Hvorfor er hjelm et lovkrav? {{forumTopicSubject}}
Hej derude,
Efter længere diskussion og søgen, kan jeg ikke finde ud af hvorfor at en MC-hjelm er lovkrav.
Jeg går 100% ind for at bruge både hjelm på MC, og sele i bilen.
Men diskussionen går ud på, om det ikke er op til individet til at styre sin egen sikkerhed?
Hvis man ikke har lyst til at køre med hjelm, hvorfor så ikke have lov til det?
Det skaber ikke større risici for uheld i trafikken. Selvfølgelig større chance for at komme værre til skade, og hvis man bliver påkørt af en person, vil den person nok lide større følelsesmæssig overlast hvis motorcyklisten kommer slemt til skade.
Men ville bare om hvad jeres tanker om loven er?
Og måske nogen god forklaring til grundlaget for loven.
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Så det er vel fællesskabets bedste interesse at hovedet er så godt som muligt beskyttet under kørsel.
Det ville være min logiske indgangsvinkel til det, men mon ikke der i stedet ligger noget andet til grund for det, som f.eks i stil med at cykelhjelm bør være et lovkrav. Ikke fordi det er fornuftigt, men fordi man jo ville kunne indkræve bøder fra folk der ikke kører med dem...
Jeg tror dit gæt er lige så godt som vores.
jan 2012
Følger: 7 Følgere: 15 MC-er: 3 Emner: 11 Svar: 814
Så ligger spørgsmålet tilbage på om den individuelle ikke selv kan bestemme, NEJ!!! For det er squ samfundet der betaler og ikke den individuelle når millionerne ruller til genoptræning.
Det jeg mener der kan være til diskussion er, hvor går grænsen ifht sikkerhedsudstyr når vi er fælles om at betale
jan 2012
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Så man kan selv bestemme til hver en tid - men bestemmer man sig for at gøre noget der er imod loven, kan det koste en bøde - men valget er stadig frit. Faktisk 100% frit...
Jeg kan også godt synes at cykelhjelmen er en god ide, men det er ikke det samme som at jeg vil køre med den altid, og det er uanset om loven siger jeg skal eller ej. Det er mit valg...
jun 2014
Følger: 5 Følgere: 15 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 207
I forhold til "fællesskabets bedste interesse" og "udgift for samfundet som en grøntsag"; Politikerne har valgt at indrette samfundet på denne måde. Jeg har aldrig bedt om at jeg skal betale så meget skat, for at få denne ydelse. Hvis jeg kunne fravælge 'gratis' hospitaler (og derved betale mindre skat), havde jeg gjort det. Jeg havde så brugt de penge på en privat sygeforsikring hvor man får en LANGT bedre og hurtigere behandling. De griner af vores sygehus tilstande i USA.
Og forstår på ingen måde hvorfor man kan blive straffet for offerløs "kriminalitet" (Uber, stoffer, aktiv dødshjælp, etc). De fleste mennesker har samme tankegang som en flok får.
Moral > Loven
okt 2013
Følger: 2 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 12 Svar: 1.280
feb 2017
Følger: 1 Emner: 14 Svar: 11
Personligt mener jeg at cykelhjelme som et lovkrav er lidt over grænsen. Enig i, at det koster staten mange penge, i henhold til tilskadekommende osv.
Men spørgsmålet er så hvor grænsen går.
Synes dog, at argumentet for at det koster mange penge for staten, altså os alle, hvis folk går i stykker til højre og venstre.
Men svært overvægtige mennesker, som ikke er offer for en sygdom, er også en enorm omkostning for staten.
Så det er en svær balancegang.
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
Jeg tror at de hoved skader i taler om, er så få at de ikke betyder noget i det samlede regnestykke. Dem der ville køre uden hjelm, ville være de langsomme, chopper og cruiser folk, for dem der rammer en mur med 200+ betyder hjelmen så nok heller ikke et store! Og det er vores egen skyld, at v ikke har et frit valg for 30 år siden gjorde vi nar af "forbuds Sverige" men vi overhalede dem indenom for længe siden! Når man siger at vi har en liberal regering, er det jo løgn. Vi er snart mere styret og kontrolleret end de var i DDR!!!
jul 2009
Følger: 7 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 36 Svar: 1.283
Hvis i selv stod for regningen bagefter, ville jeg være helt og aldeles kold i røven.
Men det gør i ikke og så mener jeg i skal have den hjelm på.
Det burde efter min mening være sådan, at udbetaling af erstatning, skulle stå mål med anvendelse af sikkerheds udstyr!
Nul hjelm = nul erstatning, så kan i nyde den frihed og tage skraldet selv, i det tilfælde i kommer ud for et uheld.
Valget er folks eget - inklusive konsekvensen.
maj 2011
jun 2014
Følger: 5 Følgere: 15 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 207
Har nu også tænkt mig at immigrere til USA indenfor få år. Amerikanske værdier er meget tættere på mine, end danske er. Og så er der selvfølgelig også sommer året rundt hvis man vælger en varm stat (MC kørsel 365 dage om året). Er stadig en ung mand i start-tyverne, så det har ikke været muligt for mig at flytte til et andet land før nu.
I mellemtiden er man desværre påtvunget de danske love, så jeg bitcher om dem lige så meget jeg har lyst
jan 2012
maj 2011
jan 2012
jan 2012
maj 2011
jan 2012
dec 2006
Følger: 13 Følgere: 51 MC-er: 4 Emner: 135 Svar: 1.573
Den dag man selv kan forsikre sig til en fritagelse - eller det kan forlanges at pårørende hoster op med slanterne til hele grøntsagsforløbet, kan man for min skyld droppe både hjelm og seler.
Det har jeg det fint med.
Men nu blev der jo spurgt til grunden, og ikke folks ophidsede mening om sagen.
jul 2009
Hold dig nu til spørgsmålet og så lad være med, at lade din paranoia hive dig i en forkert retning.
Så længe du selv betaler konsekvenserne af et uheld, er jeg helt aldeles ligeglad, dit liv, dine valg, men det ved vi begge 2 godt ikke er virkeligheden.
Samfundet hænger på regningen, hvis du ender som en grøntsag og så længe den regning kan undgås ved at bruge en hjelm, så er den skid ikke længere!
jul 2008
Følger: 6 Følgere: 73 MC-er: 3 Emner: 88 Svar: 218
Det er det korte svar
dec 2006
- Øh ja, Sajmon. Og netop den med fælleskassen er også præcist samme grund ordensmagten anvender, når de bliver spurgt af folk, der står og klør sig undrende i øret, når de får en bøde for at køre uden sele....
okt 2004
Følger: 8 Følgere: 9 MC-er: 3 Emner: 34 Svar: 446
min lillebror var lige ved at tage bileten for 2 uger siden på en cykel uden cykelhjelm.
lægen sagde hvis han havde haft cykelhjelm på var hans læsion i hovedet ikke været slem.
Så hvis vi overføre det til en motorcykel der køre 5 gange så stærkt.
Jeg faldt engang på Mc hvor jeg var glad for jeg havde hjelm på. ellers havde jeg været død.
rigtig god ting at hjelm er et lovkrav.
Jeg kører altid med sele i bilen, da jeg har set trafikofre som ikke gjorde - og jeg kører altid med hjelm på MC, for det har jeg også set trafikofre som ikke gjorde.
dec 2006
- Helt enig - når folk viser sig at være for faktaresistente til at forstå den med fælleskassen....
maj 2011
jul 2006
Følger: 10 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 56 Svar: 1.397
Bare fordi der er en hjelm lov betyder det jo ikke at min mc ikke kan køre før jeg har den på
dec 2006
- Come on - de der debatforplumringer bliver altid kylet ind i emnespecifikke diskussioner - også hos nedre fællesnævnere såsom BT og EB. Folk tror åbenbart at dette argument er den helt store "sætte-andre-til-vægs" kanon. Tag og åben en ny tråd om de ting hvis du hellere vil debattee livstilsygdomme istedet for sikkerhed.
Som du selv skrev i #22: Nu blev der spurgt til grunden (til hjelm er lovkrav).
Skal vi mudre det hele til? Eller holde os til det med hjelm?
jul 2006
Følger: 10 Følgere: 26 MC-er: 3 Emner: 56 Svar: 1.397
jul 2009
Jeg har intet problem i at vi 2 ikke, ser ens på dette spørgsmål, FAT DET SÅ!!
Det var din totalt uden fornuft galskab i #12 jeg tog afstand fra.
Vi bliver ikke enige og så er den ikke længere, slut!
Det er ikke en debatforplumring mere end dine udtalelser er - blot en sammenligning, som påviser at argumentet er tyndt som pis.
Det er det samme som folk der bruger flere tusinde kroner på at gejle deres MC, men bliver PISSE forargede når de skal give 15 kroner ekstra for en forlygtepære. Det er fuldstændig ude af proportioner.
Og hold nu lige fat i at jeg stadig synes sele og hjelm er gode ideer - bare af andre årsager end fællesskabet. Hvis du nogensinde har lavet sort arbejde, synes du jo faktisk ikke helt alligevel at fællesskabet er såååå fed en ide, siden du jo vil snyde det uden at have skrupler over det efterfølgende.
#33 - Det er da en udgift der er værd at tage fat i, og noget der ville kunne mærkes! Det var faktisk en god ide.
maj 2011
dec 2006
- Det påviser ikke ret meget.
Men jeg kan til gengæld fint fange dit argument, når du nævner at kvaste kranier ikke er et kønt syn. Det er jeg helt enig med dig i - og skulle en pårørende uforvarende komme til at se dette, er han/hun mærket for livet.
(Men den samfundsøkonomiske gevinst er dog heller ikke at forklejne.)
skal vi så forbyde fodbolt?
- Ikke at det personligt ville gøre mig det helt store - men man kan nøjes med at indtage en mere konsekvent holdning - isør når det kommer til klubfodbold. De kan spille uden tilskuere....
dec 2006
Godt så - det er vigtigt for dig at anvende fedme- og rygedebatten i en debat om brug af sikkerhedsudstyr. Jeg gider ikke være tøsestædig om at holde dem adskilt.
Så bare kør på
maj 2011
dec 2006
Øh ja - "det frie valg" benytter vi os jo af, fra vi står op til vi går i seng. Hver handling vi gør, udkommer af det frie valg. Ret banalt og basalt.
Hvor vil du hen med det?
Hvor har du det fra?
dec 2006
Men når diskussionen med Peter Betjent kommer derud hvor han kan se, at almindelig sund fornuft ikke rigtigt trænger ind, så kommer det sidste argument, som du selv var inde på: "Fordi, det siger loven du skal".
og den aller sidste (han sagde dengang): "Skal vi diskutere videre på stationen?")
maj 2011
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
der er vel grænser for hvor mange Joakim B. Olserne der kan være derinde på borgen
dec 2006
- Jeg var 22 år dengang - jeg er 49 år i dag. Sgu for gammel (og voksen) til at gide de diskussioner. Sele og hjelm er på alle planer sund fornuft færst og fremmest. Dernæst en samfundsøkonomisk gevinst - den har jeg så været inde på. Og slutteligt, det er lovkrav.
Så diskussionen er so wie so (for de faktaresistente) tabt på forhånd. Vi nadre når end ikke til at blive standset for hverken manglende sele eller manglende hjelm.
maj 2011
dec 2016
Følger: 38 Følgere: 21 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 331
nov 2016
Følger: 12 Emner: 6 Svar: 29
I længden tror jeg, det vil være bedre for vores gene pool.
dec 2006
Enig.... den dag de stiller med en forsikring der dækker samtlige omkostninger ifm eventuelt hovedskade.
Eller de selv og/eller pårørende kan diske op med alle slanterne
dec 2016
feb 2017
Jeg vil altid køre med hjelm uanset hvad.
Det var blot den lovmæssige forklaring - jeg er sikker på at politikerne ikke har vedtaget loven, på argumentet "Man kommer mere til skade, uden hjelm".
Det bunder nok i omkostningerne for statskassen, som mange så klogt siger.
SOS - læs lige det oprindelige spørgsmål, inden du smider uopfordrede anekdoter ind i debatten.
dec 2016
Jeg har læst det du skriver,det måske nok mig som læser de andre kommentar og så reager ud fra det hele, så sorry for det.
nov 2016
Jeg skrev det mere fordi debatten af og til er oppe og vende, og der er en gruppe af personer der oprigtigt mener, de er bedre stillet uden hjelme og undertrykkende love der sætter grænser for deres frihed, etc. Generelt får jeg ikke indtrykket, at de er de skarpeste knive i skuffen, hvorfor jeg også lidt tænker "så lad dem - Der går ikke mange genier og foregangsmænd tabt der".
maj 2011
nov 2016
Hvor originalt. Kør du bare uden hjelm.
maj 2011
nov 2016
maj 2011
feb 2017
Jeg har fået svar ihvertfald.
Håber I får en fantastisk sæson, og holder jer frie for ulykker
apr 2007
Jeg er ret så sikker på, at hvis ikke det var et lovkrav med f.eks sele og hjelme, så kørte rigtig mange folk uden. Og det er simpelhen for dumt.
nov 2016
maj 2011
apr 2007
nov 2016
Onlinehelte.. tsk tsk.
dec 2006
mar 2015
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 11 Svar: 231
mar 2015
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 11 Svar: 231
jul 2015
Følger: 4 Følgere: 25 MC-er: 6 Emner: 8 Svar: 263
Nu bliver jeg upopulær. Men jeg mener faktisk, at de rygere der får konstateret lungekraft, skal langt tilbage i køen til operation i forhold til en ikke-ryger.
Det er samfundets interesse at spare penge, idet alle (næsten alle) betaler til kassen. Så hvis ulykker kan undgås, ja, så bliver der lov om det. Forstår virkelig ikke problematikken i lovkravet om hjelm på motorcyklister.
"Vi har ikke længere et frit land som vi havde engang! Staten bestemmer for meget"
- hvorfor så ikke flytte til USA?
Hvis man virkelig er så utilfreds i et land, hvorfor så ikke flytte til et land, der virkelig forstår ens behov. Se dét, er noget jeg aldrig kommer til at forstå.
jul 2015
Hvis det ikke var forbudt, at benytte håndholdt mobil under kørslen, ja, så blev der ikke kigget meget ud af forruderne i bilerne idag (hvilket der desværre heller ikke gør med lovgivning på området).
Nogle gange er mennesker så snotdumme, at staten bliver nødt til at adfærdsregulerer. Trist, men sandt.
maj 2011
apr 2007
Forstår godt lidt hvor du vil hen, men man skal jo også sætte grænsen et sted. Ifølge din logik kunne man jo i princippet så også gøre det ulovligt i det hele taget at køre på mc, da det jo udgør en betydelig større risiko end f.eks en bil, og det derved er billigere for samfundet at folk ikke køre på mc - så er vi ogsåfri for problematikken ved hjelm
Håndbold og fodbolspillere smadre knæ, albuer osv., skal det så også stoppes? Nuvel det er at sætte tingene på en spids.
nov 2016
Man er nok bare nødt til at forholde sig til, at samfundet trækker streger i sandet.
Nogen gange er den bare ikke længere og nogen gange er loven til debat.
I det her tilfælde tror jeg bare, man må acceptere, at der ikke er udsigt til at kunne køre uden hjelm lige foreløbig, med mindre man har en mystisk sygdom der gør, man rent fysisk ikke kan have hjelm på.
Jeg kunne måske godt være enig i, at det at vi har love og regler er militant fascisme der kun tjener det formål at ødelægge vores liv, tage vores frihed og gøre os til slaver.
Jeg ville gerne kunne sidde nøgen på rådhuspladsen og gokke den af til teletubbies, mens jeg ryger crack - En offerløs forbrydelse og udtryk for min personlige frihed - Men det giver nazistaten mig ikke lov til. Ikke fordi det giver nogen mening, kun for at pisse på mig.
Træls.
(sarkasme kan forekomme/tingene sat lidt mere på en spids, nu vi er i gang)
dec 2006
Det klær dig ikke at være i en offerrolle. Jeg mener ikke rygepolitik er berigende i en debat om sikkerhed. Det er blot min mening. Men hvis det er afgørende for din argumentation... så slå dig løs.
Det har jeg også skrevet. Bare giv den gas.
Jeg påpeger blot din manglende forståelse for perspektiv, og at Don T skriver det samme som jeg. Han har nemlig også forstået at den her debat ikke handler om hvorvidt det er fornuftigt at køre med hjelm på MC (selvom du bilder sig selv ind at det er tilfældet), men om baggrunden for lovgivningen på området.
Og vil man lovgive ud fra fællesskabets bedste økonomiske interesser, er der 8-10 andre ting som kostet staten mange flere penge, hvor man derfor ville have større fordel af at lovgive strammere. F.eks rygning og fødevarer, som vi har nævnt.
Ingen her behøver din tilladelse til at slå noget løs eller give gas, så spar på kræfterne.
dec 2006
Ok - der er vel også grænser for hbvad jeg kan forvente
Jeg havde en forventning om, at man herinde var i stand til at holde debatemner adskilt. Åbenbart ikke.
Jeg kan sagtens se dine fine perspektiver. Og det er fint nok at sammeningne. Jan Gintberg bruger også perspektivering, for at fremstå endnu mere komisk end han gør i forvejen - i sin iver for at få folk til at fatte hvad han mener.
Så lad os bare blande lakridser og bolsjer ind i en dabat der handler om bananer (perspektivering - tilsyneladende en forudsætning for forståelsen herinde).
For min skyld kan man forbyde rygning - by any means. Hellere idag end imorgen. Det er belastende for samfundsøkonomien, det er belastende for omgivelserne, det er belastende for helbredet i det hele taget og det er sgu kun folk der er så svage, at de har brug for en sutteklud der ryger. Færdig.
Jeg jubler højt, den dag dag, det totale forbud er en realitet.
Så forbyd lortet - lad os være adfærdsregulerende i 3. potens med et overordnet formål: Folkesundheden.... og økonomien. (Det var så to overordnede).
PÅ samme måde (og her giver jeg Martin S fuldstændigt ret) med styrhjelme. Man er nødt til at adfærdsregulere sig ud af sådanne ting - vi lever ikke i en bananstat. Vi er ikke i stand til at forvalte vores egen sikkerhed, på en omkostningsneutral måde - det er staten der i sidste ende må betale for folks ignorance.
Resten gider jeg ikke engang kommentere yderligere på. Det er sgu for dumt.
Du skulle vel aldrig være offentligt ansat? Måske endda indenfor selvsamme lovgivende myndighed, som du så skamløst forherliger...
jul 2015
At du synes, at jeg har et latterligt livssyn, er op til dig. Men lad mig lige forstå det rigtigt. Jeg lever i et land, hvor jeg for det meste kan se mig selv i det. Du lever i et land hvor du føler dig undertrykt af love og regler, men landet forbyder dig ikke at flytte, du siger du er fri som en fugl, men alligevel ønsker du at bo i et land, hvor du føler dig røvrendt af staten (og EU, ud fra dit billede). Det er kraftedme da et sørgeligt liv. At bo et sted, hvor man tuder og brokker sig konstant og råber op om, hvordan det var engang. Halleluja!
Angående adfærdsregulerende. Hvis du virkelig mener, at det er snot dumt, så er du nok én af dem, der er ramt af den adfærdsregulerende lovgivning.
Lad mig komme med et andet eksempel: Hvis det ikke var ulovligt at ryge de fleste steder og indendøre, så stod samtlige rygere og pulsede deres klamme smøger i bilka og på arbejdspladser og i kantiner. Folk KAN IKKE selv finde ud af, hvad der er okay. Og som ikke-ryger gider jeg eddermandme ikke have lorte røg blæst i snotten på min arbejdsplads eller når jeg er ude at handle, fordi en spasser ikke magter at ryge i sin egen have, helst 70 km fra nærmeste beboelse.
Sommetider er adæfrdsregulerende lovgivning (som rygning forbudt samt mobil under kørslen nødvendigt). Fordi rigtig mange mennesker ikke tænker sig om. Jeg er ligeglad med, at du synes det er latterligt, for det er virkeligheden. Ligesom et barn kan fjernes (ved hjemmel i loven) fra en familie der ikke selv magter opgaven (Det er jo OGSÅ adfærdsregulerende lovgning). Spar mig for din "VI VED ALLE BEDRE END STATEN" kommentarer.
Værsgo, du vendte dig 5 omgange, nu gjorde jeg det også.
jul 2015
Desuden er du mere presset hvis du kun betjener rat med én hånd, folk svinger på motorvejen, blinker ikke ud af rundkørsler osv, det gør de fleste med håndfri. Altså, håndfri lidt bedre end håndholdt.
Som du siger med svært overvægtige, ja, det mener jeg faktisk også (sat lidt på kanten). Men det kan ikke realiseres, og jeg er derfor fint tilfreds med måden det er opbygget på idag.
maj 2011
jul 2015
Men alder er alt, undskyld, hvad tænkte jeg dog på, at svare en gammel mand der har oplevet så meget mere end mig, en dér rigtig ved hvordan man sagligt argumentere (men stadig åbner op som i #74) igen.
Prøv nu at læs hvad du selv skriver:
" Jeg burde virkeligt stoppe, men når nogen ligefrem er af den mening at staten skal "adfærdsregulere" befolkningen (mage til "snotdumt" livssyn har jeg sgu sjældent set) så vender alt i mig fem omgange "
Lad nu vær, at forsøge at trække i land, som om du er den saglige, bedrevidende og lærde borger.
Drop din arrogance. Jeg accepterer skam dine holdninger, men jeg er så langt fra enig, som man kan komme.
dec 2012
Følger: 8 Følgere: 9 MC-er: 1 Emner: 7 Svar: 38
Det samme med os og motorcykel. Det er for at passe på både mccykelisten, lægerne og sygeplejerskerne som skal behandle os, vedkommende der kørte ud for an os og næsten slog os ihjel og så til sidste, så handler det jo også om penge (:
feb 2005
Følger: 24 Følgere: 11 MC-er: 1 Svar: 39
nov 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 18
dec 2014
Følger: 3 Følgere: 2 Svar: 2
har haft en kammerat der desværre gik bort blandt andet han hade ikke hjelm
på. Det der skete var at med en hastighed på bare km. 10 i timen vælter han med MCen og hans hoved rammer kanstens kanten og er død på stedet det var det. Altså ikke noget med hastigheden at gøre i kloge hoveder
mar 2010
Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 46
Det står dig også frit for at arbejde med opløsningsmidler, asbest og epoxy i din egen kælder, mens en arbejdsgiver ikke kan bede dig om det (evt. mod en højere timeløn), uden han sætter værn op.
okt 2006
Følgere: 30 MC-er: 2 Emner: 80 Svar: 1.628
"Det er jo heller ikke lovligt at begå selvmord. Den lov er jo lavet for at beskytte os"
Hvilken lov er det, og hvad er straffen for at overtræde den?
https://www.familieadvokaten.dk/breve-900/b900-448.html
maj 2011
aug 2009
Følger: 2 MC-er: 1 Emner: 30 Svar: 125
Så det med den lovgivning kan jo hurtig laves.
Ingen hjelm ---- ingen hjælp så dø i fred på vejen.
hej
nov 2012
Følger: 18 Følgere: 4 MC-er: 1 Svar: 10
Det er lovkrav!
Færdselslovens §81
Styrthjelme
Føreren af motorcykel og knallert og enhver passager, som er fyldt 15 år, skal under kørsel anvende fastspændt styrthjelm.
Stk. 2 Der skal dog ikke anvendes styrthjelm, hvor der er pligt til at anvende sikkerhedssele.
Stk. 3 Føreren skal påse, at passagerer, der er fyldt 5 år, men endnu ikke 15 år, anvender fastspændt styrthjelm, medmindre passagersiddepladsen er forsynet med sikkerhedssele.
Stk. 4 Pligten til at bære styrthjelm gælder ikke under kørsel på parkeringsplads, servicestation, værkstedsområde eller under lignende forhold.
Stk. 5 Transport-, bygnings- og boligministeren kan fastsætte bestemmelser om fritagelse for pligten til at anvende styrthjelm.
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 5 MC-er: 1 Svar: 45
enten skal du beskytte din krop eller hoved..
Ikke begge dele.... Så meget er du ikke værd...?
men ville da også se sjovt ud , når far og mor var ude og køre søndags kørsel med ungerne, iført hjelm og sele på bagsædet i en gammel boble
mar 2008
Følger: 1 MC-er: 2 Svar: 16
Hovedet er skrøbeligt, og det første der virkelig kan ødelægge livet hvis man ikke passer på det.
Derfor tror jeg loven er formet som den er. På knallert kan der gives læge erklæring til at køre uden, men den gælder ikke til MC. Kan man ikke overskue hjelmen, kan man ikke køre med mere end 50 ccm.
maj 2011
http://stps.dk/da/borgere/helbred-og-koerekort/styrthjelm
dec 2003
Følger: 57 Følgere: 61 MC-er: 4 Emner: 90 Svar: 1.788
I forhold til at nogen kan finde på at ville køre uden hjelm, bliver spørgsmålet om "samfundets interesse" interessant netop fordi nogen kan finde på at køre uden hjelm..
Jeg tænker om man måske netop skulle lade "Darwin" rydde op i problemet ved at gøre det frivilligt, så regulerer det nok sig selv ... til samfundets bedste
... Dog burde det være et lovkrav med kørebriller, så tosserne ikke rammer almindelige tænkende samfundsborgere blot fordi de ikke kan se hvor de kører...
dec 2006
- Eller også er det sjældent du gøres opmærksom på det. Fred være med det.
Sajmon says: Resten gider jeg ikke engang kommentere yderligere på. Det er sgu for dumt.
- Aha, du skulle vel aldrig være storryger? :D Og træt af andres holdninger end dine egne?
Sajmon says: Du skulle vel aldrig være offentligt ansat?
- Nope
Sajmon says: Måske endda indenfor selvsamme lovgivende myndighed, som du så skamløst forherliger..
- Nope.
Jeg er bare enig i, at det er nødvendigt med en vis grad af nogle adfærdsregulerende regelsæt, som for det første passer på os allesammen og for det andet tager lidt ansvar om den kasse vi alle betaler til.
Vi kan også gå et lille skridt videre - hvorfor skal det være lovligt for nogen at køre uden hjelm? Hvis folk får klaustrofobi af at have hjelm på - så burde de jo slet ikke køre hverken knallert eller MC, vel? Det må være enten eller....
maj 2011
dec 2006
Briller og høreapperater er ikke sikkerhedsudstyr. Briller er synskorrigerende. Og er du svagtsynet, mister du også dit kørekort. Og du har ikke brug for din hørelse for at kunne køre.
Og jeg formoder da, at du gerne hjælper en blind dame over gaden, ikk?
Så fald du bare ned på stolen igen og få styr på blodtrykket - jeg syntes såmænd reglerne er rimelige som de er nu. Sanktionerne når man vælger at skide på dem, kan så diskuteres - men det er en helt anden ting
maj 2011
Jeg vil påstå, at der kører en del brillebrugere rundt, som ikke har fået hverken synet tjekket eller nye briller, de sidste 10 år, eller mere! Men ifølge din logik er jeg potentielt en større fare (samfundsøkonomisk) hvis jeg kører en stille tur uden hjelm?????
dec 2006
- Slet ikke - jeg er bare ikke enig med dig
Men ifølge din logik er jeg potentielt en større fare (samfundsøkonomisk) hvis jeg kører en stille tur uden hjelm?????
- Muligvis - det koster penge at holde liv i en grøntsag,e ller hvis du er heldig, så kan du genoptrænes til et nogenlunde værdigt liv, hvor du stadig er afhængig af hjælp. Men det er jo det herlige ved vores velfærdssamfund. Ingen kvaler - alle andre betaler
Jeg vil påstå, at der kører en del brillebrugere rundt, som ikke har fået hverken synet tjekket eller nye briller, de sidste 10 år, eller mere!
- Helt enig med dig - få dem til en synsprøve, så de kan få briller med den korrekte styrke. Så er den potte ude....
maj 2011
dec 2006
husk sikkerhedssko hvis du skal bakke med den der....
??
maj 2011
dec 2006
sorry... jeg troede du havde humor.
maj 2011
maj 2011
dec 2006
Jeg griner aldrig ad andre der ikke kan grine ad dig selv. Og når jeg peger på andre er jeg helt opmærksom på at der peger 3 fingre tilbage på mig selv - og dem skal jeg sgu nok stå på mål for.
Men at du ikke kan tåle en venligt ment, humoristisk slutbemærkning (den med sikkerhedsskoene) uden at jeg skal tillægges nogle ydre holdninger som jeg aldrig har udtrykt... det er lidt trist.
Jeg kan godt lide en god debat der går lidt til kanten. Men har jeg trådt dig så hårdt over tæerne, så beklager jeg virkeligt. Det har aldrig været min intention.
maj 2011
dec 2006
Men øl kommer man langt med
maj 2011
dec 2003
Følger: 57 Følgere: 61 MC-er: 4 Emner: 90 Svar: 1.788
nov 2013
Følger: 2 Følgere: 1 MC-er: 1 Svar: 18
nov 2016
mar 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 1.575
feb 2011
MC-er: 1 Svar: 2
Bliver den evt. halveret hvis man har den på albuen
nov 2008
Følger: 30 Følgere: 18 MC-er: 6 Emner: 55 Svar: 1.376
Om der ligefrem skal lovgives om det? Det synes jeg fakrisk ikke.
At vi har et velfærdssamfund betyder ikke nødvendigvis, at staten skal blande sig i voksne menneskers frie valg.
dec 2006
Sålænge det er staten der skal betale for behandling (langvarig eller ej) syntes jeg det er helt ok at de kommer og stiller nogle krav...
- Eller også er det sjældent du gøres opmærksom på det. Fred være med det.
Eller også er du så dum og selvfed, at du lægger i folks ord hvad der passer dig. Jeg påtager mig ingen offerrolle - faktisk tværtimod. Jeg fandt det komisk at jeg ikke var den eneste der kunne se visse paralleller mellem de to emner... Men igen - udenfor din fatteevne... Temmelig langt endda...
Sajmon says: Resten gider jeg ikke engang kommentere yderligere på. Det er sgu for dumt.
- Aha, du skulle vel aldrig være storryger? Og træt af andres holdninger end dine egne?
Ryger ikke, drikker meget sjældent, og jeg koster generelt ikke samfundet særligt mange penge.
Sajmon says: Du skulle vel aldrig være offentligt ansat?
- Nope
Sajmon says: Måske endda indenfor selvsamme lovgivende myndighed, som du så skamløst forherliger..
- Nope.
Jeg tror du lyver - både overfor os og dig selv.
Jeg er bare enig i, at det er nødvendigt med en vis grad af nogle adfærdsregulerende regelsæt, som for det første passer på os allesammen og for det andet tager lidt ansvar om den kasse vi alle betaler til.
Det har jeg aldrig nogensinde anfægtet - jeg finder det blot tåbeligt at man ikke lovgiver på mange af de andre områder, som koster samfundet så uendeligt mange flere penge end folk som står på snotten på MC, uden at have en hjelm på hovedet.
Jeg bruger den ALTID selv, og jeg er ret sikker på at alle i min omgangskreds som kører MC, ville gøre det samme uanset om der var en lov om det eller ej.
Vi kan også gå et lille skridt videre - hvorfor skal det være lovligt for nogen at køre uden hjelm? Hvis folk får klaustrofobi af at have hjelm på - så burde de jo slet ikke køre hverken knallert eller MC, vel? Det må være enten eller....
Det skal det fordi visse folk kan bevise at de lider af alverdens sære sygdomme, som forhindrer dem i at have en hjelm på hovedet uden at få et anfald. Det kan jeg ikke se noget problem i - det er en dråbe i havet.
Har du en statistik for hvad MC ulykker med folk uden hjelm på, koster samfundet?
#123 - Enig.
nov 2008
Der er forsvindende få udgifter til ofre for motorcykeluheld sammenlignet med andre uheldstyper - herunder sportsskader. Frivillig styrthjelm ville ikke give flere uheld i sig selv, men nogle uheld ville nok få alvorligere konsekvenser hvis du ser isoleret på økonomien.
Det ændrer ikke ved min grundholdning: Staten skal ikke blande sig i voksne menneskers valg bare fordi de er borgere i en velfærdsstat. Det er en glidebane...
nov 2008
Og når alt kommer til alt, er det papirpenge vi taler om. Der bliver jo ikke ansat en læge og nogle sygeplejersker når der kommer en trafikskadet ind på hospitaler. Der bliver ikke indkøbt scannere og røntgenapparater til lejligheden.
dec 2006
På godt dansk: Jeg vil egentlig skide på om du tror jeg lyver. Det er helt ude i tovene at slynge så desperate beskyldninger ud.
Hvad mit daglige virke er, er helt uvedkommende i denne debat. Og rager iøvrigt ikke dig.
Udover det så har jeg vist gjort fint rede for mine meninger i dette emne.
Og tror jeg smutter inden du får trukket tonen yderligere længere ned i møddingen.
Ciao ????
maj 2011
Ja godnat med dig. Jeg synes også det ærgerligt at jeg lod dig trække mig med ind på blå stue, men nu var vi der allerede og så tænkte jeg at hvis nu jeg var lige så røv barnlig som dig, ville vi kunne kommunikere.
Der tog jeg så fejl.
dec 2006
At du finder det nødvendigt at smide med mudder siger vist lidt mere om dine talenter for saglig debat end mit mentale alderstade (som nu også skal angribes).
Fald dog ned til os andre Sajmon. Her er mere hyggeligt
At kalde mig komisk i samme indlæg, er så ment som... hvad... En kompliment?
Og når du skriver "det klær dig ikke at være i en offerrolle" er det altså ikke en beskyldning?
Kan du lige forklare om det er din korttidshukommelse der svigter, eller om det bare er din formulering der smutter, for når du beskylder mig for at være debatforplumrende, og så selv blander en masse personlige ting ind i debatten, kommer du til at virke en smule fjern - sådan næsten med hovedet oppe i skyerne.. Ja nogle ville måske endda sige "selvfed"... Måske er det i virkeligheden dig selv som har brug for lavere luftlag?
Man siger jo at folk som diskuterer/debatterer ofte vil pådutte andre de ting som de selv er mest bevidste omkring, så i virkeligheden fortæller dine ord- og sprogvalg mere om dig, end du selv tror...
maj 2011
dec 2006
De sidste ord i denne debat lader jeg dig og din buddy få.
Hav en hyg som aften ??
Hvorfor er hjelm et lovkrav?