.
Skoleeksemplet med 10 amp = 1 amp tændt glødelampe i 10 timer, er god til at visualiserer en forståelse, men det er så ikke helt sådan virkeligheden ser ud alligevel
Batteri/Ampere spørgsmål