Caberg hjelme {{forumTopicSubject}}
Hej lige et hurtigt spørgsmål.
Jeg har lige købt en suzuki, men mangler stadig en hjelm. Er blevet ret forelsket i de der solbrille caberg hjelme. Men havde en langvarrig diskusion med Jeppe fra Kok MC, hvoraf det fremgik at han ville være ked af at sælge mig sådan en, pga. at plastik hjelme ville revne ved impact, og så kunne man sådan set bare lukke øjnene og håbe på det bedste når man ramte anden gang. Ved min indvendelse om at Caberg hjelme dog var godkendt, sagde Jeppe, at man efterhånden godkendte en spand med en klud i :-).
Jeg er ikke et sekund i tvivl, at Jeppe bestemt ingen bagtanker har med dette. Men jeg vil dog gerne have en second opinion mht. dette spørgsmål.
Har ledt rundt på tidligere tråde, men det diskussionen lyder mere til at være et spørgsmål om religion. ( Fiber det bedste vs. hellere død end et liv i en rulle stol. )
Desuden har jeg ikke som fattig studerende råd til en Shubert hjelm.
På forhånd tak for alle svar.
Søren
nov 2005
Følger: 22 Følgere: 22 MC-er: 2 Emner: 73 Svar: 1.086
Havde det været sådan, at en Caberg hjelm flækkede ved et slag, så tror jeg godt den forlængst var blevet fjernet fra markedet.... ikke nok med, så er de lavet som de fleste andre hjelme er til det prisleje...
For mange år siden var der nogle AGV hjelme som flækkede midt over bare de blev tabt på gulvet, men siden er der sket meget...
Er den godkendt så er det mere på komfort, udseende og features man skal se på....
Det skal siges, at jeg selv har en Caberg Justissimo hjelm med solbrille indbygget, og ud over støj, så er jeg meget glad for den... Jeg ville dog vælge en Schubert C2 hvis jeg har pengene når der dukker et godt tilbud op...
Mvh
Erling
mar 2006
Følger: 26 Følgere: 28 MC-er: 6 Emner: 9 Svar: 228
Jeg har selv haft mange hjelme (Shoei, Arai, AGV) men kører nu med en Schuberth S1 og det er den bedste hjelm jeg nogensinde har haft!!!
Mvh
Poul
jun 2006
Følger: 35 Følgere: 35 MC-er: 2 Emner: 99 Svar: 477
Per
feb 2005
Følger: 12 Følgere: 10 MC-er: 1 Emner: 23 Svar: 829
jan 2004
Følger: 107 Følgere: 100 MC-er: 4 Emner: 26 Svar: 1.270
Jeg har netop købt en hjelm med den solbrille funktion du omtaler... dog en Schuberth R1... Racemodellen af S1 ifølge impotøren... om den er god ved jeg endnu ikke da jeg ikke har prøvet at køre med den! Men efter at have hørt alle de positive meninger omkring S1, så turde jeg godt prøve en Schuberth... Så tjek evt. deres hjelme ud... Købte min på messen i tappehallerne til en MEGET god pris...
Se evt. mit ene fotoalbum med udstyr der kan du se hjelmen...
Rune
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 83 Svar: 510
Det der med støjen- Jeg regner med at køre med ørepropper fuld tid, har i forvejen tinitus pga. for megen rock musik da jeg gik i skole. Er støj for mig da mest en teoretisk gene, eller en faktor jeg skal medregne i mit valg.
Iøvrigt mht. til hørepropper. Har nogen "håndværker" lavede, men fandt ud af til en koncert hvor jeg havde glemt dem, at Matas sælger nogle silikone ørepropper. Disse er meget bedre end mine alt for dyre formstøbte hørepropper. Lige et tip til dem som vil have lavet nogen.
okt 2006
Følger: 13 Følgere: 11 Emner: 61 Svar: 646
Hvad er grunden til så mange kører med ørepropper når de kører på motorcykel?
feb 2006
Følger: 25 Følgere: 23 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 589
Har dog ikke prøvet andre hjelme, så ved ikke om de støjmæssig er bedre ...
Godt råd Søren B ... det må jeg prøve ...
feb 2005
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 12 Svar: 46
okt 2006
Følger: 13 Følgere: 11 Emner: 61 Svar: 646
feb 2005
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 12 Svar: 46
Der er ikke dumme spørgsmål.
mar 2005
Følger: 7 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 10 Svar: 82
Men ovenstående kan jeg ikke sidde overhørig, udtalelsen fortæller mere om den pågældende ekspedient end caberg hjelme.
jan 2007
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 83 Svar: 510
Det er helt ok med afbrydelsen, selvfølgelig da :-).
Jeg kører med hørepropper pga. en om muligt naiv tro på at den pivetone ikke bliver værre. Desuden tænker jeg også at min koncentration bliver større hvis jeg ikke fokuserer så meget på larmen, og dette anser jeg som en stor fordel som nybegynder.
Slutteligt havde jeg en fysiologi underviser som påstod at larmen i sådan en hjelm ved 180 km/t kunne blive op til 100db ( Og når man tænker på, at smertegrænsen ved 1000 HZ ligger ved 130 db.) Så vurderer jeg, at selvom de måske ikke er så rock´n´roll så er det nok på lang sigt bedre. jf. Miljø og arbejdsstyrrelsens regler om at arbejsgiver skal stille høreværn til rådighed ved et lydtrykniveau på 80db.
Det skal til sidst nævnes, at db skalaen er logaritmisk- så you do the math.
nov 2006
Følger: 29 Følgere: 27 MC-er: 3 Emner: 3 Svar: 96
En rigtig god hjelm fx Schubert S1 har ved 100 km/t et niveau på 85 dB, hvor mange andre hjelme ligger oppe på de 93 - 94 dB. Tør ikke gætte på hvad niveauet er ved 180.... men det larmer som bare pokker, så uden høreværn går det ikke uanset hjelm.
mvh
Erik
okt 2005
Følger: 51 Følgere: 40 MC-er: 7 Emner: 35 Svar: 75
Jeg har også en Caberg Justissimo hjelm med solbrille indbygget, det er noget af det bedste hjelm jeg har prøver og haft og har stadigvæk,, den er dejlig nem at ta af og på, også hvis du bruger briller,
mvh.
jk
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
hehe
jo og så lidt pga ..vindstøj ikke alle har lyst til at køre med schubert / råd til :)) bruger mine penge på en god ulykkes forsikring så madammen har råd til sjov , selvom jeg ikke kan tjene flere penge til hendes dankort :)))
feb 2006
Følger: 176 Følgere: 165 MC-er: 10 Emner: 207 Svar: 12.523
jan 2004
Det første jeg lade mærke til da jeg fik en Schuberth hjelm på var så god plads der var til ens øre. Der var ingenting der trykkede dem fuldstændig flade ligesom min Shark RSV gør... Føltes top$...
Rune
sep 2005
Følger: 7 Følgere: 6 MC-er: 1 Emner: 22 Svar: 44
jan 2006
Følger: 38 Følgere: 33 MC-er: 2 Emner: 85 Svar: 2.188
Har kørt med en Caberg Justissimo i 3 år, og er egentlig godt tilfreds.
Så var jeg på messe i Herning, og prøvede en Schuberth C2.
Det var noget helt andet, både støj og comfort.
Så nu har jeg en C2.
jan 2004
Så også en udseendelse på Discovery med hvordan de håndlavede Schuberth hjelmene og tog dem ud til test... var der bare en af de 30 hjelme af en produktion på 300 der ikke klarede testen så blev hele den produktion kasseret... Siger også lidt om kvalitet...
Synes i starten der var lidt "morfar" over solbrille funktionen... Meeen det er sku smart... har ikke plads til både lyst og klart viser når biken pakkes til ferie... så det er en god erstatning... Samtidig med at det er muligt at skifte fra klar til mørk mens man kører...
Ved indlægget omhandlede Caberg, men sku lige ud med min begejstring...
Rune
dec 2005
Følger: 32 Følgere: 32 MC-er: 4 Emner: 81 Svar: 1.846
jan 2004
Rune
jun 2006
Følger: 6 Følgere: 19 MC-er: 2 Emner: 24 Svar: 767
Den ekstra krave der skal monteres kan næsten skrælle ørerne af, men den dæmper støjen helt vildt.
aug 2005
Følger: 13 Følgere: 11 MC-er: 1 Emner: 77 Svar: 2.025
Synes det er fin hjelm at begynde med, især hvis man bruger briller! - og så kan man jo altid spare op til en Schubert, hvis det er.
Bruger også hørepropper. Synes sagtens jeg kan høre hvad der sker omkring mig alligevel, så hvorfor smadre sin hørelse mere end højest nødvendigt (eller mere end den allerede er...)?
jul 2008
Følger: 3 Følgere: 2 Emner: 9 Svar: 168
Først Schuberth hjelme
http://sharp.direct.gov.uk/testhelmetlist?sharp-make=130&sharp-model=&sharp-type=All&sharp-rating=1&sharp-price-from=0&sharp-price-to=9999&discontinued=1
Og her Caberg hjelme
http://sharp.direct.gov.uk/testhelmetlist?sharp-make=105&sharp-model=&sharp-type=All&sharp-rating=1&sharp-price-from=0&sharp-price-to=9999&discontinued=1
jul 2008
nov 2010
Følger: 5 Følgere: 19 MC-er: 4 Emner: 202 Svar: 1.205
jul 2008
Men hvad SHARP testen viser og som jeg selv havde tænk mig at købe, så bliver det en V2RR eller V2R Caberg jeg køber som min første hjelm i meget lang tid
Caberg hjelme