{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.248 visninger | Oprettet:

Olieskift nu ?? {{forumTopicSubject}}

Hej, måske et dumt spørgsmål, men jeg er sgu blevet lidt i tvivl
mht olieskift på min "knallert" sagen er, at jeg når at runde omkring 7000-8000 km når sæssonen slutter (for mig sidst i Oktober)
jeg har altid SELV har skifter Olie og filter (på de andre "knallerter" ved 6000 km) Men pga jeg stadigvæk har 2 års garanti på Swinet skal den serviceres hos Forhandleren til en ca pris på 1400, Og så tænker jeg !! (Måske snotdumt) men at ofre et olieskift nu og så igen om ca 2 md bare pga garantien skal bibeholdes??

Ps. I kender det sikkert, det bedste til vores Knallerter ;0)


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Olieskift nu ??
  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #1   23. aug 2014 Du skifter ved 6000 og så igen til næste år når den runder 6000 mere.

    Hvorfor skulle du dog skifte igen om 2 mdr?


  • #2   23. aug 2014 Ja, det ender det også med ,jeg har altid skiftet ved vinteropstaldning, gammel vane du ved, men det var også fordi at jeg selv kunne/kan gøre det !!
    Tak for svaret ;0)


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #3   23. aug 2014 Det giver ingen mening at skifte bare fordi knallerten skal stå stille.

  • #4   23. aug 2014 Spørgsmålet er, om den nuværende olie kan tåle 2000 km ekstra, hvis jeg forstår det korrekt?

    Ja, for pokker - kør.


  • #5   23. aug 2014 Nej i har sgu nok ret begge to, men jeg købte den Brugt og forhandleren påstår at den blev serviceret ved 26000km , da jeg købte den havde den rullet 26.300km
    og servicebogen ligger hos forhandleren,(Ikke nået at hente bogen endnu da den skal serviceres der igen) Uden at være mistroisk !!kan jeg stole på at det IKKE var ved 24000 at olie blev skiftet,og så er det lige pludselig mange km siden??
    Men som Sajmon skriver så skifter jeg nok bare når jeg har trillet 6000 km. Så er jeg sikker


  • #6   23. aug 2014 Service intervallerne er jo lavet for at du ikke behøver at skifte olie selv. Du kan kører det servicebogen forskriver, og jeg ser ingen grund til at du skulle skifte nu.

    Hvorfor er det lige din psykologiske grænse for holdbarhed for olie er 6000 km?
    Min R6'er har et 10.000 km/ olie interval, og ja jeg skifter også olie omkring 6000 km, men det er kun for at mit feel good behov bliver dækket den kommer dog ikke på værksted. Men lige nu passer det med at jeg kommer nærmere de 10000 km pga vi er ved at være vinterklar, og jeg smider hellere frisk olie på i løbet af vinteren end at jeg gider at spilde en dag med sol på det nu.



  • #7   23. aug 2014 @ Dennis , det er jo i Manuelen at olien skal skiftes ved 6000km Ellers risikerer jeg jo bare at have misligholdt Garantien og hvis noget lige Pludselig er kaput, så er jeg pænt på skideren..

  • #8   23. aug 2014 Jeg ville ringe til forhandleren hvis han har din bog, så kan han jo se hvornår det sidste stempel er i...
    Vildt nok at en Kawa kører med så lavt et interval.


  • #9   23. aug 2014 Jeg tror nu heller ikke selv at den springer i luften, (det er jo en kawa) men jeg ville gerne beholde Garantien ved eventuelt videresalg, og jeg ligger heller ikke og tæsker den af i tide og utide..

  • #10   23. aug 2014 What Sajmon says smiley

  • #11   23. aug 2014 Man skal helst skifte olie inden vinteropstald fordi olien bliver lidt ætsende, så når den står stille vinteren over er det ikke optimalt for lejer osv..

  • #12   23. aug 2014 @Christian S
    Ja, det er rigtigt, men olien bliver ikke ætsende over 3-4 mrd'er. Hvis vi snakker 3-4 år, så ja.
    Prøv at tænk på forhandlere... Både af MC og biler. Skifter de olien på samtlige af deres maskiner der til salg hvert 3-4 måned? Nej.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #13   23. aug 2014 Ammestuesnak.

    Ingen har nogensinde kunne påvise det der på en forståelig måde og med sikre resultater. Jo olien taber en smule pH værdi, men om det har indvirkning på lejer, er kun gætteri.


  • #14   23. aug 2014 Har du et ventilstyr der er utæt, kan du få sod i olien, som bliver til svovlsyre. Så er det ætsende smiley

  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #15   23. aug 2014 Desværre - det er også gætteri og forkert gætteri oven i købet.

    Medmindre der er noget seriøst galt med din udstødning, er der altid undertryk på oversiden af dine udstødningsventiler - dvs der vil trækkes olie ned og ikke blæses udstødningsgas op langs ventilstammen.

    Når dine olietyve bliver utætte på udstødningssiden, ryger det blåt ud af udstødningen, men motoren kører fint.
    Går de de på indsugningssiden, ryger den blåt og går dårligt fordi motoren skal forbrænde olien.


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #16   23. aug 2014 Utætte stempelringe (det er alle stempelringe) forurener derimod olien, som på baggrund af det bliver en smule sur - men det er stadig uvist om det har nogen som helst indvirkning på lejers holdbarhed.

  • #18   23. aug 2014 Jeg har oplevet at have en gammel slidt, men med en ok kobling, mc sat ind i hi om efteråret, uden at skifte olie, og da den kom ud om foråret rutchede koblingen så meget at den måtte skiftes.
    Mit spørgsmål til de som påstår at syreholdig olie ikke kan æde koblingen, lyder nu på;
    Hvad tror i der 'tog' min kobling i løbet af vinteren?
    Til en orientering, så har jeg gennem 34 år ejet rigtig mange motorcykler, så jeg 'æder' ikke alle svar


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #19   23. aug 2014 Så vidt jeg kan se, er der ingen som påstår at syreholdig olie ikke æder koblingen - jeg har personligt bare aldrig set det æde lejer, som er den påstand alle kommer med.
    Jeg har heller aldrig set det æde koblingsplader - og alle de gange mine maskiner har stået stille i flere måneder ad gangen med brugt olie i, har der jo derfor været alle forudsætninger for det.

    Lad mig stille et modspørgsmål...

    Kan du garantere mig at din kobling ikke havde været lige så død næste forår, hvis du havde sat maskinen i hi med helt frisk olie?
    Det er langt fra unormalt at koblingen på crossmaskiner sætter sig så meget fast efter lang tids stilstand, at man skal køre med grebet trukket i 4-5 minutter før den pludselig slipper, men den virker så fortrinligt bagefter.
    Adskiller man den i stedet for, er pladerne som limet fast til hinanden og ødelægges ofte hvis man prøver at skille dem ad med f.eks en skruetrækker.

    Hvis du har haft en masse MC'er igennem 34 år, ved du også at der er 1,9 millioner faktorer som spiller med i om noget går i stykker, er slidt op, er begyndt at ruste, ikke vil starte eller på anden måde "udvikler" en eller flere fejl i løbet af stilstandsperioden.

    Jeg "æder" aldrig svar som ikke kan underbygges på en eller anden måde - enten med et statistisk eller videnskabeligt grundlag. Det er bl.a derfor jeg til stadighed hælder fuldsyntetisk ester baseret motorolie på mine cykler, selvom både Yamaha og Suzuki folk er ved at falde bagover når man siger det til dem.
    Det overholder kravene som de respektive mærker stiller, så hvad fanden skulle der så være galt med at hælde det på? Det kan ingen svare på - de siger bare "det dur ikke til sådan en"... smiley


  • #20   24. aug 2014 Jeg har set en motor som var skilt af hvor mekanikeren viste mig det (Ikke min egen) .. Der var det tydeligt at se at lejerne var mørke hvor der havde ligget olie ... Jo mere en motor kører med samme olie jo mere vil det være et problem .. 200 km nok ikke så meget som 6000 km ..

    #19 Det er også fint nok du hælder det olie på du vil Sajmon, men har du åbnet dine motorer efter mange km på det olie du kører på eller lyder den bare fin fin ??
    Jeg tror nu også de fleste olier i dag er gode nok til det meste, bare viskositeten er rigtig..


  • Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator
    Tilmeldt:
    mar 2004

    Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.700
    #21   24. aug 2014 #20 - Der ligger olie alle steder mellem lejer og søler på en motor, så hvis det skal være pletvis mørkfarvning af lejerne, har den stået LÆNGE - og her menes mere end 4mdr. Det tager LANG tid før olien er rendt af lejerne...

    Men igen - mekanikeren ved ikke med sikkerhed hvad der var årsagen til den mørke farve.

    Kondens?
    Forkert olie?
    Slidt olie?

    Jeg har ikke åbnet nogen af dem, men når en SV1000 motor der har 106.000km på bagen, har den samme effekt på baghjulet som 5 år tidligere (samme rullefelt), lyder og opfører sig som om den var ny, stadig kører med den originale kobling på trods af hårdt brug, og ikke bruger mere end 0,2 liter olie på 6000km - så tror jeg godt vi kan konkludere at den ikke har taget skade af det.


Kommentér på:
Olieskift nu ??

Annonce