2.166 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 15 Svar

Nedbremsning med motor eller frigear Nedbremsning med motor eller frigear

Hej er ny i MC-verdenen og syntes ærligt talt ikke vi lærte meget om det tekniske ved at tage MC-kortet.
Efter jeg så har fået min egen MC kommer de forskellige spørgsmål så efterhånden. Men i hvert fald er jeg begyndt at tænke over hvordan man bør bremse. Lige nu motorbremser jeg hen til et stop og skrifter først til frigear når jeg næsten er stoppet, mens jeg i bil skrifter til frigear tidligere og bruger bremsen mere. Hvad er det rigtige på MC?

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fejlfinding og reparation af kabel 1.000 kr.
  • Bundventil skiftes i vask 400 kr.
  • Sæt vaskemaskine til (el) 500 kr.
  • Reparation af vaskemaskine 1.000 kr.
  • elektriker 600 kr.
  • Mounting of TV on wall 300 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Nedbremsning med motor eller frigear
  • #1   6. sep 2006
    Hvis du bare kører ganske almindelig transportkørsel, så er der ikke noget rigtigt eller forkert. Du skal selvflgelig være opmærksom på ikke at overdreje motoren og så tænke på, at især i glat føre, kan motorbremsen være svær at dosere.

I sidste instans er det et spørgsmål om du vil slide på din kobling eller dine bremser.

• #2   6. sep 2006 Jeg motorbremser altid.....om det er vådt eller tørt er blot et spørgsmål om hvilket gear/omdrejnings tal man ligger ved

• #3   6. sep 2006 Motorbremse er rigtigt, Ja smiley
    Du kan ikke skifte fra fx 5 gear til fri gear på en mc, på samme måde som i en bil, når du holder stille.
    Så ja enten motorbremse eller så skifte ned og bare lige slippe koblingen lidt, indtil tandhjulene falder i hak og så trykke ind og tage en gear mere ned.

• #4   6. sep 2006 og det gør dem jeg kører med også.

Hvis du så giver "mellemgas" så slider du heller ikke på koblingen

• #5   6. sep 2006 Der er en grund til at cyklen har fået bremser....... brug dem det er det de er der for...og jo så kan du krydre det med motorbremse så længe det ikke er i højeomdrejninger........

• #6   6. sep 2006 Kenneth F, jaja self. skal bremserne også bruges, motorbremse er jo sommetider slet ikke nok hvis opbremsningen skal ske lidt hurtigere, men som sagt er det bare ikke lige så nemt at skifte fra højt gear til et lavere når man holder stille, så når man skifter ned kan man jo lige så godt spare den smule på bremserne smiley

• #7   6. sep 2006 Men ja.... Selvom jeg motorbremser, bruger jeg samtidig bremserne. Men kører i hvert fald ikke med koblingen taget/i frigear

• #8   6. sep 2006 Hvis motorbremsen er nok, så brug den.
    Men værd opmærksom på de ting Knud J nævner.

Faktisk bør du også gøre det i bilen, da det sparer brændstof. Hvis du sætter den i frigear lang tid inden stoppet kører den i tomgang, hvilket bruger unødig meget benzin.

• #9   6. sep 2006 Rune r, dertil skal så lige tilføjes at det kun er på nye biler.
    Gamle biler sparer mere på benzin ved at blive sat i frigear og gå i tomgang, da de ikke er med eletronisk indsprøjtning.
    Kun nyere biler med elektronisk indspøjtning finder selv ud af at lukke for benzinen når der ikke bliver trykket med højre fod smiley

• #10   6. sep 2006 jeps, min nye cykle har det der dual combined bremser, og jo jeg ved der er delte menigner om det, men jeg syntes sgu det er fedt...og slap af den kan bremse...det føles mere som at smide anker..hvilket også er nødvendigt da den har meget let ved at køre for stærkt..

og jo jeg bruger også motorbremse, men kun i det gear jeg ligger i når jeg bremser ellers gør jeg ikke-. men skifter ned i gear, i takt med at jeg kommer ned i fart... så er den altid klar til affyring igen når lyset skifter..

• #11   6. sep 2006 Super så er det jeg gør vist ikke helt forkert... Naturligvis bruger jeg bremsen når der skal stoppes hurtigt, men det var mere når man kommer trillende hen til en rødt lys/ ubetinget vigepligt og sådan...

PS. Skifter ikke alle gearne ned 2 sek før jeg stopper, men naturligvis stille og roligt.

Takker for svarene og forstætter som jeg gør nu.

• #12   6. sep 2006 Kenneth R: OK, det var jeg ikke klar over smiley

• #13   6. sep 2006 Bare ud og prøv en god stor V2er så finder man hurtigt ud af hvad motorbremsning er:)

• #14   6. sep 2006 Motorbremser ALTID. Det gør din nedbremsning mere effektiv, og det er lettere at dosere bremsen, sammen med motoren.

Det er i hvert fald min erfaring.

• #15   7. sep 2006 Hvorfor sætter du den i frigear.?

Kommentér på:
Nedbremsning med motor eller frigear

Annonce