Periodisk syn {{forumTopicSubject}}
Normalt er jeg ikke fortaler for periodisk syn på MC.
MEN har lige købt en gammel Suzuki fra 83
Ejerne har ikke skiftet dæk siden han købte den i 2002. Bremseskiven stod for udskiftning til sidste syn i 2002 står der på synsrapporten. Den er heller ikke skiftet.
Han har dog årligt skiftet olie, filter og luftfilter.
Det er sgu da for vildt at være så ligeglad med sin egen sikkerhed.
apr 2014
Følger: 2 Svar: 79
Nå ja, jeg så da også selv på en MC engang, hvor jeg sagde til sælger at hvis den gik igennem syn så køber jeg til prisen. Jeg var sikker på at der skulle laves bremser, for bremse kunne den ikke. Den blev synet uden anmærkninger, og jeg betalte prisen, og kørte den på værksted og fik lavet bremser
jul 2006
Følger: 43 Følgere: 47 MC-er: 3 Emner: 93 Svar: 2.758
Ja det kan være bremserne kan holde til dit brug, men det er ikke dig der har fabrikeret dem, så derfor har du ikke alle andre at stå til ansvar overfor. Det har producenten og de mindstemål er der af en årsag.
Jeg synes helt klart der skal indføres periodisk syn af mc og ligeså af trailere.
Der er bare folk som ikke magter opgaven at vedligeholde. Og så længe det er tilfældet burde der komme periode syn på disse køretøjer.
Og en synsmand som ikke opdager alvorlige fejl på feks bremsesystemet, burde seriøst finde sig et andet arbejde...måske på IKEA´s lager eller noget
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.867
Det er nok yderst sjældent nogen kommer til skade, fordi en motorcykel kører galt med en defekt, der kunne have været fanget ved et syn. Langt de fleste uheld skyldes føreren.
jul 2006
Burde det samme så ikke være gældende med busser, biler og lastbiler om jeg må spørge?
jul 2006
Det er jo forskelsbehandling
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 30 Svar: 612
jul 2006
Det er jo netop det, det ikke vil....der er jo nogle folk som fatter hat af hvad de render og laver ved deres køretøjer. Derfor bliver man nødt til at skære igennem og man kan jo netop ved periode syn, minimere disse "uheld" med køretøjer som ikke burde være at finde på offentlig vej
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Det er jo sådan at statistikkerne IKKE viser dårlig vedligeholdelse eller tekniske problemer, som den største årsag til ulykker på MC - ej heller nummer 2, 3, eller 4 årsag.
Selvfølgelig er der forskel på MC'er og busser/lastbiler, for en MC har stort set uendeligt meget sværere ved at tage andre end føreren med i faldet når den vælter, end en bus med 40 passagerer eller en lastbil med 40 tons gods i.
Jeg kan ikke se årsagen til at der skulle indføres periodisk syn på MC'er, andet end at staten mangler penge, og vil indføre det som en ekstra afgift på lige fod med medielicens eller prisen på manglende monteret partikelfilter på dieselbiler.
Alle som har mere end 15 selvstændige hjerneceller, kan enten finde ud af at vedligeholde en MC, eller indse at en fagmand er påkrævet i fald det ikke er tilfældet.
Periodesyn vil jo ikke forhindre idioter i at skrue lortet forkert sammen, og der kan gå 2 år før det bliver opdaget næste gang.
maj 2011
Følger: 5 Følgere: 73 MC-er: 6 Emner: 47 Svar: 3.963
jul 2006
Så statistisk er det ikke grundlag nok til at lave periodisk syn af MC'er.
Men lad os da lave en hurtig test.
Vi parkerer en bus eller lastbil på toppen af en bakke ved siden af en MC, og sender begge afsted uden fører bag roret, og ser hvad der gør mest skade på bygningen nedenfor bakken.
Lige netop....
maj 2011
jul 2006
Nej jeg er ikke synsmand længere. Har ikke været det i 5 år, men derfor kan jeg godt se fordelene ved at indføre periodesyn på mc og trailere.
I ser det bare som en udgift i helst ikke vil have, og mange af jer får tilmed synet på ladet af en trailer, hvis den overhovedet kommer så langt.
Personligt synes jeg det er forkasteligt og en synsmand som syner på denne måde, skulle fyres på stedet.
Desuden mener jeg også at periodesyn på biler burde ændres lidt, så biler som er feks. over 10 år skulle til syn hvert år.
De skulle tage og gøre det som her i Sverige....Biler til syn hvert år og mc hvert andet.
maj 2011
jun 2004
feb 2011
Følger: 3 Emner: 1 Svar: 58
maj 2006
Følger: 18 Følgere: 765 MC-er: 20 Emner: 287 Svar: 1.846
Men udover de nævnte situationer, hvor man alligevel får det fikset umiddelbart bagefter, så er jeg nu gladest for de grundige synsfolk
Man skal tilsyneladende bare vide hvor man skal køre hen (De 'large' synsmænd holder til et unævneligt sted i midtjylland )
nov 2005
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 46 Svar: 501
apr 2008
Følger: 61 Følgere: 24 MC-er: 3 Emner: 20 Svar: 639
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 3 MC-er: 1 Emner: 58 Svar: 3.189
Der var så få uheld, der var forårsaget af køretøjets mekaniske stand, at det stort set ikke kunne påvises.
Så ja, brødnid er nok et rimeligt gæt!
jul 2008
Følger: 27 Følgere: 61 MC-er: 12 Emner: 234 Svar: 955
Og for mit eget vedkommende er jeg bestemt ikke fortaler for periodisk syn.
Fuck det ville give noget tid i værkstedet både før og efter syn.
jun 2004
Man kan jo spørge:
Kender vi nogen der er kommet galt afsted fordi de kørte på gamle dæk eller bremseskiver under mål?
Enkelte gør sikkert. Jeg kender dog ingen. De fleste uheld sker af helt andre grunde, som et syn ikke vil være med til at nedbringe.
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 30 Svar: 612
De dele der på en cykel afgør liv og død i et færdselsuheld som skiver og klodser - er i 99,95% tilfældene i lovlig stand på de danske MC'er. Det lover jeg dig. Hvordan ved jeg det kan du så tænke? Jo, det skal jeg sige dig... Ingen er interesseret i at dø når de lufter kværnen.
Periodisk syn