{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
18.482 visninger | Oprettet:

P-skive til motorcykler {{forumTopicSubject}}

Der er utrolig mange, der skriver om P-skiver til motorcykler. Og der er mange forskellige meninger. Ikke engang landets offentlige myndigheder og sågar FDM er enige.

Jeg har siden marts dyrket spørgsmålet, lavet en undersøgelse, der omfatter landets 98 kommuner, forespurgt Transport-, bygnings- og boligminister Ole Birk Olesen og nu har jeg fået endegyldigt svar fra Vejdirektoratet:

NEJ - Motorcykler skal IKKE anvende P-skive og de må gerne parkeres på steder, hvor der er tidsbegrænsetparkering, men ikke krav om betaling.

Jeg stillede Vejdirektoratet følgende spørgsmål:

1: Er motorcykler omfattet af parkeringsskivebekendtgørelsen?

2: Skal motorcykler anvende parkeringsskive ved parkering, hvor der tidsbegrænset parkering, men ikke krav om betaling?

3: Må motorcykler parkere på steder, hvor der er tidsbegrænset parkering, men ikke krav om betaling?

4: Kan kommuner selv beslutte om motorcykler er omfattet af parkeringsskivebekendtgørelsen, hvilke regler, der gælder for parkering af motorcykler og hvorledes skal det i givet fald bekendtgøres?

Vejdirektoratet har i dag kvitteret for min omfangsrige undersøgelse af kommunernes praksis på området og sendt følgende svar:

1: Motorcykler er ikke omfattet af parkeringsskivebekendtgørelsen.

2: Motorcykler skal ikke anvende parkeringsskive ved parkering på steder, hvor der er tidsbegrænset parkering.

3: Motorcykler er ikke afskåret fra at kunne parkere på steder, hvor der er tidsbegrænset parkering.

4: Kommuner kan ikke selv bestemme om motorcykler skal være omfattet af parkeringsbekendtgørelsen, men kommuner kan med hjemmel i Færdselslovens § 92, stk. 1, nr. 1, med samtykke fra politiet, fastsætte bestemmelser om parkering og standsning – herunder regler som specifikt retter sig motorcykler. Sådanne regler skal som udgangspunkt tilkendegives ved autoriseret afmærkning (typisk tavler og afmærkning på vejen), men kan også offentliggøres i en kommunal parkeringsbekendtgørelse, hvis reglen alene udvider det område, hvor der lovligt kan parkeres eller standses.

Jeg har lagt links til redegørelse og Vejdirektoratets svar.

De bedste hilsner

Poul Erik

http://www.weidick.dk/Skal%20motorcykler%20bruge%20parkeringsskive.pdf
http://www.weidick.dk/Besvarelse_VD.jpg

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  P-skive til motorcykler
  • #1   30. jun 2017 Wau. Det har jeg aldrig tænkt over. Flot arbejde ????????

• #2   30. jun 2017 Ja, men alt dette gælder kun offentlige parkeringspladser. Så snart pladsen er privat skal man lige nærlæse de "lokale" regler/skilte.

• #3   30. jun 2017 Fin info! Man kan vel stadig få en afgift for at overskride tidsbegrænsningen (ventilkontrol), ikke?

• #4   30. jun 2017 Punkt 4 er det vigtige. Man skal tjekke hver kommunes regler.

• #5   30. jun 2017 Tak for jeres kommentarer.

Jeg beklager, at jeg ikke tog det med de private parkeringsaktører med. Det fremgår af forarbejdet og redegørelsen. Jeg er ved at forfatte (endnu) en skrivelse til deres brancheforening, hvor jeg vil opfordre dem til at følge de offentlige regler på området.

ONE-PARK har allerede set lyset og kræver IKKE P-skive på deres pladser.

Jo - Man skal stadig overholde tidsbegrænsningen og der kan laves ventilkontrol, tages billeder eller lignende som dokumentatkion.

Nej. Det har du misforstået.
    Kommunen kan lave andre regler I SAMRÅD MED POLITIET, men det FORUDSÆTTER afmærkning (f.eks. skilte eller på vejbanen).
    I den kommunale bekendtgørelse kan kommunen IKKE skærpe de landsdækkende regler KUN LEMPE.
    Det er med den begrundelse, at fremmede ikke kan forventes at undersøge alle kommunale bekendtgørelser, men alene rette sig efter de landsdækkende regler.

Alt i alt er Vejdirektoratets svar og Rigspolitiets bemærkninger omkring P-skiver rigtig sund fornuft.

• #6   30. jun 2017 #5: En landsdækkende regel har længe været, at motorcykler er fritaget for betaling på offentlig parkering. Men vil det så sige, at når København og Århus kommune har skærpet reglen, og kræver betaling for parkering af MC, at de så ikke har hjemmel til det?

• #7   30. jun 2017 Ahhh. Det omhandler alene tidsbegrænset parkering, ikke betalingsparkering. Så er jeg med.
    Godt arbejde

• #8   30. jun 2017 De private er nogle pirater.

• Peter S
    Peter S Tilmeldt:
    jun 2007

Følger: 1 Svar: 1
    #9   30. jun 2017 Hvordan med P-billet ????

• #10   30. jun 2017 # 9
    Ja - det er noget bøvl, når man ikke kan bruge en betalingsapp.

De kommuner, der kræver betaling via billet og de fleste private aktører beder om at man betaler og beholder billetten i lommen. Får man en kontrolafgift kan man dokumentere, at man har betalt. Husk at gemme billetten i flere uger. Der kan gå lang tid før rykkeren kommer.

Husk, at motorcykler også skal betale i København !

• #11   30. jun 2017 Der er en der har lavet en Android app som viser hvor man kan parkere sin MC og jo flere der bruger den jo mere omfattende kan den komme til at blive i kan jo selv lige tjekke den ud på dette link.

https://play.google.com/store/apps/details?id=dk.grayriver.motorcycleparkingdk&hl=da

• #13   30. jun 2017 Mhs til de private aktører så er City Parkering temmeligt tunge at danse med. De valgte pludseligt i 2014 at håndhæve at der skulle være en beboerlicens på en mc parkeret på en privat (andelsbolligforenings) p-plads. Jeg havde holdt på pladsen siden 1998 da de pludseligt begyndte at håndhæve det ved at udstede 2 bøder til mig (med en uges mellemrum). Begge bøder kom så først uger senere sammen med de første rykkere (der var ikke sat nogen bøde på mc'en) - Efter nogen skriven frem og tilbage (på papirbev - de tillader ikke email/fax) frafaldte de den første bøde og jeg endte med at betale den anden.... siden har jeg holdt ulovligt på fortovet men stadig med mc'en låst fast til samme rækværk. Det er stadig privat grund, men nu uden for p-pladsen og ud mod fortovet hvor det er de kommunale p-vagters jagt område .... Jeg har en beboerlicens, men det er bare et lille plastkort og det kan jeg ikke sætte på mc'en uden at det risikerer at forsvinde ....

• Johnny W
    Johnny W Tilmeldt:
    jun 2007

MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 61
    #14   30. jun 2017 Sejt og dedikeret gået!

• #15   30. jun 2017 #12

De private parkeringsselskaber er desværre ikke forpligtet at følge de offentlige regler. De kan sågar bestemme at kun bolchestribede motorcykler må holde på deres pladser, hvis det passer dem.

Men nu har vi styr på de offentlige.
    Jeg har sendt min redegørelse og Vejdirektoratets besvarelse til samtlige landets kommuner, så de kan ikke påberåbe sig, at de ikke kender reglerne.

• #16   30. jun 2017 Jeg har altid opfattet reglerne på den måde. Men det er da helt super at Du har gjort dig den store ulejlighed at få dem præciseret. Tusind tak for den indsats.

PS
    Jeg mener i øvrigt at de samme regler gælder for cabrioletter, der parkeres åbne.

• #17   30. jun 2017 # 16
    Du har ret i, at de samme regler BURDE gælde for åbne køretøjer, men det gør de ikke!
    Der er nogen kommuner, der har skrevet i deres parkeringsbekendtgørelse, at de fritager åbne køretøjer, men det kan man ikke kræve og ikke regne med.
    Får man en kontrolafgift er det bare at betale. Desværre.

• #18   30. jun 2017 Ja - der kan man bare se. Sikke en forvirring. Tak for svaret. Du er en grundig mand.

• #19   30. jun 2017 Super arbejde du har lavet smiley

• #20   1. jul 2017 Super god research. Tak smiley

• #21   3. jul 2017 RESPEKT for et fantastisk godt stykke arbejde. smiley

• #22   11. jul 2017 Og nu har FDM også rettet oplysningerne på deres hjemmeside, så det fremgår, at:

Tidsbegrænset parkering
    En MC skal ikke anvende p-skive, når den parkeres på steder med tidsbegrænset parkering. Man er dog stadig forpligtet til at overholde tidsbegrænsningen.
    (HUSK, at på PRIVATE P-pladser kan der gælde andre regler)

Parkering i parkeringsbås
    En MC må gerne parkeres i almindelig p-bås. Men hvis p-båsen er reserveret til fx handicappede eller en særlig køretøjstype, skal man respektere dette. Hvis motorcyklen er 3-hjulet, skal den parkeres i båsens længderetning.

http://www.fdm.dk/biler/love-regler/parkering/parkeringsregler-mc

Tak for det, FDM.
    Nu tror jeg at enhver tvivl må være udryddet.

• Frederik R
    Frederik R Tilmeldt:
    nov 2014

Følger: 1 Svar: 1
    #23   3. okt 2017 Nå så slipper jeg da for at købe flere bind! smiley

profilbillede
  • #24   3. okt 2017 #23
    Kære Frederik
    Der er rigtig mange måder at løse en opgave på. Den viste er en af de mere kreative. Godt gået. Du er dog heldig, at du ikke har fået en afgift alligevel, for der ligger faktisk en dom for, at en P-skive skal være rund og med viser, med mindre den er elektronisk. I begge tilfælde skal de være godkendt. Og godkendelse mod gennemblødning er nok ikke gyldig smiley

http://www.zacheradvokater.dk/nyheder/kan-man-slippe-en-p-boede-med-en-haandskreven-seddel-bilens-forrude

Lige nu (3/10-17) er der faktisk den udvikling i sagen, at der er en prøvesag under opsejling. Et medlem af BMW-klubben har - på en privat P-plads - fået en P-bøde for manglende P-skive.

Han kører sagen hele vejen og vi får se hvordan det går.

Med venlig hilsen
    Poul Erik

• Thomas G
    Thomas G Tilmeldt:
    apr 2017

Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 2
    #25   9. jul 2019 I Odense har vi fået Byrådet med på at man kan parkere gratis i mc parkeringer, så det koster kun hvis man parkerer i en bilbås. Samtidig var Byrådet interesseret i at finde flere mc pladser. Det skulle vi hjælpes med.
    Er der andre der har lignende kommunale ordninger?
    Det kunne være fedt om man kunne få de private parkeringer med på denne ordning. Og en landsdækkende lignende ordning ville gøre det hele lidt mere gennemskueligt.

• #26   7. okt 2020 PRIVAT PARKERING : DU SKAL BRUGE P-SKIVE !

• #27   12. okt 2020 Man kunne sagtens have flere små steder hvor der kunne stå EN mc, så får de lige malet en bås op så alle kan regne ud hvad den er til.

• #28   12. okt 2020 Kan da lige supplere med opdaterede links.

Parkeringsregler for MC
    https://fdm.dk/alt-om-biler/love-regler/parkering/parkeringsregler-mc

Kommunale parkeringsregler
    https://fdm.dk/alt-om-biler/love-regler/parkering/kommunale-parkeringsregler

Kort sagt: vi må på offentlig vej parkere i båse på lige vilkår med biler. Fra 1. marts 2019 kan kommunerne ikke længere fastsætte lokale regler for MC, der er strengere end udgangspunktet (Se link #2).

Kommentér på:
P-skive til motorcykler

Annonce