1.299 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 18 Svar

Ondt i ryggen (Rigtig/forkert kørestilling) Ondt i ryggen (Rigtig/forkert kørestilling)

Hejsa.

Jeg har lige købt en gammel cbr 600 f1, men erfarede at dagene efter jeg har været ude og køre, har jeg lidt ondt i ryggen. Jeg oplevede også dette på min gamle mc en cbr 600 f2, og ville hører om i har nogle gode råd? Evt. om man skal sidde helt ret med ryggen, og måske sveje en smule(skyde brystet frem), i stedet for bare at sidde alm en smule krumrygget. på den?

Evt. andre råd? nogle der måske laver rygøvelser for at minimere disse problemer?

Det skal ligenævnes at jeg er 2 meter høj så derfor er en cbr f1 måske ikke det bedste valg, men var nu engang hvad budgettet kunne klare på SU.

Alternativet er en offroader, som jo har en helt anden kørestil og kunne forestille mig den ville være lidt bedre mod ryggen???

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Fix washing machine 750 kr.
  • Havearbejde 1.500 kr.
  • Rengøring 117m2 lejlighed 2.500 kr.
  • Lave garageport, vejer er hoppet af 500 kr.
  • Nedgravning af trampolin og bortkørsel af jord 3.400 kr.
  • Udendørs vandhane 2.350 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ondt i ryggen (Rigtig/forkert kørestilling)
  • #2   7. mar 2014 køb en du sidder mere op på

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 292 MC-er: 16 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.710
    #3   7. mar 2014 En offroader er ikke nødvendigvis bedre for ryggen, for det er en type cykel som er meget mere beregnet til at bevæge sig på som en del af kørestilen.
    Man står f.eks op når der er ujævnheder, og sidder ned når man svinger, bare for at nævne et par ting.

Den største årsag til at man får ondt diverse steder når man kører MC, er faktisk lige netop at man sidder statisk uden at bevæge sig.

Man kan gøre mange ting, men det nemmeste er at lade være med at fræse så forbandet meget ligeud. Kør tidligere hjemmefra og vælg en rute med flere sving, og brug kroppen mere aktivt når du svinger - og så hjælper det nok at rette ryggen lidt mere, som du selv siger.

Uanset hvilken MC man kører på, kan man få ondt eller blive træt diverse steder.

• #4   7. mar 2014 De første par måneder blev jeg også øm/træt i ryg og skuldre da jeg kørte på min SV. Men jeg kørte og spændte lidt i kroppen og havde for meget vægt på styret.
    Så efter noget tid hvor jeg var bevidst på at sænke skuldre, slappe af i nakke og skuldre og øverste del af ryggen, men spænde lidt op i lænden for at tage noget af vægten fra armene og styret, så gik det noget mere behageligt.

• #5   7. mar 2014 Er selv 2m og har en f2, når jeg køre med ryg skjold så sidder jeg med hel ret ryg. så dur det bare. normalt bøvler jeg også en del med ryggen.

• Sajmon ™

#6   7. mar 2014 Ja man skal huske at armene og skuldrene IKKE skal bære overkroppen - det er 90% ryg og lænd der skal det...

• #7   7. mar 2014 Jeg ville prøve med et par nye clipon, evt de høje turmax fra LSL. Bare de få cm de giver, i højde og mulighed for, at justere hjælper. Eller hjælper måske

• Christian N
    Christian N Tilmeldt:
    maj 2008

Emner: 4 Svar: 290
    #8   7. mar 2014 For mig hjælper det, som Christian D siger, at køre med rygskjold, og stramme "nyrebæltet" godt til (selvfølgelig ikke så stramt at det er træls)

• #9   7. mar 2014 Tak for svarene!

Fed idé med rygskjold! også beskytter det jo også smiley Det må anskaffes! Nogle råd til hvor det kan fås i ok kvalitet til fornuftige penge?
    Hvad er Clipons for noget? smiley

• #10   7. mar 2014 Og selv på en racer glemmer man at bære kroppen med lænd og ryg og giver det over i arme og skuldere. Har kørt racere i 10 år snart og aldrig lært at slappe af med mindre men modificere den. En racer med et såkaldt superbike styr hor alt er rejst op er super dejligt at kører med.

• #11   7. mar 2014 Mavemusklerne skal såmænd også bruges til at holde kroppen oprejst.

• #12   7. mar 2014 http://www.bikermart.co.uk/lsl_clipon_raisers.asp

• #13   7. mar 2014 Tryonic Feel 3.7 er at anbefale. Det sidder dejligt og er mega sikkert i forhold til hvor meget tryk der kan komme igennem til din rygsøjle.

• #14   8. mar 2014 Jeg har set en del f2 /3/1 streetfighter ombygninger med forhøjet styr.

Jeg tror det hjælper meget hvis dine håndtag kommer til st sidde højere og måske længere fremme eller tilbage.

• #15   8. mar 2014 Din egen siddestilling er garanteret også en stor del af problemet... Dit styr er kort fortalt til at styre med. Det er ikke en vægtaflastning... Ideelt skal du ved korrekt kørestilling kunne slippe styret uden at falde af cyklen. Kan du ikke det sidder du ikke korrekt!
    Ryk røven tilbage på sædet til du kan have en knytnæve mellem skridtet og tanken. Pres knæene mod tanken i de former der er lavet til det og spænd sammen så du bruger lårene til at bære kroppen med. Lår er kroppens stærkeste muskelgruppe, så hvorfor ikke bruge benene til at aflaste med? Du skal nok lige vænne dig til det i starten men du får meget bedre kørestilling og kan også styre frit nu vægten ikke er på styret længere. Se evt youtube efter body positioning...

• #16   8. mar 2014 Fuldstændig misforstået.
    Det er IKKE mave og læn der skal holde overkroppen.

Nej, det er højre hånd - så ud af byen og mere rulle. Det er fartvinden der skal holde din krop. Jo mere fed du er, jo mere skal du dreje rullen. Det er helt basal fysik.

• Sajmon ™

#17   8. mar 2014 smiley smiley

• #18   8. mar 2014 Prøv med rygskjold først, Forcefield/Halvarson laver efter min mening nogle gode og behagelige nogen. Hvis det ikke hjælper noget kunne dette være en mulighed http://www.ebay.de/itm/ABM-Superbike-Kit-Basic-HONDA-CBR-600-F-PC19-1987-1988-/320873738184?pt=DE_Motorradteile&hash=item4ab590afc8

Og jeg ville ikke kører med røven helt tilbage på sædet da du mister rigtig meget følingen med mc'en, men som bonus kan det være den går på hjul når den får noget rulle i 1. smiley

• #20   8. mar 2014 ærgeligt jeg har afleveret mit "panser" efter en brækket ryg, det kunne ellers holde en oprejst smiley

Men som de andre også skriver, så skal du ikke hænge på styret, brug ryggen/benene til at holde dig oppe på cyklen, så går det meget bedre.
    Og placeringen af føderne kan også have noget at sige, jeg kører altid med trædepuderne på pedalerne, også skraber ens sko heller ikke i vejen når man svinger smiley

Kommentér på:
Ondt i ryggen (Rigtig/forkert kørestilling)

Annonce