{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.345 visninger | Oprettet:

Prisfald på MC {{forumTopicSubject}}

Jeg overvejer at bytte min MC, en Yamaha FZ8 S ABS.
Jeg bor p.t. i Tyskland, jeg føler mig som et barn i en slikbutik. Fordi jeg overvejer at bytte, er uvisheden om hvad afgiften vil være når jeg flytter tilbage til DK i 2021. Jeg ved som tommelfingerregel, siger man ca. 50% af markedsværdien. Jeg kan også se hvad denne model står til i DK lige p.t.
Men hvor meget skal man ca. regne med af prisfald p.r. år? Jeg ved godt der er mange parametere der spiller ind.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Prisfald på MC
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #1   26. apr 2018 Så du spørger altså om hvad der sker om 3 år?

    Ingen af os ved hvilken MC du har, eller har tænkt dig at købe eller i det hele taget noget som helst andet om dig. smiley

    Er den her tråd seriøs? smiley


  • #2   26. apr 2018 @Sajmon:
    Jeg har en profil her på forummet da jeg tidligere havde mc, den er solgt for ca. 9 år siden da tiden skulle prioteres anderledes. Derfor havde jeg dog stadig øje for MC'er.
    Jeg har nu boet i Tyskland et år og købte sidste år, den før omtalte mc (2012 Yamaha fz8s ABS).
    Jeg kan som dig heller ikke spå, men da jeg har været "passiv" de sidste år i mc verdenen, spørger jeg herinde på erfaring.
    Jeg overvejer at bytte den til en billigere model, da regningerne kommer til at stå i kø ved hjemkomsten til DK. Billigere MC selvfølgelig billigere afgift.

    Det jeg efterspørger er, hvad er et "normalt" værditab for en MC i dk - cirka.
    Kan jeg forvente ca. 20.000kr på 3 år?

    Jeg skriver også at der er mange parametere at tage højde for. Den mc jeg omtaler er vel en meget alm. MC og det jeg vil kigge efter ved et evt. bytte er også i kategorien alm. MC.

    Jeg håber at det var fyldestgørende!
    P.s: jeg vil senere prøve at få MC'en optaget under min profil - også en evt. "Ny" MC


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #3   26. apr 2018 Om prisfaldet er 20.000 på 3 år, kommer jo an på hvad prisklasse du køber MC i.

    En helt ny til 200.000 taber MEGET mere - en ældre sag til 30.000 vil stort set ikke tabe noget.

    Normalt siger man 60% af prisen på en tilsvarende dansk registreret MC = den afgift du ca skal betale.
    Men skat er komplet upålidelige, så det er tilfældigt.


  • #4   26. apr 2018 Hej Thomas! smiley

    Hvorfor ikke bare give den gas mens du kan i tyskland og nyde 1/3 pris på alle mc'er. Når du så efter 3 år kommer tilbage til DK, så sælger du bare din tyske mc i tyskland inden hjemrejse.

    Jeg kan ikke lige se problemet?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #5   26. apr 2018 Jeg forstår det heller ikke.

    Sælg den til den tid, og se hvad der er på markedet i DK, som du så har råd til.


  • #6   26. apr 2018 Det I skriver med at sælge inden hjemrejse er selvfølgelig også noget jeg har haft i mente, men jeg ved også hvad jeg har!

    @Sajmon: Nu har jeg to gange skrevet hvilken MC der er tale om - altså ikke en helt ny til 200.000kr. Og ja jeg ved også at den taber mere end den gamle ged til 30K.
    Mit revideret spørgsmål i forrige indlæg var mere konkret, med de 20K over tre år. Vi kan jo håbe at LA får held til at trykke afgifterne igen, men det er jo en af de usikre parametre.

    Jeg kan godt sætte mig ind i hvorfor i synes spørgsmålet er underligt! Men lige nu har jeg en forholdsvis ny MC. Hvis jeg bytter, bliver det til en (væsentlig) ældre MC - for selvfølgelig også at spare i afgift. man kan godt sige at jeg prøver at ligge "budget".

    Som skrevet tidligere, jeg har ikke fulgt MC markedet tæt i DK de sidste år, derfor spørger jeg om det er et ca. Prisfald? For bytter jeg er spørgsmålet jo stadig relevant - bare i mindre grad!

    Tak for jeres svar hidtil, det hjælper faktisk.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #7   26. apr 2018 Jeg er udmærket klar over hvad du har nu, men ingen ide om hvad du vil bytte den til, som jo er den du skal afgifte i DK hvis det bliver relevant...

    Men parallel import i DK, er ikke nogen god forretning mere.


  • #8   26. apr 2018 Er med på fidusen ved import ikke er i top længere, fordelen ved det tyske marked er udbuddet.
    Som skrevet tidligere, det vil blive en noget ældre MC, dermed mindre værditab. Jeg kigger lidt på en ZX6R 636 fra 02, fiskemunden.
    Jeg kategorisere begge MC'er til "almindelige".

    Jeg vil prøve at omformulere mit spørgsmål.

    Hvilken prisregulering, over tre år, skal man forvente på "almindelige" MC'er? Med almindelig stand.
    "Almindelig" MC = Nypris ca. 100.000 - 120.000kr
    Alder på MC: 1 - 3 år ca. prisregulering?
    Alder på MC: 4-6 år ca. prisregulering?
    Alder på MC 7-9 år ca. prisregulering?


  • #9   27. apr 2018 Brug evt. SKAT's std. nedskrivningsskala som rettesnor for værditabet, den kan du se her -

    http://www.skat.dk/SKAT.aspx?oID=1947427

    Afgiften udgør IKKE en fast procentsats af DK-handelsværdien på alle cykler på hverken 50, 60% eller hvad man nu tror/gætter på. Det afhænger nemlig af nyprisen på cyklen i DK, så procentsatsen af handelsprisen for en given cykel er en funktion af nyprisen, illustreret i grafen. (nederste kurve ABS, øverste ikke-ABS)


    profilbillede
  • #10   27. apr 2018 Du gør det at du får et bindende svar ved en af kvik importørerne Ca 3mdr før og så tager du stilling til om det kan betale sig eller det er bedre at lade den stå og købe noget andet i Danmark

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #11   27. apr 2018 #9 - Men det er ca på de 60% den ender hver gang en MC bliver afgiftet.

    Det er ikke præcist, men en udmærket rettesnor.

    Husk også på at det er under 10% af de cykler der bliver afgiftet i DK, som ender på niveaulisterne.


  • #12   27. apr 2018 #11

    Nej, det er det bestemt ikke, hvor har du det fra? Det er faktisk aldrig 60% af DK-handelsprisen, der betales i afgift længere (og det har ikke noget at gøre med niveaulistterne), for 60% af handelsprisen er den absolutte overgrænse for afgiftsprocenten. Kan du fiinde nogle eksempler fra 2018, hvor der er betalt 60% af handelsprisvurderingen i afgift?

    Afgiftsprocenten er alene bestemt af nyprisen, som man normalt ret nemt kan finde. Som det fremgår af grafen er afgiftsprocenten ca. 37% ved nypris 50.000, ca. 41% ved nypris 100.000, ca. 51% ved nypris 200.000 og ca 55% ved nypris 400.000. Så bruger man en fast procentsats på 60 alle cykler som tommelfingerregel/estimat, begår man alt fra en meget stor fejl til i bedste fald en mindre fejl.

    Tag f.eks en Kawasaki ZX6R (ikke niveaulistemodel) årg. 2003 (nypris 160.000, handelsprisvurdering 5-04-18 på 42.700), afgift på 20.558 eller ca. 48% af handelsprisen i afgift.

    Eller en af de mest importerede cykler gennem tiderne en CBR600F2 betales der i øjeblikket ca. 41% af handelsprisen på årg. 91-93 (nypris 90.000)

    Så 60% vil typisk være et ret dårligt (og oftest unødvendigt) estimat for afgiftsprocenten.

    Hvis man ikke tror på det, så tjek afgiftsvurderingerne på DMR.

    Helt generelt (der kan være specialtilfælde) gælder for 2018 flg. for afgiften

    Afgift = (0,6 - 18.854/nypris) * handelspris (for ikke-ABS, nypris > 102.115)

    Afgift = 17/37 * (1 - 9.800/nypris) * handelspris (for ikke-ABS, 9.800 < nypris < 102.115)

    Afgift = 0 (for ikke-ABS, nypris < 9.800)

    Afgift(ABS) = (0,6 - 18.854/(nypris-4.165)) * (1 - 4.165/nypris) * handelspris (for ABS, nypris > 106.280)

    Afgift(ABS) = 17/37 * (1 - 9.800/(nypris-4.165)) * (1 - 4.165/nypris) * handelspris (for ABS, 13.965 < nypris < 106.280)

    Afgift(ABS) = 0 (for ABS, nypris < 13.965)


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #13   27. apr 2018 Jeg kender godt udregningen - det er kun en hovedregel.

    Men siden afgiftsystemet har ændret sig, er det anderledes.


  • #14   27. apr 2018 #13

    Hvilken udregning kender du? Det jeg har listet, er baseret på de nye 2018 afgiftssatser!


  • #15   27. apr 2018 Bor selv i Tyskland og har MC i Tyskland.

    Hvorfor køber du ikke bare en MC i Tyskland og så sælger den hvis du flytter til Danmark igen?


  • #16   27. apr 2018 @Michael S: Tak, meget brugbart indlæg/link.

    @kjj92DK: Det er såmænd ikke fordi jeg håber at kan spare en masse penge på en MC ved import, i forhold til den danske pris, for det er ved at være en saga blot.
    Som jeg skrev i et tidligere indlæg, så har jeg rigeligt med udgifter når jeg kommer hjem. Bl.a et hus som har været udlejet i 4,5 år, et par biler som skal betales afgift på også, m.m.
    Det jeg er ude på at undersøge er et fingerpeg om hvor udgiften ca. ligger, på min nuværende MC, ved returnering til DK.

    @Nikolaj: Det er såmænd også det der ved at ske, jeg vil dog gerne have en MC med hjem. Ikke fordi det er en god "forretning", men fordi markedet i Tyskland er enormt stort i forhold til DK. det jeg er ude på er at prøve at anskue kommende udgifter, for den MC jeg har nu hører måske til i den dyrer ende af skalaen, i forhold til afgift.

    Indtil videre vil jeg takke for kommentarerne til mit indlæg, og ser selvfølge gerne folk stadig kommentere. Det er godt med andre anskuelser.


  • #17   27. apr 2018 #16

    Du er jo godt selv klar over det smiley

    Man kan godt forsøge at fremskrive et par år, men det bliver under alle omstændigheder et regnestykke med ret stor usikkerhed, og det er bl.a fordi reg.afgiftsområdet har været præget af megen turbulens de sidste par år, hvor LA har haft det som en mærkesag at sænke (helst fjerne i deres optik) reg.afgiften, og fået det som en "politisk luns". De har forsøgt at italesætte endnu en afgiftsreduktion (fjernelse af den høje 150%-sats), men er foreløbig blevet afvist af DF. Nu skal vi jo så senest ha' et folketingsvalg indenfor ca. det næste års tid, hvor et regeringsskifte pt forekommer pænt sandsynligt, og hvad sker der så med reg.afgiften, vil den evt blive sat op igen (f.eks for at finansiere lave afgifter på el-køretøjer)? Scenarierne er virkelig legio på afgiftsområdet.

    Det man kan gøre, er imidlertid at holde sig orienteret om de aktuelle afgiftssatser (og den politiske debat om evt ændringer) og hvordan afgiften reelt beregnes uden at gætte som mange desværre gør (når man kender nyprisen og handelsprisen i DK kan afgiften beregnes ), så det ikke kommer som en kæmpe overraskelse, den dag man står i situationen.


  • #18   27. apr 2018 @ Michael S: lige nøjagtigt, det er jo også det jeg selv nævner. Det er bl.a en af de parametere som er usikre.
    Den nedskrivningstabel du linkede til er jo et meget godt fingerpeg om hvor jeg kan ende, hvis intet ændres, mere præcist har jeg ikke spurgt efter - det kan man ikke forlange.

    Det som mit spørgsmål hele tiden har været er om man kan sige et nogenlunde prisfald over en tre årig periode (altså gennemsnitlig). Der synes jeg nedskrivningstabellen er brugbar - Mange tak.


  • #19   29. apr 2018 Køb en original veteran mc... så importere du bare uden afgifter smiley smiley

Kommentér på:
Prisfald på MC

Annonce