{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.360 visninger | Oprettet:

Ny kørekort - mc - fatter æ en ski! {{forumTopicSubject}}

Alle det her regler, og så siger den ene noget og en anden noget andet.

Kan jeg få det få det på det rene for en gangs skyld ville det være rart.


Jeg er 22, fylder 23 til april.
Overvejer at tage kørekort nu her og evt købe mc, men kommer nok først til at køre næste år.
Hvilken mc cc og hk mæssig må jeg køre lovligt som 23 årig med nyt kørekort. ?

Håber på enkelt og nemt svar.

- Steffen.


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Ny kørekort - mc - fatter æ en ski!
  • #1   12. sep 2014 Maks 48hk, ingen begrænsning på motorstørrelse, og må ikke drosles ned fra mere end den dobbelte effekt.

  • #2   12. sep 2014 48hk må jeg maks køre med hvilket vil sige den må have 96hk uden begrænsning? smiley

  • #3   12. sep 2014 Lige genau !

  • #4   12. sep 2014 Amen ved i hva, så ert jo slet ik så svært smiley
    Tak skal i ha drenge smiley


  • #5   12. sep 2014 Og du skal til ny køreprøve for at opgradere til kategori A smiley men hvis du venter til du et 24 kan du tage A direkte smiley

  • #6   12. sep 2014 Ja, men nu må vi se om jeg kan vente smiley

  • #8   12. sep 2014 fuldstændig lamt at der findes 3 slags kørekort, til noget så simpelt som en motorcykel.... snart skal man vel også ha kørekort der giver tilladelse til overhovedet at erhverve et motorkøretøjskørekort. self alt sammen i færdselssikkerhedens navn

  • #9   12. sep 2014 Men man kan sagtens købe en 400HK bil og køre fuldt lovligt med bil-pap

  • #10   12. sep 2014 Ja og køre traktor som 16 årig og veje 42 tons lovligt. Men en mc, nej det duer sku ikke !

  • #11   12. sep 2014 Er der ikke noget med at en motorcykel kun må drosles 20%?

  • #12   12. sep 2014 Suk... Nu gik det lige så godt.. smiley

  • #13   12. sep 2014 #11
    Som 18 årig har du vel lige været igennem undervisningen, så derbyers du jo vide...


  • #14   12. sep 2014 #11 Du tænker på effektforøgning. Du må drosle så meget som dit hjerte lyster, men en A2 motorcykel(48hk) må max være droslet ned fra 96hk.

    #Jer der klager over kørekortene
    Årsagen til at dette kørekortssystem eksisterer er fordi at selvom man kan købe en 400hk bil, så er det de færreste 18 årig der har råd til sådan en. Det vil sige at det er langt, langt de færreste ulykker, med unge bilister indblandet, der opstår på grund af at bilen har flere hestekræfter end føreren kan håndtere. Derfor vil det ikke hjælpe at sætte en begrænsning på antal hestekræfter i en bil. Det vil ikke give nævneværdigt færre uheld.
    Med motorcykel er det en anden sag. Ser vi bort fra forsikring, så skal der ikke mere end nogle få tusind kroner til at købe en motorcykel med op mod 100hk, vanvitig acceleration(i forhold til bil af tilsvarende værdi) og +200km/t tophastighed. Dvs at det er inden for rækkevidde af de fleste 18 årige med et fritidsjob.
    Og den høje hastighed/acceleration er netop årsagen til mange mc uheld. Derfor giver det mening at sætte begrænsning på antal hk. Det giver færre uheld.


    Så det er et spørgsmål om hvilken effekt begrænsningen af hestekræfter har på antal uheld. Begrænsning ved en bil vil ikke give nævneværdigt færre uheld. Begrænsning på motorcykel giver nævneværdigt færre uheld. Så det er ren logik at sætte begrænsning på motorcykel.


    Når det så er sagt, så er jeg enig i at reglerne er lidt for stramme i dk. De normale EU regler med 15hk/125cc til 16 årige, 48hk til 18 årige og ubegrænset hk til 20/22 årige er et mere rimelig system. Men det er fint at helt nye(16-årige) mc'ister kun må køre med 15hk. Men årige burde få lov at køre 48hk.


    Angående traktor, så kan en traktor være stor og tung ja, men den bevæger sig ikke ret hurtigt og er nem at se for andre trafikkanter, så vanskelige nødsituationer opstår sjældent, medmindre det er en bilist/mc'ist der kører alt for hurtigt og rammer en traktor, men det er jo ikke den 16-åriges skyld.


  • #15   12. sep 2014 Nej, ved godt en traktor kun må køre 30, ofte køre man ca 40-45. Det går ikke voldsomt stærkt ? Men der er ingen regler for hvor mange timer du må køre. Så i realiteten kan jeg køre 12 timer i traktor og hoppe i stalden og tilbage på traktoren, igen og veje 42+ tons, og så kan jeg falde i søvn pga for meget arbejde og torpedere en bil.
    Selvom jeg er uddannet landmand, syntes jeg det er for ringe der ikke er en begrænsning for hvor meget man må køre i traktor, altså timer i døgnet, lidt som lastbiler. Jeg har flere gange først kørt hjem over når man er ved at falde i søvn bag rattet fordi der har været så travlt, ikke ansvarligt, men til tider nødvendigt.


  • #16   13. sep 2014
    De nye kørekortregler trådte i kraft d. 1. januar 2013.

    I årene 2009-2012 blev der gennemsnitligt dræbt 4 motorcyklister mellem 18-24 år. I 2013 blev der ikke dræbt én eneste.

    I årene 2009-2012 var der gennemsnitligt 29 alvorligt tilskadekommende* motorcyklister mellem 18-24 år. I 2013 var der 26. En omtrentlig nedsættelse med hele 12.6%

    Det bør dog nævnes, at der gennemsnitligt var 75.5 personskader med motorcyklister mellem 25-44 år i årene 2009-2012, og der i 2013 var 68. Altså, en nedsættelse med omtrent 10% - blot 2.6%-point mindre end for motorcyklister mellem 2009-2012.


    Det er desuden heller ikke sikkert at der reelt set er færrere færdselsuheld, med unge mellem 18-24 år.
    Der blev givet vis er udstedt færrere motorcykelkørekort til unge mellem 18-24 år, grundet de nye regler.
    Det er en mulighed at de nye, uerfarne motorcyklister som var skyld i den "høje" ulykkesstatistik i årene 2009-2012 i stedet har erhvervet personbils-kørekort, og i stedet for at være potentielle deltagere i motorcykel-uhelds-statistikken, så er blevet deltagere i personbils-uhelds-statistikken.


    Derfor er 4 mindre døde samt 4 mindre alvorlige personskade-ulykker ikke noget særligt formidabelt resultat - og det giver ingen umiddelbar mening at bringe trafiksikkerheden op som argument for de nye kørekortregler.

    *Der er naturligvis kun tale om de personskade-ulykker som politiet har kendskab til.
    Det er i øvrigt svært at drage en endegyldig konklussion, da der kun er statistikker over ét enkelt år med de nye kørekortsregler, men det giver nu alligevel et meget godt skøn.


  • #17   13. sep 2014 #16 "Et meget godt skøn"?. Arh det er det sku ikke. Ja ulykketallet faldt måske ikke så meget i 2013, men det er jo, som du selv siger, også kun få af de 18-24 årige i 2013 der er blevet ramt af de nye regler.
    Hvis vi antager at alle i den gruppe(18-24) tog deres kort som 18 årige, så er det kun de 18 årige der i 2013 var ramt af de nye regler. De 19, 20, 21, 22, 23 og 24-årige tog alle det gamle kørekort og må derfor minimum køre 34hk.
    Jeg er klar over at det ikke er alle der tager kortet som 18 årige og den 21 årige vil derfor også blive ramt af de nye kørekorts regler, hvis han først tager kortet i 2013. Men det gør det stadig ikke retvisende.

    Før du kan sammenligne statistikker fra de gamle til de nye, så er du nødt til at vente til alle i begge grupper tog deres kort under henholdsvist de gamle og de nye regler.

    Dvs at gruppen mellem 2009-2012, der tog alle deres kørekort under de gamle regler. Så den gruppe er god nok.

    Men du er nødt til at vente til år 2019 er slut, før du kan være sikker på at alle i 18-24-årige på det tidspunkt tog deres kort under de nye regler. Og SÅ kan du sammenligne.


    Og ja det kan sagtens være at unge køber bil i stedet for, men disse biler kan antageligvis ikke køre nær så hurtigt eller accelerere nær så hurtigt som den motorcykel de ville have købt - fordi unge har bare ikke pengene til en super hurtig bil med 400hk. Og når så uheldet opstår, så skal der noget mere til før der opstår alvorlige skader. Chancen for at blive slået ihjel eller blive slemt kvæstet i en ulykke med 50km/t er langt større på motorcykel end i bil.


  • #18   13. sep 2014 Og det er i helt sikre på? For jeg har snakket med en motorcykelforhandler om muligheden for at få droslet Yamaha MT 07 ned til 48 hk og det mente han var komplet umuligt da de lige havde fået en seddel med nogle nye regler stående på om at man kun må drosle med 20% og jeg kunne ikke få ham overtalt til at det ikke passede.

  • #19   13. sep 2014 #18 så han vil åbenbart ikke have dine penge, så må du finde en anden forhandler smiley

  • #20   13. sep 2014 Det var da godt smiley

  • #21   13. sep 2014 #17, jeg beklager meget, at jeg ikke uddybede hvorfor det er et "meget godt skøn", da jeg syntes det lidt gav sig selv, hvorfor det er således.

    Kig eventuelt på DST:UHELD12. Den beskriver nemlig personskader i forhold til kørekortets alder, og du vil netop se, at de fleste ulykker sker i løbet af det første år, og man burde derfor kunne se en øjeblikkelig effekt.
    Det er netop derfor giver mening at sammenligne de to tal, selvom resultatet givet vis ikke er endegyldigt.

    Og nej, antallet af hestekræfter er irrelevant i forhold til bil; jeg tror du misforstod min pointe.
    Pointen er, at der er taget færrere motorcykelkørekort i 2013, og de som ikke tager motorcykelkørekort skal frem på anden vis, eksempelvis med bil, og personskaderne med de personer bliver bare flyttet fra motorcykel-statistikken til bil-statistikken.


  • #22   13. sep 2014 antallet af mcister er vist også faldet markant de sidste 5-7år. så statistikken er vel næppe brugbar med mindre man samligner antallet af uheld i forhold til antallet af mcister med a1 og a2 kørekort i forhold til før disse...... også er det bare man er på skideren hvis uheldsraten igen viser sig stigende om fx. 5 år. for så skal man jo nok igen ind og begrænse. skruen uden ende

  • #23   13. sep 2014 Statistikken er ikke ubrugbar bare fordi den ikke har alle faktorer med. Man må bruge de tal man kan få. I dette tilfælde kan den dalende uheldsrate (10%) bruges til sammenligning. Antallet af MC-ister er jo ikke den eneste faktor som spiller ind. Variation i antallet af solskinsdage, og visse økonomiske faktorer, fordeling i mc-typer, osv. osv. vil også give et udfald i ulykkesstatistikken for motorcyklister. Jeg kan ikke sidde her og lave en beregning med ALLE faktorer, hvilket gør at resultatet blilver en anelse mangelfuldt, men det ændrer ikke på de fakta som bliver lagt frem:

    Nedgangen i antallet af alvorligt tilskadekommende motorcyklister mellem 18-24 er kun 2.6%-point lavere end nedgangen i antallet af alvorligt tilskadekommende motorcyklister mellem 25-44 år, hvilket højst sandsynligt skyldes nedgangen i antallet af erhvervede motorcykelkørekort af unge mellem 18-24 i 2013, og de nye kørekortsregler har en marginalt lille til ingen effekt.


Kommentér på:
Ny kørekort - mc - fatter æ en ski!

Annonce