Tid til at skifte dæk? {{forumTopicSubject}}
Jeg ved godt, der er flere tidligere tråde om emnet herinde allerede, men jeg tillader mig at give den endnu en tur i manegen - tingene kan have udviklet sig, folk kan have gjort sig nye erfaringer etc. Ok, here goes:
Hvor gamle skal dæk være, for at man skal skifte dem pga. alder alene, altså uanset om de er slidt ned eller ej?
Konkret: Michelin PR3 (på en MT07). Deres præcise alder kender jeg ikke - jeg ved godt, at det vistnok står på dem, men cyklen er vinteropbevaret hos forhandleren, så jeg kan ikke lige gå ud og kigge efter. De sad i hvert fald på, da jeg købte den (fra ny) i april '15. Siden har de kørt ca. 15.000. Der er mønster nok endnu og de er ikke slidt flade på midten.
På den ene side vil jeg hellere skifte for tidligt end for sent - på den anden side øver jeg mig i ikke at være hysterisk og købe mig fattig i alt muligt 'for en sikkerheds skyld', så jeg vil ikke skifte, før det reelt er tid til det.
Hvad tænker I?
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Jeg ville ikke være bekymret - dem får du slidt op inden de når grænsen for alder.
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 53 Emner: 41 Svar: 183
Men det er ikke vigtigt nu - mit ærinde var bare at få hjælp til at vurdere, om jeg med sindsro kan imødese 2018-sæsonen incl. regnvejrsdage og kørekurser (og kørekurser på regnvejrsdage!). Men det lyder som om du tænker, at det kan jeg godt?
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 53 Emner: 41 Svar: 183
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 53 Emner: 41 Svar: 183
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 53 Emner: 41 Svar: 183
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 53 Emner: 41 Svar: 183
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Jeg har flere gange set 2-3 år gamle dæk på helt nye cykler. Bare gå en tur i udstillingen hos en forhandler og kig datokoder...
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 53 Emner: 41 Svar: 183
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Jeg mindes en artikel fra det engelske bike, hvor de havde spurgt div dækfabrikanter.
Der hed de generelle anbefalinger maks 5 år fra ibrugtagning, maks 10år fra produktionsdato.
I samme artikel var også spørgsmålet om at lappe et MC dæk, men det er en helt anden debat.
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 53 Emner: 41 Svar: 183
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 53 Emner: 41 Svar: 183
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
jan 2018
Følger: 13 Emner: 4 Svar: 75
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 53 Emner: 41 Svar: 183
jun 2016
Følger: 26 Følgere: 69 MC-er: 2 Emner: 30 Svar: 331
Min kone har en 883 Spoorster fra 2006, hun har nu kørt små 20.000 km. Den kommer fast til service hos CC i Rødding, og de har ikke sagt noget om nye dæk endnu. Det er masser af profil tilbage og INGEN revner.
Personligt tror jeg at kørestillen spiller en stor rolle for slidtage på dæk.
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 53 Emner: 41 Svar: 183
- Der skal selvfølgelig være nok mønster og højest en lille smule affladning
- Selvom ovenstående er tilfældet, kan dækket godt være 'for gammelt'
- De knapt tre år, som dækket har været i brug, er ikke på nogen måde et problem, men:
- Er dæk kan godt vise sig at være noget ældre en den cykel, det sidder på
- Dog har er dette dæk kun produceret i 5-6 år, så uber worst case når '18-sæsonen er ovre, hedder noget i retning af 7 års eksistens og 4 sæsoners aktiv brug, og det burde ikke være et problem.
Er nogen uenig i ovenstående? Ellers tror jeg, at jeg har hvad jeg skal bruge
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 75 MC-er: 2 Emner: 38 Svar: 2.281
jan 2012
Følger: 1 Følgere: 53 Emner: 41 Svar: 183
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Der står også, at dæk op til 5 år, må sælges som værende nye
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 17 MC-er: 4 Svar: 355
Dette afviger meget fra hvad vores forhandlere, siger da de bliver coachet af importørerne... men det er også dem der har kørt de rygter ud...
selv dækonline har ytret det samme som Michelin producenten ... da de blev beskyldt af mc branchen i Dk for at sælge gamle dæk.. og at det var årsagen til deres lave priser... begge dele bare en dårlig undskyldning pga. vi som forhandlere, ikke kunne følge med på priserne ...
personligt har jeg intet problem med at køre på et dæk så længe at det ikke viser ældningstegn som revner i karkassen i bæltet eller siden og så længe jeg kan mærke compoundens blødhed med neglen...
Men ja det er ligesom olie religion ...
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 17 MC-er: 4 Svar: 355
mar 2013
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 25 Svar: 191
Vores holdning var, at det var med dæk som med rødvin - de bliver bedre med alderen...
Det var nu ikke helt rigtigt.
Hovedproblemet med halvgamle dæk er, at de forskellige beskyttelsesmidler, voks, Ippd, TMQ osv diffunderer ud på overfladen, og skal slides væk, før man har grip igen.
Det går sådan set vældigt hurtigt, men da dækket er beregnet til nedlægninger er det jo et spørgsmål om hvornår man får det hele med. sandpapir?
Problemet med gamle dæk (Jeg tør ikke helt sætte år på mere...) er, at olie mm. der bruges som blødgører lige sa langsomt diffunderer ud af dækkene, og de stiger fra de oprindelige ca 60 Shore(A) til noget betydeligt højere, og så falder både styrken og grip.
Min gamle MZ stod på et lager i 15 år, og dækket var sådan set brugbart stadigvæk - Fordækket kan stadig tage så meget ved, at baghjulet letter når jeg bremser.
Sidegumme er ganske følsomt over for ozonrevner - og det ser jo noget træls ud.
Min erfaring er, at det hovedsageligt var et kosmetisk problem. Jeg erindrer ikke at have set personvognsdæk, der er gået til p.gr. af ozonrevner.
Men, der er nok sket en del på dækfronten siden jeg stoppede for noget der ligner 25 år siden..
Bl.a. ved jeg at personvognsdæk i dag er silica baserede - Det havde jeg ikke turdet dengang. Jeg har aldrig lavet MC dæk, så hvad der sker præcist der er uden for min erfaring.
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
hvis dækkene ikke er møre eller slidt ned så er de ikke for gamle eller for dårlige..
det kan godt være at et soft compund slicks ikke føles så friskt efter 10 år i solen bag campingvognen..
men hvis dækkene er korrekt opbevaret så holder de i MANGE år..
jeg har kørt med nogle semislicks (i bil) de var 10 år gamle, og jeg var indenfor 5 tiendedele rundt på racerbanen ifht sprit nye dæk af samme art...
mar 2013
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 25 Svar: 191
Hvor mange lavede du...
Jo, de ældes, og det er rigtigt nok.
Jeg fortæller også undervejs, at mit fordæk sådan set holdt ganske pænt i rigtigt mange år.
Men, huskat der diffunderer vokser mm. ud, og de skal slides af (dom ved et nyt dæk for den sags skyld) før du har friktion tilbage.
Hvor meget indflydelse det har er et åbent spørgsmål, og jeg tager dine erfaringer med.
apr 2009
Følger: 10 Følgere: 52 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 7.509
jeg formulerede mig måske forkert ved at sige at dæk ikke kan blive for gamle, men de er ikke nødvendigvis for gamle bare fordi de er 5 eller 10 år gamle.. 10 år gamle dæk som har været opbevaret korrekt og ikke er møre kan have meget tæt på samme egenskaber som et spritnyt dæk... jeg tvivler på at man vil kunne mærke forskel bag et styr eller rat...
noget som har MEGET større indflydelse på dæk er dæktryk.... hvis det ikke er korrekt så kan det være lige meget om dækket er 2 dage gammelt..
mar 2013
Følger: 3 Følgere: 3 MC-er: 2 Emner: 25 Svar: 191
Sjovt nok er oxidering ikke et større problem med hverken SBR, BR eller NR gummi på trods af de mange dobbeltbindinger, der jo er lige til at gå til.
Nok fordi ilten ikke diffunderer særligt langt ind, og fordi kæderne ikke tager megen skade af et ekstre oxygen molekyle.
Jeg kan kun give en +1 til dine kommentarer om dæktryk - Især på lastvognsdæk så jeg ganske livsfarlige ting baseret på for lavt dæktryk.
sep 2005
Følger: 5 Følgere: 145 MC-er: 3 Emner: 102 Svar: 2.004
Jeg køber som regel et af de billigste mærkedæk, ( I ved, på side 1, når man sorterer efter pris ) og kun en gang har det været 2 år gammelt, ellers ligger de som regel inden for det sidste år t halvanden, - en enkelt gang var det produceret måneden før!! det stod ved hoveddøren dampende varmt !!
At dækkene så blev ca. 10% dyrere efter det blev dækonline.dk istedet for de tidl. hvor man købte direkte fra .de er en anden sag..
jan 2008
Følger: 11 Følgere: 17 MC-er: 4 Svar: 355
Tid til at skifte dæk?