500 vs 600, hvad larmer mest? {{forumTopicSubject}}
Hej alle.
Jeg har lige siddet og haft en længere diskussion vedr. hvad der ville larme mest, hvis forholdene var ens. Jeg mener, at hvis man f.eks. piller udstødningen af to kværne, en på 600 (R6'er) og en på 500 (GS500) ccm, og stiller dem op ved siden af hinanden, så vil en 600 altid larme mest, og vi snakker ikke kun 2 DB, men en betydelig forskel.
En 600 vil uden tvivl lyde mest voldsom i praksis, da det jo ofte er en hårdere pumpet motor, med hurtigere gasrespons samt højere omdrejninger. men det vi diskuterede var, hvad der larmer mest i teorien, altså målt med DB-måler.
De andre mente, at en eksplosion er en eksplosion, om det så er en knallert på 50ccm, så vil den i teorien larme lige så meget som en 600'er, igen målt med DB måler og uden udstødning.
aug 2013
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 295
må vel larme mere end en 4 cylindret 6000cc eller hva?????
maj 2009
Følger: 6 Følgere: 5 MC-er: 3 Emner: 30 Svar: 363
Og hvorfor har 600cc hurtigere gasressourcer og højere omdrejninger ??
Det lyder jo som en helt hen i vejret diskussion..
feb 2007
Følger: 16 Følgere: 15 MC-er: 1 Emner: 13 Svar: 107
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 665
maj 2008
Følger: 1 MC-er: 1 Emner: 4 Svar: 106
Så som jeg skrev, så kunne det være en R6'er mod en GS500, begge uden udstødning.
sep 2011
Følger: 3 Følgere: 2 MC-er: 1 Emner: 32 Svar: 665
https://www.youtube.com/watch?v=C1DM4-OEqzM
gs 500
https://www.youtube.com/watch?v=TnEi336zAhQ
aug 2013
Følger: 3 Følgere: 1 MC-er: 1 Emner: 5 Svar: 295
din HD med en cylinder volume på over 1000cc må overdøve en mindre volume,
Så det må komme an på volume og hvor meget benz du kan proppe i den.
I sidste ende må den største mængde benz der bliver forbrændt pr. knald larme mest
dec 2003
Følger: 2 Følgere: 275 MC-er: 5 Emner: 130 Svar: 4.957
okt 2010
Følger: 1 Følgere: 1 MC-er: 2 Emner: 54 Svar: 827
For det første så er der stor forskel på hvor meget energi der skal til for at producere en givent db niveau, alt efter hvilken frekvens lyden er ved. Dvs at en motor som producerer en dybere lyd kræver typisk giver et lidt lavere db niveau og omvendt - også selvom man kan mærke det i kroppen.
Det er derfor at man i et lydanlæg har brug for en meget større enhed og mange flere watt for at kunne producere de dybe toner - Derfor har vi subwooferen. En diskant derimod kræver kun relativt få watt for at producere mange db.
Derudover så har vi problemet med at det menneskelige øres høresans bestemt ikke er lineær. Des lavere ned i frekvens vi kommer des sværere har vi ved at høre det. Det er endnu en faktor der gør at vores opfattelse af lydniveauet fra en motor ikke stiger proportionelt med motorens størrelse.
Men betyder det så at en 600cc larmer mindre end en 500cc? Nej for en 600cc behøver ikke nødvendigvis have en dybere lyd. Den dybe lyd skabes når lydbølgerne inde i forbrændingskammere får mulighed for at blive lange. Des længere afstand der er mellem væggene(cylindervæggende), topstykket og stemplet i kammeret, des længere kan bølgerne være.
En hårdtpumpet 600cc motor har typisk en relativt kort slagslængde og tilgængel en stor boring(stempeldiameter). Det betyder at når stemplet er i top og eksplosionen sker, så er de 2 største overflader(stempel og topstykke) meget ganske tæt på hinanden. Dvs at der skabes korte lydbølger = højere frekvens = mindre enegikrav pr db = højere db.
Det samme gælder hvis man går til den anden ekstrem og har en ekstrem lang slanglængde. Så er de største flader cylindervæggende og med den lille boring, så skaber man igen kort afstand mellem de største flader, hvilket giver en høj frekvens.
Det vil dog nok kræve en ekstrem lang slagslængde.
Man kan sikkert beregne sig frem til et sweetspot, hvor der bliver produceret så lange lydbølger som muligt og så mange af dem kontra korte bølger som muligt.
Hertil kommer så variationer i forbrændingskammerets udformning, som også har noget at sige. Også udstødningskanalens udforming og størrelse samt forrørets størrelse har noget at sige.
Puha så kommer vi til endnu en faktor. Eksplosionens energi. Des kraftigere en udvidelse af gasserne(luft/benzin blandingen) des større trykforskel i forhold til den atmosfærriske luft uden for motoren. Da lyd i principet bare er små trykforskele, så vil en kraftigere eksplosion altså give en kraftigere lyd.
Så får at få mest lyd, så skal man i teorien have den perfekte fuelblanding og så høj kompression som muligt.
Alt ovenstående er sikkert kun et lille udsnit af alle de faktorer der er med til at danne lyden og lydstyrken. Jeg er ikke lydekspert, men jeg er dog hifi enthusiast og har derudover også skrevet længere tekniske opgaver om emnet osv samt jeg har et par kammerater som studerer inden for emnet og som jeg kigger lidt over skulderen
Alt i alt så er min pointe er der så mange faktorer at man ikke bare kan sætte en 4 cylinderet 500cc og en 4 cylinderet 600cc op mod hinanden. Det går slet ikke.
Alt ovenstående skulle også gerne given en forståelse for hvorfor det proportionelt er så meget mere ubehageligt at høre en lille motor uden dæmpning frem for en stor (typisk V motor) uden dæmpning.
Håber det hjalp jer lidt.
aug 2005
Følger: 131 Følgere: 137 MC-er: 4 Emner: 518 Svar: 21.267
aug 2005
maj 2012
Følger: 13 Følgere: 12 MC-er: 3 Emner: 61 Svar: 1.389
maj 2012
Følger: 9 Følgere: 8 MC-er: 1 Emner: 12 Svar: 45
aug 2005
Følger: 25 Følgere: 25 MC-er: 1 Emner: 44 Svar: 1.009
aug 2005
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.835
jan 2012
Følger: 14 Følgere: 39 MC-er: 8 Emner: 55 Svar: 10.026
aug 2005
Lyd er jo svær, så jeg skalikke sige at du ikke har ret, men prøv lige at tænke hvidevarer: En opvaskemaskine med ludtryk på 51 dB er voldsomt meget mere støjende end en med 49 dB - og det tror jeg de fleste herinde kan genkende.
jun 2008
Følger: 4 Følgere: 76 MC-er: 15 Emner: 47 Svar: 2.835
men som det også er skrevet længere oppe så har frekvensen på støjen fra en evt vaskemaskine rigtig meget at sige, bumler den stille afsted med støj i omegnen af 50 Hz 49 dB og den støjende 51 dB i omegnen va 1 kHz hvor vores hørelse er mest følsom, så vil du høre KÆMPE forskel, men det ville du også selvom de begge støjede med 49 dB
500 vs 600, hvad larmer mest?