{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.501 visninger | Oprettet:

Et par spørgsmål.... {{forumTopicSubject}}

God formiddag alle smiley
Har lige et par enkelte spørgsmål:

1. Som mig bekendt aflader batteriet jo sig selv når cyklen står stille.....Men hvad nu hvis man triller en tur på et par timer, er batteriet så fuldt opladet igen (af generatoren) eller hur?

2. Jeg var jo ude at køre i går i 4-5 timer, og jeg har sådan en temperaturmåler på MC'en (som der også er på biler). Men jeg synes aldrig den blev rigtig varm? På min bil plejer den at ligge ca. halvvejs når man kører, men i går (på MC’en) lå den på ca. 1/3, kun et enkelt gang kom den på 1/2, men faldt dog igen til 1/3. Er det fordi jeg giver den for få omdrejninger eller….?

På forhånd tak for svar smiley



Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Et par spørgsmål....
  • #1   19. okt 2006 hejsa.

    Afladningen af batteriet i stilstand er meget lille men det sker da. Afhængig af ladekapacitet på din MC vil småture faktisk være værre end den normale afladning i stilstand. Temperaturen har også indflydelse på batteriets kapacitet. Når du starter din MC trækker starteren strøm fra batteriet så rigtigt korte småture under f.eks. 30 km. gør det faktisk kun værre.

    jeg tror at din varmemåler opfører sig normalt. På min er der stor forskel på hvordan den opfører sig i forskellige ude temperaturer. I sommer og høj sol svinger den langt op men nu når den også kun ca. 1/3 af skalaen.

    mvh
    Gert


  • #2   19. okt 2006 Mange tak for svaret Gert smiley
    Dvs. hvis nu jeg kører ca. 200 km, så skulle mit batteri være 100% opladt igen? Eller skal man absolut oplade batteriet med en lader en gang i mellem (selv om sommeren)?


  • #3   19. okt 2006 Om efteråret er min temp.måler slet ikke så højt oppe som en 30 gr. sommerdag, der er mere køling nu.
    Hvis du kører jævnligt, er det ikke nødvendigt at oplade batteriet.
    Men når du sætter den ind til vinter så demonter batteri og lad det fuldt op.
    Det er ihvert fald min erfaring.


  • #4   19. okt 2006 lige til info, så kan en 12v lader købes til kr. 299 i Silvan, så det er ikke den største udgift

  • #5   19. okt 2006 Henrik K -
    Yep, den skal også til en forhandler og stå om vinteren, så jeg går ud fra de afmonterer batteriet for mig smiley
    Men min sæson er jo lige begyndt i går, lol smiley


  • #6   19. okt 2006 Frank -
    Jo, tak for tippet.... men jeg vil hellere købe sådan en smart lader, så man endelig ikke behøver at tage batteriet ud. Har set sådan en et sted, som både kan tåle regn osv. kostede vist omkring de 5-600 kr.


  • #7   19. okt 2006 Vatslav jeg låner lige din tråd for du stiller et par spørgsmål som jeg selv har gået og grublet over.

    Hvornår lader en MC? Jeg har set enkelte mc'er med "voltmeter" bygget ind i omdrejningstælleren. . . . Dvs. hvor mange omdrejninger skal der til??

    Mit problem er også afladning fordi jeg kører korte ture med en del bykørsel og jeg synes ikke den helt kan hold spænding på batteriet. Ikke at der er problemer men starteren kører ikke med samme entusiase som for måneder siden.

    Næste "problem" er hvornår er en vandkølet cykel driftsvarm ? Jeg syens ret hurtigt (1 km.) at temperatur måleren står på "driftsvarm men betyder det at olien også er varm??

    Mvh
    Morten


  • #8   19. okt 2006 Carsten O -
    Ja, det var lige præcis Optimate jeg tænkte på! smiley Og det er jo skide smart med den stik, så man kan koble opladeren på 1 sec smiley


  • #9   19. okt 2006 Til morten
    Nej, olien er lidt længere om at blive varm, ca.10 km. ved normal kørsel på landevej. Det undre mig også at så få motorcykler er monteret med olietemperatur måler, når man tænker på hvor vigtig det er netop på en mc i forhold til en bil.


  • #10   19. okt 2006 Normalt klare MC generatoren selv opladning ved normal kørsel, men vær opmærksom her sidst- og først på sæsonen hvor det er koldere.

    For hver gang temperaturen går ned med 5 grader halveres koldstart kapaciteten.

    Hvorfor ofre mange penge på en lader. www.louis.de har en vedligeholdelses lader best. nr. 10003666 til kun 14,95 Euro.
    man afmonterer batteriet for vinteren, tilslutter laderen til stik kontakt og batteri og tænder.
    Den automatiske ladestrøm regulator sørger for at batteriet ikke bliver overladet.
    "Keine hexerei, nur behandichkeit"


  • #11   19. okt 2006 Så må det være Optimate III jeg skal have smiley
    Jeg takker for alle Jeres besvarelser smiley



  • #12   19. okt 2006 Skaf dig et olietermometer. www.louis.de har nogle meget enkle nogle til små penge. Så kan du se temperaturen i motorolien. Du kan også se, om den nu er så varm, at du kan lukke lidt op uden at raspe spåner af indvendig smiley

  • #13   19. okt 2006 Ang. temperaturen på kølervæsken, så er det mindst lige så vigtigt som olie temperaturen... Og hvis den ikke kan holde sig varm når det bliver køligere udenfor så er din thermostat defekt. Du kan kontrollere det ved at holde stille og lade den blive varm, og når/hvis den er det så skal du køre en tur og hvis den så falder til 1/3 del er det thermostaten den er gal med....
    Husk lige at kontrollere om der er KØLERVÆSKE på...


Kommentér på:
Et par spørgsmål....

Annonce