Et par spørgsmål.... {{forumTopicSubject}}
God formiddag alle
Har lige et par enkelte spørgsmål:
1. Som mig bekendt aflader batteriet jo sig selv når cyklen står stille.....Men hvad nu hvis man triller en tur på et par timer, er batteriet så fuldt opladet igen (af generatoren) eller hur?
2. Jeg var jo ude at køre i går i 4-5 timer, og jeg har sådan en temperaturmåler på MC'en (som der også er på biler). Men jeg synes aldrig den blev rigtig varm? På min bil plejer den at ligge ca. halvvejs når man kører, men i går (på MC’en) lå den på ca. 1/3, kun et enkelt gang kom den på 1/2, men faldt dog igen til 1/3. Er det fordi jeg giver den for få omdrejninger eller….?
På forhånd tak for svar
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 51 MC-er: 8 Emner: 151 Svar: 1.363
Afladningen af batteriet i stilstand er meget lille men det sker da. Afhængig af ladekapacitet på din MC vil småture faktisk være værre end den normale afladning i stilstand. Temperaturen har også indflydelse på batteriets kapacitet. Når du starter din MC trækker starteren strøm fra batteriet så rigtigt korte småture under f.eks. 30 km. gør det faktisk kun værre.
jeg tror at din varmemåler opfører sig normalt. På min er der stor forskel på hvordan den opfører sig i forskellige ude temperaturer. I sommer og høj sol svinger den langt op men nu når den også kun ca. 1/3 af skalaen.
mvh
Gert
aug 2006
Følger: 22 Følgere: 21 MC-er: 2 Emner: 130 Svar: 2.294
Dvs. hvis nu jeg kører ca. 200 km, så skulle mit batteri være 100% opladt igen? Eller skal man absolut oplade batteriet med en lader en gang i mellem (selv om sommeren)?
aug 2004
Følger: 24 Følgere: 51 MC-er: 18 Annoncer: 3 Emner: 57 Svar: 641
Hvis du kører jævnligt, er det ikke nødvendigt at oplade batteriet.
Men når du sætter den ind til vinter så demonter batteri og lad det fuldt op.
Det er ihvert fald min erfaring.
aug 2006
Følger: 16 Følgere: 15 MC-er: 1 Emner: 55 Svar: 810
aug 2006
Yep, den skal også til en forhandler og stå om vinteren, så jeg går ud fra de afmonterer batteriet for mig
Men min sæson er jo lige begyndt i går, lol
aug 2006
Jo, tak for tippet.... men jeg vil hellere købe sådan en smart lader, så man endelig ikke behøver at tage batteriet ud. Har set sådan en et sted, som både kan tåle regn osv. kostede vist omkring de 5-600 kr.
apr 2006
Følger: 1 MC-er: 2 Emner: 4 Svar: 39
Hvornår lader en MC? Jeg har set enkelte mc'er med "voltmeter" bygget ind i omdrejningstælleren. . . . Dvs. hvor mange omdrejninger skal der til??
Mit problem er også afladning fordi jeg kører korte ture med en del bykørsel og jeg synes ikke den helt kan hold spænding på batteriet. Ikke at der er problemer men starteren kører ikke med samme entusiase som for måneder siden.
Næste "problem" er hvornår er en vandkølet cykel driftsvarm ? Jeg syens ret hurtigt (1 km.) at temperatur måleren står på "driftsvarm men betyder det at olien også er varm??
Mvh
Morten
aug 2006
Ja, det var lige præcis Optimate jeg tænkte på! Og det er jo skide smart med den stik, så man kan koble opladeren på 1 sec
jun 2006
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 21 Svar: 294
Nej, olien er lidt længere om at blive varm, ca.10 km. ved normal kørsel på landevej. Det undre mig også at så få motorcykler er monteret med olietemperatur måler, når man tænker på hvor vigtig det er netop på en mc i forhold til en bil.
apr 2006
Følger: 3 Følgere: 51 MC-er: 8 Emner: 151 Svar: 1.363
For hver gang temperaturen går ned med 5 grader halveres koldstart kapaciteten.
Hvorfor ofre mange penge på en lader. www.louis.de har en vedligeholdelses lader best. nr. 10003666 til kun 14,95 Euro.
man afmonterer batteriet for vinteren, tilslutter laderen til stik kontakt og batteri og tænder.
Den automatiske ladestrøm regulator sørger for at batteriet ikke bliver overladet.
"Keine hexerei, nur behandichkeit"
aug 2006
Jeg takker for alle Jeres besvarelser
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
feb 2005
Følger: 12 Følgere: 23 MC-er: 4 Emner: 19 Svar: 96
Husk lige at kontrollere om der er KØLERVÆSKE på...
Et par spørgsmål....