Har du været til DM i roadracing? {{forumTopicSubject}}
Hej med jer.
Jeg er lige lidt nysgerrig på, hvor mange der har været ude at se et af vores DMU arrangementer rundt på banerne i DK?
Og så lige lidt spørgsmål:
1. Har du været ude at se RR?
- Hvis nej, hvorfor ikke?
2. Hvordan var din opfattelse af arrangementet? Noget der kunne gøres anderlede/bedre i forhold til oplevelsen?
3. Ville du komme igen? Og ville du kører efter det?
4. Vidste du at der bliver afholdt RR arrangementer i danmark?
Sagen er den at vi døjer meget med manglende tilskuer og har i den forbindelse snakket med Poul fra AMK. Vi snakkede så om, at bestyrelsen ikke har nogen idé om hvad det er der gør, at folk ikke vil komme ud og se?
Så har I nogle gode forslag, så kom endelig med det
Taaaark!
apr 2011
Følger: 13 Følgere: 162 MC-er: 1 Emner: 230 Svar: 1.299
2.
3.
4. Nej, ellers ville nr. 1 være et ja.
Jeg er ikke kommet ud og se det, pga jeg ikke vidste det blev kørt - ville dog heller ikke rejse for langt for at se det (er fra kbh - så længe det også bliver afholdt på sjælland, vil jeg meget gerne komme, hvis arbejdet tillader det)
Ret:
Men annoncer det - lokal aviser / div. steder på nettet, evt opret egen hjemmeside med div. information?
apr 2008
Følger: 8 Følgere: 11 MC-er: 2 Emner: 175 Svar: 707
Der kom mange trods dårligt vejr
Og hvis der ikke allerede sælges is,vand og pølser så kom igang! For det skal vi have når vi køre efter et mål
nov 2005
Følger: 7 Følgere: 5 Emner: 46 Svar: 501
apr 2011
jul 2006
Følger: 21 Følgere: 24 MC-er: 2 Emner: 104 Svar: 842
Plus det kan godt virke som lidt langt at køre fra Kerteminde til Padborg for at se på.
Men de mange mindre / ældre klasser gør det da interessant, og de kunne sagtens få mig til at melde mig som kører om et par år når børnene -og pengene - ikke er så små mere.
Så til nu bliver det kun gennem jeres Facebook-gruppe jeg følger med.
apr 2007
Følger: 14 Følgere: 12 MC-er: 5 Emner: 15 Svar: 361
apr 2009
Følger: 5 Følgere: 70 MC-er: 2 Emner: 38 Svar: 2.281
ps og gad sagtens opleve det igen.. og herinde må være et godt sted til reklame for det..
apr 2011
mar 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 41 Svar: 1.575
Men hvis man kunne købe en hot-dog og sparke lidt dæk, måske kigge på en hjelm el. lign. samtidig, så var det ikke utænkeligt at man ville bruge en søndag på det - forudsat at man vidste at det var der..
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.696
Jeg har aldrig kørt efter det specifikt for at være tilskuer, og ville aldrig gøre det.
2. Det er jeg ikke i en position til at bedømme. Forklaring følger nedenfor...
3. Nej og nej.
4. Ja, men kun fordi jeg selv er involveret i diverse DMU aktiviteter.
Der er total mangel på "hype" og opmærksomhed omkring RR sporten. Der mangler også nogle "helteskikkelser", som almindelige motorcyklister kan lære at kende, og på den måde identificere sig med på større eller mindre plan.
De store profiler der findes indenfor sporten, er enten totalt ukendte eller også er de ikke værd at identificere sig med, af den ene eller anden årsag. (Ingen nævnt - ingen glemt).
I det her land, er der INGEN generel kultur omkring MC kørsel, og enten kører man selv MC eller også hader man motorcyklister for FULD skrue fordi de larmer ude på landevejene. Det hjælper jo ikke ligefrem på at få sporten frem i medierne, eller på anden måde skabe opmærksomhed omkring den.
I 2014 er DM sæsonen skåret ned til 3 afdelinger / 6 løb og finalen er samtidig et trackday arrangement i Sverige. Der vil derfor være en masse potentielle tilskuere til stede, men det er så til gengæld ca 7 timers køretid fra sjælland, så det er vist rimeligt optimistisk at forvente at ret mange mennesker kører derop for kun at se det.
I sådan en situation, satser arrangøren faktisk deres forretning på at afholde DM finalen, men den del af det, er der ingen som rigtigt værdsætter.
Trackday kørerne er irriterede over at deres køretid bliver reduceret med 2 x 2 timer, og mange i DM feltet forstår ikke at de skal køre kvalifikation sammen med trackday kørere, selvom de faktisk kører tæt på samme omgangstider og derfor ikke vil være ret meget i vejen for hinanden på banen.
Som vilkårene er i dag, er der ikke penge til at lønne alle de folk som får sådan et arrangement til at fungere - dem kan man kun aflønne med køretid. Har man ikke et trackday arrangement viklet rundt om en DM afdeling, så har man ikke mulighed for at give de frivillige køretid - det er sådan DM finalen hænger sammen på Mantorp i 2014.
Skulle man leje banen og udstyre den med alle officials, folk i indskrivning, en mand i tårnet, leje af ambulance, strøm, flag, pitgarager osv osv osv osv og KUN afholde DM på den, ville deltager prisen typisk ende på 8-10000 for kval, træning og 2 løb - og det ville være en kæmpe satsning som arrangør, for til den pris ville man med al sandsynlighed ikke engang kunne fylde et helt startfelt i de klasser der skal afvikles.
Det er derfor EN måde at få en DM afdeling afholdt på og hvis det giver underskud, vil der i 2015 potentielt være en arrangør mindre som byder ind med at afholde det. Det synes jeg at deltagerne skal tænke lidt over, før de stiller sig op og kræver at folk hopper og springer for dem.
Jeg kom vist lige lidt væk fra emnet der, men jeg synes det skulle ud når nu vi er inde på RR sporten og dens trange kår.
maj 2006
Følger: 7 Følgere: 9 MC-er: 3 Emner: 46 Svar: 451
Men vil gerne køre den times tid fra Holstebro til Resenbro for at se nogle løb.
Men jeg har aldrig set en eneste reklame for det.
Hvad med en app, måske bare med en kalender, så man kan blive mindet om tid og sted?
Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.696
Man kunne starte med at bygge et RIGTIGT motorsports anlæg, som har de features og det baneforløb som kan lokke kørere til - dvs ikke et fladt frimærke med 7 ens sving og en livsfarlig chikane på, og hvor man skal døje med støjproblemer hele tiden.
Det er nødt til at være en bane som, teknisk / sikkerhedsmæssigt set, er mere lig baner længere sydpå så den kan blive et springbræt til at køre løb i udlandet, eller vil give en mulighed for at sætte Danmark på motorsports-verdenskortet ved afholdelse af f.eks en international RR klasse.
Der var da på et tidspunkt snak om en bane på Lolland eller Falster, som skulle kunne bruges til F1 - hvad med at nogle politikere brugte noget energi på den slags, i stedet for bare at tilfredsstille den brede vælgerskare for at sikre sig ministerpensionen?
mar 2008
Følger: 11 Følgere: 10 MC-er: 2 Emner: 191 Svar: 966
Jeg kan kun være enig i alt det med reklame.
Har lige snakket med én der speaker superliga speedway og traktortræk. Han levere ordentlig lyd på banen, samt 4 speakere. 1 i dommertårn, 2 i ryttergården og 1 i pit. Han spiller ligeledes musik i mellem løbene.
Var det noget der ville give lidt til publikum at det bliver muligt rent faktisk at høre hvad der bliver sagt?
Forestiller mig også det kunne gøre det nemmere for (som Sajmon siger) publikum at identificere sig med kørerne.
Der er både pølser, is og fadøl til alle arragementerne
Kan kun anbefale man bruger en weekend i september på at komme og se International Classic TT på Jyllandsringen. 13-14 September.
Der bliver også køret AMK-open, som er en form for "for sjov" løb i DMU regi, næste weekend.
Det bliver kørt sammen med Classic car race, på Jyllandsringen.
mar 2008
feb 2013
Følger: 5 Følgere: 31 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 2.034
Er længere væk end knutstorp
Padborg er endnu længere væk fra kbh
Og mantorp
Roadracing og Sjælland er bare ikke gode venner
Så længe det bliver afhold i eksil vil publikum være minimalt.
Hvorddan får man et asfaltanlæg til Sjælland?
feb 2013
Sjælland er bare booker overalt
mar 2008
feb 2013
Sjælland, nærmere hovedstadsregionen, bilder sig ind at være Danmarks navle.
Der hvor tingene forvaltes.
I hovedstadsregionen er der snart sagt alle tilbud.
Strande, amatørlufthavne, fodboldbaner, ishockeyhaller, skydeklubber, crossklubber, skateparker, gokartanlæg.
Men hvis man vil se / køre på 2 hjul eller bil så koster det 500 kr i bropenge so. Udgangspunkt.
Der er ikke engang en bane til scootere, på trods af hvor mange der alligevel har interesse for den slags.
Næsten halvdelen af Danmarks befolkning, monarkiet, folketinget, hele hovedstaden er totalt deprived of tilgængelighed til motorsportsanlæg for bil/mc/scooter kørsel
Banen ved Roskilde er ude på Lars tyndskids marker og alligevel ikke rigtig åben for enkeltpersoner
Sidst eg tjekkede det ka være je lige sku lure deres hjemmeside og se om der sker noget
feb 2013
Men generelt synes jeg alt uden for en times radius er en rejse.
Og vil tro tilskuerniveauet ville nå hvad der svarer til udlandet, hvis et tilsvarede antal mennesker levede inden for en times radius af anlægget.
nov 2008
Følgere: 62 MC-er: 6 Emner: 64 Svar: 1.109
Eneste negative jeg kan komme i tanke om, er at jeg altid får en fandens stor lyst til selv at være med..
Har du været til DM i roadracing?