{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Honda CRF450 2005
  • #1   1. sep 2014 det er ret nem opgave at skifte pakdåsen på vandpumpen

  • #2   1. sep 2014 Okay tak for dit svar.

  • #3   1. sep 2014 Casper .. husk at kikke efter hvordan vandpumpe akselen har det !! .. som regel er det kommer et spor I den, når fårst pakdåserne bliver utætte ... Skift akselen også .. den koster ikke ret meget ..

  • #4   1. sep 2014 Altså den her?

    profilbillede
  • #5   1. sep 2014 Og når nu jeg skal til at tjekke hvor slemt det står til, vil i så foreslå, tage hele koblingssiden af? Minus koblingsplader?

  • #6   1. sep 2014 yep .. den dér ... og ja .. du tager hele skjoldet af, afmonterer hele vamdpumpen , får alt renset og sætter nyt I .. men husk lige at løsne vandpumpe hjulet før du tager skjoldet af .. det gør det noget lettere at få løs, end at side og fnidre med det I hænderne ...

  • #7   1. sep 2014 Okay tror jeg har styr på det nu tak for hjælpen. smiley

  • #9   2. sep 2014 Super. Ang. det med der render kølervæske ned i motorolien kan det så også være fordi jeg har vendt topakningen forkert?

  • #10   2. sep 2014 nej .. den kan kun vende på en måde smiley

  • #11   2. sep 2014 jeg har adskildt langt over 500 CRF motore, og det er meget normalt at når de begynder at ha´lidt køre timer på bagen, så skal pakdåser og aksel ved vandpumpen udskiftes , fordi der er vand I olien .. !!!

  • #12   2. sep 2014 Det er nu ikke fordi den har kørt meget, men fordi da jeg fik den fra den tidligere ejer var der ikke nok kølervæske på. Jeg opdagede så det tilsidst da alt vandet løb ud af "overløbsslangen" Tror motoren har været alt for varm!

  • #13   2. sep 2014 Jeg tror ikke det er fordi topstykket er skævt ... hvis du har lagt en ny toppakning I, og kryds spændt topboltene med lige omkring 60 NM, så skal de fandme ha´været varm for ikke at den vil holde tæt nu .. jeg er ret sikker på at dit problem vil være håndteret ved at få skiftet akselen og pakdåserne ...

    starter den ellers let osv ?


  • #14   2. sep 2014 HVIS du har en utæt top, så er det som regel at den sender overtryk/compression ud I vand systemet .. Det kan du se meget let ,, ved kold motor : fyld køleren op med vand, start motoren uden kølerdæksel, og giv gas .. så vil vandet løbe over I høj hastighed, men den vil stadig ikke komme med til gearolien ... hvis du har vand I krumtapsolien ( altså at den er hvis olien, og at der er hvis olie overalt hvis du tager ventildækselet af ), så skal du ha´toppen af igen og få det hele kikket igennem een gang til

  • #15   2. sep 2014 Nu er det jo sådan, at jeg har haft den nede ved en mekaniker og der fandt han ud af at 2 af ventilerne er bøjet fordi jeg har forsøgt at starte den mens knasten ikke var timet ordenligt. Det klare mig og en kammerat engang i ugen med nye ventiler (Har set et par videoer om det. Og så var det jo lige jeg ville finde ud af om det var pakdåserne der skal udskiftes grundet vand i olien for så kan jeg lige så godt bestille dem nu?

  • #16   2. sep 2014 Der er nemlig hvid olie i topstykket ved ventilerne.

  • #17   2. sep 2014 hmm .. det er sgu godt nok noget pis ... Så du måtte ha´nye titanium ventiler på indsugningen ?? .. ha´rettet sæder osv ??

    prøvedeI at få lagt en retteskinne på top og cyl? , eller fik du det slebet ?


  • #18   2. sep 2014 Normalt, kan man kun spænde Een gang på sådan en toppakning .. så som grundregel .. så lægger man en ny på hver gang den har været spændt sammen ..

  • #19   2. sep 2014 Hvad mener du med "sæder"?

    Nej jeg har ikke fået slebet cyl. Tror ikke det er skævt?

    Har bare fundet nye ventiler her.
    Er det så "IN" eller "EX"?


    profilbillede
  • #20   2. sep 2014 Altså da vi havde sat cylinder på faldt knastkæden af nede i motoren og vi tog cyl. af igen og satte den på igen. Så den er blevet spændt to gange.

  • #21   2. sep 2014 men du har ret ... det lyder faktisk IKKe som om det har noget at gøre med din vandpumpe ... Gearolien og vandpumpen kan blive blandet, hvis pumpen er dårlig .. Men krumtapsolien har ingen forbindelse til vandpumpen .. Hvis din gear olie er fin, så er det ikke dér du har problemet ...

    Hvis du har hvid olie I toppen nu efter I har samlet den, så tror jeg du bliver nødt til at have toppen af igen, og finde fejlen ...


  • #22   2. sep 2014 Så kan det jo næsten kun være skæv cylinder? Fordi gearolien har det fint. Troede bare at hvis vandpumpen var utæt så blandede motorolien sig med kølervæsken.


  • #23   2. sep 2014 okay .... En anden gang ; det er nemmere at tage generator dækselet af, og "hente" knastkæden igen, hvis du ikke har en teleskopmagnet ... man behøver ikke tage toppen af .... Og joh, ,, det kan faktisk godt gøre at den er utæt, hvis man spænder 2 gang på pakningen ... Det har jeg set flere gange ha´været problemet ...

    Omkring ventilerne .. de 2 insugningsventiler ( de store af dem ), er titanium ventiler .. Den kan om må man ikke slibe på, som man normalt gør når man lægger ventiler I et topstykke .. . Hvis man burger Carborondum/slibemiddel på titanium ventiler så ødelægger man dem, fordi man sliber den coatningoverflade væk som er på ventilen ... DE holder ikke mere end max 2 timer hvis man gør det !

    Detfor; når man lægger Nye titanium ventiler I, så skal ventil-sæderne I topstykket slibes og rettes.. Altså, de "sæder" som ventilen ligger oppe imod I toptsykket !!!!

    Det gøres fordi den skal være 100 tæt, fordi sæderne skal være 100 lige og fordi at den bredde/ trædeflade som ventilen ligger på sædet med, skal have den vis størrelse .. jeg mener ( sår´n lige I hovedet at det hedder 0.9-12mm I brede på en 05´er ...


  • #24   2. sep 2014 det er vist MAX 1.5 mm bredde på trædefladen sædet må ha´ .. Ellers bliver ventilen for varm, den holder ikke tæt mere osv .. og brænder hurtigt af ... Normalt holder en CRF 450´er til ca 80-120 køretimer før den skal ha skiftet ventiler igen ... .. Jeg ville nok tilråde at man køre ikke mere end 80 timer, og så skifter man ventiler, knastkæde og stempel .. gør man det, kører den forever !!

    Uanset hvad nogen siger mht. at det er lige meget at rette sæder, .. Det passer ikke !! .. bare så du ved det .. gør man det ikke kan man måske være heldig at den kører, men den ødelægger ventilerne meget hurtigere, og det er penge ud af vinduet ...


  • #25   2. sep 2014 din motor har seperat gearolie og krumptapsolie !! .. du har også 2 bundskruer !!

    Det er ret smart !! .. så kan du køre på konkret gearolie, og din kobling sviner ikke den olie som skal smøre krumtappen !! ..


  • #26   2. sep 2014 var lige inde og se på din cykel .. den er fandme fin og ser godt velholdt ud !! .. det ser rigtigt ud at den ikke har kørt mere end 30 timer ... så det kan godt være at du ikke skal ha´ gjort meget mere end at få malt dine sæder for at være sikker på at de overholder diameter ...

    Mår du siger at den har hvid olie I ventil dækselet .. hvad så hvis du tapper olie ef den .. krumtapsolien er den bundskrue under motoren ..( Gearolie bundskruen er den der sidder under fortandhjulet ) ... hvad farve har olien når du tapper al krumtapsolien af ?? .. er den hvid ? ,, kan du se der er vand I den ?? er det meget ?


  • #27   3. sep 2014 Når jeg tapper olien fra motorsiden er den hvid, men jeg kan næsten tappe en liter kølervæske ud af køleren bagefter. Så det er ikke fordi der render meget vand i olien.
    Og det med "sæderne" som skal slibes, kan man gøre det selv?


  • #28   3. sep 2014 Så hvis jeg er heldig kunne det så kun være toppakningen der er skyld i vand i motorolien? Da den er blevet spændt to gange.

  • #29   3. sep 2014 1. nej du kan ikke selv slibe sæderne .. men få et cylinderværksted til at tjekke dem først ... hvis du har fået en servicemanual med til cyklen, så tag den med .. der står hvor tolerancerne osv ... Husk lige at spørge dem på værkstedet om de har erfaring med titanium ventiler ...

    2. ja ... det kan godt "bare" være toppakningen ... men hvis du tager cylinder og topstykke med til cylinderværkstedet ,s så kan de tjekke om det er lige ..

    3. husk at det er MEGET nemmere at shimse ventilerne ( brikker og spillerum ) op, mens topstykket er af ..

    4. når du tager den fra hinanden, så vær MEGET omhyggelig og tag stille og roligt og kik efter fejl ... Hvis toppakningen har været utæt, kan man højst sansynligt se er "spor" I pakningen eller på en af spændefladerne, hvos man kan se skaden ... Sagt på en anden made: sør for IKKE at samle den igen uden du haf fundet 100% årsagen til problemet ... ellers ender du bare med flere problemer, eller kører rundt og er 1 bange for hvornår det sker igen smiley


  • #30   3. sep 2014 Er det 100% sikkert jeg skal have slibet "sæderne" på den?

    Og hvis den er skæv kan jeg så ikke "bare" bruge det trick der med at tage kølerdækslet af og giv gas?


  • #31   3. sep 2014 det er 100% sikkert at hvis sæderne ikke er lige, eller alt for brede, så fiser ventilere hurtigere af ... om de skal rettes !?! .. som regel skal de. men jeg ville ihvert fald få den tjekker, fordi du har fået andre I ...

    Du kan nok bruge mange tricks .. men du har en kraftig fejl-indikator ; vand I olien .. Og det holder den ikke længe med ... jeg havde sgu "hevet" toppen af, og fundet fejlen ... Nu er du joh lidt inde I rutinen, så det bliver lettere denne gang ... Og har du lidt "frygt" omkring knastkæden, så skirv til mig, så skal jeg nok guide dig, så du ikke ender I problemer dér smiley


  • #32   3. sep 2014 Super det vil jeg gøre så smiley

    Skriver nok lige igen når jeg går igang bl.a med timing af knast . Tak for hjælpen smiley
    - De ventiler her burde da passe? Den koster ca. 400 kr for den dyreste. Men er dog i tvivl om det er titanium. Jeg har tastet maskinen ind.


    profilbillede
  • #33   3. sep 2014 hvis du har købt dem I US kan det godt passé at du kostede 400 pr stk .. I DK koster den omkring 1500kr pr styk .. nederen dyrt ... man kan også godt sætte rustfrie ventiler I, men så skal man som regel ha´shimset fjedrene lidt op eller ha´strammere fjedre I ... Titanium ventilerne vejer ik´ret meget ... ellers prøv at spørge der vhor du har købt dem hvad de er lavet af ..

  • #34   3. sep 2014 Hvis de er købt som OEM parts, så er det titanium ..

  • #35   3. sep 2014 Okay prøver at købe de to til 400 kr stykket. Tak for hjælpen smiley

  • #36   3. sep 2014 Er der ikke dem der hedder "IN" på billedet jeg skal købe og ikke "EX"?

  • #37   3. sep 2014 In .. joh .. = Inlet ... EX er udstødning = Exhaust !!

  • #38   3. sep 2014 hvis selvfølgelig det "kun" er dine indsugningsventiler som er blevet skæve smiley

  • #39   3. sep 2014 Ja det må jeg lige se på når jeg får toppen af smiley

  • #40   4. sep 2014 Nu har jeg fået den hjem og mekanikeren sagde at.

    1. 2 Udstødningsventiler er skæve
    2. De to insugningsventiler er utætte men kan nøjes med at blive slebet
    3. Vandet skyldes toppakning.
    Spørgsmål: Kan man stramme toppakningen for meget? (så den bliver alt for "flad")
    Ang. Slibning af ventiler. Kan man overhovedet ikke købet et kit selv og gøre det eller skal man kontakte en smed?

    Når jeg så skal "time" knasten skal det nederste tandhjul nede i motor ikke indstilles fra koblingssiden med en "umbrako" til at tandhjulet står ud fra den pil der er anvist ved siden af, sådan at den pil der sidder på tandhjulet er lige ud fra pilen på motorblokken? Og de samme øverst og så sætten kæden op?


  • #41   4. sep 2014 Du kan ikke overspænde topstykket medmindre din momentnøgle er defekt.


  • #42   4. sep 2014 Skal man bruge momentnøgle? smiley


  • #43   5. sep 2014 Og ang. timing af knast, hvordan gør man så det nemmest? altså fra kæden er af til at sætte kæden på så det hele passer og ventilerne slår rigtigt?

    Mvh Casper smiley


  • #44   9. sep 2014 1. nederen
    2. man kan IKKE IKKe slibe indsugningsventilerne .. de er lavet af titanium, om må ikke slibes .. der er ventil-sæderne sim skal rettes/slibes ..
    3. Toppen SKAL spændes med en momentnøgle som er nøjagtig .. trin 1. dyp grvindet på boltene I lidt olie. 3. spændt dem let til så de liiige er strammere end man man dreje dem med fingerne. trin 2. de spændes med 30 NM ( husk at spænde over kryds ) . 3. spænd nu med 50 NM.
    4. joh, du kan godt købe et ventil-sæde slibe kit. med det bliver dyrere for dig end at få rettet sæderne hos en cylinderservice 10 gange, og du skal allivevel ha fat I en maskinarbejder til at lave special-dorne som passer I ventilstyrene .. så; kør til cylinderservice !!

    5. joh .. unbraco "bolten skal drejes så tandhjulet star på mærke med skjoldet. .I venstre side tager du knastkædestrammeren af, og tager motrodækselet/generatordækselet af dér. Tager svinghjulet af ( du skal ha´en special aftrækker som IKKE presser på midten af krumtappen, får så ødelægger du krumtappen totalt, da de så ikke kan smøre pjelstangen ) . man kan købe en aftrækker billigt hos Max-Mc import(crossnøglen ) ..

    Derefter kan man være 110% sikker på at knastkæden sidder korrekt, og man kan også skifte knastkæden på den made uden at skillen den ad ..

    Knasten kan sidden på 2 måder .. du skal montere den så den IKKE løfter/åbner ventilerne mens unbracoen er på det top-mærke du snakker om ... og ja. knasten har mærker som skal side korrekt ... hvis du ikke fik en servicemaual med, så finde den på nettet, ellers skal jeg finde et billed til dig så I ikke ødelægger det hele igen .:-)


  • #45   9. sep 2014 Du må meget gerne finde et billed smiley


  • #47   10. sep 2014 nej da .... http://viewer.zmags.com/publication/ccefce6a#/ccefce6a/450 .. nr 2 I toppen fra venstre !!

  • #48   10. sep 2014 Okay tak.

    Spørgsmål ang. knast. Vis tandhjulet på koblingssiden står ud fra den pil på skjoldet og "knast" tandhjulet i topstykket er ud fra den pil på topstykket kan man så sætte kæden på? Og hvordan gør man det uden at adskille kæden ad? I så fald vil et af tandhjulene dreje rundt (altså hvis man ikke adskiller kæden af)


  • #49   10. sep 2014 Kan man bestille den svinhjulsaftrækker på nettet eller skal man ned i den nærmeste forhandler?

  • #50   10. sep 2014 Jeg har også nogle flere billeder i bedre kvalitet her:

    profilbillede
  • #51   10. sep 2014 .

    profilbillede
  • #52   10. sep 2014 ...

    profilbillede
  • #53   10. sep 2014 ....

    profilbillede
  • #54   10. sep 2014 .....

    profilbillede
  • #55   10. sep 2014 ......

    profilbillede
  • #56   10. sep 2014 ........

  • #57   10. sep 2014 ........---

    profilbillede
Kommentér på:
Honda CRF450 2005

Annonce