{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.128 visninger | Oprettet:

Tid til at skifte dæk? {{forumTopicSubject}}

Jeg ved godt, der er flere tidligere tråde om emnet herinde allerede, men jeg tillader mig at give den endnu en tur i manegen - tingene kan have udviklet sig, folk kan have gjort sig nye erfaringer etc. Ok, here goes:

Hvor gamle skal dæk være, for at man skal skifte dem pga. alder alene, altså uanset om de er slidt ned eller ej?

Konkret: Michelin PR3 (på en MT07). Deres præcise alder kender jeg ikke - jeg ved godt, at det vistnok står på dem, men cyklen er vinteropbevaret hos forhandleren, så jeg kan ikke lige gå ud og kigge efter. De sad i hvert fald på, da jeg købte den (fra ny) i april '15. Siden har de kørt ca. 15.000. Der er mønster nok endnu og de er ikke slidt flade på midten.

På den ene side vil jeg hellere skifte for tidligt end for sent - på den anden side øver jeg mig i ikke at være hysterisk og købe mig fattig i alt muligt 'for en sikkerheds skyld', så jeg vil ikke skifte, før det reelt er tid til det.

Hvad tænker I?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Tid til at skifte dæk?
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #1   27. jan 2018 Stort set alle dækproducenter siger 5 år er max alder for deres dæk.

    Jeg ville ikke være bekymret - dem får du slidt op inden de når grænsen for alder.


  • #2   27. jan 2018 Tak. Jeg er nu ikke så sikker på, at jeg får dem slidt op, jeg synes jeg har svært ved at finde tid til at køre de km jeg gerne vil...

    Men det er ikke vigtigt nu - mit ærinde var bare at få hjælp til at vurdere, om jeg med sindsro kan imødese 2018-sæsonen incl. regnvejrsdage og kørekurser (og kørekurser på regnvejrsdage!). Men det lyder som om du tænker, at det kan jeg godt?


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #3   27. jan 2018 Nu ved jeg jo ikke hvad der står på dækkene af dato kode, men det kan du jo se på når du får cyklen hjem.

  • #4   27. jan 2018 Nej, det ville være meget forlagt, at du tilfældigvis skulle vide, hvornår lige netop de dæk, der sidder på min cykel er produceret smiley Men er det inden for de sidste ca. fem år, så er det formentlig fint ?

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #5   27. jan 2018 Jeps.

  • #6   27. jan 2018 Super. Så vil jeg ringe til værkstedet på mandag og bede dem kigge efter - hvis dækkene skal skiftes, kan de jo lige så godt gøre det mens de har den. Og hvis ikke, vil jeg bruge budgettet på nogle crash-pads, tror jeg...

  • #8   27. jan 2018 Tak for input - men jeg kan ikke helt følge din logik; i min verden er dækkende enten i orden, eller også er de ikke. Det er vel ligegyldigt om jeg vælter i Mols Bjerge eller i Sydfrankrig...

  • #10   27. jan 2018 Ja, hvis vi snakker slid, så giver det mening. For så skal man self. vurdere, om der stadig vil være mønster nok også på ferieturens sidste dag. Men hvis de pga. alder alene er modne til kassering, så er de det uanset hvor og hvor langt jeg skal køre

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
    #12   27. jan 2018 Man skal lige huske at nye cykler ikke nødvendigvis bliver leveret med helt nye dæk.

    Jeg har flere gange set 2-3 år gamle dæk på helt nye cykler. Bare gå en tur i udstillingen hos en forhandler og kig datokoder... smiley


  • #13   27. jan 2018 Noteret! Jeg ringer til værkstedet på mandag og beder dem kigge efter...

  • #14   27. jan 2018 Værkstedet vil sikkert anbefale dig at skifte dem, og de har sikkert et godt tilbud.

    Jeg mindes en artikel fra det engelske bike, hvor de havde spurgt div dækfabrikanter.
    Der hed de generelle anbefalinger maks 5 år fra ibrugtagning, maks 10år fra produktionsdato.
    I samme artikel var også spørgsmålet om at lappe et MC dæk, men det er en helt anden debat.


  • #15   27. jan 2018 @ Jesper P: virkelig god pointe, og også lidt det jeg antyder i mit oprindelige indlæg: man kan nemt finde nogen, der gerne vil overbevise en om, at for en sikkerheds skyld må man hellere købe/udskifte X. Det er i virkeligheden ret svært at finde gode kilder til den slags - dem, der svarer her på MCG har umiddelbart ingen interesse i at få mig til at agere på en bestemt måde, men man kan heller ikke vide, hvilken expertice folk har. Omvendt forholder det sig med MC-mekanikere og dækfabrikanter - de har givetvis forstand på sagerne, men også et oplagt økonomisk incitament til at få mig til at skifte. Forstå mig ret: jeg tror bestemt, at det altdominerende flertal af mc-forhandlerne er ærlige fagfolk, men de er kun mennesker, så hvis de skal rådgive om noget, der ligger i en gråzone el. delvist bygger på en subjektiv vurdering, så er der en risiko for, at de vil hælde i den retning, der giver dem brød på bordet! Kan du finde tilbage til det nummer af BIKE, hvor du læste det? Jeg har nemlig elektronisk abonnement på det og kan købe tidligere numre for en beskeden pris.

  • #16   27. jan 2018 Ja - jeg håber ikke det kom til at lyde utaknemmeligt overfor Jer, som har budt ind med jeres vurdering. Jeg har ofte - og også i denne omgang - fået lødige svar og vurderinger, når jeg har bedt om hjælp her på MCG. Jeg mente bare, at man altid må tage det med er gran salt, når man får information fra folk man ikke ved hvem er smiley

  • #17   27. jan 2018 Desværre. De fleste af mine gamle blade har jeg givet videre.

  • ken H
    ken H Tilmeldt:
    jan 2018

    Følger: 13 Emner: 4 Svar: 75
    #18   27. jan 2018 Dæk nu om dage holder mindst 5 år (klart fabrikanterne undervurderer,for at sælge!!)Prøv at gi`dem 10 bar på tankstationen og hvis der ellers er mønster nok,holder de sæsonen ud.

  • #21   28. jan 2018 Nej, jeg mener faktisk også kun det er 5-6 år siden, så det er vel begrænset hvor galt det kan være...

  • #22   28. jan 2018 Godmorgen.
    Min kone har en 883 Spoorster fra 2006, hun har nu kørt små 20.000 km. Den kommer fast til service hos CC i Rødding, og de har ikke sagt noget om nye dæk endnu. Det er masser af profil tilbage og INGEN revner.
    Personligt tror jeg at kørestillen spiller en stor rolle for slidtage på dæk.


  • #23   28. jan 2018 Ok - tak for mange konstruktive svar. Jeg vil prøve at opsummere:
    - Der skal selvfølgelig være nok mønster og højest en lille smule affladning
    - Selvom ovenstående er tilfældet, kan dækket godt være 'for gammelt'
    - De knapt tre år, som dækket har været i brug, er ikke på nogen måde et problem, men:
    - Er dæk kan godt vise sig at være noget ældre en den cykel, det sidder på
    - Dog har er dette dæk kun produceret i 5-6 år, så uber worst case når '18-sæsonen er ovre, hedder noget i retning af 7 års eksistens og 4 sæsoners aktiv brug, og det burde ikke være et problem.

    Er nogen uenig i ovenstående? Ellers tror jeg, at jeg har hvad jeg skal bruge smiley


  • #25   29. jan 2018 Er du i tvivl .så skift.. heller bruge lidt penge end at sidde og tænke over det hver gang hastigheden kommer op. smiley

  • #26   29. jan 2018 Jeg kan godt se hvad du mener, hc, og til de fleste mennesker er det sikkert et godt råd. Nu er sagen bare, at jeg af natur er tilbøjelig til at være over-forsigtig, næsten tvangspræget. Så hvis jeg skal skifte dæk, hjelm, kædekit etc. hver gang jeg bliver det mindste i tvivl, så ville det koste mig al min tid og alle mine penge smiley Derfor øver jeg mig som ovenfor beskrevet på at vurdere den slags lidt mere nøgternt...

  • #28   29. jan 2018 I det nye Motorrad testet 2 sæt PP3 dæk fra 2015 mod hinanden. Det ene sæt er opbevaret efter fabrikantens foreskrifter, det andet sæt har ligget et år i drivhus i direkte sollys. UV-strålingen har ældet det dæk med hvad der svarer til 4-5 år. Det dårligt opbevarede dæk har en anelse mindre greb på våd vej, når man presser det.
    Der står også, at dæk op til 5 år, må sælges som værende nye


  • #29   30. jan 2018 Det er en skrøne med de 5 år.. Michelin producenten i Europa skrev en fin artikel sidste år i Touring nyt om dækmyter... Han skrev blandt andet at der var ingen udløbsdato på dæk der ikke var tager i brug ..dvs. de holdte sig nye på ubestemt tid hvis silikone barrieren ikke var brudt. og at et dæk der var taget i brug var garanteret at fungere i 10 år fra ibrugstagelsestidspunktet...
    Dette afviger meget fra hvad vores forhandlere, siger da de bliver coachet af importørerne... men det er også dem der har kørt de rygter ud...
    selv dækonline har ytret det samme som Michelin producenten ... da de blev beskyldt af mc branchen i Dk for at sælge gamle dæk.. og at det var årsagen til deres lave priser... begge dele bare en dårlig undskyldning pga. vi som forhandlere, ikke kunne følge med på priserne ...
    personligt har jeg intet problem med at køre på et dæk så længe at det ikke viser ældningstegn som revner i karkassen i bæltet eller siden og så længe jeg kan mærke compoundens blødhed med neglen...
    Men ja det er ligesom olie religion ...


  • #31   30. jan 2018 Ja... der skal lidt uddybning til nogle gange smiley

  • #32   31. jan 2018 Jeg lavede dæk for en del år siden efterhånden.
    Vores holdning var, at det var med dæk som med rødvin - de bliver bedre med alderen...
    Det var nu ikke helt rigtigt.
    Hovedproblemet med halvgamle dæk er, at de forskellige beskyttelsesmidler, voks, Ippd, TMQ osv diffunderer ud på overfladen, og skal slides væk, før man har grip igen.

    Det går sådan set vældigt hurtigt, men da dækket er beregnet til nedlægninger er det jo et spørgsmål om hvornår man får det hele med. sandpapir?

    Problemet med gamle dæk (Jeg tør ikke helt sætte år på mere...) er, at olie mm. der bruges som blødgører lige sa langsomt diffunderer ud af dækkene, og de stiger fra de oprindelige ca 60 Shore(A) til noget betydeligt højere, og så falder både styrken og grip.
    Min gamle MZ stod på et lager i 15 år, og dækket var sådan set brugbart stadigvæk - Fordækket kan stadig tage så meget ved, at baghjulet letter når jeg bremser.

    Sidegumme er ganske følsomt over for ozonrevner - og det ser jo noget træls ud.
    Min erfaring er, at det hovedsageligt var et kosmetisk problem. Jeg erindrer ikke at have set personvognsdæk, der er gået til p.gr. af ozonrevner.

    Men, der er nok sket en del på dækfronten siden jeg stoppede for noget der ligner 25 år siden..

    Bl.a. ved jeg at personvognsdæk i dag er silica baserede - Det havde jeg ikke turdet dengang. Jeg har aldrig lavet MC dæk, så hvad der sker præcist der er uden for min erfaring.


  • #33   1. feb 2018 Det med dækkene bliver for "gamle" af sig selv er en meget dårlig påstand...

    hvis dækkene ikke er møre eller slidt ned så er de ikke for gamle eller for dårlige..

    det kan godt være at et soft compund slicks ikke føles så friskt efter 10 år i solen bag campingvognen..

    men hvis dækkene er korrekt opbevaret så holder de i MANGE år..

    jeg har kørt med nogle semislicks (i bil) de var 10 år gamle, og jeg var indenfor 5 tiendedele rundt på racerbanen ifht sprit nye dæk af samme art...


  • #34   2. feb 2018 #33 - Jeg lavede 500.000 til 750.000 dæk om året (Med lidt hjælp fra en hel del medarbejdere!) tilbage i 90'erne
    Hvor mange lavede du...
    Jo, de ældes, og det er rigtigt nok.

    Jeg fortæller også undervejs, at mit fordæk sådan set holdt ganske pænt i rigtigt mange år.

    Men, huskat der diffunderer vokser mm. ud, og de skal slides af (dom ved et nyt dæk for den sags skyld) før du har friktion tilbage.
    Hvor meget indflydelse det har er et åbent spørgsmål, og jeg tager dine erfaringer med.


  • #35   2. feb 2018 Edvard... alt forfalder og gummi oxidirer selvfølgelig også... derfor bliver dæk møre og stive og alt det, og så vil jeg kassere dækket..

    jeg formulerede mig måske forkert ved at sige at dæk ikke kan blive for gamle, men de er ikke nødvendigvis for gamle bare fordi de er 5 eller 10 år gamle.. 10 år gamle dæk som har været opbevaret korrekt og ikke er møre kan have meget tæt på samme egenskaber som et spritnyt dæk... jeg tvivler på at man vil kunne mærke forskel bag et styr eller rat...

    noget som har MEGET større indflydelse på dæk er dæktryk.... hvis det ikke er korrekt så kan det være lige meget om dækket er 2 dage gammelt..


  • #36   3. feb 2018 #35 - Den fik du en 'Like' for smiley !
    Sjovt nok er oxidering ikke et større problem med hverken SBR, BR eller NR gummi på trods af de mange dobbeltbindinger, der jo er lige til at gå til.
    Nok fordi ilten ikke diffunderer særligt langt ind, og fordi kæderne ikke tager megen skade af et ekstre oxygen molekyle.

    Jeg kan kun give en +1 til dine kommentarer om dæktryk - Især på lastvognsdæk så jeg ganske livsfarlige ting baseret på for lavt dæktryk.


  • #37   3. feb 2018 @#29 Interessant Alexander, - jeg vidste ikke mcdækonline var blevet beskyldt for at sælge gamle dæk til spot pris.. smiley Lige den påstand vil jeg da tro jeg rimeligvis kan mane i jorden, - eller også har jeg selvfølgelig været zindzyg heldig? smiley
    Jeg køber som regel et af de billigste mærkedæk, ( I ved, på side 1, når man sorterer efter pris smiley ) og kun en gang har det været 2 år gammelt, ellers ligger de som regel inden for det sidste år t halvanden, - en enkelt gang var det produceret måneden før!! det stod ved hoveddøren dampende varmt !! smiley

    At dækkene så blev ca. 10% dyrere efter det blev dækonline.dk istedet for de tidl. hvor man købte direkte fra .de smiley er en anden sag.. smiley


  • #38   3. feb 2018 Det var den oprindelige undskyldning hos de danske forhandlere hvorfor dækonline var billigere på det samme dæk... men sandheden var jo bare at de ikke havde en importør til at pålægge et ekstra gebyr .. så meget billigere at det som forhandler var billigere at købe dæk hos dækonline... Desværre er det stadig sådan... stoppede sidste sommer på min Dk, Sverige, Norge tur i Ålborg ved Special MC for at få et nyt bagdæk på som var listet til 750kr og måtte slippe med 1600 kr monteret på trods af jeg selv afmonterede og remonterede hjulet... havde jeg selv haft dækket med var jeg sluppet med 1000kr. (inkl dækkets pris hos dækonline)


Kommentér på:
Tid til at skifte dæk?

Annonce