1.248 visninger
|
Oprettet:
Olieskift nu ?? {{forumTopicSubject}}
Hej, måske et dumt spørgsmål, men jeg er sgu blevet lidt i tvivl
mht olieskift på min "knallert" sagen er, at jeg når at runde omkring 7000-8000 km når sæssonen slutter (for mig sidst i Oktober)
jeg har altid SELV har skifter Olie og filter (på de andre "knallerter" ved 6000 km) Men pga jeg stadigvæk har 2 års garanti på Swinet skal den serviceres hos Forhandleren til en ca pris på 1400, Og så tænker jeg !! (Måske snotdumt) men at ofre et olieskift nu og så igen om ca 2 md bare pga garantien skal bibeholdes??
Ps. I kender det sikkert, det bedste til vores Knallerter ;0)
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
Hvorfor skulle du dog skifte igen om 2 mdr?
apr 2007
Følger: 31 Følgere: 47 MC-er: 6 Emner: 29 Svar: 392
Tak for svaret ;0)
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
nov 2008
Følger: 17 Følgere: 87 MC-er: 11 Emner: 165 Svar: 4.123
Ja, for pokker - kør.
apr 2007
Følger: 31 Følgere: 47 MC-er: 6 Emner: 29 Svar: 392
og servicebogen ligger hos forhandleren,(Ikke nået at hente bogen endnu da den skal serviceres der igen) Uden at være mistroisk !!kan jeg stole på at det IKKE var ved 24000 at olie blev skiftet,og så er det lige pludselig mange km siden??
Men som Sajmon skriver så skifter jeg nok bare når jeg har trillet 6000 km. Så er jeg sikker
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 533
Hvorfor er det lige din psykologiske grænse for holdbarhed for olie er 6000 km?
Min R6'er har et 10.000 km/ olie interval, og ja jeg skifter også olie omkring 6000 km, men det er kun for at mit feel good behov bliver dækket den kommer dog ikke på værksted. Men lige nu passer det med at jeg kommer nærmere de 10000 km pga vi er ved at være vinterklar, og jeg smider hellere frisk olie på i løbet af vinteren end at jeg gider at spilde en dag med sol på det nu.
apr 2007
Følger: 31 Følgere: 47 MC-er: 6 Emner: 29 Svar: 392
jul 2009
Følger: 9 Følgere: 7 MC-er: 2 Emner: 10 Svar: 533
Vildt nok at en Kawa kører med så lavt et interval.
apr 2007
Følger: 31 Følgere: 47 MC-er: 6 Emner: 29 Svar: 392
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 30 Svar: 612
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 83
aug 2013
Følger: 1 Følgere: 1 Emner: 30 Svar: 612
Ja, det er rigtigt, men olien bliver ikke ætsende over 3-4 mrd'er. Hvis vi snakker 3-4 år, så ja.
Prøv at tænk på forhandlere... Både af MC og biler. Skifter de olien på samtlige af deres maskiner der til salg hvert 3-4 måned? Nej.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
Ingen har nogensinde kunne påvise det der på en forståelig måde og med sikre resultater. Jo olien taber en smule pH værdi, men om det har indvirkning på lejer, er kun gætteri.
sep 2013
Følger: 12 Følgere: 11 Emner: 5 Svar: 119
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
Medmindre der er noget seriøst galt med din udstødning, er der altid undertryk på oversiden af dine udstødningsventiler - dvs der vil trækkes olie ned og ikke blæses udstødningsgas op langs ventilstammen.
Når dine olietyve bliver utætte på udstødningssiden, ryger det blåt ud af udstødningen, men motoren kører fint.
Går de de på indsugningssiden, ryger den blåt og går dårligt fordi motoren skal forbrænde olien.
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
okt 2007
Følger: 4 Følgere: 5 Emner: 18 Svar: 489
Mit spørgsmål til de som påstår at syreholdig olie ikke kan æde koblingen, lyder nu på;
Hvad tror i der 'tog' min kobling i løbet af vinteren?
Til en orientering, så har jeg gennem 34 år ejet rigtig mange motorcykler, så jeg 'æder' ikke alle svar
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
Jeg har heller aldrig set det æde koblingsplader - og alle de gange mine maskiner har stået stille i flere måneder ad gangen med brugt olie i, har der jo derfor været alle forudsætninger for det.
Lad mig stille et modspørgsmål...
Kan du garantere mig at din kobling ikke havde været lige så død næste forår, hvis du havde sat maskinen i hi med helt frisk olie?
Det er langt fra unormalt at koblingen på crossmaskiner sætter sig så meget fast efter lang tids stilstand, at man skal køre med grebet trukket i 4-5 minutter før den pludselig slipper, men den virker så fortrinligt bagefter.
Adskiller man den i stedet for, er pladerne som limet fast til hinanden og ødelægges ofte hvis man prøver at skille dem ad med f.eks en skruetrækker.
Hvis du har haft en masse MC'er igennem 34 år, ved du også at der er 1,9 millioner faktorer som spiller med i om noget går i stykker, er slidt op, er begyndt at ruste, ikke vil starte eller på anden måde "udvikler" en eller flere fejl i løbet af stilstandsperioden.
Jeg "æder" aldrig svar som ikke kan underbygges på en eller anden måde - enten med et statistisk eller videnskabeligt grundlag. Det er bl.a derfor jeg til stadighed hælder fuldsyntetisk ester baseret motorolie på mine cykler, selvom både Yamaha og Suzuki folk er ved at falde bagover når man siger det til dem.
Det overholder kravene som de respektive mærker stiller, så hvad fanden skulle der så være galt med at hælde det på? Det kan ingen svare på - de siger bare "det dur ikke til sådan en"...
jul 2007
Følger: 1 Følgere: 2 Emner: 5 Svar: 83
#19 Det er også fint nok du hælder det olie på du vil Sajmon, men har du åbnet dine motorer efter mange km på det olie du kører på eller lyder den bare fin fin ??
Jeg tror nu også de fleste olier i dag er gode nok til det meste, bare viskositeten er rigtig..
Tilmeldt:
mar 2004
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
Men igen - mekanikeren ved ikke med sikkerhed hvad der var årsagen til den mørke farve.
Kondens?
Forkert olie?
Slidt olie?
Jeg har ikke åbnet nogen af dem, men når en SV1000 motor der har 106.000km på bagen, har den samme effekt på baghjulet som 5 år tidligere (samme rullefelt), lyder og opfører sig som om den var ny, stadig kører med den originale kobling på trods af hårdt brug, og ikke bruger mere end 0,2 liter olie på 6000km - så tror jeg godt vi kan konkludere at den ikke har taget skade af det.
Olieskift nu ??