{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvornår ejer man noget der er lånt?
  • #1   26. mar 2014 Det er vel i sidste ende et spørgsmål om moral, som du spørger er der vel intet på skrift. Men hvis min afdøde far havde lånt noget ud, ville jeg kræve det tilbage, hvis jeg skulle bruge det eller det repræsenterede en værdi, og ville "låneren" ikke aflevere med tak for lån, ja så havde vedkommende et seriøst problem!

• #2   26. mar 2014 Hvis du låner noget af mig forbliver det mit..... Men låner jeg noget af dig så er det overgået til min ejendom efter første gang vi har talt sammen hvor du IKKE har gjort din ejendomsret tydeligt tilkende omkring det udlånte........... smiley

• #3   26. mar 2014 Min far arvede en økse fra hans far. Min far skiftede så håndtaget på den, da det var slidt og flækket på midten. Øksen gik videre til mig og jeg skiftede hovedet på den, da det var rustet. Er det så stadigvæk min farfars gamle økse?

• #4   26. mar 2014 Da det er skaftet (stellet) der bære øksens identitet, så er det ikke længere samme økse, og der skal svares ny afgift..
    smiley

• #5   26. mar 2014 Noget lånt som man slider op , erstatter låneren ! hvis man så syntes det lånte var i ringere stand end nyt .... så kan låneren sgu bare ha købt sig selv en ny !

en lånt genstand bliver aldrig låners ejendom uanset tidsmæssige horisont !

• Carsten H
    Carsten H Tilmeldt:
    aug 2012

Emner: 11 Svar: 278
    #6   26. mar 2014 Danske lov (1683)
    5-5-1 og 5-5-2:
    ”Hvis Gods og Ejendom nogen haver haft i Haand og Hævd i tyve Aar Ulast og Ukært til Tinge, det neholder hand, uden anden Adkomst at fremvise, angerløst og Uafvundet, med mindre det bevisis, at hand hafde det, enten til Pant, eller i Forlæning, eller i Forsvar.

Det står og falder altså med om ejeren kan bevise at det lånte faktisk er hans og blot lånt ud (hvis lånet altså har varet i 20 år).

• #8   26. mar 2014 Det er vel et spørgsmål om moral mere end andet.

Jeg har lånt ting ud, som jeg har fået igen år efter, jeg har også lånt ting ud, som jeg ved jeg aldrig får igen, og jeg ved at låner ved hvem det tilhører!!!!

Jeg har også selv ting, som jeg ved jeg en gang har lånt af en eller anden, kan bare ikke huske hvem. Den der kommer og spørger, får så dimsen!

• #9   26. mar 2014 Ejerskab er en illusion, spørgsmålet er hvem der har rådighed over X smiley

Our lives are not our own

• #10   26. mar 2014 Nu er jeg ikke jurist, men jeg tror faktisk ikke det er korrekt, at det kun er et spørgsmål om moral - jeg mener helt bestemt, man i lovgivningen arbejder med 'at vinde hævd', men jeg ved ikke præcist, hvordan det fungerer. Men igen, jeg har ingen faglig forstand på det, det er kun noget jeg tror!
    Simon H: Er det noget udlån,t du håber at få igen eller noget lånt, du håber at beholde...?

• #11   26. mar 2014 Er denne her for resten ikke off topic...?

• #12   26. mar 2014 Jonas - ikke hvis det er en mc han har lånt, men ikke ønsker at aflevere;)

Kommentér på:
Hvornår ejer man noget der er lånt?

Annonce