{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.361 visninger | Oprettet:

forbremser hugger {{forumTopicSubject}}

min forbremse hugger lidt når jeg trykker den ind. det er pænt skod. for så er det lidt svært at dosere bremsningen korrekt og må ty til at bruge bagbremse lidt ekstra og det er en tromle så dens effekt er også noget begrænset. hva skal jeg gøre med forbremsen. skal jeg bare skifte væske eller skal jeg skille hele lortet ad... og hvordan gør jeg det.

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  forbremser hugger
  • #1   7. nov 2006 Kan være en skæv skive, og så er det byt til nyt.
    Men hvis den stadig kører med de originale slanger så skal de skiftes alligevel sammen med væsken.

/
    Jesper

• #2   7. nov 2006 skiven erikke skæv. den er slidt men ikke skæv. det er bremsegrebet der sådan har nogle favorit bremsedoseringsteder

• #3   7. nov 2006 prøv at lufte den ud

Thomas

• #4   7. nov 2006 Det er ellers dymptomet på skæv skive du beskiver. Hvis du bremser blidt og holder grebet det samme sted, vugger den så??

• #5   7. nov 2006 afmonter grebet rens delene for ir smør godt med fedt også der hvor grebet trykker på bremsecylenderen hvis det ikke virker kan det være et stæmbel der hænger eller luft i systemet.

• #6   7. nov 2006 Hvordan mener du "hugger"?

Er det sådan at den nogle gang tager hårdt ved ved lille tryk på klingen, eller kan du mædke ujævn modstand under rulning menes du bremser moderat?

I det første tilfælde, er det hydrauliske system, der ikke doserer ens. I det andet tilfælde, er det skive-relateret.

Skiven kan være lidt skæv eller have en overfladeskade - en glat/fedtet plet eller et ridset område.

Mastercylinderen kan være slidt.

Endelig kan det være caliperens stempler i hjulcylindrene, der er ved at sætte sig.

Skive-relateret:
    Det første jeg ville gøre var at tage klodserne af, og slibe dem rene eler endnu bedre skifte dem. Er din skive ved at være slidt ned, så skift den også. Har skiven ingen synlige tegn på skader, så prøv at vaske den helt ren i varmt sæbevand, tør den og affedt den med aceetone eller lignende.

Hvis det er skiverelateret og ovennævnte ikke hjælper, har du et skævt hjul/dæk.!

Er det hydraulisk relateret er det efter min erfaring hjulcylindrene, der er rustne indeni. Skil dem ad og rens/poler alle flader, smør det hele i bremsevæske og saml det igen. Køb et raparationssæt inden, da du næsten med sikkerhed får brug for det. Din caliper har garanteret ikke været åbnet i årevis.

Jonas- hvis du ikke er helt sikker på, hvad du laver, skal du ikke gå ind i caliperen selv. Tag den af og læg den til eftersyn/rep på et værksted.

Når du skal have det hele samlet igen, skal du selvfølgelig udlufte hele systemet. Det har vi vist været igennem før, men er du i tvivl, så kontakt mi, jeg bor jo ikke ret langt væk!

• #7   7. nov 2006 Det kan være en skæv skive (fx hvis den er bremset for varm eller har fået slag) eller følgened:

Du har garanteret ladet cyklen stå efter en vask med diverse kemikalier, eller kørt en tur i salt?

Det der er sket er at dine bremseklodser har sat sig fast på skiven således der er et område der er mere "grip" i end et andet!
    Prøv at kigge på din skive. Er der nogle områder der er mørkere end andre, og som fx ligner et aftryk af din klods?

Hvis ja så kan du slibe det væk med fint vandlibesandpapir hvis du er heldig! Ellers må du leve med det indtil det er bremset væk
    Havde selv lignende problem! Det fik jeg aldrig væk, så måte skifte skiver!

Sørg altid for at have tørre skiver når du stiller cyklen fra dig ligesom du skal sørge for at ALLE kemikalier er vasket væk efter en vask. Og selvfølgelig også tørre skiver efter en vask

• #8   7. nov 2006 godt min fejl dårlig forklaring fra min side. når jeg bremser kan jeg mærke at bremsegrebet har visse ynglings steder at blive trukket til. så jeg enden skal bremse meget svagt eller temmelig kraftig... dette er stadig noget jeg selv dosere og ikke onget mcen selvgør når jeg først har begyndt at bremse med en vis mængde bremsekraft. det der sker er at grebet oplever noget modstand og så skal jeg bruge ekstra krafter for at bremser hårdere og kommer så til at trykke for hårdt. skiven er gammel og skal skiftes... ingen tvivl om det og det samme skal klodserne. og også væsken. men har set at man mange steder kan købe bremsecylinder repair kit og ville finde ud af om det var sådan et jeg (også) behøver. eller om det bare kan være bremsevæsken der er gammel. skiven ser i øvrigt fin ud bortset fra dybe riller og tyndslidthed (nyopfundet ord) den er ikke skæv og hverken vugger eller hakker af sig selv.. dog kan den godt sige sjove lyde men det kommer på denne mc når bremserne er slidt såå det er ok.

• #9   7. nov 2006 ps tak for svarene indtil videre

• #10   7. nov 2006 Det blev ikke så lidt klarere:-)

Det er næsten sikkert, at det er din bremseculinder, der er slidt. Har du er rep-kit, så løser det formentlig sagen. Gør det ikke det, så skal du en tur i caliperen.

Kommentér på:
forbremser hugger

Annonce