Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Eksisterende skur, isoleres og beklædes indvendigt 12.500 kr.
  • Telefonforklaring på fejl på min vaskemaskine og din mening 205 kr.
  • Montering af opvaskemaskine el (ikke stik) 625 kr.
  • Installation af stue stereoanlæg 1.400 kr.
  • Rengøring 1.800 kr.
  • Bosch dishwasher not starting 500 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Er mc olie det samme som bil olie fx 10/40??
  • #1   12. apr 2015 N E J

ikke hvis det er til fx en moderne japaner mc med vådkobling der smøres af motor olien .

da vil den glide

mvh

• #2   12. apr 2015 Og mere N E J..

Hvorfor søger du ikke lidt på forummet?? Der må være 1.500.000.000.000 tråde om olie smiley

• #3   12. apr 2015 Fordi jeg lige er i Føtex. Men takker

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.719
    #4   12. apr 2015 Nej nej nej nej nej og atter nej... Kun i visse tilfælde. smiley

• #5   12. apr 2015 Det kan du, bare du ikke bruger letløbsolie, det har jeg gjort i mange år.
    I 70érne og 80èrne var der ikke noget der hed MC olie og 95% af motorcyklerne kørte med vådkobling.

• #6   12. apr 2015 4 liter 10W/40 olie i Harald Nyborg er ikke det samme som f.eks. 10W/40 Motorex til MC

• #7   12. apr 2015 husk en bil kører igennem snit med 2000-3000 omdrejninger en mc 5000-7000.... og så er der koblingen, og mange andre ting. DUMMESTE STED AT SPARER...

• #8   12. apr 2015 Hvad er de mange andre ting ? I 80érne kørte Susi GSXR 250 ( 17500 rpm) også på bilolie, og der er mange af dem levende i dag. Og hvem snakker om at spare ?

• Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

Følger: 3 Svar: 136
    #9   12. apr 2015 @Magnus,

Jeps.... Olie er olie.... 10/40 er 10/40...!

Men, køb nu en mærkevare - ikke Føtex eget mærke!

- Kun til plæneklippere.... Og ikke til en Bonneville....!!!!

• #10   12. apr 2015 Erik M: Så du mener ikke der er forskel på en 10w-40 JASO MA-specificeret olie og en 10w-40 JASO MB-specificeret olie?

• #11   12. apr 2015 #10 .

vil også gerne høre svar på det samme spørgsmål .

• #12   12. apr 2015 det er muligt at en japansk mc med vådkobling fra 70-80'erne kunne køre med bil olie, men de havde også Ca. halvt så mange hypper som i dag, på min gamle bmw kan jeg sagtens køre på bil olie (tørkobling)??
    men en mc med vådkobling kører nok bedst med en olie der er beregnet til det.??

• #13   12. apr 2015 I 70erne og 80erne var det vist ikke så almindeligt med additiver i olie. Jeg har selv brugt helt alm. bilolie dengang, men har så også set cykler fra den tid der fedtede i koblingen i "vore" dage, fordi der var hældt bilolie på. Når det hjælper at skifte olien, må man vel gå ud fra at der ER forskel smiley

• #15   12. apr 2015 Jo der var additiver i olien ellers kan man ikke lave en multigrads olie , koblinger der fedter i dag er på grund af longlife - letløbsolie.
    Det er mange gange på grund af det hysteri der er om olie. at motorcykler skal have det bedste, men den kan nemt få noget der for godt.
    Nu kører vi denne tråd et stykke tid, så tager vi fat på dækkene !

• #16   12. apr 2015 Man handler sgu da ikk olie i føtex!

• #18   12. apr 2015 Tja. Mine to 125cc kinøjsere har nu kørt hhv. 66.000 og 70.000 km - KUN på bilolie. Og de fedter altså ikke i koblingen. Så det er lidt hysteri, at man SKAL køre på MC-olie efter min mening. Just my 5-cent smiley

• #19   12. apr 2015 Morten: Gætter på du til dine kinøjsere køber en billig mineralsk bilolie. Prøv at hælde en fuldsyntetisk mobil1 olie på dem i stedet for.

• #20   12. apr 2015 AZE, hvorfor ikke ? Men det er moske set samme syndrom som at mene en GSXR 250 har masser af HK ? smiley

• #21   12. apr 2015 Jesper, nu er du ovre i det hysteriske hjørne, det er overkill pg det er det på de fleste gadecykler i Europa. smiley

• #22   12. apr 2015 Nu er det så en "nyere" ide, det med at tilsætte antifriktions additiver i olie, det tror jeg ikke man brugte så meget for 30+ år siden. Og det har intet at gøre med "multigrads-olie" det er noget helt andet. Men det er jo det evindelige spørgsmål til en million: Hvilken olie er bedst smiley Selv er jeg ligeglad, bare den passer i specifikationer og er røvbillig smiley

• #23   12. apr 2015 Jesper: Delsyntetisk 10w40.

• #24   12. apr 2015 Jeg bruger louis egen 10-40 olie som er beregnet til mc. I øjeblikket koster den ca 100 kr for 4 litter så bliver det hvist ikke billiger.

• #25   12. apr 2015 hvad gør man i en bil med vådkopling?
    gamle mascot-clubmann-marina mm kørte jo med vådkopling-man ska holde sig fra det olie som er kunstig fremstillet og bruge noget mineralsk.

• #26   12. apr 2015 10w40 fortæller KUN om oliens flyde evne og INTET om kvaliteten af olien, eller om det er til mc eller bil.
    10w40 mc olie samme flyde evne som 10w40 bil olie.

• #27   12. apr 2015 Askar: Er der nogen der har påstået andet???

• #28   12. apr 2015 tja det var ment som et svar til 9#

• Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

#29   12. apr 2015 10/40 Mineralsk kan bruges "begge veje"

- I har ret, ikke fuldsyntetisk longlife på MC....

• #30   12. apr 2015 Texaco laver en udmærket 10/40 delsyntetisk mc olie som opfylder de fleste krav. Man kan også bruge for "godt" olie. I øvrigt har min gamle Mascot ikke våd kobling men den smører både motor og gearkasse med den samme olie og skal have 20/50 mineralsk

• #32   13. apr 2015 har ingen erfaring med bilolie på en mc, men hvorfor over hovedet tage chancen? når der en 20'er i prisforskel?

https://landberg.dk/produkt/726/castrol-power-1-4t-10w-40---4-liter

https://landberg.dk/produkt/995/castrol-gtx-10w-40-a3b4----4-liter

• #33   13. apr 2015 det er sjældent jeg har set gode mærker olie i almene butikker såsom føtex.
    Moske set Karsten? står du og hygger dig i den muslimske kirke?

• michael J
    michael J Tilmeldt:
    jan 2015

Følger: 1 Svar: 2
    #35   13. apr 2015 Hvis du har vådkobling er det ikke smart at bruge bilolie. Koblingen ødelægges af de friktionsnedsættende additiver i bilolien. Desuden er en bilolie ikke beregnet til at smøre en moderne mc-gearkasse. Jeg ved godt at det fungerede nogenlunde i en Mascot i 60-erne, men vådkobling havde den sgu da ikke. Og belastningen er nok en lidt anden i dag. Husk også at en mc-motor har en del tyndvæggede dæksler som er relativt kolde i forhold til resten af motoren, det giver hurtigt hvidt slam og kondensvand på indersiden hvis olien ikke har additiver til at modvirke det. Kort og godt mc- olie mærket med 4Ter det eneste rigtige. Dumt sted at spare. Jeg tager den lige igen, kan ikke lade være: Mascot med vådkobling-vor Herre bevares

• #36   13. apr 2015 Ohh, det er godt at få en rigtig olie expert på banen, så man undgår kondens i motorer med tyndvæggede dæksler. smiley

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Online Tilmeldt:
    mar 2004

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.719
    #37   13. apr 2015 Jeg tror lige jeg skal have isoleret alle mine MC motorer, for det der skal jeg sgu ikke have noget af!

• #38   14. apr 2015 Billig olie kan altså være udemærket. Købte Jem& Fix's billige motorolie noget med 200 for 5 liter og det kørte min daværende bil da fint og udemærket på. Men ville stadig ikke putte sådan noget i en MC.

• #39   14. apr 2015 Hvis man er lidt fornuftig så kan man også købe kvalitetsolie såsom Castrol for 200kr for 4-5 Liter..

• #40   14. apr 2015 Den Jem&Fix olie er ganske fin, har selv kørt med den på min.
    Så længe man tager sine forholdsregler, og ikke køber en long life olie, kan de fleste mc´er sagtens køre på bilolie, uden alverdens problemer.
    Min nærmer sig 90.000 km - stadig original kobling, og motoren spinder som en mis.

• claus L
    claus L Tilmeldt:
    apr 2015

#41   14. apr 2015 "Er mc olie det samme som bil olie fx 10/40?? "
    Nej.
    Ejer nu min tredje Vfr rc 36 1 model og den fortjener hvert år ny olie/oliefilter.
    Kørsel ca 8.000 km årligt. Jeg har købt brugt Vfr med fedtende koblinger og olieskift til Sunoco futura har afhjulpet problemet. Olien kan leveres fra Reinhard oil til kr. 28 pr liter + moms ved 4 x 5 liter.
    Og er i den grad doven, så den aftappede olie hældes i den gamle Opel Astra, som har kørt + km 250.000 og som har et olieforbrug på 1 liter pr. ca. 1.000 km,
    så jeg slipper for at aflevere olien på genbrugspladsen.
    Som andre har været inde på, er besparelsen på lavprisolie til at overse.
    Vh Claus,
    Må din oliegud være med dig.

• #42   14. apr 2015 Noy Claus, har du oprettet en profil herinde for at fortælle du kører med MC olie på din gamle afdankede Astra ? Så er der nok ikke så meget forskel alligevel. smiley
    Og så en lille reklame også. smiley smiley smiley smiley

• claus L
    claus L Tilmeldt:
    apr 2015

#43   14. apr 2015 Jeg vil da gerne gøre reklame for en Vfr, en glimrende maskine.
    Forskel på hvad ?

• #44   14. apr 2015 Bil olie og MC olie!
    Reklame for Reinhard olie og ikke din færge. smiley

• #46   15. apr 2015 kommer helt an på olien!!

Indeholder den ikke friktionsnedsættende- eller long life additiver, så skal den bare overholde API-specs og være af ret viskositet så går det fint!

• #47   15. apr 2015 Michael J For hevlede:

Det store problem med Mascotterne og Marinaerne (De forhjulstrukne) var at motoren blev helvedes varm på en side men ikke på den anden. DET ødelagde olien og pillede levetiden ud af den motor. Gearkasse kobling og motor var helt integreret i de biler!

• #48   15. apr 2015 Knud, du skuffer mig smiley Jeg er udlært ved bla. Domi og har endnu ikke set én eneste Mascot/Partner eller Austin 1100/Marina, Maxi og Prinses for den sags skyld med vådkobling, så har det i hvert fald været fordi den engelske motor har været så pisse utæt for motorolie at det løb ned i koblingen, men ellers kører de med tør kobling hele bundtet - basta smiley
    Men motor og gearkasse kører på samme olie, da gearkassen ligger i bundkarret, men kobling er skilt fra, mener en Mascot har 4½L motorolie og så er det altså ikke temp. der tog liver af de motorer, men nærmere "spåner" fra gearkassen der røg med rundt - det oliefilter de biler havde, var ikke til megen nytte da bypass ventilen sjælden var tæt smiley

• #49   15. apr 2015 Jeg må sgu overgive mig - sorry - motor og gearkasser var sammenbyggede, men koblingen sad for sig!!!!! Korrekt!!!!, men bortset derfra var problemet med olien især af den ikke blev bare nogenlunde kølet ind mod kabinen

• Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

#50   15. apr 2015 En lidt sjov udvikling i denne tråd.... Men, det er set før.... Eller rettere, næsten hver gang! Nå pyt!

Ja, Erik P, en Mascot med integeret vådkobling?! Den model er ikke lige set -
    ihvertfald ikke i DK....

- Tror kæden er hoppet af i "Ølstykke".... (Undskyld) "Knut"

• #51   16. apr 2015 Det er ikke tit Knud tager fejl, men det " kom han lige til her " smiley
    Det er jo også ved at være nogle gamle biler dem der, men der har trods alt kørt mange rundt af dem engang, nu ser man dem sjældent, men det er ikke mange dage siden jeg så en Austin Fotura A40 - jeg mener den sidste er lavet i 66/67 eller der omkring, men ikke det har været noget af det første med "stor" bagklap eller var det mon R 16

• #52   16. apr 2015 Faktisk har jeg haft adskillige Minier, både 850 og 1000 cc og så en enkelt ombygget med motor og fortøj fra en Marina 1300 GT. Det accellererede som bare fanden men holdt kun et par måneder. 850 var langt mest holdbar.

Jo det sker, at jeg tager fejl, men jeg sætter som regel en ære i at stå ved dem- det kræver selvfølgelig at man kan erkende dem;-)

• Erik M
    Erik M Tilmeldt:
    jan 2011

#53   16. apr 2015 Ja, ja - alle de år der gik, hvor man troede man kørte med vådkobling...!!!

- Men, hvad man ikke ved - behøver man ikke gruble over....!

Kommentér på:
Er mc olie det samme som bil olie fx 10/40??

Annonce