2.361 visninger
|
Oprettet:
forbremser hugger {{forumTopicSubject}}
min forbremse hugger lidt når jeg trykker den ind. det er pænt skod. for så er det lidt svært at dosere bremsningen korrekt og må ty til at bruge bagbremse lidt ekstra og det er en tromle så dens effekt er også noget begrænset. hva skal jeg gøre med forbremsen. skal jeg bare skifte væske eller skal jeg skille hele lortet ad... og hvordan gør jeg det.
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
Men hvis den stadig kører med de originale slanger så skal de skiftes alligevel sammen med væsken.
/
Jesper
aug 2005
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 248 Svar: 4.424
jun 2006
Følger: 75 Følgere: 71 Emner: 48 Svar: 804
Thomas
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 84 MC-er: 10 Emner: 240 Svar: 20.506
maj 2004
Følger: 26 Følgere: 24 MC-er: 1 Emner: 16 Svar: 307
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Er det sådan at den nogle gang tager hårdt ved ved lille tryk på klingen, eller kan du mædke ujævn modstand under rulning menes du bremser moderat?
I det første tilfælde, er det hydrauliske system, der ikke doserer ens. I det andet tilfælde, er det skive-relateret.
Skiven kan være lidt skæv eller have en overfladeskade - en glat/fedtet plet eller et ridset område.
Mastercylinderen kan være slidt.
Endelig kan det være caliperens stempler i hjulcylindrene, der er ved at sætte sig.
Skive-relateret:
Det første jeg ville gøre var at tage klodserne af, og slibe dem rene eler endnu bedre skifte dem. Er din skive ved at være slidt ned, så skift den også. Har skiven ingen synlige tegn på skader, så prøv at vaske den helt ren i varmt sæbevand, tør den og affedt den med aceetone eller lignende.
Hvis det er skiverelateret og ovennævnte ikke hjælper, har du et skævt hjul/dæk.!
Er det hydraulisk relateret er det efter min erfaring hjulcylindrene, der er rustne indeni. Skil dem ad og rens/poler alle flader, smør det hele i bremsevæske og saml det igen. Køb et raparationssæt inden, da du næsten med sikkerhed får brug for det. Din caliper har garanteret ikke været åbnet i årevis.
Jonas- hvis du ikke er helt sikker på, hvad du laver, skal du ikke gå ind i caliperen selv. Tag den af og læg den til eftersyn/rep på et værksted.
Når du skal have det hele samlet igen, skal du selvfølgelig udlufte hele systemet. Det har vi vist været igennem før, men er du i tvivl, så kontakt mi, jeg bor jo ikke ret langt væk!
mar 2004
Følgere: 120 MC-er: 11 Emner: 394 Svar: 9.154
Du har garanteret ladet cyklen stå efter en vask med diverse kemikalier, eller kørt en tur i salt?
Det der er sket er at dine bremseklodser har sat sig fast på skiven således der er et område der er mere "grip" i end et andet!
Prøv at kigge på din skive. Er der nogle områder der er mørkere end andre, og som fx ligner et aftryk af din klods?
Hvis ja så kan du slibe det væk med fint vandlibesandpapir hvis du er heldig! Ellers må du leve med det indtil det er bremset væk
Havde selv lignende problem! Det fik jeg aldrig væk, så måte skifte skiver!
Sørg altid for at have tørre skiver når du stiller cyklen fra dig ligesom du skal sørge for at ALLE kemikalier er vasket væk efter en vask. Og selvfølgelig også tørre skiver efter en vask
aug 2005
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 248 Svar: 4.424
aug 2005
Følger: 24 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 248 Svar: 4.424
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
Det er næsten sikkert, at det er din bremseculinder, der er slidt. Har du er rep-kit, så løser det formentlig sagen. Gør det ikke det, så skal du en tur i caliperen.
forbremser hugger