#5
24. nov 2016
Jeg gætter på det er en VS700 du snakker om (jævnfør dine andre tråde), og i så fald vil du nok gøre den ''stivstellet'' med de såkaldte hardtail struts.
Jeg rettede henvendelse til trakfifstyrelsen og fik dette svar:
''Tak for din mail om udskiftning af fjedre og støddæmpere bagtil på en motorcykel til stive forbindelser.
Du har ret i, at bekendtgørelse om Detailforskrifter for Køretøjer ikke udtrykkeligt nævner, at bagaksel på motorcykel skal være forsynet med støddæmpet affjedring.
I gammel tid havde Nimbus, Harley Davidson, BSA med mange flere således ikke affjedring af bagakslen fordi det blev anset for for dyrt og kompliceret, også set i forhold til de lavere hastigheder motorcyklerne kørte med og kunne køre med dengang.
Støddæmpet affjerdring har stort set uden undtagelse været standardudstyr på motorcykler de seneste mange år fordi det giver væsentligt bedre køreegneskaber og mere behagelig kørsel, som ikke trætter føreren i samme grad.
Færdselslovens § 67 og bekendtgørelse om køretøjers indretning og udstyr indeholder en overordnet bestemmelse om, at ”ethvert køretøj skal være således indrettet og holdes i en sådan stand, at det kan benyttes uden fare og ulempe for andre samt uden at skade vejene.”
Af en landsretsdom (U 1957.622 Ø) citeret i den kommenterede færdselslov som kommentar til Fl. § 67 udledes det, at ”sikkerhedsudstyr ud over det foreskrevne også skal være i lovlig stand”.
Trafikstyrelsen er derfor af den opfattelse, at det for en motorcykel, som er eller skal registreres til brug på færdselslovens område, vil være i strid med bestemmelserne at fjerne affjedringen bagtil og erstatte den med stive forbindelser, fordi motorcyklens sikkerhedsmæssige egenskaber derved forringes.
Denne afgørelse kan ikke indbringes for Trafikministeren eller for anden adminstrativ myndighed.
Jeg håber, at du alligevel får stor glæde af din motorcykel.
#6
25. nov 2016
Jeg kan ikke rigtigt se ideen i at sætte struts på en affjedret mc. Stelgeometrien forbliver jo den samme og det "fede" design med lav saddel som en gammel panhead får man jo ikke med mindre stellet allerede er lavet lavt.
VS700'ern har jo allerede en ret lav sædehøjde så hvorfor? Jeg har selv en stivstellet harley og med mindre du får affjedret sæde på vil din ryg ikke holde længe....
Hvis du vil have bagskræmen til at smyge sig om dækket er det smartere at lave beslag så den kan påboltes svingarmen i stedet for stellet, så kan du sætte den en haveslages afstand fra dækket.
#9
25. nov 2016
Hvis den "bare" skal synes er det vel nemmest at køre den igennem på støddæmperne og så montere struts bagefter.
Alternativt kan du jo prøve at få den synet med struts og håbe på det ikke bliver bemærket. Men da synsmanden jo kører en tur på dyret opdager han det nok. Brokker han sig, monterer du stødæmperne (jf ovenfor) og syner den igen.
Hvis du mener de skal påføres som godkendte konstruktive ændringer tror jeg du vil få svært ved at finde en synsmand der vil lægge navn til med mindre du finder TüV godkendte struts....
#10
26. nov 2016
Okay. De der buede stænger på billedet som holder bagskærmen må man vel godt pille af?? Den eneste effekt de har vel er vel nemlig at holde bagskærm og fodhvilere?? Støddæmperne sidder monteret på stellet jo?
#12
27. nov 2016
Stængerne (fenderstruts) må du gerne fjerne ja, de er bare boltet på og har ''kun'' til formål at holde bagskærm, sæde osv.
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår hvad du mener med dit beslag, men fjerner du fenderstruts så skal du jo i hvert fald finde en anden løsning til bagskærmen.
nov 2004
Følger: 5 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 3 Svar: 188
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Jeg rettede henvendelse til trakfifstyrelsen og fik dette svar:
''Tak for din mail om udskiftning af fjedre og støddæmpere bagtil på en motorcykel til stive forbindelser.
Du har ret i, at bekendtgørelse om Detailforskrifter for Køretøjer ikke udtrykkeligt nævner, at bagaksel på motorcykel skal være forsynet med støddæmpet affjedring.
I gammel tid havde Nimbus, Harley Davidson, BSA med mange flere således ikke affjedring af bagakslen fordi det blev anset for for dyrt og kompliceret, også set i forhold til de lavere hastigheder motorcyklerne kørte med og kunne køre med dengang.
Støddæmpet affjerdring har stort set uden undtagelse været standardudstyr på motorcykler de seneste mange år fordi det giver væsentligt bedre køreegneskaber og mere behagelig kørsel, som ikke trætter føreren i samme grad.
Færdselslovens § 67 og bekendtgørelse om køretøjers indretning og udstyr indeholder en overordnet bestemmelse om, at ”ethvert køretøj skal være således indrettet og holdes i en sådan stand, at det kan benyttes uden fare og ulempe for andre samt uden at skade vejene.”
Af en landsretsdom (U 1957.622 Ø) citeret i den kommenterede færdselslov som kommentar til Fl. § 67 udledes det, at ”sikkerhedsudstyr ud over det foreskrevne også skal være i lovlig stand”.
Trafikstyrelsen er derfor af den opfattelse, at det for en motorcykel, som er eller skal registreres til brug på færdselslovens område, vil være i strid med bestemmelserne at fjerne affjedringen bagtil og erstatte den med stive forbindelser, fordi motorcyklens sikkerhedsmæssige egenskaber derved forringes.
Denne afgørelse kan ikke indbringes for Trafikministeren eller for anden adminstrativ myndighed.
Jeg håber, at du alligevel får stor glæde af din motorcykel.
Med venlig hilsen,
Victor Hollnagel''
mar 2016
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 923
VS700'ern har jo allerede en ret lav sædehøjde så hvorfor? Jeg har selv en stivstellet harley og med mindre du får affjedret sæde på vil din ryg ikke holde længe....
Hvis du vil have bagskræmen til at smyge sig om dækket er det smartere at lave beslag så den kan påboltes svingarmen i stedet for stellet, så kan du sætte den en haveslages afstand fra dækket.
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Jeg syntes det gør en stor forskel, også på en VS'er.
Man kan så argumentere for, at et sæt lave (meget lave, og hårde) støddæmpere vil kunne gøre det samme, og nok også er den mest rigtige løsning.
Men struts... 100-300kr, eller billigere hvis du laver det selv. Støddæmpere er vel på den anden side af 2000kr.
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
mar 2016
Følger: 5 Følgere: 13 MC-er: 2 Emner: 6 Svar: 923
Alternativt kan du jo prøve at få den synet med struts og håbe på det ikke bliver bemærket. Men da synsmanden jo kører en tur på dyret opdager han det nok. Brokker han sig, monterer du stødæmperne (jf ovenfor) og syner den igen.
Hvis du mener de skal påføres som godkendte konstruktive ændringer tror jeg du vil få svært ved at finde en synsmand der vil lægge navn til med mindre du finder TüV godkendte struts....
aug 2009
Følger: 13 Følgere: 70 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 56
aug 2009
Følger: 13 Følgere: 70 MC-er: 3 Emner: 41 Svar: 56
apr 2007
Følger: 29 Følgere: 229 MC-er: 2 Emner: 177 Svar: 3.592
Jeg er ikke helt sikker på, at jeg forstår hvad du mener med dit beslag, men fjerner du fenderstruts så skal du jo i hvert fald finde en anden løsning til bagskærmen.
Stivstel???