{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.307 visninger | Oprettet:

MC Førstehjælp {{forumTopicSubject}}

Nu er det jo blevet lovpligtigt med førstehjælp når man tager bilkørekort. Fint nok.

Under firmatur til Wales sidste år med hæren, snakkede jeg med en britisk kollega som også køre mc.
Derover er der en gruppe som har startet et førstehjælpskursus op som henvender sig specielt til motorcyklister. Nu har jeg selv modtaget en del førstehjælpsundervisning, men man kan jo let vælge nogle specielle skader ud som vil være "almindelige" ved 2-hjulede uheld.
Fx nakke- og rygskader som jo nok er blandt de værste hvis man ikke passer ordentlig på dem.

Findes der sådanne kurser i DK, eller er det noget man måske skulle begynde at arbejde lidt nærmere på at få på benene?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  MC Førstehjælp
  • #1   23. mar 2007 Det lyder som en rigtig god ide!!!

• #2   23. mar 2007 Aner desværre ikke om der findes sådan nogle tiltag, men vil helt sikkert støtte op om det hvis der bliver stablet noget på benene...

hilsen Louise

• #3   23. mar 2007 Har lidt svært hvad at se, at der skulle være af forskel på normalt førstehjælp og MC førstehjælp. Jeg mener, at hvis jeg vælter regner jeg da med at alle hjælper mig, og ikke kun dem på MC. Derfor kan jeg, omend det teoretisk lyder som en rigtig god idé, have svært ( som de fleste andre sunhedspolitiske tiltag) have svært ved at se den praktiske anvendelse af dette kursus frem for normale førstehjælps kurser. Og, jeg tror, at Cost-Benefit regnskabet i et sådant, vil gøre at jeg vil bakke op omkring første hjælpskurser i sin nuværende form. Idet, at pga. der er afsat et vist antal timer til kurset og på disse vil jeg stadig mene det er vigtigst at lære ABC osv. metoden. Hvis du samtidig skal lære en masse andet omkring rygskader, bevægeapparats traumer osv. tror jeg nemt, at det kan flytte fokus fra det, der trods alt er førstehjælps kursets vigtigste begrundelse, nemlig at holde cirkulationen igang indtil at der kommer nogle bedre uddannede paramedicinere.

• #4   23. mar 2007 Men det skal iøvrigt lige siges, at jeg godt kan gå ind for det, som en overbygning til det nuværende kursus.

• #5   23. mar 2007 Jeg synes det lyder som en rigtig god ide. Jeg har dog heller ikke nogen anelse om hvorvidt der findes sådanne kurser. Men jeg ved at mange af de førstehjælps kurser der er godkendt til kørekort har så lavt et niveau at det næsten er til grin at de lovpligtige.

• #6   23. mar 2007 Måske man kunne lave et arrangement for folk herinde med MC relateret førstehjælp. Der er rigtig mange ting man kan/bør lære udover det grundlæggende man lære på de der lovpligtige kurser.

• #7   23. mar 2007 Bruus - Jeg er bestemt ikke enige om, at de er til grin. Det er ikke meningen med dem, at de skal få folk til at blive raske, men kun holde folk kørende indtil, at ambulancen kan få hentet dem. Hvis du smider en for stor mængde informationer i hovedet på folk, er der en risiko for at mange resignerer og herved får en frygt for at gøre noget galt. Hvis du nøjes med at fortælle, at det er en god idé at lade folk være hvor de er,( såfremt at de er uden risiko for videre ulykke), øger du sandsynligheden for at folk godt tør tage ved. End hvis du begynder at fortæller om risiko for forværring af nakke læsioner hvis du ikke støtter hovedet tilstrækkeligt.

• #8   23. mar 2007 Jeg har selv arbejdet som førstehjælpsinstruktør + jeg har uddannet ca 150 førstehjælpsinstruktører og mener selv jeg ved lidt om emnet. Mange af de kurser der er godkendt giver folk et lille bitte bitte indblik i førstehjælp som ikke er godt nok til at yde optimal førstehjælp (min mening). Derudover, er der alt alt alt for lidt praktik i mange af kurserne. Der er masser eksempler på at folk har været 3-4 personer om at dele en genoplivningsdukke og hver især har øvet i ca 5 min. - det er bare ikke godt nok. Jeg synes man skulle have taget skridtet fuldt ud og gjort det lovpligtigt at folk fik et ordentligt førstehjælpskursus, istedet for de sørgelige 6-7 timer eller hvor meget det er nu.

• #9   23. mar 2007 Nu snakker jeg selvfølgelig ikke om kun skal undervises i nakke og rygskader.

Den generelle føhj skal selvfølgelig med, men der skal ligge et vist fokus på netop de skader man kan forvente ved et mc-uheld. Det er jo ikke samme type skader som man vil se i et biluheld.
    Fokus på stabilisering af nakke ryg, fjerne/ikke fjerne hjelm osv osv.

• #11   23. mar 2007 Hvis nogen har lyst til at starte et førstehjælpskursus op, så kan man få et 12 timers kursus for kun 125,- incl. bøger. Kurset kan laves som et befolkningskursus. Se mere her: http://www.foerstehjaelp.dk/cm254/
    Jeg har selv deltaget i et kursus i vores lokale motorcykelklub for 3 uger siden, og det er kanongodt.
    Hvis instruktøren ved lidt om motorcykelulykker, så vil han sikkert også kunne komme lidt ind på førstehjælp til motorcyklister.
    Der står, at kurset skal afholdes over 4 hverdage, men det behøver ikke være tilfældet. Vores kursus blev afholdt over 2 lørdage a´ 6 timer.

• #13   23. mar 2007 Buus - Jeg tvivler bestemt ikke dine kompetencer mht. til første hjælp, og hvis du læser et indlæg fra undertegnede længere oppe, da vil du finde, at jeg skriver, at jeg synes, at forslaget er rigtigt fint. Dog kun såfremt der er tale om en overbygning. Min pointe er jo netop, som din, at det ikke er et ingående kendskab til Akut medicinen man erhverver sig på sådant et kursus, og man med foredel kan gøre dem længere. Dog må man forholde sig til det antal timer man har nu, og ved dette mener jeg ikke, at man må fravige den helt basale førstehjælp.

Kommentér på:
MC Førstehjælp

Annonce