1.153 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Hvilken opløsning - Gopro Hero3+ Black Edition Hvilken opløsning - Gopro Hero3+ Black Edition

Hej med Jer smiley

Jeg har fået mig et Gopro Hero3+ Black Edition - mega lækkert!

Men da jeg er helt nybegynder omkring de kameraer, er jeg i tvivl om hvilken opløsning der er "bedst".
Så mit spørgsmål er;
Hvad har I Jeres sat op til når I er ude og trille?

Vil gerne have høj fps, da jeg synes det er fedt at kunne optage i "slowmotion" smiley Men det skal også gerne være høj opløsning.

Er det så bare 720/120 den skal stå på? Selvom den kan optage i noget højere opløsning?

Kom gerne med tips hvis I har nogle smiley
Og hvad bruger I til at redigere film i?

God søndag,
- Martin

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Maling af køkkenvæg 500 kr.
  • Opsætning af spots 400 kr.
  • Scooter hjælp start 915 kr.
  • Fjernet glasvæg 2.500 kr.
  • Havearbejde 500 kr.
  • Opsætning af 3 svæve hylder 950 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Hvilken opløsning - Gopro Hero3+ Black Edition
  • #1   28. sep 2014 Jeg bruger 1080P/30FPS for at få så lang optagetid som muligt..

• #2   28. sep 2014 Okay, men hvordan er 30FPS til slowmotion - altså når den kan optage i 120FPS?

• #3   28. sep 2014 Hvis man har kameraet på siden af hovedet bruger jeg altid narrow field of view, synes det ser bedre ud så for man ikke for meget hjelm smiley

• #4   28. sep 2014 Eller normal, ihvertfald ikke wide smiley

• #5   28. sep 2014 Jeg har ikke brugt slowmotion, så det ved jeg ikke..

• #6   28. sep 2014 Husk på at hvis du vil uploade til youtube, så skruer youtube selv ned til 30fps uanset hvad du har optaget i. Så du skal selv ind og redigere dine videoer, så de kører 1/4 hastighed eller hvad ved jeg.
    Syntes dog at det er noget med at youtube vil give mulighed for 60fps snart(eller har de allerede gjort det) smiley

Husk dog også på at det er begrænset hvor meget "slowmotion" du får ud af 120fps. ja du kan skrue hastigheden ned til 1/4, men du får ikke helt fantastiske videoer af vandballoner der springer med utrolig mange detaljer og alt det der. Der skal man have fat i helt andre kameraer smiley

Og hvis du bare kører med kameraet som hjelmkamera, så er det måske begrænset hvor interessant det er at se dig køre mc i slowmotion. Jeg gad i hvert fald ikke se en bare 2-3min video i slowmotion af en person der kører mc med kameraet monteret på hjelmen.
    Og så er det måske at foretrække at filme i 1080p med 30 eller 60fps smiley

• #7   28. sep 2014 Fedt - se I har meget mere styr på det smiley

Ja det kunne godt være at jeg bare skal satse mere på høj opløsning i stedet for mange FPS.

Den skal både bruges til MC (monteret på MC regner jeg med) eller på MTB i skoven smiley

Bruger I ikke højere end 1080p, for at kunne optage i længere tid?

...og tak for svarene! smiley

• #8   28. sep 2014 jo højere opløsning jo mere plads bruger den, det samme med fps.
    så skal du optage i langtid, så skift til en lavere opløsning/fps

Men 120fps kan give et mere roligt billede, men det er spild hvis du bruger en standard monitor til at se det på, de fleste kører på 60hz, altså billedet opdatere 60 gange i sekundtet

• #9   28. sep 2014 #7 Der er ikke rigtig nogen pointe i at optage højere end 1080p. 99% af alle skærme(smartphones, pc skærme, tv, tablets, bærbare computere osv) har ikke en opløsning der er højere end 1920 x 1080. At optage højere end 1080p giver derfor ikke rigtig mening. Hvis du optager i fx 2560 x 1440(mener jeg det er) og forsøger at vise det på en 1920 x 1080 skærm, så skalerer skærmen bare billedet ned til 1920 x 1080 inden den viser det.
    Og her er det at det store problem opstår. En skærm er ikke specielt god til at skalere "on the fly" og derfor vil en 1080p film faktisk give bedre billede end en 1440p film, hvis de begge vises på den samme 1080p skærm.

På samme måde så vil en 720p film faktisk se bedre ud på en 720p skærm end en 1080 vil se ud på en 720p skærm. Det er ALTID bedst at have en film i den opløsning der passer til den skærm den skal vises på. Og da de fleste fornuftige skærme i dag er 1080p, så er 1080p altså det bedste valg.

Så 1080/30(sparer plads) eller 1080/60(mere "flydende") er altså nok dine bedste valg medmindre du ved at du skal bruge slowmotion i lige netop den optagelse, så er 720p/120 brugbart smiley

Det er så en sandhed med modifikationer. Hvis du optager i 720/120, så vil lukketiden nok være en smule kortere og du vil muligvis få mindre slør i billedet og flere detaljer i bevægelser, selvom du derefter redigerer fps'en ned til 30fps. Der skal sikkert også være videoredigeringsprogrammer der kan tage og vælge de bedste og skarpeste frames i en 120fps video og lave dem til en 30 fps video. Det er dog bare i teorien. Jeg har ikke et go prop og kan ikke teste det. Det kan være at lukketiden er den samme. Men det er i hvert fald sikkert at du ofrer en masse opløsning ved at gøre det smiley

• #10   28. sep 2014 Super - mange tak! Dejligt at få det "skåret ud i pap" når man er nybegynder smiley

Det gav en god forståelse, og tror bare den skal stå på 1080/60, så er der vist fint nok med optagelses-tid til mit 64 gb kort.

Tak og god søndag derude smiley

Kommentér på:
Hvilken opløsning - Gopro Hero3+ Black Edition

Annonce