3.377 visninger
|
Oprettet:
Bilbatteri - mc batteri {{forumTopicSubject}}
Jeg står med en bil der er død for strøm, har ingen start-kabler men har en c-tech lader til mc - kan den bruges til lige at få liv i bilen ?
eller er det forskellige batterier mht volt/lade ?
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Men det vil nok tage rimeligt lang tid, da den ikke lader ret kraftigt. Det er dog klart bedre for batteriet end at få starthjælp fra en anden bil.
jun 2004
Følger: 4 Følgere: 211 Emner: 104 Svar: 3.867
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
https://www.google.dk/?gws_rd=ssl#q=acid+lead+battery+slow+charge+vs+fast+lead-acid
sep 2012
Følger: 15 Følgere: 17 Emner: 4 Svar: 532
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 15 Svar: 532
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.833
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
den står og hygger sig nu , så må jeg se hvad der er sket i aften.
Et tillægsspørgsmål - det er anden gang at den løber tør for strøm, det virker til at den kan klare mindre og mindre forbrug uden motoren kører inden den løber tør. Kunne det være tegn på at batteriet måske stod til udskiftning?
sidst jeg målte på batteriet kunne jeg se at det ikke ladede med særlig meget når motoren kørte.
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 1.391
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Hvor gammelt er det batteri?
#10 - Laderen er ligeglad. En generator "giver" ikke ampere - den kan belastes med XX ampere, så det skal ikke opfattes som om den tvinger noget ned i halsen på laderen.
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
maj 2006
Følger: 2 Følgere: 4 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 1.391
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Ingen grund til at vente.
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
gider ikke noget hejs
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
mar 2006
Følger: 11 Følgere: 9 MC-er: 6 Emner: 54 Svar: 542
thansen`s har også fået gode anmeldelser.
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
så der vil jeg ikke satse
okt 2007
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 18 Svar: 489
Du skriver: Det er dog klart bedre for batteriet end at få starthjælp fra en anden bil.
Hvilken forskel skulle det gøre, så længe der er tale om anden 12v bil.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
De fleste startkabler tillader ret meget strøm at passere...
Der er flere af de links i søgningen længere oppe, som beskriver anbefalet ladestrøm på syre/bly batterier - den er ikke i nærheden af hvad et sæt startkabler kan præstere.
okt 2007
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 18 Svar: 489
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
Bosch Silver Oxide har jeg også god erfaring med.
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.833
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.833
mar 2009
Følger: 69 Følgere: 375 MC-er: 1 Emner: 497 Svar: 11.686
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.833
bly batterier har i forvejen meget dårligt af at blive afladt mere end 25%, så det flade batteri har lige fået en lige højre, og når du så starter en opladning fra helt tom med maks ampere/boostladning helt til fuldt opladet, så får batteriet lige en uppercup også. batteriet vil have meget bedre af at blive ladet helt op igen med ca 3-5A frem for 20-30A som en boostladning af batteriet kan trække.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Og det er ikke 20-30 ampere, men snarere 120+ i kort tid, som så flader mere og mere ud til spændingen er ens på begge to. Ingen af batterierne har godt af den behandling - og generatoren kommer på overarbejde når der er dobbelt så stor kapacitet den skal lade på når motoren så starter.
aug 2011
Følger: 9 Følgere: 101 MC-er: 2 Emner: 111 Svar: 3.692
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.833
de fleste biler har generatorer på 60-90 A. men hvis du har et batteri der er HELT fladt (elektrisk set er et helt fladt batteri en kortslutning) og du sætter en startet bil over på, vil spændingen blive hevet op på 14 V med det samme, og det vil som sajmon siger give en strøm meget kortvarigt både fra generatoren på den startede bil og det gode batteri, og der er jeg enig i at strømmen kortvarigt vil komme over 100A.
men konklusionen er at hvis man skal lade være med at køre ly batterier flade, gør man det, og har tid til at lade dem op med en 3-5 A lader er det klart det bedste. og det faktisk ikke er sundt for batteriet at give bilen starthjælp.
----De fleste kører bare spændingen op til de 14ish volt, og regulerer ladestyrken derfra.
korrekt og det er boostladning
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
Det er ikke generatoren man skal tage hensyn til - den høje strøm kommer i det sekund du sætter startkablerne på den sidste batteripol af de 4 du har fat i, så begge batterier er parallelt forbundet.
Det er ikke for at sætte folk en skræk i livet - blot for at understrege at Renés batteri er klar til udskiftning, og at starthjælp fra en anden bil, vil være mere ødelæggende for det i forvejen trætte batteri, end hans CTEK lader er.
I de fleste tilfælde kan et bilbatteri komme ned på omkring 60% af sin oprindelige kapacitet, før bilen får problemer med ikke at kunne starte.
sep 2008
Følger: 78 Følgere: 608 MC-er: 26 Emner: 381 Svar: 5.540
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
okt 2007
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 18 Svar: 489
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.833
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.701
aug 2007
Følger: 7 Følgere: 7 MC-er: 1 Emner: 1 Svar: 63
Se, nu er sagen jo så blot dén, at bilens egen generator ved opstart (hvis den ellers kan starte med et lige knap friskt batteri) jo da giver lige så meget boostladning som den får ved, at man giver den starthjælp fra en anden bil.
Bevares, batterier har generelt ikke godt af at blive lynladet - men det gælder jo, uanset hvilken kilde der er tale om.... om det er bilens egen generator, en lynlader eller starthjælp fra en anden bil, er jo da irrelevant.
En helt anden ting: jeg har i øvrigt selv i en desperat situation gjort noget, de fleste nok ville være betænkelige ved (var jeg også selv) - jeg gav motorcyklen starthjælp fra en bil, og det tyggede den ganske glimrende uden at det voldte problemer efterfølgende. Men jeg vil bestemt ikke anbefale det, medmindre man er lige så desperat, som jeg var. c".)
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 15 Svar: 532
Jeg brugte hele vinteren startkabler og et 120ah batteri eller bilen når ATVen skulle startes .. Den ville ikke starte uden hjælp når det var frost og 20-35 minus grader er jo helt normalt når man bor på et fjeld
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.833
og til din kommentar ang boostladning fra bilens egen generator, så er det jo akkurat det jeg også siger. men boostladning forekommer KUN på et batteri der ikke er ladt op. dvs boostladning kan ikke forekomme på et opladt batteri, det er derfor jeg altid ville anbefale at hvis man har tiden og muligheden, så skal batteriet lades op med en langsom lader.
og hvis man bruger en slukket bil som starthjælp, og det kan man sagtens hvis bare startkablerne kan bære den ekstra strøm det kræver at starte bilen ved kun 12V frem for 14V eå er der ingen problem i det, men boostladningen kommer så bare lige så snart motoren springer i gang og generatoren begynder at lade.
den eneste måde (og jeg synes efterhånden jeg gentager mig selv) man undgår boostladning hvis man har kørt batteriet fladt er med en langsom opladning med en ekstern lader.
apr 2014
Følger: 2 Følgere: 2 Emner: 15 Svar: 532
Og der er jo ikke stor forskel på teknikken i en nyere ATV/snescooter og en MC (Er vel egentlig MC motor på snescooter)
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.833
Bilbatteri - mc batteri