{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.618 visninger | Oprettet:

Hvor gode kørere er vi...?!? {{forumTopicSubject}}

Er flere gange blevet spurgt om hvordan jeg kunne finde på at skifte min GSX-R 1000 ud med en TL 1000 R...

Svaret er ganske enkelt.
GSX-R'en er en kanon fed cykel og dejlig at køre på. Men lad os nu være lidt realistiske... Hvor mange af os kan udnytte en af de nye 4-cylindrede liter-maskiner fuldt ud? Der findes måske en håndfuld kørere eller to, som kan på en bane, og endnu færre som kan på offentlig vej. Og jeg er ikke en af dem...

Og så er det jeg spørger: Er det ikke sjovere at have en maskine man er tæt på at kunne udnytte 100%, frem for en man kun kan udnytte 75%? En maskine man kan tør lukke op for, også når vejen svinger? Mange herinde er så fokucerede på at få flest mulige hestekræfter ud af deres maskiner, at de ofte glemmer at de også skal bruges. Var det ikke en idé at bruge noget af hk-budgettet på at få motorcyklen til at stå bedre fast?

Dette er bare min mening. Og det er ikke et forsøg på at trampe på folk med 4-benede litermaskiner, blot et oplæg til diskussion...

Søren


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvor gode kørere er vi...?!?
  • #1   25. jan 2005 Hej Søren... Thumbs up..

    Det kalder jeg selvanderkendelse så det vil noget..

    Uanset hvor meget Rossi der er i maven på os alle, så kan ikke engang jeg bruge min køreevner tilnærmelsesvis til knænedlægninger på min bus.

    Det eneste jeg kan bruge mine hypper til, er på Autobahn, og hvem kan ikke det ??

    Rart at høre fra een der ikke skal spille uovertruffen på mc. (Gælder nok især dem jeg ser inde på Linien)

    Mvh
    Bo


  • #2   25. jan 2005 He he fejl 40, jo jo det stemmer

  • #4   25. jan 2005 Hmm Henning!! 2 cylindret er noget skrammel, fandeme ikke 4 cylindret hehe

  • #5   25. jan 2005 Hvor gode er vi ???

    Weeelll langt de fleste af os når jo ikke at udnytte mere end 60% af det potientale vores cykel har......og sikke et held, ellers ville der hurtigt blive overfyldt på kirkegården.

    Nogle af os er da heldigvis så heldige at vi kan komme en tur eller 4 på bane engang i mellem og her begynder man da nok efter et stykke tid at udnytte mere en 60% af sin cykels potientale.

    En sjov lille sammenligning jeg selv har erfaret var da jeg prøvede ar tage omgamgstider på en af racing4funs arangementer på Knutstorp.

    På min kones SV650S(74hk på baghulet) kunne jeg køre tider omkring 1min20sek og på Honda'en kunne jeg komme ned på 1min16sek, enkelte gange lidt længere ned, men aldrig konstante tider......hvorfor ??? Fordi de 85-90hk mere på baghjulet kræver at man bruger mere tid på at tilpasse gassen og selv små fejl straffes på omgangstiden, hvorimod den stakkels lille SVS bare skal ha kniven konstant. er ikke i tvivl om at Sv'eren kunne køre noget hurtigere tider med en justerbar forgaffel og nogle bedre bremser.

    Ang Hayabusa og knæet i asfalten så har jeg både på Knutstorp og på Poznan set BUSER med hul i kåbe og slidte motordæksler, så sådan en kan sagtens lige ned i kurver.........

    Ang V2-Række 4 diskusionen så er den jo endeløs......men gad vide hvor meget bredere den nye R6 eller 600RR motor er i forhold til en 749 ??? der er sikkert ikke mange mm forskel på den vinkel de kan lægges ned i ?????

    Men gid at vi kunne få mulighed for noget mere banekørsel i dette land, man lærer meget og man lærer sin cykel at kende i grænseområderne.

    En anden faktor til at folk ikke udnytter deres motorcykel er nok at mange skifter kværn kostant........Jeg har efterhånden kørt 160.000km på den samme cykel og kender den ud og ind.....skal man ud på de sidste 10% udnyttelse så du rdet ikke at det er en ny kværn igen og igen.........


  • #6   25. jan 2005 Det er såmænd ikke et spørgsmål om hvilken motoropbygning der er bedst. Det er mere et spørgsmål om, om folk er realistiske i synet på deres egne evner.

    Hvor mange af ejerne af de nye litermaskiner kan ærligt sige, at de kan udnytte deres maskiners kræfter fuldt ud? Eller for den sags skyld bare en af de nye 600'er?

    Kræfter er der helt sikkert nok af, om det er den ene eller den anden størrelse cykel. Men hvad formår vi selv som kørere at udnytte? Er det ikke bedre at bruge lidt flere penge på at kunne stå fast, frem for at bruge flere penge på flere kræfter, som alligevel ikke bliver udnyttet?

    Har bare mødt flere kørere, som har et meget urealistisk billede af dem selv som motorcykellister, og deres egen formåen.

    Søren


  • #7   25. jan 2005 Skal man se på det lidt fra afstand så er det vist ikke mange der kan kaldes fornuftige.....incl undertegnede.......Der er såmænd mindre farlige ting der er strengt forbudt, men en MC der er i stand til at accelerere forbi fartgrænserne på 3-3½ sek er da heldigvis ikke forbudt endnu.

    Når jeg engang i mellem kommer så langt sydpå at jeg møder Kolding/Esbjerg motorvejen morer det da mig inde bag visiret at Hondaen når på 265kmt inden der skal flettes ind på motorvejen......75meter i sekundet i runde tal.........ikke fornuftigt, men jeg kan ikke lade være.....troede det ville hjælpe med alderen og når der kom småfolk til, men jeg tog fejl.......


    Men pas nu på derude når foråret kommer !!!!! Også selvom i kun kører 60% af hvad cyklen kan....


  • #8   26. jan 2005 Interessant indlæg. Du har fat i noget Søren. Jeg tror rigtig mange af de kørere man møder på gaden ville have godt af at køre et par omgange på en bane. Indså det selv engang til en banedag da jeg så en dygtig kører på en Fazer 600 rundbarbere en R1 og R6.
    Det er ikke maskinen/HK der afgør hvor hurtigt du kører, det er dine egne evner/forstand. Upåagtet af at jeg så selv lige har opgraderet til en Blade.
    Ang. V2 kontra R4.....Tja er selv skiftet fra V2 til R4, men vil da ikke udelukke at man en dag igen kører rundt på en V2'er.


  • #9   26. jan 2005 Tjaaa.... kan kun sige at topfart og hk ikke siger mig en det helt store.... derfor har jeg jo købt mig en forholdsvis "svag" maskine som er dejlig letkørt og trækker godt fra bunden. Er da også flere gange blevet agterkørt af nogle nye 600ccm's heksehyl , men som i selv er inde på kan alle jo vride rullen og stampe på gearpedalen når det går lige ud hvor det hele afgøres af cyklens formåen. Det er først hvor vejen svinger fårene bliver skildt fra bukkene......

    Mvh
    Thomas



  • #10   26. jan 2005 hvis spørgsmålet går på hvilken kværns potentiale vi kan udnytte mest. så tror jeg der er mange der skal skifte deres mc ud.
    men mange vil sikkert også gerne skifte deres mc ud... hvis man blot kunne vælge uden at tænke over prisen på dem.
    Jeg mener blot at det er fuldstændigt ligegyldigt hvad man kører på, blot den tilfredsstiller det behov man har.
    nogle elsker at fræse rundt i en mark med 50km/t, andre vil drøne ud af motorvejen med 340. vi er alle forskellige! og det er Banerne også, jeg er næsten sikker på at en 125ccm er langt sjovere på knutstorp, end den er på vallencia.
    personligt ønsker jeg bestemt ikk en mc af en motorsvagere type, på gaden. mange synes at det er fedt at mærke en mc accelerere, men ulempen er bare at der skal hele tiden mere acc. til, for at det giver samme sjove fornemmelse.
    jeg regner også med at prøve knutstorp til sommer med min egen mc.
    Jeg kan med en knap på håndtaget vælge mellem 2 trin i effekten. Jeg troede så oprindeligt at jeg ville køre på det lave 90% af tiden. så jeg kunne skåne mc og benzinforbruget lidt, men det høje er bare lidt sjovere at køre med smiley så det er næsten hele tiden. der er 20nm til forskel på trinene ved 7.000 omdr.
    men jo højere hastighed man kører, jo flere hk/nm'er har man brug for.


  • #11   26. jan 2005 jamen så må vi jo hellere alle købe 2 cyl. nu når du siger det kong henning... eller ikke!

  • #12   26. jan 2005 he ja og en ferrari i garagen, hmm

  • #13   26. jan 2005 Ja ja..
    Men Henning, så se lige lidt MotoGP og se hva de kan med 4 cylindre!! Og nej, V2 er kedelig at køre på, larmer som en tank.. Næh nej du, når du skifter gear lige efter 16.000 rpm så er det sgu noget der virker...!!
    Og det kommer så osse meget an på om man kender vejene man kører på, kører jeg steder jeg ikke har kørt før, får den ikke nær så meget gas som på veje man kender..
    Og det med du sir en R6`er er noget lort, luk fissen kælling, det bestemmer du da ikke!!:-) Men du har ret til Din mening jo.. Og det har vi andre osse..


  • #14   26. jan 2005 Lad os nu holde os til det emne der nu engang er spørgsmålet her...!!! Hvor gode er vi selv til at vurdere vores egne evner???

    Kan Andreas udnytte sin bike fuldt ud, når den smider omkring 140 hk på hjulet? Kan Bo S udnytte sin fuldt ud, med over 180 på hjulet? Det kan man sikkert godt, når det går lige ud, men hvad så når vejen svinger?!?

    Men det er vel bare et spørgsmål om hvad man vil når man kører. Nogen vil gerne accelerere ud ad en lige vej, og andre vil gerne derhen hvor vejen drejer. Men kan man så som almindelig kører styre 180 hk på hjulet, når vejen drejer??? Jeg tvivler på det...

    TIL ANDREAS OG BO: HÅBER IKKE JEG TRÆDER NOGLE AF JER OVER TÆERNE! FOR DET ER PÅ INGEN MÅDE MIN MENING AT GØRE DET!!!

    Søren


  • #15   26. jan 2005 Søren du træder bestemt ik mig over tæerne, for jeg kan bestemt IKKE udnytte min kværn nær dens potentiale!!!
    langt FRA. Lige ud, er det kun i 4, 5 og 6 gear jeg tør at give fuld rulle, og på de kringlede mellemsmå veje, bruger jeg normalt kun det "lave" med 160hk. og det er også for meget. Grunden til at jeg har mølle på ( og vil skrue op for den ) er fordi jeg er helt vild med powerweelies uanset hvor hurtigt jeg kører. og er selvfølgelig indspireret af moto-gp mv. Så jeg elsker at fronten løfter sig når jeg kommer på gassen i slutningen af et "godt" sving. FOR jeg er bestemt klar over at jeg kører ikk en dyt hurtigere inde i selvesvinget end en gut på en 250'er.


  • #16   27. jan 2005 heste...
    jeg bruger sjældent alle mine heste! indrømmer jeg gerne, og bane kørsel har jeg aldrig prøvet, da jeg kører mc for at nyde det med andre og komme rundt i landet og se her og der.. kunne godt have nøjedes med 100 hk., men hvorfor skulle jeg dog det, når nu jeg ikke synes jeg kan få en federe mc efter MIN mening??
    jeg bruger næsten alle mine penge på det, og så vil jeg ikke gå på kompromis med hvad jeg synes er fedest, selvom mit valg har 50 heste mere end nødvendigt og koster det dobbelte i forsikring af i forhold til hva jeg kunne have nøjedes med. det vigtigste er at nyde hver tur, og det er da også sjovt att mærke at mc´ens , kræfter er større end ens egen...


  • #17   27. jan 2005 Hvis jeg skulle ha en V2´er en dag, så sku det da kun være fordi, det vibrerer i sædet.. smiley



  • #18   27. jan 2005 hold da lige fast Randi!...... den var da vist lige på grænsen til under bæltestedet hva!.....

  • #19   14. maj 2005 Sjovt nok at Henning IGEN gør sig upopulær med sine hjernedøde udtagelser.


Kommentér på:
Hvor gode kørere er vi...?!?

Annonce