{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.985 visninger | Oprettet:

Fartbøde {{forumTopicSubject}}

Jeg har sgu haft en dårlig dag idag. Jeg skulle lige et hurtig smut ud og prøve min mc efter at den havde fået lavet service. En civil politibetjent måler mig til at kører 119 på en afstand på under 600m. (70 km/t er grænsen) jeg mener selv at jeg ikke kørte så stærkt?
Kan han bevise det i retten? Og er 600m en iorden afstand at tage målingen på?
Jeg mener stadig at den start og stop måling han har lavet er på hans mc og ikke min.
Jeg skal ned på 112 km/t hvis jeg skal slippe med et klip?

Jeg ved godt at jeg står og skal op til en ny teori og køreprøve.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Fartbøde
  • #1   19. maj 2015 Mener, at målingen bliver sendt til en tekniker som skal udregne præcis hastighed.

    *** ved ikke om det kun er video ***


  • #2   19. maj 2015 Han har vel en dokumenteret måling på dig? Ellers ville jeg nok prøve den i retten

  • #3   19. maj 2015 Han har ikke filmet mig, kun taget en manuel måling som kan være fuldstændig forkert.

  • #4   19. maj 2015 Det koster vel heller ikke mere at tage den i retten.

  • #5   19. maj 2015 Jo hvis du taber.
    Og husk nu hvem du er oppe imod.


  • #6   19. maj 2015 Så er det jo en svær bevisførelse han har. Det bliver påstand mod påstand. Check om der er en sag der kan danne præcedens

  • #7   19. maj 2015 Følger lige med

  • #8   19. maj 2015 Hvordan ser en civil motorcykel ud? Er det de samme cykler som de normalt racer rundt på bare uden stafferinger?

  • #9   19. maj 2015 Har set BMW R1200

    De har "normal" mc jakke på og evt de klassiske mc bukser med hvide selvlysende streger i bunden.


  • #10   19. maj 2015 Mener kun at det koster noget hvis jeg ønsker en advokat med. Civilbetjenten kørte på en sort med orange stafferinger - offroader Yamaha.

  • #11   19. maj 2015 Han havde sort tøj på og lignede overhovedet ikke en betjent.

  • #12   19. maj 2015 Han havde sgu også taget røven på mig på sådan en kværn magnus. Var det i århus?

  • #13   19. maj 2015 Jamen så sidder han vel derhjemme nu og onanere af lykke over at han var Deep-undercover cop

  • Esben F
    Esben F Tilmeldt:
    sep 2011

    Emner: 17 Svar: 454
    #14   19. maj 2015 Hvis det er ord mod ord, vil han vinde. Noget med at han har en særlig uddannelse. Yadayadauada!

  • #15   19. maj 2015 Ja det var i Aarhus, lige ved Ikea. Her klokken 21, troede sgu ikke at de var til at se på sådan en tidspunkt. Var på vej en tur på motorvej, men nåede jeg så aldrig.

  • #16   19. maj 2015 Tror du skal være MEGET overbevisende hvis du går i retten.
    Betjent = altid ret.
    Har prøvet, spurgte dommer om politiet altid har ret?
    Svar: Ja, indtil en vis grænse.
    Hva' fanden!!!
    Men måske det bedste i de fleste situationer.
    Så spild af din egen og andres tid, bare min mening.


  • #17   19. maj 2015 Men nogen der ved hvad afstanden på målingen minimum skal være?

  • #18   19. maj 2015 Hvis han kun har målt dig med hans speedometer så vil jeg sige han ikke har så meget at ha den i

  • #19   19. maj 2015 Når du modtager bødeforlægget så bed om aktindsigt - målemetode, målt distance og vejledning til målemetode ! derefter kan du så vurdere om du vil betale eller du mener du stadigvæk har en sag og vil prøve den i retten - det koster ikke noget hvis du taber.

  • #20   19. maj 2015 Du kan jo prøve at tage den i retten. Det er da set før at tiltalte har vundet i retten pga. usikkerhed i fartmålingen, hvilket (efter hvad jeg kan forstå) også er tilfældet i din situation. Se evt. denne artikel:

    http://aoib.dk/artikel/ikast-advokat-vinder-sag-om-usikker-fartm%C3%A5ling


  • #21   19. maj 2015 Søg på reglerne omkring brugen den såkaldte police pilot.
    Synes selv det er hamrende utroværdig og i værste fald kan de bøffe dig Big time og du kan ikke gøre en dyt.
    Forstår ikke de må bruge det skidt.. Han skal trykke fire gange på omkring 20 sekunder. Det er jo hamrende upræcist og subjektivt med rum for betjentens justits som ikke kan bevises, og det er sgu ikke ok.
    Han skal trykke når du passerer feks et stort træ eller pæl. Trykke når han passerer dvs faktisk lidt efter. Trykke når du passerer næste valgte punkt og når han når det.
    Der er indregnet rabat ved at den tid der måles og distancen er til din fordel så farten bliver lavest muligt. (ja da)
    Du skal bede om en udskrift om udstyret er kalibreret. Du får en sang om at de ikke tænder hvis de ikke er kalibreret.


  • #22   19. maj 2015 Hvis hans police pilot er blevet kalibreret, og hans afstand til de 2 målepunkter ikke har været for stor (mener det er 100m), står du med en skidt sag.

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #23   19. maj 2015 Altså hvis du kørte bare i nærheden af 119 kmt, så er hverken han eller du vel i tvivl om, at du kørte for stærkt?

    Ikke fordi jeg ved, om du nødvendigvis kan dømmes for det, men jeg forstår ikke alle dem, der ser et justitsmord her - du har under alle omstændigheder kørt mega meget for stærkt?!

    Jeg er ikke hellig og kan også godt lide at give den gas, så jeg føler selvfølgelig med dig, men det er godt nok langt ude, at en betjent skal kaldes navne, fordi han gør præcis det, han er ansat til.

    Ja ja, jeg ved godt, at han hellere burde stå ved grænsen og tæve alle tyveknægtene fra de varme lande, der tager vores arbejde og stjæler vores kvinder og motorcykler, men nu er han altså blevet bedt om at køre rundt og stoppe folk der kører alt for stærkt, og det har han gjort.

    I øvrigt - med hensyn til at politiet altid har ret - så er betjenten jo den eneste, som ikke har noget personligt på spil og dermed ikke er motiveret for at lyve. Hans dag bliver næppe meget værre eller bedre, uanset om du får en stor eller en lille bøde. Derfor er han bare mere troværdig. Bum.


  • #24   20. maj 2015 Er du sikker på, han reelt var betjent og ikke bare en BMW ejer, som har været ude og more sig? smiley

  • #25   20. maj 2015 #24: Det var han tydeligvis ikke, eftersom han kørte på en Yamaha...

  • Michael M
    Michael M Tilmeldt:
    maj 2013

    Emner: 11 Svar: 82
    #26   20. maj 2015 @Esbern Snarre.
    Du har ret langt hen ad vejen, selvfølgelig skal fartsynderen standses. Men det med at betjenten ikke skulle være motiveret for at lyve, der er du galt på den. Han har netop grund til at lyve, det er jo ham der er oppe til eksamen. Hvis ikke dommeren (som er den eneste der ikke har noget personligt i klemme her) godkender hans arbejde er han dumpet Big Time. Du har også ret i at han passer bare sit arbejde, men det er jo ikke alle der er lige gode til det de laver. Her har vi måske en af dem der ligger i bunden af skalaen.


  • #27   20. maj 2015 Hvis de måler med laser, så mener jeg at de MAKS. må måle på 300 meters afstand. det er i hvert fald hvad jeg fik afvide engang.

  • #28   20. maj 2015 #23 .. det er vist så ikke lige sandt !!

    Udover at det nok er en dårlig idé at køre stærkt i farlige zoner .. Så er betjenten jo faktisk den som er MEST personligt at vinde i den sag .. Nemlig hans løn .. Du havde ret i din påstand i gamle dage, men nu til dags hedder det måltal, kvota´er og mindre i løn hvis der bliver uddelt nogle trafikbøder ..

    Det er vist heller ikke fordi man skal fange slemme pushere som kan finde på at løbe ud over marken, at man har investeret i Yamaha offroadere of civilt udstyr.

    Sad but true, der skal kradses nogle penge ind, hvis der skal mad på bordet


  • #30   20. maj 2015 Minimums afstand med deres start/stop måling er 500 m

  • #32   20. maj 2015 Den med at det man risikere sagsomkostningerne er noget vås, så længe man fravælger den beskikket advokat, så risikere du ikke mere end bøden.

    Og self skal du da prøve den i retten, såfremt du betvivler betjentens afgørelse. politiet kan også lave fejl.


  • #33   20. maj 2015 Hvis du tager den i retten - og taber - skal du betale sagsomkostninger, med mindre du har retsforsikring eller fået tildelt fri proces. Så søg agtindsigt når du får bøden, som nævnt tidligere, se hvordan det ser ud osv, og vurder derfra.

  • #34   20. maj 2015 #31
    At man betvivler en måling har intet med mangel på autoritetstro at gøre.

    Det svare lidt til at du bliver blitzet på landevejen og du så kigger ned på dit speedometer og tænker "What jeg kørte jo ikke så stærkt som der står på målingen" Vil du så ikke gerne være helt sikker på at det er dig eller maskinen der fejler? Eller vælger du den den autoritetstro og naive løsning og tænker "hvis han siger det så er det sandt"


  • #35   20. maj 2015 #33 Du er skævt på den, såfremt du tar den i retten og du vælger at benytte en advokat så hænger du på sagsomkostningerne for din egen forsvare.
    Vælger du at klare sagen selv, så risikere du ikke mere end bøden.

    Jeg må desvære indrømme at jeg taler af erfaring her.


  • #36   20. maj 2015 Dennis, er du sikker på det ikke er fordi du har en retshjælpsforsikring evt i din indbo, der delvist/helt klarer dine udgifter hvis du taber??

  • #37   20. maj 2015 Jeps, helt sikker - mit forsikringsselskab er svensk, og er på intet tidspunkt blevet informeret omkring det.

    Jeg havde en snak med advokaten omkring omkostninger, og hun bekræftede selv at såfremt jeg valgte hende fra kostede det ikke noget "første gang"


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #38   20. maj 2015 Sagsomkostninger i straffesager - herunder overtrædelser af færdselsloven - udgøres stort set kun af omkostninger til forsvareren (den tiltaltes advokat).

    Omkostninger til politiets efterforskning og til anklagemyndigheden og domstolene er almindelige driftsudgifter, som den tiltalte aldrig bliver pålagt at betale.

    Ekstraordinære omkostninger - fx til blodprøver, DNA-test eller lignende - skal man betale, uanset om man blot accepterer politiets bødeforlæg eller om man bliver dømt i retten.

    Hvis man lader være med at være repræsenteret af en advokat, har det altså ingen omkostningsmæssige konsekvenser at forsøge sig i retten - heller ikke selv om man taber.



  • #39   20. maj 2015 Dennis HAR ret. Det koster INTET hvis du selv kører sagen....

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #40   20. maj 2015 #26 og #28

    Med hensyn til troværdigheden, så er det altså fartsynderen, der står til en bøde, en frakendelse og en ny køreprøve - ergo har han bare mere at miste end færdselsbetjenten. Sikkert 10-12.000 kr. mere i kolde, hårdt beskattede kontanter.

    Det siger da sig selv, at dommeren tror mest på betjenten.

    Det er muligt, at betjenten har et mål for, hvor mange bøder han skal nå at udstikke, men tror I selv, at han bliver fyret, bare fordi der er én frisk bilist, der slipper i gennem nettet? Næppe.

    Jeg tror ikke, at politibetjente er en helt særlig slags samvittighedsfulde mennesker, men jeg tror omvendt heller ikke, at de sidder "derhjemme nu og onanere af lykke" over dagens fangst. Men jeg ved det selvfølgelig ikke.


  • #41   20. maj 2015 jeg har altid haft en dyb tillid ,til ordensmagten , den led et knæk da jeg fik en bøde for et manglende sikkerhedssele , et sted hvor jeg ikke havde været !! tabte i retten , på trods af at jeg fik forklaret hvorfor det ikke var muligt ,at jeg havde været der !
    (jeg havde så kørt uden sele 1 km derfra ,hvor betjenten havde set mig smiley men det ændrer ikke på , at min bøde på den lokation var forkert )
    så jo sandheden kommer ikke altid frem ,i retten . Er der en chance for at få farten ned , så gå i retten uden advokat , men forbered dig grundigt .


  • #42   20. maj 2015 Personligt har jeg tabt og vundet i retten, så min tiltro til ordensmagten er heller ikke helt optimal.

    Jeg blev taget med for høj hastighed, og en "ulovlig" overhaling. plus spærrelinie.
    Og der fik jeg medhold, på at den overhaling var efter reglerne og at jeg havde god nok plads til at jeg ikke gik i modkørendes vognbane.

    Og jeg havde en klar overbevisning om at Betjenten fra start havde sat sig op efter at jeg skulle miste kortet.

    Så Self. gør politiet også nogle gange noget fordi det gir dem en eller anden tilfredsstillelse. De er jo også mennesker.


  • #44   20. maj 2015 Men hvis nu du forstiller dig at Policepilot er "defekt" eller at den anvendes forkert, og du derfor lige få skrevet din hastighed op med 5 km/t - og du derved går fra et klip til en frakendelse. Ville du så ikke også gerne sikre dig at den måling nu også var korrekt - Og du i forvejen ikke mener (sådan hånden på hjertet) at du kørte SÅ meget for stærkt.

  • #45   20. maj 2015 Jens - kigger du heller ikke din kassebon igennem?

  • #46   20. maj 2015 Der er HELT sikkert mange dele af ordensmagten som er rigtig søde og nogle hjælpsomme individer .. Kender flere ... men der er ingen tvivl om at efter lønsystemet med kvota´er og måltal er blevet introduceret har det ændret på den personligt upartiske holdning. Før var det ; bringe lov og orden. Nu er det bringe lov, orden og penge !! -- Det ER da et faktum !!!

  • #47   20. maj 2015 Konspirationsteorier eller ej... ser er betjente nu også mennesker, og mennesker begår fejl.

    Hvis trådstarter ikke har tiltro til målingen, så er det da bare at prøve den i retten - det er jo det den er til for!


  • #49   20. maj 2015 Slå nu lige koldt vand i blodet Jens smiley

    Hvis trådstarter mener, at den fart han er blevet målt til ikke er korrekt, så er han i sin fulde ret til at få sagen prøvet ved en domstol. Det er ikke sikkert han får noget ud af det, men han har ret til at prøve...også uden at skulle have dårlig samvittighed over at ''spilde betjentens tid''.

    Jeg stoler som udgangspunkt også på hvad politiet siger... men de er mennesker, fejl sker, specielt når det samtidig drejer sig om betjening af teknisk udstyr. Jeg anser også mig selv som værende proffesionel inde for midt fag - men jeg laver også fejl til tider.


  • #50   20. maj 2015 Jeg har jo ikke skrevet denne tråd for at sætte en debat igang, jeg har skrevet tråden for at se hvad folk havde af erfaring mht til politiets måleudstyr når det drejer dig om disse policepilot. Men tak for de fine svar, jeg tager det som det kommer. Der er jo ikke nogen der er døde af dette jeg har gjort og man må jo lære af sine fejl.

  • Ulrik T
    Ulrik T Tilmeldt:
    dec 2008

    Følger: 2 Emner: 2 Svar: 11
    #51   20. maj 2015 Du har selvfølgelig ret til at se beviset for den hastigheds overtrædelse !. FDM kan sandsynligvis fortælle dig om de 600 meter er ok for en måling. Men ellers er det vist bare at betale og vær glad. Find et bedre sted at køre hurtigt en anden gang.

  • #52   20. maj 2015 Sad lige og regnede lidt : hvis du har kørt 119 kmt , 0ver en strækning på 600 m har du kørt/målt ca 18,1 sek . hvis vi siger at betjenten har en gennemsnitlig reaktionsevne på mellem 1 og 2 sek , og vi lægger 2 x 1,5 sek til som fejlmargen , har du brugt 21,1 sek på at køre de 600 m det er lige med en gennemsnitsfart på 102,35 kmt .
    jeg ville samle fakta ind om reaktionstider , når man kører mc , skriver udregning på et stykke papir ,påpege usikkerheden i så kort en måling og prøve den i retten.


  • #53   20. maj 2015 Michael B, Reaktionstid på 1-2 sekunder? Ja over for noget uventet. Når Bent betjent er klar på knappen, og han kan følge en persons kørsel, så bliver der trykket omtrent med det samme personen passerer et givent sted. Man kan jo godt forudse hvornår det sker.

  • #54   20. maj 2015 uanset at en hændelse er ventet , går der et stk tid før din hjerne opfatter og får sendt signaler til din hånd om at udføre en manøvre , især i en situation som denne ,hvor betjenten skal eftersætte og styre sin mc .

  • #55   21. maj 2015 Hvis du sidder på gaden og skal trykke på en knap når en bil passerer, så begynder du ikke først at tænkte på at trykke på knappen idet du ser bilen passerer. Du timer trykket således at det sker idet bilen passerer.

    Men selvfølgelig kan der da være forstyrrelser når man samtidig skal tackle sin mc smiley


  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #56   21. maj 2015 Ironisk nok blev jeg faktisk stoppet af politiet i går.

    De havde åbenbart set mig svinge til højre i et kryds uden at bruge svingbanen. I svingbanen holdt der en laaaaang stang på måske 30-35 biler, så det var lidt for fristende at køre udenom dem allesammen og svinge til højre foran den forreste.

    Det så politiet selvfølgelig, og de svin stoppede mig altså.

    Enden på det hele blev, at jeg - efter soleklart at have overtrådt færdselsloven og indrømmet det overfor de to betjente - fik lov til at køre videre med en formaning om at passe på og beskeden om, at de nok havde gjort det samme.

    Man kunne NÆSTEN få den tanke, at det var to almindelige mennesker, der stoppede mig og ikke to korrupte, magtliderlige svin, der kun gik op i deres bødekvote


  • #57   21. maj 2015 Esbern Snarre: man kommer ofte langt med at snakke pænt, og være respektfuld overfor deres arbejde. men ind imellem er der jo også betjente der har bødehæftet oppe ad lommen med det samme de ser noget mistænkeligt smiley

  • #58   21. maj 2015 Tag det som en mand, du har kvajet dig, så tag straffen.

  • #59   21. maj 2015 Folk har satme travlt med at dømme manden... Hold nu k###, politiet begår squ også fejl, og hvis TS er overbevist om at han ikke har kørt SÅ hurtigt som betjenten har "målt" ham til, så er han squ mere end velkommen til at prøve den i retten GRATIS, uden brok. Det er vel forfanden bla. det vi betaler så satans mange skatte kroner for at kunne få lov at gøre?

  • Esbern Snarre
    Esbern Snarre Tilmeldt:
    mar 2012

    Følgere: 3 Svar: 313
    #60   21. maj 2015 Enig - man skal ikke bare bukke og skrabe og acceptere en bøde, hvis man er uenig med politiet i, at man har kørt for stærkt.

    Det tror jeg så bare ikke trådstarter er.

    Men selvfølgelig skal han da prøve den, det er jo en gratis omgang, og det er en god historie at fortælle vennerne, hvis han ender med at blive frikendt. De fleste ville sikkert gøre det samme, hvis de selv stod med håret i postkassen.


Kommentér på:
Fartbøde

Annonce