{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Pas på ved køb
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 66 Svar: 20.900
    #1   8. dec 2017 Jeg forstår ikke rigtigt problematikken, må jeg indrømme.
    Når potentielle købere kommer ud og skal se på maskinen, kan de jo bare slå stelnummeret op på deres mobiltelefon - så kommer de samme oplysninger frem som de ville have fået hjemme fra.

Man kan jo ikke handle en MC uden at være fysisk til stede sammen med den, før eller siden. smiley

• #2   8. dec 2017 Ja, eller man kan kontakte sælger og bede om regnummer. Hvis man stadig ikke kan få det oplyst, så ville jeg også bakke ud.

• #3   8. dec 2017 De få gange jeg har handlet mc har jeg bedt om stel nr på motorcyklen og herefter givet dette til min bank som så kontrollere om alt er i orden.

Da jeg skulle købe min første mc var jeg faktisk ved at blive snydt. Min bank fandt ud af der var lavet privat udlæg i motorcyklen til op over begge sidespejle. Om den slags ville være fremgået af fx nummerplade.net ved jeg ikke, men for mig er det rart at banken er med inde over.

• Sajmon ™

#4   8. dec 2017 Det vil nummerplade.net ikke afsløre.

Der er intet i vejen for at opfordre folk til at bruge deres sunde fornuft, men ligefrem at sige at man skal rende skrigende bort når en MC annonce ikke har billeder af nummerpladen, synes jeg er unfair.
    Der kan være 20 forskellige argumenter for at skjule den, som ikke er fordækte.

• #5   8. dec 2017 Jeg vil hellere lave et opråb for at passe på med at stole på noget som helst som Magacin.dk skriver i deres artikler smiley

• #6   8. dec 2017 Essensen af den "artikel" er blot for at rose 123mc for hvor "sikkert" det er at bruge deres side. Det er det historien handler om.
    Magacin er gode til at opfinde historier der fremstillede deres virksomhed dom Guds gave til motorcykelfolket.

• #7   8. dec 2017 Hvis man bruger www.nrpla.de så kan man også se om der er gæld i køretøjet.

• #8   8. dec 2017 Er det kun mig det tænker at ham der har skrevet denne artikel, er små paranoid, eller mangler en voksen til at holde ham i hånden når han er ude og handle. Om der er nummerplade på billedet kan vel være komplet lige meget.
    Man handler aldrig uden at baggrunds kontrollere køretøjet, og nummerplade sløres normalt for at undgå at snydere kopierer ens plade.

• #9   8. dec 2017 Hr. Rønn og hans lejesvende har atter præsteret en genistreg i forsøget på at dreje folks hoveder i retning af hans imperium... Og det ved at tegne et billede af, at de som bare ikke ønsker deres nummerplade frem i en annonce, handler i ond tro. Cykler, som ikke er indregistreret, er så måske helt frikendte? Eller kan de måske ligefrem ruinere folk?

Velkommen til "De falske facts"! smiley

• Sajmon ™

#10   8. dec 2017 Jeg opfattes fejlagtigt som repræsentant for bazoom i kraft af at jeg er hjælpeadministrator, og magacin er annoncør her på siden, så jeg vil hverken erklære mig officielt enig eller uenig med andre her i tråden...... smiley :D smiley

Upåagtet at det er min egen mening jeg udtrykker, medmindre andet er tydeligt angivet. smiley

• Ebbe T
    Ebbe T Tilmeldt:
    apr 2013

Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
    #11   8. dec 2017 Vil man kopiere en nummerplade slår man bare sit eget stelnummer op på nrpla.de og bruger deres fortrinlige søgemaskine til at finde samtlige indregistrerede eksemplarer af samme model.
    26 registreringsnumre på Skoda Octavia 1,6 TDI avanceret søgning på stelnummer TMBCT61Z9C20*
    Alle Burgman 650, søg på JS1BU1111*
    Jeg synes at det er dybt åndssvagt når man ser Beavis og Butthead på verdensomrejse, hvor nummerpladen på deres køretøjer absolut skal sløres på en måde der afleder opmærksomheden fra det der sker.

• #12   8. dec 2017 Hvis man nu sidder en sen søndag aften og savler over en cykel der er til salg, så er det jo alt andet nemmere selv at kunne finde de oplysninger man har behov for frem for at skulle jage sælger ud af sengen for tage tage telefonen.
    Jeg synes mange af jer er lidt paranoide.

• #13   8. dec 2017 Jeg er muligvis paranoid, men det er nu mest fordi jeg har været udsat for kopiering af min nummerplade..

• #14   8. dec 2017 Kan man ikke lige så godt tage en kopi af nummerpladen på den cykel der er parkeret ude på gaden?

• Sajmon ™

#15   8. dec 2017 Hvis du sidder en sen søndag aften og savler og smider sælger en SMS eller email med dine spørgsmål, er jeg sikker på han/hun svarer i løbet af mandag.

Jeg tror nu nok man overlever at vente de par timer mere.

• #16   8. dec 2017 Det kan man sagtens, men hvis man lægger dem fint indekseret på nettet, gør man det langt nemmere for folk at finde dem. Og mine cykler er måske på gaden 500 timer om året, til gengæld er de tilgængelige 24/7/365 I hele landet på nettet, gæt selv hvor der er størst chance for at de snupper regnummer smiley

• #17   8. dec 2017 Hvis du ønsker at lave kopi plader til din tyske mc, så er det ret smart at kopiere pladen fra en identisk mc. Hvis du så skal vælge imellem at køre ud og lede i gaderne, eller søge på nettet, hvad vælger du så.

• Sajmon ™

#18   8. dec 2017 Og en helt anden ting.

Faktuel årgang bliver ikke afsløret ved søgning på nummerpladen. Og der er ingen som bliver snydt, for i DK er det lovligt at opgive første reg dato som årgang - så efter lovens bogstav er det helt ok.

• #19   8. dec 2017 Hæ hæ hæ..... Mistro trives som aldrig før..

Har i sommer solgt min hd. Lavede en annonce på fjæs. Et par stykker var straks meget interesserede på.. Den nye ejer ringede (på messenger) meget stresset fra italien. Han ville have den, men var først i landet 14 dage senere. Han ville have mit konto nr. Da en overførsel jo ville bekræfte hans seriøsitet.....2 timer senere stod den udbudte pris på 165000,- på min konto...... Han anede ikke hvem jeg var. Eller om jeg reelt havde en mc...
    Jeg var overbevist om at han var en af de mennesker man ikke snyder uden at miste evnen til selv at synke og gå.. smiley
    14 dage senere som i et sandt eventyr dukker den rareste kjøvenhavner op på Mols og henter sin drømme kværn smiley

Jeg synes fandme det var cool smiley

• #20   8. dec 2017 Der er heldigvis masser af ærlige mennesker. Men der er desværre også en mørkere skare.

• #21   8. dec 2017 Jeg var engang ved stranden om sommeren, hvor mine klipklapper forsvandt...
    Sikke en ferie! Der var tyve over alt!

Her kommer så mine spørgsmål:

Skal jeg gå til højre eller venstre ved bageren?

Hvad nu hvis mine skosåler bliver stjålet på vej op i bjergene?

Hvad koster en pose popcorn?

Er der overhovedet noget her, som har reel relevans og hvad er hensigten med denne tråd? smiley

• #22   8. dec 2017 Mange skjuler deres nummerplade fordi de er bange for cyklen bliver stjålet.
    Men hvorfor er en cykel der er til salg mere udsat end den man kan se på P-pladsen ved ishuset?
    Jeg fatter det ikke.
    Nogen påstår de nemt kan finde adressen ud fra nummerpladen.
    Lad os lave et forsøg her, hvis ellers der er nogen af de dygtige tilstede:
    På hvilken adresse er AF 16638 hjemmehørende?
    Dem som evt. er ansat ved Skat eller en synshal bedes ikke deltage, hvis de kan hente oplysningerne den vej.

• #26   8. dec 2017 Matthias : må tilslutte mig de fleste andre her i tråden , Og et ekstraspørgsmål , er det et udtryk for paranoia at din mc ikke er oprettet herinde ?

• #27   8. dec 2017 Gammel S*****vej **
    6372 Bylderup-Bov

• #28   8. dec 2017 # 4 - hvis der er registreret nogen form for gæld der kan ‘overdrages’ til dig vil det da stå på siden ik? Som “ der er registreret tinglyst gæld i køretøjet”?

Hvis der ikke står det,så er man vel sikret..

• #29   8. dec 2017 Vil du vide, hvordan jeg fandt frem til det Matthias?

• #31   8. dec 2017 Jeg brugte ikke Facebook Jesper smiley

• #33   8. dec 2017 Nu var det godtnok Matthias, jeg spurgte Jesper. Det er jo ret personfølsomme oplysninger, som jeg aldrig kunne finde på at poste til andre end personen selv, med mindre, det var/er OK smiley

Edit:
    Det var i øvrigt ikke med den tilgang, jeg fandt det. Det er ikke en gul Puma smiley

• #35   8. dec 2017 Det er rigtigt Jesper. Den vej var også mulig, ja smiley

• #37   8. dec 2017 Det tror jeg så ikke er helt korrekt Jesper...

• #40   9. dec 2017 Den Geely der er nævnt i et Geely forum er temmelig sikker ikke den rigtige, da jeg har haft 2.
    Men adressen er korrekt, så godt klaret drenge.
    Man sætter åbenbart en del flere oplysninger end man sådan umiddelbart forestiller sig.
    Men tilbage til sagen: Den slags oplysninger kan man helt sikkert også finde på den cykel der står ude på gaden, så det med at dække nummerpladen til på billeder forstår jeg så stadig ikke helt.
    Hvis jeg som tyv vil stjæle, så kan jeg jo lige så godt stjæle den fra gaden som den der er sat til salg i en annonce. Den på gaden er måske både nyere og flottere.

• #41   9. dec 2017 Jeg har skrevet det en gang, og nu bliver jeg så åbenbart nødt til det igen. Gør du din nummerplade tilgængelig på nettet kan alle I hele landet/verden finde den 24/7/365.

• #42   9. dec 2017 Og hvad skulle det betyde? Bilen der står på gaden 365 dage om året oplyser det samme.

• #43   9. dec 2017 Men det kræver man fysisk kommer forbi og ser den. Hvis nu en tyv gerne vil have fat i en bestemt motorcykel, tror du så selv, han begynder at begive sig rundt i gaderne for at finde den, eller han lige går på et galleri, finder en nummerplade, og finder ud af hvor han kan tage hen og finde den?

• #44   9. dec 2017 Det betyder ikke noget at Geelyen var den forkert, jeg skulle bare bruge dit efternavn.

Tror Andreas forestiller sig dette:

Jeg har købt eller stjålet en gul BMW, som jeg gerne vil køre på, så jeg smutter på nettet for at finde et billede af en dansk mc, som passer på den jeg har, hvor nummerpladen er synlig. Jeg ville så lige ringe til politiet for at tjekke om alt var iorden først, men derefter bestiller jeg bare en falsk nummerplade med regnr fra nettet. Det ville tage ganske få min..

Nå men jeg har slettet alle mine indlæg, ha en god weekend.

• #45   9. dec 2017 #Andreas#
    Det kan du have ret i.
    I forhold til tyveri, så tror jeg de fleste der stjæler gør det for bare at have noget at drøne rundt på. Og det er personer der kommer fra visse belastede områder.
    Ham tyven er nok mere ligeglad med hvad han får fat i. Bare det kan køre.
    Vil man sælge til mig, så får man ikke solgt hvis ikke jeg har muligheden for at finde de basale oplysninger uden jeg først skal kontakte sælger.
    Men for min skyld kan man da bare dække nummerpladen, hvis man har det bedst med det. smiley

• #46   9. dec 2017 Det er også sandsynligt, men så kommer nummerpladefalskernrier ind i billedet (som jeg har været udsat for) det bliver som Jesper siger mange gange nemmere når man viser pladen på nettet.
    Din holdning til salg er også helt i orden, du udelukker bare dig selv fra en stor del af markedet, og det er lige så meget dit tab, som alle andres smiley

• #47   9. dec 2017 Selv ville jeg intet have imod, at nummerpladen var dækket. Jeg ville dog skrive eller ringe til sælger og få oplyst stelnr og regnr, selvfølgelig tjekke at det hele stemmer overens når jeg står på stedet også få lave en salgsaftale på papir.

• #48   9. dec 2017 Matthias:
    Jeg har lidt svært ved at forstå pointen med din tråd.
    Du starter med at smide et link til en artikel fra Magacin, som advarer mod at købe motorcykler med tildækkede nummerplader.
    Sidenhen skriver du, at nogle af os brugere på motorcykelgalleri.dk er paranoide og at du aldrig kunne finde på at købe et køretøj, som annonceres på den måde, men skriver også, at du er ligeglad med tildækkede nummerplader...

Prøv lige at forklare din hensigt. Det var derfor jeg skrev, som jeg gjorde i #21.

Indlægget fra Magacin er jo IMHO faktisk "fake news" og i virkeligheden en reklame, som du bare videreformidler...

• #49   9. dec 2017 Jens Henrik du misforstår eller jeg har ikke forklaret det godt nok.
    Jeg tror ikke artiklen er helt forkert. Jeg ved godt nogen ikke kan lide hr. Rønn, men derfor kan hans artikler jo være gode nok.
    Hvis folk vil have deres nummerplader dækket til i en annonce, så fred være med det. Det er op til folk selv. Jeg mener bare at folk har en alt for stor frygt for at der kan ske både det ene og det andet ved at vise nummerpladen.
    Ud på gaden viser vi jo den til alle.
    Uanset hvor godt man sikrer sig i en handel, så kan man blive snydt.
    Det er helt sikkert nogen der kan lære noget af artiklen. At kalde det "fake news", synes jeg er helt forkert.

• #50   9. dec 2017 Fair nok Matthias!
    Jeg mener uanset, at det er "Fake news", fordi folk netop ikke dækker nummerpladen af for at snyde, men for ikke selv at blive snydt eller bestjålet!
    Og det er IMHO derfor endnu et skjult forsøg på reklame...
    Men det er jo min mening smiley

Men er din hensigt så at advare folk, eller ønsker du blot at skabe en god debat med dens mange facetter?

• #51   9. dec 2017 Jeg ønsker at folk passer godt på når de handler.
    Ved at læse artiklen kan de få tips til et par ting de måske ikke var opmærksomme på.
    Lidt debat skader jo heller ikke. smiley

• #52   9. dec 2017 Matthias - jeg er lidt i tvivl. Hvad er det du mener, der er det gode tip man får ud af at læse den artikel?

• #53   9. dec 2017 F.eks. at man via nummerpladen kan tjekke for gæld eller pant i cyklen. Det er det ikke alle der er klar over.

• Sajmon ™

#54   9. dec 2017 Der findes jo 2 slags tyve.

Dem som stjæler det de lige ser, og som er nemt at starte og køre afsted med.

Dem der hugger noget som de ved har en stor gensalgsværdi - dvs så tæt på bestillingsarbejde som man overhovedet kommer.

Sidstnævnte - de får ofte det med, som de har besluttet sig for at hugge. Det er planlagt og der er styr på logistikken, og det er vel mest dem man sørger for at holde på afstand, ved at skjule oplysninger og nummerplade på nettet.

Som sagt bliver mine udtalelser og hensigter fejlagtigt fortolket, hver gang jeg udtaler mig om Magacin på offentligt forum - så det vil jeg lade være med her.
    De fleste kender dog godt min mening om dem... smiley

• #55   9. dec 2017 Bevares. Men nummerpladen kan principielt være stjålet fra en model magen til, uden hæftelser, og så kan du alligevel kun stole på informationer trukket via stelnummeret. Så hvor godt tippet er, kan nok diskuteres. Ligesom andre ting i den artikel.

• #56   11. dec 2017 Så er oraklerne kommet med løsningen.
    Man skal bare sørge for der er pant i motorcyklen...
    http://www.magacin.dk/motorcykler/undgaa-identitets-tyveri/ar8741/

• #57   11. dec 2017 LOL smiley
    "Kenneth" har nærlæst tråden og kommer nu med nogle guldkorn!
    - Og Rasmus F's tip er endda blevet bragt i dette brag af en vildt informativ artikel...

• #58   12. dec 2017 Jeg er paranoid og kan godt se fornuften i at skjule nummer pladen.

men jeg er endnu mere doven end jeg er paranoid, og får det derfor ikke gjort smiley

• #59   13. dec 2017 Artiklen lægger ud med at være faktuelt forkert. Rent lovgivningsmæssigt er en nummerplade at betragte som en personoplysninger ligesom adresse, mail eller telefonnummer, fordi den kan bruges til identifikation af en fysisk person. Så hr. Rønn skriver som sædvanligt noget vås uden at vide noget om tingene, i hvert fald hvad angår nummerplader...

• #60   13. dec 2017 kan du komme med et link til den lov,?

En nummerplade er grundlæggende kun dokumentation for at der er betalt afgifter.

• Sajmon ™

#61   13. dec 2017 Det er den ikke engang, for biler på flexleasing kan også have nummerplader på.

• #62   13. dec 2017 bliver der ikke betalt vægtafgift/Grøn udligningsafgift på en leasing bil ? Fjerner politiet ikke mine plader, hvis jeg ikke betaler den ?

• #63   13. dec 2017 #60.

Prøv med Persondataloven. Den er vist oplagt.

• #64   13. dec 2017 dokumentation, at du bare siger Persondataloven er ikke brugbart.

• #65   13. dec 2017 Du kunne jo starte med at slå op i den. Du kan finde den på retsinformation.

Bagefter kan du hoppe en tur på Datatilsynets hjemmeside og læse lidt om, hvordan loven efter tilsynets opfattelse skal forstås. Hvis det overhovedet interesserer dig.

• #66   13. dec 2017 suk, dokumentation?

• #67   13. dec 2017 Når du mangler information - læner du dig så altid bare tilbage og beder andre gøre arbejdet? Jeg kunne på ti sekunder finde en udtalelse fra Datatilsynet på deres hjemmeside, der bl.a. siger noget om, hvordan nummerplader på køretøjer betragtes af tilsynet. Det krævede én søgning. Tænker du selv kan finde den lige så hurtigt.

• #68   13. dec 2017 Man skal så også huske at hvis man poster et billede af sin MC, går der ikke ret længe før man kan finde den på Google. Så er den ikke kun kendt i Danmark, men over hele verden. Da jeg postede min Yamaha, kunne jeg finde den på Google under en uge senere. Handler man køretøj af enhver art, checker man stelnummeret. Det er det eneste der er bare nogenlunde sikkert, men det kan der også fuskes med.

• #69   13. dec 2017 Lars L: du kommer med at argument, jeg beder om dokumentation for dit argument. Hvorfor du svarer, det må du selv finde, hvis du er interesseret.

Nej, jeg beder ikke andre om at gøre mit arbejde, jeg beder dig om at gøre dit arbejde. Hvis det altså er noget du har lyst til.

• #70   13. dec 2017 Du stiller et simpelt spørgsmål i #60, som følger:

"kan du komme med et link til den lov,? "

Bevares, det var ikke et spørgsmål rettet til mig, men tænkte jeg ville give dig lovens navn, samt hvor du kan finde den.

Jeg har ikke fremsat noget argument for hverken det ene eller det andet, men besvaret dit spørgsmål.

• #71   13. dec 2017 suk, ligemeget har mistet interesse

• #72   14. dec 2017 Lars L: I dag er noget kun fakta, hvis man kan vise det på et link. At det link så kan henvise til en hvilket som helst side er underordnet. For så længe det står på nettet, så er det sandt ??

• #73   14. dec 2017 Jeg tror, jeg slog Lars L med 1 sekund og var dermed hurtigst til at finde en udtalelse på Datatilsynets hjemmeside.
    Men Google er jo også min virkelige ven smiley

Nå, men her er der så lidt trylleord eller formidagslæsning til trolde og nisser smiley

https://privacykompasset.erhvervsstyrelsen.dk/persondata

https://ekstrabladet.dk/biler/haenger-danske-bilister-ud-paa-facebook-det-er-for-at-faa-et-lille-grin/6601985

Jeg skal for et godt grins skyld nok lade være med at linke til teksten hos Datatilsynet og dermed lade det være dagens opgave for de, som ønsker et dementi for/mod artiklen smiley

• Ebbe T
    Ebbe T Tilmeldt:
    apr 2013

Følgere: 3 Emner: 4 Svar: 361
    #74   20. dec 2017 Det er vidst en journalistisk stramning, Jens Henrik.
    Artiklen handler om at offentliggøre billeder af nummerplader på køretøjer i situationer der viser ulovligheder eller pinlige situationer.

Jeg elsker i øvrigt persondataloven.
    Bibliotekaren påstår, at det er den, der gør at jeg ikke kan få en kvittering på mail, når jeg afleverer bøger i automaten.

Samme lov gør at man ikke må offentliggøre billeder af kriminelle i gang med kriminalitet

Kommentér på:
Pas på ved køb

Annonce