{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
3.642 visninger | Oprettet:

Gratis parkering på gågader? {{forumTopicSubject}}

NB: Scroll ned for at se "Kort sagt" versionen. Det ligner ellers bare den kinesiske mur af tekst, og det er tørt stuff.

Jeg sad her og forsøgte at sætte mig ind i, hvordan parkeringsreglerne forholder sig for motorcykler.

For at finde ud af dette har jeg kigget i
Bekendtgørelsen af Færdselsloven,
Bekendtgørelse om anvendelse af parkeringsbilletter, parkeringslicenser mv.
Bekendtgørelse om vejafmærkning.

Her står blandt andet:

Færdselsloven § 28. Standsning eller parkering må ikke ske på et sådant sted eller på en sådan måde, at der opstår fare eller ulempe
for færdslen.

Færdselsloven § 28 stk. 3. Stk. 3. Standsning eller parkering må ikke ske på cykelsti, gangsti eller fortov. Tilsvarende gælder for midterrabat, helleanlæg og lignende.

Bekendtgørelsen om vejafmærkning, skilt E47, Gågade: stk. 7) Parkering i en gågade må ikke ske uden for særligt afmærkede pladser. Dette gælder dog ikke cykler, knallerter og tohjulede motorcykler.

Bekendtgørelsen om vejafmærkning, skilt E51, Opholds og Legeområde, stk. 5) Parkering i opholds- og legeområder må ikke ske uden for særligt afmærkede pladser. Dette gælder dog ikke cykler, knallerter og tohjulede motorcykler.

Bekendtgørelse om anvendelse af parkeringsbilletter, parkeringslicenser mv. § 1. I områder, der ved lovlig skiltning eller afmærkning er anvist som betalingsparkeringsområder, skal der betales for parkering i overensstemmelse med hvad, der er gældende inden for det pågældende område.

§ 2. Det er en betingelse for at opkræve betaling for en parkering, at der inden for en rimelig afstand fra enhver parkeringsplads i det omfattede område, er muligt at betale for parkering. Der skal udstedes en parkeringsbillet til dokumentation herfor.

§ 6. § 2 finder ikke anvendelse, hvis der stilles elektroniske faciliteter til rådighed for betaling for parkering og dokumentation herfor, og en sådan facilitet anvendes i forbindelse med parkeringen.

Kigger man på Københavns Kommunes hjemmeside, står der:

"Når det gælder betaling for motorcykler i Københavns Kommune, kan der af åbenlyse årsager ikke placeres en p-billet inden for forruden, jf. bekendtgørelse om anvendelse af parkeringsbilletter, parkeringslicenser mv. § 2, stk. 1, hvorfor kommunens parkeringskontrol, Center for Parkering, på nuværende tidspunkt ikke har mulighed for at håndhæve kravet om betaling for motorcykler i Københavns Kommune.

Der bliver i øjeblikket arbejdet på at finde en tilfredsstillende løsning for motorcykler."

- Altså, i den nære fremtid kan vi se frem til at betale for parkering for motorcykler - og allerede nu har de mulighed for at give dig en bøde, hvis de beslutter sig for at håndhæve §1, eftersom §4 er gældende og mulig for motorcyklister.

Kort sagt:

Du må ikke holde i vejen for den øvrige færdsel, heriblandt fodgængere, men du må godt holde på gågader.
Hvis du er påbudt en p-billet efter rimelig skiltning skal du betale, men hvis der ikke er påbudt p-billet skal du ikke.

Så vidt jeg ved er der ikke lovlig skiltningen eller anmærkning om p-billet på gågader.

Betyder det at vi på nuværende tidspunkt, men også fremtidigt (med mindre de endnu engang ændrer lovgivningen for at få flere penge i kassen i form af afgifter) må holde lovligt og gratis i Københavns gågader - eller er der noget jeg har misforstået?

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gratis parkering på gågader?
  • #1   4. jun 2014 Hvis ikke man må køre i gågaden må man vel heller ikke parkere der. At af og pålæsning er tilladt betyder ikke at man må parkere, men du kunne jo ringe og spørge hvilken paragraf de henviser til hvis man ikke må parkere der.

• #2   4. jun 2014 men du må oftest gerne krydse gågader og dermed kan du vel også parkere på dem

• per v
    per v Tilmeldt:
    sep 2011

Følger: 4 Følgere: 3 Svar: 173
    #3   4. jun 2014 men har man lyst til at parkere på sin fine cykel på en gågade, hvor der går mange pilfingre´?

• #4   4. jun 2014 Ganske kort, det har du misforstået en lille smule, lad mig give en kort forklaring. Hvis gågaden er indenfor betalningszonen i Københavns kommune, er der serføligen betalning för din bil og mc ( når mc skal betale billet).

Nogen gågader I København må man godt køre igenom, parkere "hvis opmarkerede baser, ellers må man ikke parkere. Så nogen andre gågader i København må man "kun af og pålæsning i specificeret tidspunkter, eksempelvis strøget, blågårdsgade og sidegader som omfatter gågader restriktioner, så mellem kl 04-11, resterende tid må man ikke køre der, eller parkere, stoppe, af og pålæsning da det bliver til en "standsningsforbudzone. Håber det hjælper dig og dit spørgsmål en lille smule.

• #6   4. jun 2014 Undskyld for stavefejlene, auto korrigering af ord smiley

• #7   4. jun 2014 Du må også gerne trække din MC. Der er slet ingen tvivl om at du må parkere i gågader j.f.

Bekendtgørelsen om vejafmærkning, skilt E47, Gågade: stk. 7) Parkering i en gågade må ikke ske uden for særligt afmærkede pladser. Dette gælder dog ikke cykler, knallerter og tohjulede motorcykler.

Spørgsmålet er bare om man har lov til at holde der gratis.

• #8   4. jun 2014 Jens som det er lige nu når vi taler Kbh, er svaret ja, gratis gratis for en mc. smiley

• #10   10. jun 2014 Som der er skrevet i det FDM link der har været tidlige i tråden er det jo "bare" et spørgsmål om at kende de generelle regler, da alle undtagelser vil være lempelser af disse.

Så længe du følger de "danske" regler kommer du ikke i problemer, du kommer højst til at "misse" en plads hvor du måtte have parkeret i følge lokale bekendtgørelser.

• #11   7. nov 2019 Jeg søgte på parkering i opholdsområder og fandt denne gamle tråd. Med risiko for at blive skoldet for "dødspost", smider jeg lige en kommentar.

Jeg har vendt den med Københavns Kommune. Hvis området er omfattet af betalingsparkering, skal man også betale for at have en MC parkeret i et lege-/opholdsområde.

Mht gågade. I København må man gerne køre i en gågade, hvis man har et lovligt ærinde på gågaden - med mindre der er decideret forbud for kørsel med motorkøretøjer. Spørgsmålet her er, om man må parkere en MC på en gågade. Er en gågade også et opholds- og legeområde?

Vh, Lars.

• #12   7. nov 2019 Har du nogensinde set biler holde parkeret i gågader? Hvis ja, så kan du også gøre det med din motorcykel...

• #13   12. nov 2019 Kan er ikke det samme som må.

Jeg tror at biler må standse, men ikke parkere i gågader.

Spørgsmålet er, om MC så må holde der jf. reglen omkring opholdsområder.

Kommentér på:
Gratis parkering på gågader?

Annonce