Hvorfor straffes..... Hvorfor straffes.....
....for noget man ikke har gjort??
Det handler om forsikringer og om at være ung.
Jeg forstår ikke hvorfor man ikke kører med et system med en max. pris for "ny-/unge billister"??
Mit system går ud på:
Man har en max pris for unge under 25 på f.eks. 15.000kr om året for en kasko.
Derudover en variabel selvrisiko:
18-20 år = 25.000
20-22 år = 15.000
22-25 år = 10.000
Det bare nogle beløb jeg nævner, men det mere systemet jeg vil frem med.
Systemet går ud på som man kan se, at man har en forholdsvis rimelig forsikringspris. Dyr nok til at selskaberne tjener godt og billig nok til at flere unge kunne overveje at tegne en kasko forsikring.
Der er jo så statestikkerne som siger at unge er involveret i flest ulykker og det er her min variable selvrisiko kommer ind i billedet. Jo yngre jo dyrere.....så dyrt at det måske kan skræmme unge til at passe ekstra på??
Det vil måske få flere unge til at tegne en kasko forsikring i stedet for de meget billigere ansvarsforsikringer. Derved tjener de flere penge på fast præmie. De ekstremt høje selvrisikopriser kunne så være med til at opfordre unge til at være lidt mere opmærksom på sin forsikring. Man kan ikke længere gå i den ånd og tro at den klarer forsikringen.....næeh nej, man har lige pludselig en selvrisiko på f.eks. 25.000kr. Kunne det ikke skræmme de fleste 18 årige studerende??
Så hele idéen er at unge som ikke laver ulykker betaler ikke for noget de ikke har gjort (dog stadig en forholdsvis høj fast præmie. Unge der laver ulykker kommer af med KASSEN!!
Det mere så man slipper for de astronomiske faste præmier på 30-100.000kr som man får smidt i hovedet.....hvor realistisk er det lige??
Jeg burde sgu sidde som direktør for Topdanmark og tjene kassen!!
jul 2006
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 24 Svar: 212
aug 2006
Følger: 5 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 43 Svar: 488
Esben < Vil du hellere køre med ansvar på en cykel der f.eks. koster 100.000+ og riskere at den bliver stjålet uden nogen form for dækning??
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 90 MC-er: 11 Emner: 240 Svar: 20.498
Nogle selskaber dækker også tyveri/brand/hærværk på en ansvar, men der er langt imellem dem. Grunden er, at hvis brian på sin for store MC er kørt galt, så forsvinder den bare og bliver meldt stjålet....
Der burde være en begynder forsikring, svarende til dem der har det lille kort og kun må køre med 34Hk...
maj 2004
Følger: 63 Følgere: 63 MC-er: 2 Emner: 52 Svar: 1.253
aug 2004
Følger: 41 Følgere: 40 MC-er: 2 Emner: 106 Svar: 2.590
Rasmus^
aug 2006
Jeg siger ikke at det eksempel jeg har givet er skudsikkert og fejlfrit, men det er der nu ikke nogen forsikringsformer der er. Man kan altid gøre noget ulovligt og undgå nogle regler.....men det er jo ulovligt.
dec 2005
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 72
mvh. christian
jan 2004
Følger: 107 Følgere: 100 MC-er: 4 Emner: 26 Svar: 1.270
Hvis man ikke har råd til en evt. kaskoforsikring på sin motorcykel, så ku det være man sku have købt en billigere cykel så man også havde råd til forsikringen!
Har du råd til biken, så er der også til forsikringen! At priserne så måske i visse tilfælde er urimeligt høje må man bare tage med! Sådan har det altid været og det bliver det ved med...!
Rune
dec 2005
selskaberne kan jo altså heller ikke rette sig efter andet end de statestikker de får udarbejdet, det er jo svært at se hvilke der kører fornuftigt og hvike med hovedet under armen..
jul 2006
@Kim: jeg gad fandme heller ikke køre rundt med en forsikring der ruinerede mig hvis kom rundt i et godt sving på en vej jeg kender og opdager at den dumme bondemand lige har kørt et ton jord ud på jorden, hvorefter jeg styrter og smadrer kværnen. Føler jeg har lidt mere styr over tyverisikring og kunne godt finde på at tage chancen præcis dér!
aug 2006
"Problemet" er jo at køber du en cykel til under 50.000 så kan det mange gange ikke betale sig at køre på kasko. Køber du en maskine til over 100.000kr er kaskoen mange gange ikke til at betale. Har selv fået et tilbud på ca. 78.000kr så det er ikke bare lige og sige at "har man råd til motorcyklen har man også råd til forsikringen".
aug 2006
Christian < Det er jo derfor jeg ville lave en variabel selvrisiko alt efter hvor ung du er som følger statestikkerne på den måde at jo yngre jo højere selvrisiko i stedet for bare at sige at du ung så uanset om du køre skadesfrit betaler du kassen!!! Så ville jeg jeg hellere have det så hvis man er ung og du laver skader så betaler du STADIG kassen, men hvis du er ung og ikke laver skader betaler du efter det.....
Men folk vil måske hellere betale kassen for ingenting??
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 136 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.203
Din ide er, selv om du ikke kalder det sådan, jo ansvar med tyveri og branddækning.
Jeg synes da, at det er en drøngod ide. Den tager hånd om, at forsikringsselskaberne har en meget dyr kundegruppe. Den tager også hånd om de unge MC-ister, der gerne vil have lidt mere end ansvarsdækning, er indstillede på selv at betale skader, men gerne vil sikre sig mod tyveri/brand.
Jeg har svært ved at se det forsikringsselskab, der ikke i hvert fald ville tage imod ideen. De konkurrerer, og jo mere kndetilpassede løsninger de kan få, jo bedre står de konkurrencemæssigt. Skriv da dit forslag til et par stykker af dem.
dec 2005
dec 2005
feb 2004
Følger: 35 Følgere: 34 MC-er: 1 Emner: 89 Svar: 2.744
Lige nu står jeg selv i en lidt pikær sitiuation: Jeg er forsikret ved Thisted Forsikring til en ok pris af 5400kr kasko men skal flytte til sjælland og så skal jeg hele forsikringsmøllen igennem endnu en gang.
apr 2006
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 151 Svar: 1.892
jul 2006
Hehe Kim, du skulle nok have haft en lille cykel stående på plader til en billig ansvar nogle år; det kan betale sig! 78 kilo er jo siiiiindssygt! Btw, er sgu da godt klar over at jeg ikk skal betale selvrisikoen hvis jeg smadrer for 5 kilo, så ordner jeg det jo bare selv - men hvis jeg kører galt, så kører jeg RIGTIGT galt!
aug 2006
Mit tilbud fra GF lyder på ca. 5000kr for ansvar.
aug 2006
dec 2005
jul 2006
Følger: 36 Følgere: 39 MC-er: 4 Emner: 266 Svar: 1.736
aug 2006
Ret simpelt system og det får jo stadig deres penge hjem og slipper vel i de fleste tilfælde for at udbetale erstatning pga af den høje selvrisiko....
Er udmærket klar over unges statestikker.....det kan man fristes til at sige er logik og derfor skal man også stadig betale mere i fast præmie end ældre.
Så jeg synes uanset om man arbejder med forsikringer eller ej at man bør kunne se det retfærdige i det.
Har selv de sidste 2 år betalt ca. 50.000kr i forsikring for 2 biler + div. Det er mange penge for ingenting.
aug 2006
Ja så kan man jo være en af dem som ikke har haft bil eller mc, men det kan man jo også som 30 årig.
Så det ikke fordi at jeg vil løbe fra at unge laver flere skader end ældre. Det heller fordi jeg ikke synes at unge bør betale mere end ældre. Det er et håb om et lidt mere fleksibelt system som gavner flest muligt....
jan 2004
Følger: 14 Følgere: 17 MC-er: 4 Emner: 38 Svar: 1.206
Hvorfor straffes for noget man måske gør. Jeg betaler da ikke en fartbøde inden jeg har begået forseelsen
På den måde tror jeg også man får lidt mere ansvarsfølelse, da det er en pæn sum man skal af med på én gang, hvis uheldet skulle være ude. Dem der er ligeglad med deres mc tror jeg ikke køber kasko alligevel.
Men selvrisikoen vil stadig være en lille del, hvis ens 100.000kr+ mc skulle blive stjålet.
jan 2004
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 25 Svar: 173
og en R6 til 170.000kr. ( som jeg så skulle erstatte ved tyveri/totalskade) kræver måske 40-50 elitebillister som kunder, der ikke har nogle skader(krav). og så har jeg stadigvæk ikke tjent noget ind til firmaet!... blot en tanke.
jeg selv haft mc i 6 år ca. og alle år kun med ansv. på trods af den forrige mc stod mig i ca.200.000 og stod på en alm. p-plads. men så er det også kun min egen røv der ristes hvis jeg smider den i et sving.
aug 2006
Det med den variable selvrisiko skulle jo netop sørge for at forsikringsselskaberne ikke kommer til at betale erstatning i langt de fleste tilfælde.....mine tal er jo bare eksempler.
Elitebillister kan de da ikke tjene særligt meget på.....3-5000 om året. Jeg har smidt 50.000kr i mit forsikringsselskab de sidste 2 år uden at få noget tilbage. Det burde kunne dække mine administrative behov for at have mit navn stående.
Hele pointen med mit foreslag er at dem der laver skader betaler for det og dem der ikke laver skader slipper for at betale for det. Det kan jeg ikke rigtig se det forkerte i....
aug 2006
jan 2004
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 2 Emner: 25 Svar: 173
men de 50.000 du har sponsoreret dit selskab med er også kun 40% ca. af hvad selskabet skal betale tilbage, hvis du totalskader din mc. + det beløb som det koster i erstatning til andre personer hvis bil og legeme du måske også rammer = ret mange x 50.000 kr.
jeg er selv ung, og lider under dette. Men det er det som selskaberne kalkulerer med og desværre er der en grund til det.
jeg mener nu ikke at unge blot kører galt fordi de er mere modige, men fordi de simpelthen blot skal lære at køre godt. Det tager tid - jeg har selv meget til gode endnu. Bl.a. min første banedag/ køretekniske kursus "bronzekursus" mv.
min forrige mc skulle jeg give +30.000? (codan) for som std. og efter en omgang tuning mv. skulle der en taksator på, før de ville byde på en kasko-pris... = årsløn el.l.
Så derfor kører jeg kun med ansvar. -----
en ny debat kan måske være.... Hvorfor skal andre betale for de skader man selv forvolder.?? kasko er vel kun nødvendigt hvis man kører over evne! og IKKe har råd til at betale konsekvensen af ens kørestil.
aug 2006
Nu skal det hele ikke sammenlignes med mit eksempel....24 og R6, for der er selvfølgelig eksempler hvor de har større risiko for at tabe penge end andre.
Og man kan jo ikke retfærdiggøre de 50.000 fordi at hvis og hvis og hvis så havde de skulle punge ud med så og så meget.....NEJ, de har netop ikke punget ud med noget. At risikoen for at de skulle punge ud med noget er der, er jo hele konceptet bag forsikring.
Du skriver: "en ny debat kan måske være.... Hvorfor skal andre betale for de skader man selv forvolder.??"
Er det ikke det det hele handler om her??
aug 2006
aug 2006
4000....der mange år endnu før jeg når derned. RIGTIG mange!!
maj 2005
Følger: 41 Følgere: 42 MC-er: 3 Emner: 94 Svar: 1.998
(Jeg er jo heldigvis ikke helt ung mere, kan dog stadig huske svinepriserne)
Nej det er røv at være 18 og skal starte forsikring..... men shop rundt og snak personligt med forsikringsdamen/manden.....
Vær fræk, tiggende, giv blomster, sig du skifter forsikring selskab og tager dine forældre og resten af familen og vennerne med, lyv lidt, bliv hidsig, græd og forhandel med dem indtil du blir smidt ud eller de har en pris du kan bruge. accepter ikke svar som det gør vi ikke, NEJ og det er ikke muligt.
Fordi din lokale afd. siger en ting er det sq ikke sikkert den i nabo byen siger det samme.....
Jeg har haft forsikringsklub i en by 150 km fra min adresse..... de sagde nemlig noget andet end min lokale. (samme selskab)
Glem alt ære og selvrespekt der hjemme hvis det kan spare et par tusser....
havde forøvrigt Kasko ved GF som 29 årig på en zx6r. Kostede 8000 mindre end det næst billigste jeg kunne finde.
Hvorfor straffes.....