{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.048 visninger | Oprettet:

Mads N
Mads N
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1

Har jeg snart stort kørekort ?- nye regler {{forumTopicSubject}}

Hej.
Jeg tog i en alder af 18 år kørekort til mc / 34 hk , og har til sommer 2 års erfaring /20 år gammel.
Har jeg stort kørekort til sommer, eller kommer jeg i klemme under de nye regler ??

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Har jeg snart stort kørekort ?- nye regler
  • #1   28. apr 2014 Du er desværre blevet ramt af de nye regler og skal til ny køreprøve(behøver ikke undervisning) for at kunne få A2, og først efter 2 år med det, kan du få det "store" kort

• #2   28. apr 2014 Med mindre du havde stort kort inden de nye regler trådte i kraft, så vil du ikke kunne få stort kort før du er 22 år.
    Du man vælge at opgradere til A2, men så må du ikke køre på en MC, der inden neddrosling har mere end 96hk.

• #3   28. apr 2014 Stor kørekort = lastbil + hænger

• #4   28. apr 2014 Som Søren siger.

Du har indtil videre beholdt dit 34hk kort. Når du skal have et større kørekort, så ryger du ind under de nye regler. Dvs at du som 20 årig kan tage A2 kørekortet. Dvs 48hk og ikke afledt af mere end 96hk. Dvs at hvis du drosler en motorcykel ned til 48hk, så må den uden drosling maksimalt have 96hk.

Det med at den maksimalt må have 96hk det gælder IKKE for dit 34hk kort. Dvs at hvis du har en 100hk motorcykel lige nu, som du har droslet ned til 34hk, så må du gerne køre på den med det 34hk kørekort ud har nu. Vælger du dog at opgradere dit kørekort til A2 kørekortet(48hk), så må du IKKE længere køre på din motorcykel - også selvom den er droslet ned til 34hk.

For at få lov til at køre ubegrænset stor motorcykel, så skal du enten være 24 år gammel eller være mindst 22 år gammel OG have haft enten 34hk eller 48hk kortet i 2 år.

Med andre ord, så kan du godt vente med at opgradere dit kørekort til du er 22 år. Så springer du 48hk kortet over og går direkte til ubegrænset hk.

Hver gang du skal opgradere dit kørekort, så skal du til en ny køreprøve. Så tager du 48hk kortet nu, så skal du til en køreprøve. Skal du så senere have til ubegrænset kørekort, så skal du tage endnu en køreprøve. Der er derfor penge at spare ved at springe 48hk kortet over.

Håber det hjalp dig lidt smiley

• Mads N
    Mads N Tilmeldt:
    jun 2012

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 1
    #5   28. apr 2014 hjernedøde regler smiley

• #6   28. apr 2014 Tjae det er jo en version af EU's regler og EU's regler er sådanset gode nok. Forskelen er bare at i Danmark er reglerne rykket 2 år op. Dvs at reglerne i de fleste andre EU lande er de samme som i Danmark, bortset fra at det er som 16 årig at man kan få lov at køre 125cc/15hk, som 18 årig at man kan køre 48hk og som 20/22 årig at man kan køre ubegrænset.

Der er vist nogle politikere der hat taget sagen op, men selv hvis reglerne bliver lavet magen til EU's regler, så sker det ikke tids nok til at nogen af os der er kommet i klemme mellem de nye og game regler får noget ud af det. Desværre smiley

Kommentér på:
Har jeg snart stort kørekort ?- nye regler

Annonce