2.759 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 57 Svar

Ulykkelig forelskelse! Hjælp søges! Ulykkelig forelskelse! Hjælp søges!

Hej alle! HJÆLP!

Jeg har simpelthen hovedkulds forelsket mig i en Honda CBR 600 F3, og står nu i en meget træls situation.

Mit kørekort (som er "mellem" str. i forhold til de nye regler) siger jeg max må køre 48 Hk, og at cyklen max må være droslet 50 procent af det oprindelige antal Hk. Dvs. cyklen må max have 96 Hk uden drosle kit.

Hondaen er registreret til 96,55 Hk (generelt har denne model 105 Hk, men denne konkrete siger 96,55 på registreringsattesten), dvs. den blivet 48,25 Hk efter den er droslet. Altså kun 0.25 Hk for meget!

Hvad skal jeg gøre?
Er det lille komma tal noget politiet går op i? (og hvad er straffen hvis de gør?)

Jeg vil SÅ gerne eje den lækre cykel.
Er der nogen af jer, der har nogle forslag? Eller måske forslag til nogle andre modeller som minder om den?

De nye regler er simpelthen øv øv!

Tak for jeres hjælp! smiley

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Montering og installation af opvaskemaskinen 650 kr.
  • Flytning af stikkontakt - 15min 500 kr.
  • Hjælp til at samle en BRIMNES seng fra ikea 750 kr.
  • Help with bicycle gears that are slipping 210 kr.
  • Skift af vandhane i køkken 800 kr.
  • Sætte spejl og hylde op 400 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Ulykkelig forelskelse! Hjælp søges!
  • #1   6. mar 2014 0,25 er 0,25 for meget (så kan man altid diskutere hvor grænsen skal være).

Er det ikke 7000 i bøde første gang?

• #2   6. mar 2014 Ja det er selvfølgelig rigtig Søren.. Det er bare virkelig ærgerligt når det er så lidt. I princippet skulle man jo runde ned - hvis de nu ikke manorerede med komma tal..

Og anden gang?

• #3   6. mar 2014 Jeg er enig. Det er sur røv, når det er nede på afrundingen det afgøres.

Det koster nogenlunde det samme de første tre gange. Fjerde gang ryger man på pause i kachotten. Man kan selvfølgelig bare lade være med at blive stoppet smiley

• #4   6. mar 2014 man kan vel lave en forespørgsel på det om den pågældende model kan godkendes og får du den er den vel bindende. Også er dit problem løst! Pøj pøj med det, det er sku også en dejlig knallert sådan en f3'er...

• #5   6. mar 2014 Ja, giv det et forsøg - ring med den mest sexy stemme og snak pænt for din sag og overbevis Skat om, at de må runde ned. Det skal du selvfølgelig få på skrift efterfølgende i form af en ny registreringsattest. Du kan højst få et nej.

• #6   6. mar 2014 Hehe, tusind tak for feedback. smiley Jeg prøver at ringe til skat for at se hvad de siger i første omgang.

• #7   6. mar 2014 ja det skal du prøve.

mvh

• #8   6. mar 2014 Og skulle den første sige nej, så ringer du en halv time efter og starter med at sige: "Ja, din kollega skulle undersøge sagen og ringe tilbage til mig, men det har han altså ikke gjort - kan du prøve, at hjælpe mig i stedet?" smiley

• #9   6. mar 2014 du må drosle ned fra 98 hk
    mvh martin

• #10   6. mar 2014 Haha, god ide smiley

Har i ellers nogle forslag til lign. cykler, med lidt færre Hk?

• #11   6. mar 2014 98? Sikker? De har sagt 96 ved to mc forhandlere i denne uge..

(Men det er vel bare det dobbelte af 48, dvs. 96, når jeg må drosle 50 procent ned som maximum?)

• #12   6. mar 2014 http://www.motorcykelgalleri.dk/fotoalbum/guider/21785-koerekortregler_pr__191_2013

Drosling fra 96 hestekræfter.

Hvis det skulle være lidt i stil med en F3'er, så er der de lidt mindre Suzuki GSXR 400, Kawasaki ZXR 400, Honda VFR/RVF 400.

• #13   6. mar 2014 Hej Minna

Jeg kan lige hjælpe dig lidt på vej her..
    Man tager ikke udgangspunkt i antal HK, men i kW. Du kan på nuværende tidspunkt ikke på lovlig vis føre en MC der er droslet ned fra mere end 70kW. Dvs. at motorcyklen ikke må være typegodkendt med mere end 70 kW.

Vær opmærksom på at køber du en motorcykel som du på lovlig vis ikke kan føre, så kan forsikringsselskaberne afvise at indtegne din motorcykel med kaskoforsikring. Du kan "heldigvis" godt stadig få ansvarsforsikring, da forsikringsselskaberne skal tilbyde ansvarsforsikring af køretøjer jf. Bekendtgørelse af færdselslov §105.
    Men vær opmærksom på at forsikringsselskaberne selv kan præmiefastsætte din ansvarsforsikring ud fra deres tarif. Hvilket betyder at du i princippet kan blive opkrævet et vanvittigt beløb for en ansvarsforsikring.

Vh. Mads

• #15   6. mar 2014 @Christian N

Det du henviser til er delvist korrekt.

Du skal have fat i bekendtgørelse om kørekort §10

= Tohjulet motorcykel med eller uden sidevogn med en maksimal motoreffekt på 35 kW og et forhold mellem motoreffekt og køreklar vægt på højst 0,2 kW/kg og ikke afledt af motorcykler med mere end den dobbelte maksimale motoreffekt.

Vh. Mads

• Christian N
    Christian N Tilmeldt:
    maj 2008

Emner: 4 Svar: 290
    #16   6. mar 2014 MadsGE

Hk og kW er bare forskellige måder at regne på.
    De er begge enheder for effekt.

Det er det samme som kilometer og mil, er to forskellige enheder for længde.

• #17   6. mar 2014 Jeg kan godt forstå at du er vild med sådan en F 3ér, det som der regnes i er KW (kilo wat) Forhold mellem motoreffekt og køreklar vægt. og det max KW kørekort A2 giver adgang til er 35 KW. en Honda CBR 600f 3ér har 73,6 KW som du så dividere med 2 da det maks er 50% drosling, det giver 36,8. 1,8 formeget.
    Du skal desværre tilbage til F1 1990 der havde den kun 68,4 Kw men det er da også en super fin maskine smiley

De er kun gået op i Kw med årene. Sorry for den proffesor tekninske udredning smiley

profilbillede
  • #18   6. mar 2014 *Host* skulle vi blive enige om, at HK og kW er to alen af ét stykke (bare med en faktor 1,36 til forskel) i forhold til hvad man må føre?

Bare lige inden der kastes flere tal op i luften i forvirringen.

• #19   6. mar 2014 Puha.. Er lidt forvirret nu.. Men med tungen lige i munden tror jeg måske jeg forstår det smiley

Det bedste og mest sandsynlige er vel at jeg må vente et par år med F3eren så..

• #20   6. mar 2014 @Christian N

Agreed - men i lovens forstand tages der udgangspunk i kW.
    Kan i øvrigt se at du har slettet dit oprindelige indlæg (#14).

@Søren Bøgh N

Jeg mener (og jeg siger "mener" fordi jeg ikke er ethundrede procent sikker) at 1kW = 1.34102209HK

Men ja, det kan vel sidestilles med imperial og metriske enheder.

Vh. Mads

• #21   6. mar 2014 @ Minna

Bare spørg hvis du er i tvivl. Jeg arbejder til daglig med lovgivning på netop dette område, så "hit me" smiley

• #22   6. mar 2014 med mulighed for at skrive noget dumt. smiley . men hva hvis man evt satte en lorte udstødning på den, som kunne dræbe en hk, eller 2 .. tænkte en hvor den ikke helt kunne komme af med gassen, så hvis den blev målt, ville den yde lidt mindre..
    ps.. hvis dette forslag er helt lamt ,så bær over med mig. da jeg er udd pædagog.. :).. mvh hc.. og kan godt forstå du er vild med den Honda., har haft er, super flot og fed model.. .

• #23   6. mar 2014 MadsGE> Begge dele er jo sådan set lige korrekte, men det er også helt korrekt, at der på registreringsattesten og i lovens forstand opgives tal i kW smiley

• #24   6. mar 2014 @hc.

Respekt for dit spørgsmål..

Men at du monterer en anden udstødning ændrer ikke på typegodkendelsen på motorcyklen. Læs evt. mit tidligere indlæg #13.

Vh. Mads

• #25   6. mar 2014 hc> Ideen er god nok, men der måles ikke - der kigges blot på tallet på registreringsattesten.

• #26   6. mar 2014 @MadsGE
    Fedt! Hehe. Jamen kan jeg komme til at køre den på lovlig vis? For hvis der regnes med de generelle Hk for denne model, er det jo ligemeget at den jeg har kigget på konkret er registreret med/udregnet til 96,55 Hk vha. kW. Og i så fald er den jo et par Hk for stor og så må jeg nok hellere kigge efter noget andet..

• #27   6. mar 2014 @ Søren:
    De cylker du har foreslået, er de alle samme "størrelse" som vfr 400'eren? Den er nemlig liiige for lille til mig, da jeg er ret høj..

• Christian N
    Christian N Tilmeldt:
    maj 2008

#28   6. mar 2014 @Mads.

Jeg tror lige at jeg nåede at slette mit indlæg (#14) i samme sekund som du postede dit "svar"

• #29   6. mar 2014 @Minna U

Det du skal kigge på er typegodkendelsen.

Her er et link til at finde typegodkendelsen:

http://www.trafikstyrelsen.dk/DA/Syn-og-Køretøjer/Typegodkendelser/Find-typegodkendelse.aspx

Når du har indtastet de korrekte data, så kan du hente typegodkendelsen, og ud fra den læse hvor mange kW motorcyklen er typegodkendt med. Er det mere end 70kW, så kan du ikke føre den på lovlig vis, før du har et kategori A kørekort - uagtet neddrosling.

• #30   6. mar 2014 @Christian N

Fair nok. God aften smiley

• #32   6. mar 2014 Mads:
    Tak!
    Altså max Effekt i kW?
    Der er godt nok kun to typegodkendelser der inde, en fra 1999 og en fra 2003, men de er begge over 70..

• #33   6. mar 2014 Minna U> Ja, det er de cirka (plus/minus).

Hvor høj er du da siden de er for små til dig? smiley

• #34   6. mar 2014 Søren:
    Godt 180.. Hvad tænker du om det? smiley

• #35   6. mar 2014 At det ikke er noget problem - jeg er 180 cm og har uden problemer kørt på en GSXR 400. Indrømmet: man skal ikke være 190 cm på sådan en, så kan det godt blive lidt klemt.

Men det tror jeg altså ikke er noget problem for dig smiley

• #37   6. mar 2014 @Minna

Selv tak.

Ja, maksimale effekt i kW.
    Der eksisterer en typegodkendelse til hver type af motorcyklen.
    Derfor må der nødvendigvis være en type fra 1999 og en fra 2003.

Enten så må du kaste din kærlighed over "den næst bedste", eller også må du vente på "the one true love" til du har haft MC kørekort i minimum to år, og er minimum 22 år.

• #38   6. mar 2014 Søren:
    Nåh okay, fedt nok. smiley De frarådede mig bare vfr'eren hos to forhandlere. Men det kan også være den er mindre end gsxr'eren?

• #40   6. mar 2014 Mads:
    Tusind tak for din hjælp! smiley
    Ja, det bliver jeg jo nok desværre nødt til, men med blødende hjerte..

Og tak til jer andre også. smiley

• #41   6. mar 2014 Johan:
    Har faktisk også haft kigget på en sv650'er. Den kunne være en mulighed. Har bare ikke prøvet en endnu. Dog synes jeg ikke den er ligeså lækker at kigge på som de andre nævnte.. Men hvis kemien er der under kørsel, så kunne det godt være!

• #42   6. mar 2014 @ # (Dækskifter , Mc henter)

Ok - Wikipedia er dog officielt aldrig blevet anerkendt for at være en retsvisende kildeangivelse. Til trods for din kildeangivelse, så lader det til at FDM er enig i dit postulat:

http://www.fdm.dk/wiki/ydelse/hestekraefter

Vh. Mads

• #43   6. mar 2014 Jeg har dog ikke prøvet VFR'en selv, men jeg kan ikke forestille mig, at den er ret meget anderledes i størrelsen.

Det kan en tur på dem begge jo selvfølgelig afsløre smiley

Skal det være ret nyt, så er der også Kawasaki Ninja 300. Eller en Suzuki SV650.

• #44   6. mar 2014 @Minna

Selv tak. Nu smutter jeg videre. God aften smiley

• #45   6. mar 2014 Jeg tager sku ud og prøver en vfr 400 på lørdag, så finder vi 100 procent ud af det. smiley

Også god aften til dig mads smiley

• #46   6. mar 2014 Efter almindelige matematiske regler rundes der ned til nærmeste hele når der ikke er brugt decimaler. 48,25 ~ 48 smiley

• #47   6. mar 2014 Det lyder som en fantastisk plan - god tur og fornøjelse med den smiley

• #48   6. mar 2014 Tak for det og tak for hjælpen smiley

• Simonsen
    Simonsen Tilmeldt:
    maj 2007

Følger: 2 Emner: 21 Svar: 896
    #50   6. mar 2014 Liltorp - Men udgangspunktet på 96,55hk kan du ikke runde ned, men op. Eller til 96,5hk, hvilket er for meget.

• #51   6. mar 2014 jeg ville spørge en synshal eller myndigheder hvis jeg var dig

• #52   6. mar 2014 Kan du ikke bare smide et 34 hk drosselkit på cyklen? Dem kan du købei Tyskland, koster ca 100 euro. Du kan selv bygge det ind, og så kan du stadigvæk køre ca 160 kmt, men den er lidt langsom i optræk.

Det kan bestilles under http://www.alphatechnik.de/

• #53   6. mar 2014 @ # (Dækskifter , Mc henter)

Haha det kunne have været fedt hvis du havde skrevet "ved det bare", specielt fordi du har ret!

Dog vil jeg mene, at ud fra de oplysninger, som du informerede om i dit sidste indlæg adresseret til mig, der ville den korrekte kildeangivelse være "fra BMWs specifikationshæfte, hæftenummer xx punkt xx" eller lignende. Men lige i denne sammenhæng, så lad os lade det blive ved "ved det bare". Pænt køligt smiley

• Christian N
    Christian N Tilmeldt:
    maj 2008

#54   6. mar 2014 Bombes løsning (#52) er da klart en mulighed. Den kommer til at være inden for 35 kW grænsen, og vil samtidig overholde 0,2 kW/kg reglen. At den så ikke er lige så hurtig som med 48 hk, er op til dig selv Minna, om du kan leve med.

• #55   7. mar 2014 Det er vel også lige meget hvor mange heste det er, siden at lovgivningen er angivet som kW og typegodkendelsen er angivet som kW - og den har helt sikkert mere end 70 kW på typegodkendelsen.
    Den kan under ingen omstændigheder køres lovligt på et A2 kørekort.

• Christian N
    Christian N Tilmeldt:
    maj 2008

#56   7. mar 2014 Åhh ja. Den del havde jeg lige glemt igen. Satans til indviklede regler

• #57   7. mar 2014 Max 50% neddrosling uanset skod potter og hvad man eller kan finde af syge droslingskit smiley

• jesper H
    jesper H Tilmeldt:
    dec 2013

Følger: 1 Emner: 3 Svar: 104
    #58   7. mar 2014 Medmindre at man lever stramt efter de 10 bud er bøden første gang 700 kr.kører man pænt og ordentligt,har mc tøj på så man ligner en seriøs mc mand er sansynligheden for at blive standset ik stor,Politiet har travlt med bander osv,jeg kører dagligt som Erhvervschauffør i Kbh,og det virker som om at Færdselspolitiet er nedlagt i København,alle gør som det passer dem.,Selv når Politiet ser det gør de ingenting,det har jeg set masser af gange

• #59   7. mar 2014 Nogle fine bud på en mc til dig, du kan drosle på.
    Til nogle priser hvor alle kan være med, og når du har kørt de 2 år så har det ikke været den store udskrivning.

http://www.motorcykelgalleri.dk/marked/MC/151374-honda-cbr-600---f-1

http://www.motorcykelgalleri.dk/marked/MC/151341-honda-cbr-fireblade

• #60   8. mar 2014 Sig til dem at motoren er gammel og slidt, så har den ikke så mange hk/kw som da den var ny. De kan bare teste den smiley

• #61   8. mar 2014 Sødt...

• #62   13. mar 2014 #17
    Bare en lille rettelse.
    KiloWatt er ikke forholdet mellem køreklar vægt og motoreffekt. KiloWatt er en ren måleenhed for effekt og har intet med vægten af motorcyklen at gøre, "Kilo" kommer rent og skær af 1000, da 1KW blot er 1000W
    1W = 1J/s (1 Joule pr sekund.)
    Hvilket vil sige at det er forholdet mellem energi pr. tidsenhed smiley
    Blot for lige at fastslå at en maskine på 100kg. med 25KW er væsentlig hurtigere end en maskine på 800kg. med 25KW. Da KW ikke har noget at gøre med vægt smiley
    Mvh.

Kommentér på:
Ulykkelig forelskelse! Hjælp søges!

Annonce