4.530 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 229 Svar

hvis man kører ud før den 1/3 ?? hvis man kører ud før den 1/3 ??

Hej derude

Nu kan jeg snart ikke holde ud at vente længere og vejret utrolig godt i dag, og er så tæt på at hive den lille 2-hjulet ud, MEN jeg ved godt forsikringen først dækker fra den 1/3 af, men hvis jeg nu tager ud alligevel, hvad siger politiet til det, for godt nok er der plader på men hvis der ingen dækning er på den koster det så egentlig ikke bøde hos politiet, eller er den kun galt hvis jeg kommer i uheld som involvere andre ???

Vh den utålmodige smiley


Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

  • Opsætning af lampe 500 kr.
  • Montering af 75' og 55' tv'er. Beslag, skruer og ravplugs haves. Væggen er af beton 1.400 kr.
  • Hænge 3 ferm Living hylder op og et stort maleri 600 kr.
  • Hjælp til diverse have arbejde. Fejning af blade, fjern ukrudt, kør jord ind, oprydning 1.000 kr.
  • Gardinstang i soveværelset 600 kr.
  • Spartling af vinduer indendørs 3.900 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  hvis man kører ud før den 1/3 ??
  • #1   23. feb 2014 Du er nok ikke de eneste med de tanker. Men mon ikke det er klogere at holde ud lidt endnu. Hvad hvis du involvere dig i en ulykke hvor folk kommer tilskade og ikke kan få udbetalt erstatning fordi du ingen forsikring har? Ring til forsikringsselskabet imorgen og hør om du kan få udvidet til helårsforsikring.

  • #2   23. feb 2014 Er det ikke kun din kaskoforsikring, som er sæson bestemt? Jeg mener at ansvaren dækker hele året.

  • #3   23. feb 2014 Ikke min. Har kun ansvar og måtte ikke køre fik jeg at vide..

    Vinteransvar koster kun 400 kr ekstra for hele vinteren hos TopDanmark, mener jeg det var! ...Denne vinter havde de godt nok været givet godt ud hehe


  • #4   23. feb 2014 jo men tænker på om man kan risikere at få bøde hvis man møder politiet, for hvis der ikke er ansvarsdækning er den vil ikke lovlig på vejen uanset om der er plader på eller ej ?

  • #5   23. feb 2014 Ansvarsforsikring er lovpligtig, mener jeg at have hørt, så det betyder nok bøde af en slags fra the polizei, hvor meget den lyder på aner jeg ikke, men som nævnt ovenfor - tænk nu hvis uheldet var ude.. så er det sataneme øv!

  • #6   23. feb 2014 Hvis du spørger mig - læs første sætning godt, kan det her ikke vedkomme politiet.

    Jeg mener faktisk slet ikke man kan have en nummerplade på er køretøj, som ikke er ansvarsforsikret her i landet!!!!!!!! Hvis forsikringsselskabet ikke har kradset pladen hjem, må deres dækning i første omgang holde for, og det ville jeg uden videre gå i retten med!

    Så hvis du ellers lader være med at køre galt, mener jeg ikke der kan være noget som helst


  • #7   23. feb 2014 Jeg har da heller ikke helårs dækning og har da aldrig afleveret mine plader... Men vis du kører får du bestemt en bøde af verdens klasse og får lov at stille cyklen plus pladerne tager de med

  • #8   23. feb 2014 Hvorfor ikke bare få helårs-forsikring? Regner selv med at hive guzzien ud senere idag smiley

  • #9   23. feb 2014 Morten C

    Så enkelt tror jeg sgu ikke det er - jeg skylder lige at sige, at jeg mange gange er kørt forbi politiet mellem 1.12 og 1.3 det har de aldrig interesseret sig for. Jeg har da oftest - men ikke altid - haft vinterforsikring, men det kan de jo ikke vide:-)


  • #10   23. feb 2014 det ER jo en aftale man laver med sit forsikringsselskab, om den står på papir nogle steder, det ved jeg ikke. "Nu lader du være med at køre om vinteren hvor du ikke er forsikret, ikke?" "Jo da, det er alligevel alt for koldt og glat og træls!"
    Sådan lød det cirka mellem mig og min forsikringsdame! smiley


  • #11   23. feb 2014 Aze

    Jo, men det er noget helt andet - det er lov om aftaler, det andet er færdselslov!


  • #12   23. feb 2014 Ansvar hele året koster ikke ret meget ekstra, ring og tegn det med det samme, og kør med god samvittighed om 20 min smiley

  • #13   23. feb 2014 I got stopped for something else (it was a nice dry day for a change) a couple of weeks ago and they asked but did not check that I had insurance for the entire year. I would have thought that not having insurance is quite a nasty fine, because it is a responsibility one has for others that can be very high, rather than something that will only affect ones self?

    Sorry for the english, my dansish speling is not something to inflict on others.

    Incedently, on way out to check tyres for a couple of hundred km in this wonderful sunday sun smiley

    Tim


  • #14   23. feb 2014 Bøden for at køre uden dækkende forsikring er 1000,- ifølge polisen

  • #15   23. feb 2014 Altså jeg bruger ikke min maskine i den periode der holder den tryk og varmt i garagen, det er en misforståelse?? jeg kan sagtens vente til d 1

    Men for guds skyld lad vær da du ingen forsikring har både på dig selv og vis du gør skade på andre


  • #16   23. feb 2014 @ Tommy

    Wow that is low in comparison to other fines, no clip on licence either???

    In UK it is much higher (about 2-3x) than an average speeding ticket, so quite a suprise.


  • #17   23. feb 2014 But Tim

    I believe that having registration plate on the bike also means that it MUST have liability insurance. According to Danish law an uninsured vehicle can't be inspected by an authorized workshop - ie inspected to be registered!


  • #18   23. feb 2014 Det er en bøde på 1000kr hvis man kører uden ansvarsforsikring, men udover det kan jeg ikke finde noget om det


  • #19   23. feb 2014 Forresten:

    Den police jeg havde til min Intruder før den blev vinterforsikret, specificerede at kaskoforsikringen kun var dækkende i perioden 1.3 til 30.11. Ansvarsforsikringen var helårlig, men sådan har de øvrige policer IKKE været udformet!


  • #20   23. feb 2014 Jeg tjekkede op på min forsikring sidste år ( eller forrige) da emnet var oppe.
    Jeg har Topdanmark, og troede fejlagtigt at der var helårs ansvar når jeg nu havde plade på. Det er jeg så blevet klogere på. Der er IKKE ansvar fra 1/12-28/2.....
    Har det på mail et sted smiley


  • #21   23. feb 2014 Jeg er forsikringsuddannet og har været i branchen i 10+ år.

    Der er IKKE ansvarsdækning hvis du har fravlagt vinterdækning. Et eksempel er, at der på policen er påført en klausul som undtager dækning for kørselsskader i xx til xx periode.

    På den måde er cyklen dækket hvis der er kasko på ved tyveri etc., men skader sket i forbindelse med kørsel er der ingen dækning for - hverken ansvarsskader eller kaskoskader!

    Så vent nu lige de par dage endnu..


  • #22   23. feb 2014 david, ja det var jeg næsten med på ! smiley men det var også mere om politiet kunne se det og evt. ville give bøder for det også ?

    men kan godt fornemme at det er bedst nok at holde ud 6 dage endnu smiley


  • #23   23. feb 2014 Derfor har man Bmw forsikring med helårs dækning til lav pris ca 4300 for en 1200ccm og så må man jo lide den tort det er at være bmw pilot smiley

    Kørte i går og er på vej ud nu, endnu en skøn dag i Vendsyssel.


  • #24   23. feb 2014 Hvis man kommer til at være skyld i en ulykke, så skal man betale !
    Og her behøver folk ikke at miste livet før det bliver temmelig dyrt. Tegn dog en forsikring der dækker når du har lyst til at køre.


  • #25   23. feb 2014 Det jo den sædvanlige. Forsikringsselskabet dækker i første omgang og kører så regres.

    Tror personligt politiet er ligeglade (og bødestørrelsen afspejler dette) fordi forsikringsselskabet sørger for at evt. personskade vil blive dækket.
    Det er udelukkende et spørgsmål om at chaufføren selv kan få en milliongæld på halsen senere hen. Det kan politiet jo være ret ligeglade med..


  • #26   23. feb 2014 Knud

    Hvis dit argument i # 6 skulle holde vand, ville det også gælde for cykler helt uden plade.
    Der er der også en ansvarsforsikring (Pool) der dækker skadelidte i første omgang.

    Det er ulovligt at køre uden ansvarsforsikring i Danmark - plade eller ej.
    Og når man bliver taget i at gøre noget ulovligt i trafikken, så får man som regel en bøde.

    Det er ikke pladen der afgør om man har forsikring eller ej, det er forsikringspolicen.


  • #27   23. feb 2014 Steffen:

    Det er bestemt muligt, men jeg er stadig villig til at ende i retten med en sådan sag.

    Jeg vil tro at forsikringsselskabet i første omgang hænger på indregistreringen (der er skam noget der hedder registreringssyn, og her udfylder synsmanden online en forsikringsbegæring, hvis man ikke selv har en forsikring i forvejen) og de forsikring der hæfter ved denne, i forhold til færdselsloven, og at forsikringsselskabet så derefter kan rejse et krav mod mig efter L0V om AFTALER.

    Hvis de vil rejse et krav.......

    Politiet interesserer sig normalt ikke for det her


  • #28   23. feb 2014 Steffen

    Fortæl mig forresten hvorfor hver eneste forsikringspolice jeg ellers har set har et registreringsnummer på sig????


  • #29   23. feb 2014
    En forsikrings gyldighed, afhænger selvfølgelig af at man overholde aftalen med forsikringsselskabet.
    Også en lovpligtig forsikring.

    "Fortæl mig forresten hvorfor hver eneste forsikringspolice jeg ellers har set har et registreringsnummer på sig???? "

    Af samme grund som en husforsikring har et matrikelnummer.
    Man skal kunne identificere den forsikrede genstand.


  • #30   23. feb 2014 hVordan kan du så o forrige indlæg skrive at et registrerings nummer er uden betydning, når et policenummer er af betydning????

    Jeg fatter det simpelt hen ikke. Jeg forstår udmærket at man som forsikringstager har aftalemæssige forpligtelser selskab og aftager imellem.

    Jeg forstår også at man som trafikant har forpligtelser mellem trafikanterne og myndighederne.

    Jeg forstår også at forsikringsselskaberne har forpligtelser overfor myndighederne og vice versa.


    ..... men hvad f..... har de tre ting med hinanden at gøre?????


  • #31   23. feb 2014 Vil du venligt citere hvor jeg skriver at et registreringsnummer er uden betydning?

    Jeg skriver at skadelidte er sikret erstatning, uanset om der er forsikret eller ej.
    Men det er bestemt ikke betydningsløst af den grund.

    De tre ting har det med hinanden at gøre:
    For at opfylde lovens krav skal en bilist indgå aftale med et forsikringsselskab, om en lovpligtig ansvars forsikring.
    Det er bilistens pligt at sørge for at passe sin del af aftalen, så den holdes i kraft. Gør kan ikke det, så bortfalder forsikringen, og han overholder ikke mere lovens krav. Hvis han så derefter bevæger sig ud i trafikken - uden at have den lovpligtige forsikring - som jo er bortfaldet, selvom han stadig har en plade - så bryder han loven, og får en bøde.

    Hvad er det du ikke forstår?


  • #32   23. feb 2014 Vi tager lige dit citat først:

    "Hvis dit argument i # 6 skulle holde vand, ville det også gælde for cykler helt uden plade"

    i min argumentation lader det sig jo slet ikke gøre!

    Jeg har ikke på noget tidspunkt anfægtet at forsikringsselskabet kan rejse et krav senere iht policen.

    Derimod mener jeg fortsat ikke at poitiet overhovedet kan reagere på datoer, hvis kørejernet ellers har en plade på.

    Det er absolut muligt at du er forsikringsmand - endda overvejende sandsynligt, men det betyder jo ikke at vi to har samme opfattelse af regler og love - det er jo noget selv jurister skændes om:-)


  • #33   23. feb 2014 Vores opfattelse er sådan set ligegyldig.
    Det interesserer juraen sig ikke meget for.

    Dette her er eksakt videnskab, og ikke et spørgsmål om opfattelse.

    Hvis man har en police der siger at der ikke er dækning i et bestemt tidsrum, så er der ikke dækning i det tidsrum.
    Hvis denne dækning er lovpligtig, kører man altså rundt uden lovpligtig forsikring, hvis man kører i det tidsrum hvor der ikke er dækning.

    Er det meget svært at forstå?

    Nej vel?
    Når man kører rundt uden lovpligtig forsikring, så bryder man loven, og får en bøde.

    http://www.fartboeder.dk/oevrige-boedetakster.htm

    Rul ned til "Generelle forhold" -> "Manglende ansvarsforsikring.


  • jesper H
    jesper H Tilmeldt:
    dec 2013

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 104
    #34   23. feb 2014 Gør som mig og forvalt pengene fornuftigt så man kan køre året rundt,det værste ved at køre her i starten af året er det samme spørgsmål hver dag,må du gerne køre nu

  • #35   23. feb 2014 Har været der Steffen:-)

    For mig åbnes der flere spørgsmål end der gives svar.

    Det er lidt det samme i forholdene omkring ATK og grundlov.


  • #36   23. feb 2014 Ja Jesper, det er ikke så indviklet.
    Tegn en forsikring der dækker i den periode man kører.


  • #37   23. feb 2014 Knud - Hvis man kun læser spørgsmålene, og ikke de svar man får, - så er der jo ikke noget at sige til at man ender op med flere spørgsmål end svar. smiley

  • #38   23. feb 2014 Det hele er såre simpelt:
    Er der nummerplade på cyklen, så er der også en ansvarsforsikring. Men- har man aftalt med forsikringsselskabet at den ikke dækker i vinterperioden, så må man selvfølgelig ikke køre. Gør man det alligevel, så udbetaler forsikringen erstatning i første omgang, men vær sikker på, at de bagefter vil hente pengene igen hos ejeren. Og det kan blive meget meget dyrt. Så lad være med at køre før forsikringen igen er trådt i kraft.
    I forhold til Politiet er der ingen problemer, for cyklen er forsikret. At man så aftaler at der ingen dækning er, er et forhold men forsikringstager og forsikringsselskab.


  • #39   23. feb 2014 Det er vi alle vist enige om Matthias.
    Spørgsmålet går på om politiet kan give en bøde for at køre uden for forsikringstiden.
    Og selvfølgelig kan de det.


  • #40   23. feb 2014 Du svarede men jeg var ved at redigere. Nej, man kan ikke få en bøde. Har undersøgt det hos Politiet. Se sidste del af mit første svar.

  • #41   23. feb 2014 Nu er der flere selskaber som ikke vil opbevare nr.plader, men forlanger man skruer dem af hvis ikke man tegner vinterdækning. Normalt er der en stilstands forsikring på som dækker brand tyveri og hærværk i de 3 måneder selvom pladen er afmonteret. Så mange cykler står sikkert ukorrekt opbevaret.

  • #42   23. feb 2014 Min har ikke ansvar uden for perioden. Også selvom der er nummerplade på.



  • #43   23. feb 2014 Hvis nu der står skrevet at pladen skal afmonteres i perioden 1-12 til 28.2, så er der jo heller ingen tvivl, men så burde man jo have tre måneders grøn afgift eftergivet:-)

  • #44   23. feb 2014 Nej Knud selvfølgelig skal du ikke det. Din mc er jo ikke afmeldt, og så længe der er udleveret en plade til den skal du betale afgiften.

  • #45   23. feb 2014 Hm _ det kan selvfølgelig diskuteres, men min grønne afgift er da årlig, det står på den og hvis så pladen skal af i et kvartal:-)

  • #46   24. feb 2014 Svar fra Østjyllands Politi:

    Hej Steffen,



    Ja, du kan få en bøde for at føre en uforsikret motorcykel, hvis du kører i en periode der ikke er dækket af forsikringen.

    Det er som du selv nævner lovpligtigt at ansvarsforsikre motorcyklen.

    Håber det var svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at rette henvendelse på ny.



    Med venlig hilsen



    Anne Louise Ørnstrand
    Overassistent


    Nanvetræk til signatur

    Ekspeditionen

    Ridderstræde 1

    8000 Århus C

    Tlf.: +45 8731 1448

    Web: www.politi.dk/Oestjylland









  • #47   24. feb 2014 En af mine bekendte har så sent som i dag været i kontakt med sit forsikringsselskab og fået at vide at ansvarsforsikring er gældende, netop fordi pladen ikke fjernes fra køretøjet - hva så????


    Kan det tænkes at forsikringsfolk i al almindelighed er instrueret om, hvordan de skal svare. Denne instruktion kunne så variere noget???

    http://www.motorcykelgalleri.dk/grupper/toeffedyrene/205999-mc_forsikring




  • #48   24. feb 2014 Steffen forresten:

    Har du spurgt den flinke politidame specifikt hvad situationen er, når forsikringsselskaberne lader forsikringstageren beholde nummerpladen på cyklen???


  • #49   24. feb 2014 Du kan jo slå op i dine egne forsikringsbetingelser, og se efter.
    Den tråd handler jo om en bestemmelse som FDM åbenbart har i deres betingelser - og der står ikke noget om plader.

    Hvis der står i betingelserne at den dækker hele året, så dækker den hele året. Ikke fordi der er plader på, men fordi det står i betingelserne, - og det står ikke i alle betingelser.
    Den tråd er giftig, fordi den kan forvirre nogen til at tro de har en dækning de ikke har.

    Du kan jo se her, - kig i kolonnen under ansvar.
    http://www.tryg.dk/forsikringer/motorcykelforsikring.html

    Og her er betingelserne, side 3 -> dækningsperiode.
    http://www.tryg.dk/media/Betingelser-motorcykelforsikring_75-5198.pdf

    "Kan det tænkes at forsikringsfolk i al almindelighed er instrueret om, hvordan de skal svare. Denne instruktion kunne så variere noget???"

    Ja, det kan tænkes. Vi er instrueret i at vi skal svare korrekt.







  • #50   24. feb 2014
    Knud, du bliver ved.
    Jeg gider ikke at fluekneppe med klogeåger i en uendelighed.

    Jeg synes at jeg tålmodigt har svaret herinde på alle mulige forsikringsspørgsmål, og argumenteret når personer der aldrig har brugt 10 minutter på emnet, alligevel mener de har mere forstand på tingene end folk der har arbejdet med det, siden før de blev født.

    De kan undskyldes med ungdommens lettere overvurderede selvforståelse.
    Hvad er din undskyldning?


  • #51   24. feb 2014 Jeg behøver ingen undskyldning. Dit svar er rigeligt. Du ved jo godt, at jeg har brugt meget mere end 10 minutter på dette her - vi er bare ikke enige.

  • #52   24. feb 2014 Fint nok.
    Men har du tænkt på at du muligvis ikke har ret, og at dine skriblerier kan koste millioner for en der tror på hvad du skriver?

    Den tråd du henviser til, kan foranledige at folk der ikke nærlæser den, kører ud i trafikken og pådrager sig en gæld for resten af livet.


  • #53   24. feb 2014 Du kan tro jeg har tænkt, og prøv nu lige at nærlæse mit allerførste indlæg i denne tråd (#6).

    Om folk ikke kan læse en hel tråd i sammenhæng, hvis de ikke kan huske indlæggene, det må stå helt for deres egen regning.


  • #54   24. feb 2014 Den skulle du nok have læst igen, inden du skrev # 47.

  • #55   24. feb 2014 Det mener jeg faktisk jeg gjorde:-) Essensen er, at når der er en nummerplade på, så er lortet ansvarsforsikret

  • #56   24. feb 2014 Essensen er at det passer ikke.
    Og til dem der læser med, - ring til jeres selskab og spørg inden I tager chancen.


  • #57   24. feb 2014 I TopDanmark's betingelser, står følgende:

    <b>Skade forvoldt af eller på den forsikrede motorcykel og opstået i forbindelse med kørsel i perioden 1. december til og med 29. februar, er kun dækket, hvis det fremgår af policen, at der er tegnet tillægsforsikring for det.</b>

    Det giver da et ret klart svar.

    Dvs, hvis man bliver stoppet af politiet, vil de betragte det som kørsel uden nummerplade, da der heller ikke er ansvarsdækning - som skrevet står (Skade forvoldt <b>af</b> )

    smiley



  • #58   24. feb 2014 Nej de vil ej!
    For igen: Køretøjet er forsikret, da det ellers ikke kan stå med nummerplader.
    At man så laver en aftale med forsikringsselskabet om en anden dækning, er politiet uvedkommende.
    Hvor har jeg det fra?
    Jeg har været i kontakt med Topsikring, Færdselspolitiet, Færdselsstyrelsen og Skat.


  • #59   24. feb 2014 Præcis JH, det er ikke så indviklet.

  • #60   24. feb 2014 <i>For igen: Køretøjet er forsikret, da det ellers ikke kan stå med nummerplader.</i>

    - I "gamle" dage skulle man indsende pladerne i vinterperioden, når forsikringen so wie so ikke dækkede. Det skal man ikke mere. Men i og med man ikke betaler for de tre måneder, kan pladerne blive på (da det andet er en ret stor, administrativ byrde), såfremt man ikke kører på cyklen i de tre måneder, den står uden dækning.

    Ordlyden i TD's betingelser er ret klar. Der er ikke noget at tage fejl af.

    Dog kan skade på motorcyklen forvoldt i vinterperioden dækkes af motorcyklens kaskoforsikring, såfremt de ikke er sket i forbindelse med kørsel på motorcyklen.


  • #61   24. feb 2014 HeHe



    Matthias er lige så stædig som jeg er:-)

    der er færdselslov i det her
    og der er "lov om aftaler"

    Og den sidste rager ikke politiet:-)


  • #62   24. feb 2014 Hvis man aftale noget, der bryder færdselsloven - så rager det politiet.

    Som de jo også skriver i deres svar i # 46.


  • #63   24. feb 2014 JH: Til hvem skulle man aflevere nummerpladen? Til forsikringen ikke sandt?
    Var cyklen afmeldt på motorkontoret? Nej vel? Fik du vægtafgift retur? Nej vel?
    Derfor var køretøjet stadig forsikret i forhold til Politiet, da du ellers skulle have afleveret pladen til motorkontoret. Men forsikringen bad om at få pladen ind, så de derved var mere sikre på du ikke kørte.
    Uanset om vi bliver enige eller ej, så er det vigtigt ikke at køre før den 1. marts, hvis det er der forsikringsselskabet sætte deres del af aftalen igang igen.


  • #64   24. feb 2014 Dengang man afleverede nummerpladen til forsikringen, var der ikke en klausul i policen om at der ikke var dækning.
    Den klausul blev lavet, netop for at lette arbejdsgangen i forbindelse med stilstand, så de to situationer kan ikke sammenlignes, da teksten i policen blev ændret.


  • #65   24. feb 2014 Jeg har sendt en mail til mit forsikringsselskab, hvor jeg spørger som følger:

    <i>"Er man stadig dækket af ansvarsforskringen, ved kørsel mellem 1. december og 29. februar?"</i>

    Jeg poster svaret, når dette haves. Så ved vi derefter hvad der er ret og vrang.

    smiley


  • #66   24. feb 2014 <i>Den klausul blev lavet, netop for at lette arbejdsgangen i forbindelse med stilstand, så de to situationer kan ikke sammenlignes, da teksten i policen blev ændret.</i>

    - Lige præcist. Det var <i>sådan</i> det var.

    smiley



  • #67   24. feb 2014 Mathias - har du læst # 57?

  • #68   24. feb 2014 Forsikringsbetingelser kan være indviklet læsning. Det er derfor jeg har skrevet og spurgt forsikringen, direkte. Så kommer svaret ganske givet i langt mere forståeligt sprog.

    smiley


  • #69   24. feb 2014 Ok, men det JH citerer står da vist så klart som man kan få det.

    Men det bliver fint at få det bekræftet smiley


  • #70   24. feb 2014 Ja, jeg har læst den. Og den siger:
    Skade forvoldt af eller på den forsikrede motorcykel og opstået i forbindelse med kørsel i perioden 1. december til og med 29. februar, er kun dækket, hvis det fremgår af policen, at der er tegnet tillægsforsikring for det.

    Men svar mig lige: Kan man have en indregistreret motorcykel stående uden ansvarsforsikring?


  • #71   24. feb 2014 Matthias

    Læs Steffen's meget udmærkede forklaring # 64

    smiley


  • #72   24. feb 2014 Jeg er forsikret hos gf, og der er min forsikret mod tyveri brand og hærværk i de tre måneder iflg forsikringsbetingelserne, dog skal pladen ligesom på min veteranbil pilles af og opbevares væk fra køretøjet. Dette fordi den ikke er ansvars forsikret men udelukkende stilstands forsikret.

  • #73   24. feb 2014 Ja, man kan godt have en indregistreret motorcykel, der ikke er forsikret.
    Og du har jo lige forklaret at du også har din forsikret som stilstandsforsikring, selvom den stadig er indregistreret.

    Jeg har pladen på min året rundt, men forsikringen dækker ikke kørselsskader i de tre vintermåneder.

    (Og de slutter heldigvis på lørdag) smiley


  • #74   25. feb 2014 Steffen, du er åbenbart klogere end Skat. Her er svaret fra dem på om man kan have en motorcykel indregistreret uden forsikring:

    Hej Matthias

    Så længe motorcyklen er registreret i Motorregisteret skal der være mindst en lovpligtig ansvarsforsikring på køretøjet.

    Med venlig hilsen

    John Dalskov


  • #75   25. feb 2014
    Ja, der er en forsikring.
    Den har et policenummer, men dækningen er bare ikke i kraft om vinteren.

    Og når dækningen ikke er i kraft, er motorcyklen ikke ansvarsforsikret.


  • #76   25. feb 2014 Men afvent dit svar fra Top.

    Det er i øvrigt generelt en god idé at spørge et forsikringsselskab om forsikringsmæssige forhold, og skat om skattemæssige forhold.

    At spørge skat om forsikring, svarer til at ringe efter en bager, hvis man skal have skiftet vinduer.


  • #77   25. feb 2014 Matthias... kør du bare løs alt det du vil..

  • #78   25. feb 2014 Men for mig at se, vender vi helt tilbage:

    Trådstarter spørger om Politiet interesserer sig for datoer, Det mener jeg IKKE de kan (faktisk som Matthias), men det mener Steffen.

    Ved siden af det rent færdselslovsmæssige ligger der så en aftale mellem forsikringsselskab og forsikringstager, og det er en helt anden sag. Dette vedrører dog ikke politiet, men det behøver det ikke være mindre alvorligt af.


  • #79   25. feb 2014 Er det så ikke lidt underligt at Politiet svarer at man kan få en bøde, for at køre uden for forsikringstiden?

    Plejer de at udskrive bøder for noget der ikke vedrører dem?

    Jeg citerer lige Politiets svar, fra # 46.
    "Ja, du kan få en bøde for at føre en uforsikret motorcykel, hvis du kører i en periode der ikke er dækket af forsikringen"


  • #80   25. feb 2014 Jeg synes at Steffen er en EKSTREMT tålmodig mand smiley

    Thumbs Up!


  • #81   25. feb 2014 Simon h du har helt ret. Gad vide om han kører på 125 ccm fordi det er ligemeget hvad tid han når frem ? ?? ja han må være en meget tålmodig mand.
    Ros til ham


  • #82   25. feb 2014 Kan man nøjes med bøden og beholde nummerpladen?.

    Politiet plejer jo at tage pladerne med når de standser et køretøj uden gyldig forsikring.

    Jeg diskuterede det med min genbo i går. Han mente politiet også tog pladen, men jeg påstod at motorcyklen stadig er forsikret dog uden kørsels dækning i vinterperioden.


  • #83   25. feb 2014 Steffen - allerførst: Tak for din tålmodighed


    Dernæst - prøv lige at læse Tim's indlæg #13, han undrer sig direkte over at politiet ikke interesserede sig for datoer - jeg har selv præcis samme erfaringer. Kunne dette skyldes, at forsikringen set med den udøvende magts øjne er på plads???


  • #85   25. feb 2014 Nu ved jeg jo ikke hvad den udøvende magt ser.
    Men man kunne forestille sig at årsagen er den samme, som når 19-årige fortæller at de er blevet stoppet, og Politiet ikke interesserede sig for om MC'en var droslet.
    De kan jo ikke tjekke alt, de har nok at gøre med kørekort, hastighed, dæk osv...
    om der er vinterdækning kan de jo ikke slå op nogen steder i deres egne systemer, de kan bare konstatere at der er en forsikring - men ikke om den dækker. Så skal de have fat i policen, eller forsikringsselskabet.
    Så hvis de ikke har en konkret mistanke, så lader de den nok fare - det er sikkert for besværligt.
    Men hvis du læser Tim's indlæg igen, så passer det jo ikke at de ikke interesserede sig for det. De spurgte - og godtog svaret.
    Hvorfor mon de spurgte? smiley


  • #86   26. feb 2014 det var jo en interessant emne jeg fik taget hul på her fornemmer jeg smiley
    jeg har selv både snakket med forsikringen og politiet siden jeg oprettede dette link !

    Forsikringen siger som jeg allerede viste at jeg ikke er dækket og jeg bare kan tegne en helårs forsikring.

    Men som mit spørgsmål gik på, hvorvidt jeg ville få en bøde hvis jeg kør ud, er svaret ja det vil jeg, for som betjenten sagde så har jeg ingen ansvarsdækning og ergo bøde !! hvis de slår min nr. plade op vil du også få oplyst at jeg ikke har helårs dækning men kun sommer dækning og ergo så har jeg ikke ansvar på cyklen som er lovpligtig og ja det giver en dumme døde

    Så jeg har ikke været ud og kører, venter fortsat spændt til på lørdag, hvor min Gixxer endelig skal ud og motioneres smiley

    men tak til jer som har deltaget i debatten !


  • #87   26. feb 2014 Jeg har fået svar fra IF, et svar der undrer mig lidt i forhold til hvad Simon (TS) skriver.

    Jeg citerer svaret her:

    <i>Du spørger om din ansvarsforsikring er dækket uden for den tilladte kørselsperiode (som dækker 01.03. - 30.11) Vi dækker ansvarsskader forvoldt af dig/din MC hele året. Dette skyldes der er tale om en lovpligt ansvarsforsikring. Dog vil vi altid efterfølgende henvende os til dig om, at du skal betale skaden selv (vi dækker således modpart får dækket sine omkostninger med det samme)</i>

    Så kan vi jo begynde at skændes lidt om, hvad dét så betyder, nå man sætter det op mod det, som Simon skriver smiley


  • #88   26. feb 2014 Det betyder i grove træk, at den som bliver kørt ned jo ikke skal lide yderligere last fordi en har kørt uden forsikring. Den påkørte får derfor sine penge, MEN derefter kan føreren godt berede sig på at skulle pengene tilbage som forsikringsselskabet har lagt ud til skadelidte.

    Kort og godt, selskabet lægger ud for dig, og bagefter skal du betale...


  • #89   26. feb 2014 Ja David

    Det er jo det der står - klart og tydeligt. Den del har jeg fattet.

    Men hvordan hænger det sammen med det, som Simon har fået at vide fra sit forsikringsselskab?


  • #90   26. feb 2014 altså ja det skal jeg jo ikke tør svare på, jeg ringede derover og fik det svar i telf. ved jo heller ikke om hende forsikringsdamen er helt inde i hvordan og hvorledes, jeg er ved TopDanmark til information smiley

  • #91   26. feb 2014 Det samme gælder for Simons forsikring.

    En ansvarsforsikring - generelt set - er ikke tegnet for at yde skadelidte erstatning, men for at friholde skadevolder for de økonomiske følger af et krav.

    Men i færdselsloven er det bestemt at ansvarsforsikringen hæfter umiddelbart over for skadelidte, også selv om der er aftalt en periode hvor der ikke er dækning.
    Udtrykket 'dækning' skal ses i forhold til forsikringstageren.

    Set i det lys, er formuleringen om at der ikke er dækning, selvom skadelidte får erstatning mere forståelig.


  • #92   26. feb 2014 <i>Set i det lys, er formuleringen om at der ikke er dækning, selvom skadelidte får erstatning mere forståelig</i>

    - Der er vist med andre ord tale om regres.

    Jeg har lige spurgt IF, om dette også gælder ved personskade (hvor beløbene kan blive svimlende høje). Mit gæt er, at svaret er "ja". Men blot for god ordens skyld.

    Men det som jeg læser er, at man lovligt kan bevæge sig ud på de danske veje mellem 1. december og 29. februar. Man skal blot belave sig på, at man selv får lov at betale hver en krone, af de skader man påfører andres køretøjer eller ejendele. Og invaliderer man en anden person, skal man så belave sig på, at sidde i gæld resten af sit liv.


  • #93   26. feb 2014 Ja, det er regres.

    Og nej, man kan ikke lovligt bevæge sig ud på vejene, da der står i færdselsloven at man skal være dækket af en ansvarsforsikring.

    Både Simon og jeg har spurgt politiet, og begge svar siger at man kan få en bøde, - det ville man jo ikke kunne hvis det var lovligt.


  • #94   26. feb 2014 Steffen

    Jeg er helt med på hvad du mener.

    Men som IF siger - så er man dækket af ansvarsforsikringen i første omgang. Ergo må det være lovligt. At man så efterfølgende får ørerne i maskinen, når de vil have slanterne tilbage, er jo en sag mellem pågældende MC'ist og forsikringen.

    Men ret beset - og ovenfra anskuet, og sat ned på bundlinien i sidste ende, så er man jo så ikke personligt dækket af ansvarsforsikringen.

    Forvirret?

    En anelse. Uanset hvad så kører jeg ikke før midten af marts.


  • #95   26. feb 2014 Nej - dækning på en ansvarsforsikring er en dækning for skadevolders udgifter.

    Når IF siger der er dækning er det upræcist, - selskabet HÆFTER direkte over for skadelidte - Færdselsloven § 108 stk. 1. - men der er ikke dækning i forhold til skadevolder, hvorfor selskabet kræver pengene igen.


    Og det er en overtrædelse af færdselsloven § 105 stk.1


  • #96   26. feb 2014 Jeg er helt med på at forsikringsselskabet kan gøre regres - det mener jeg modsat mange, at de også kan gøre hvis man foretager sig noget der ikke falder inden for en given forsikrings område - f.eks kører uden kort.

    Det fortæller man migalligevel aldrig vi udløse en regress.

    Jeg er faktisk forvirret på et højere plan - øh eller noget......


  • #97   26. feb 2014 Knud - no offence, men du er forvirret på et meget lavt plan.

    Du sammenligner udbetaling fra en forsikring der er i kraft, med en forsikring der ikke er i kraft.
    Kan du forklare hvorfor du mener der gælder de samme regler for de to situationer?

    Og hvis du efter den diskussion vi har haft en milliard gange om kørekort, stadig tror det du skriver, så er det jo komplet umuligt at at ændre på dine forudfattede forestillinger.

    Du skrev længere oppe, at du har brugt mere end 10 minutter på disse ting - det er altså ikke noget at være stolt af.


  • #98   26. feb 2014 Udgangspunktet er stadig - for mig i hvert fald - at man ikke kan have nogen plade på, med mindre kørejernet er forsikret.

    Det er færdselslov!

    Så er der aftalelov, der siger noget om forsikringsbetingelser!

    Så er der det faktum, at der ikke er nogen automatik bortset fra at skadelidte vil blive kompenseret, men at forsikringsselskabet i det ene tilfælde kan gøre regress under henvisning til betingelser - altså aftaleloven, idet det andet kan det ikke????

    Det er meget forvirrende for mig - beklager jeg ikke er klogere:-/


  • #99   26. feb 2014 Der var synd.

  • #100   26. feb 2014 "under henvisning til betingelser - altså aftaleloven, idet det andet kan det ikke????"

    Det er fordi der står specifikt i færdselslovens § 108 stk. 2 at en aftale om regres ikke gælder.

    Stk. 2. En aftale mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren om, at selskabet skal have regres mod den, der efter § 104 er ansvarlig for skaden, når forsikringsbegivenheden er fremkaldt af den ansvarlige ved uagtsomhed, har kun retsvirkning, hvis forsikringsbegivenheden er fremkaldt ved en uagtsomhed, der kan betegnes som grov hensynsløshed.



  • #101   26. feb 2014 Ja, den har jeg set før, men fortæl mig lige hvorfor kørsel inden 1. marts er grov hensynsløshed, når f.eks skader som følge af spritkørsel ikke er det???

  • #102   26. feb 2014 nej...det er selvfølgelig et urimeligt forlangende, at du skal fortælle mig eller nogen anden det....

  • #103   26. feb 2014 Knud - kørsel før første marts er ikke hensynsløs kørsel.
    Der gøres regres efter andre regler end færdselsloven.
    Der gøres regres simpelthen fordi der er udbetalt fra en forsikring der ikke er kraft.

    Skyldsspørgsmålet er slet ikke et emne.



  • #104   26. feb 2014 He he det er længe siden vi har haft en lang tråd som denne - Hyggeligt smiley

    Jeg henter cyklen i morgen hvis vejret holder.


  • #105   26. feb 2014 JaJa, det er da en form for argument....

  • #106   26. feb 2014 Knud - hvem snakker du til?

  • #107   27. feb 2014 Dig Steffen

  • #108   27. feb 2014 Hvorfor kalder du det jeg skriver for et argument?
    Det er en oplysning.


  • #109   27. feb 2014 Ved GF forsikring er ansvarsdækningen gældende hele året. Man kan ikke tegne den for mindre.

    [quote]
    Lovpligtig ansvarsforsikring alene med vinterdækning. Dækker hele året.

    Ansvars- og kaskoforsikring uden vinterdækning er til dig, der kun kører i sommerhalvåret.
    Fra 1. december til 29. februar dækker kaskoforsikringen udelukkende brand, tyveri og hærværk.
    [/quote]

    Så GF's sommerhalvår er på 9måneder smiley

    Det har været anderledes men det vist mere end 10år siden.

    Deres kaskoforsikring uden vinterdækning dækker stadig ikke kørselsbetingede skader som f.eks brand, tyveri og hærværk i vintermånederne.

    Min forrige mc havde jeg kasko på ahs til forsikring mod tyveri. Så der behøvede jeg ikke hænge mig så meget i dato'erne og kunne køre som jeg havde lyst. Min nuværende er ikke kommet ud og køre endnu, men det kan sagtens være at den komme ud imorgen selvom kaskoen med kørselskader først dækker fra 1/3.

    Konklusionen er vel at man er nødt til at se hvad man har aftalt med sit forsikringsselskab. Både deres generelle vilkår og hvad der står på policen...


    (link fjernet)




  • #110   27. feb 2014 Kaskoforsikringen dækker ikke. Ansvarsforsikringen dækker de skader, du laver på andre, men de sender regningen til dig bagefter.
    Politiet er det mindste problem, du har i den forbindelse.
    Hvis du gerne vil køre om vinteren, så betal dog de småpenge, det koster ekstra.


  • #111   27. feb 2014 #110 Knud - Det er muligt dine vilkår er sådan men det gælder ikke alle. "Ansvarsforsikringen dækker de skader, du laver på andre, men de sender regningen til dig bagefter." F.eks gælder GF's ansvarsforsikring altid hele året.

  • Pops
    Pops Tilmeldt:
    feb 2010

    Følger: 1 MC-er: 1 Svar: 4
    #112   27. feb 2014 Hej Simon
    Der kun ansvar på til 1/3
    God tur
    smiley


  • anne k
    anne k Tilmeldt:
    jul 2008

    Følger: 7 Følgere: 6 Svar: 2
    #113   27. feb 2014 Hva blev svaret så?? smiley hehe

  • #114   27. feb 2014 #109

    Det er ikke korrekt.

    Jeg talte med GF ang. dette i går.

    Det er korrekt at deres ansvarsforsikring gælder hele året.

    MEN, hvis du tegner en kaskoforsikring UDEN vinterdækning, så følger ansvarsforsikringen denne.

    Dvs. at motorcyklen kun er dækket mod brand, tyveri og hærværk i vinterperioden.

    Jeg kan sagtens se det kan tolkes anderledes når man læser deres forsikringsbetingelser, netop derfor ringede jeg til dem.


  • #116   27. feb 2014 Jeg har Stilstands forsikring på min Z750, dvs. jeg ikke må køre en lille bitte tur i morgen? (d. 28/2) smiley

  • #118   27. feb 2014 Jeg har lige haft fat på Mondux i dag:

    Jeg fik følgende forklaring:

    Der er ALTID ansvarsforsikring, køretøjet er indregistreret!

    Der er fuld kasko i specificeret periode, og mellem sidste november og første marts er kaskoen en såkaldt stilstandsforsikring. Cyklen er sikret mmod tyveri, brand og skader opstået på værksted.

    Så smækkede jeg min nybetrukne saddel på og kørte en eftermiddagstur - med meget god og rolig samvittighed.

    I aften ringer jeg til en gammel bekendt, der er mangeårig assaurandør!


  • #119   27. feb 2014 Sjovt nok nævner min police intet om dette, men den omtaler stilstandsforsikringen via kasko

  • #120   27. feb 2014 Det er muligt at der altid er kasko på Modux-forsikringen.
    Det er der ikke alle steder.

    Men ring til hvem du vil, det ændrer ikke kendsgerninger.


  • #121   27. feb 2014 Læs indlæggene før du reagerer Steffen, og overvej så lidt nærmere om der måske ikke kan være flere sæt kendsgerninger. Din chef og det selskab du arbejder for har jo ikke patent på policers indhold - vel????

  • #122   27. feb 2014 Sjovt nok har Mondux sagt det stik modsatte til mig..

    At der ikke er ansvar i stilstandsperioden.


  • #123   27. feb 2014 Nikolaj V

    De kan jo have forskellige policer. Det ved jeg positivt er tilfældet for både Danske Forsikring og TopDanmark, også selv om det i dag er TopDanmark, der laver papirerne for begge. Dem har jeg set mindst fire versioner fra.


  • #124   27. feb 2014 Er der nogle af de versioner, der nævner noget om sammenhængen mellem ansvarsforsikring og dækningsperioder?

  • #125   27. feb 2014 Der står intet om det i min police.. der står bare stilstandsperiode fra den og den dato.. ringet for at høre nemlig da jeg skulle have den til vinter opbevarring for at høre om der var ansvar og det sagde det at det var det ikke..



  • #126   27. feb 2014 En af dem Steffen, men den var gammel. Den sagde specifikt at ansvar dækkede hele året og kasko ikke omfattede vintermånederne December, Januar og Februar. de øvrige var også temmelig forskellige.

  • #127   27. feb 2014 Der er så alt efter hvordan selskaberne skruer det sammen.
    Men det har ikke noget at gøre med om der er plader på.

    Hvis du igen spørger en 'sagkyndig' så husk lige at spørge på en måde så du får klarlagt forskellen mellem en ansvarsforsikring, der HÆFTER over for skadelidte, og en ansvarsforsikring der rent faktisk dækker.


  • #128   27. feb 2014 "Din chef og det selskab du arbejder for har jo ikke patent på policers indhold - vel????"

    Skrev du ikke lige at der ALTID var ansvarsforsikring, når køretøjet er indregistreret?

    Hvis du havde ret i det, så er det jo ligegyldigt hvad der står i policen.


  • K j
    K j Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Svar: 20
    #129   27. feb 2014 Faktum er at man ikke kan få lov at beholde sine plader, hvis ikke der er en lovpligtig ansvar på motorkøretøjet! Ergo SKAL der være en lovpligtig ansvar på dit køretøj året rundt, og hr. betjent kan derfor ikke give dig en bøde for at tage cyklen ud en tur før 1/3 (som hele indlægget jo handler om), Men man har jo så underskrevet en aftale med forsikringen om at, hvis man kun har sommerforsikring, så hæfter man selv for de skader man forvolder uden for forsikringstiden ... så kort og godt, det er ikke ulovligt, men kan blive en meget dyr fornøjelse, så lad hellere vær'. men læs for guds skyld dine forsikringsvilkår godt igennem, der kan nemlig stå, at såfremt man kører ud i vinterperioden, vil ens forsikringsaftale blive opsagt, og det er nok den lille sætning som steffen hænger fast i. så du kan altså IKKE få bøde, men hr. betjent kan tage kontakt til forsikringen, og har du så skrevet under på at din forsikring vil blive opsagt såfremt du bryder betingelserne, så står du så dagen efter uden forsikring.

  • K j
    K j Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Svar: 20
    #130   27. feb 2014 og så er den ged barberet

  • #131   27. feb 2014 Du godeste - endnu en ekspert der er klogere end både politi og forsikringsselskaber.

  • #132   27. feb 2014 Eller en Steffen der tager fejl.

  • #133   27. feb 2014 Her er det som JH har fra Topdanmark:

    Skade forvoldt af eller på den forsikrede motorcykel og opstået i forbindelse med kørsel i perioden 1. december til og med 29. februar, er kun dækket, hvis det fremgår af policen, at der er tegnet tillægsforsikring for det.


    Og her er politiets svar på spørgsmålet om bøde:

    Ja, du kan få en bøde for at føre en uforsikret motorcykel, hvis du kører i en periode der ikke er dækket af forsikringen.

    Det er som du selv nævner lovpligtigt at ansvarsforsikre motorcyklen.

    Håber det var svar på dit spørgsmål, ellers er du velkommen til at rette henvendelse på ny.

    Med venlig hilsen

    Anne Louise Ørnstrand
    Overassistent


    Hvor er det kæden springer?


  • #135   27. feb 2014 Normalt er det d. 1. marts - altså på lørdag smiley

    Men der er nogle forsikringer, hvor kørselsperioden er anderledes, - f.eks. nogle Harley-aftaler der kun har 7 måneders kørsel, og 5 måneders stilstand.

    Så hvis man er i tvivl, - tjek egen forsikring-


  • #138   27. feb 2014 Ja, det er nok en god idé at starte lidt roligt op, også for at få den værste rust banket ud af kroppen. Især med kolde veje.

    Mon saltbøssen kører ud? De lover lidt nattefrost.


  • #139   27. feb 2014 Jeg har Topdanmark på min GS500F. Fuld kasko til 2150 med selvrisiko på 3100 og gældende fra 1.3. til 1.12.
    3. januar i år kunne jeg ikke undvære det at køre 2.hjul længere, så jeg ringede til Topdanmark og bad om et tilbud på en helsår forsikring. 2520 kr sagde manden efter få minutter. Top sagde jeg så og spurgte så ind til noget der hedder Digital registrering - hvad er det nu lige det er?
    Han kaldte det drm ( sådan lød det) og forklaringen var en digital registrering, som ikke havde indflydelse på dækning, selvrisiko eller andet - bortset fra prisen. Nu her jeg helårs forsikring på den lille GS500F til kr. 1982 om året.


  • #140   28. feb 2014 Der er faktisk slet ingen tvivl i denne sag...

    Det er efterhånden flere år siden at man pillede plader af/eller ikke "måtte" køre om vinteren

    Ansvar gælder hele året, Kasko gælder i de ni måneder og derudover om vinteren ved brand, tyveri, og hærværk smiley

    God tur og see you out there smiley


  • #141   28. feb 2014 Kæden springer af, fordi jeg har fra Skat, Trafikstyrelsen og Politiet fået andre oplysninger.

  • #142   28. feb 2014 Det forklarer det jo, Matthias.

    Hvis du gerne vil undgå at kæden springer af en anden gang, så var det måske en idé at spørge et forsikringsselskab i sager om forsikring, - spørg Skat i sager om skatteforhold, og politiet i sager om politiforretning.


  • #143   28. feb 2014 Bekendtgørelse om ansvarsforsikring for motorkøretøjer mv.

    Stk. 3. Det kan mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren med den begrænsning, der følger af færdselslovens § 108, stk. 2, aftales, at forsikringstageren helt eller delvist skal bære risikoen for de under forsikringen hørende skader. Det kan ikke mellem disse parter aftales, at skadelidte helt eller delvist skal bære risikoen.

    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2648

    Det betyder at der kan aftales, at forsikringen ikke dækker forsikringstageren i en bestemt periode, men at man ikke kan fravige kravet om at skadelidte altid skal have sin erstatning.
    Altså - forsikringen HÆFTER for skader over for skadelidte, men den DÆKKER IKKE de økonomiske konsekvenser for forsikringstager.


  • #144   28. feb 2014 vi kan vel konkludere at det er ikke ens for alle.. så man må vel få det på skrift fra ens forsikring inden man køre for at være på den sikre side.

  • #145   28. feb 2014 Det er nemlig rigtigt.
    Det er ikke givet at der er forsikringsdækning, selvom der er plader på.

    Man har det allerede på skrift, det står jo i policen.


  • #146   28. feb 2014 Kørsel før 1 marts er koldt, men ikke hensynsløst.. Problemet er bare at du har aftalt med dit forsikringsselskab at de ikke skal have udgifter i forbindelse med dine skader i vinterperioden - derfor "automatisk regres"..

    Uden for denne periode har du så en aftale med forsikringen om at de skal dække dine udgifter til modpart med mindre at du har udvist grov hensynsløshed..

    (Jeg tror sg'u at selv jeg er ved at fatte det?)


  • #147   28. feb 2014 Bingo smiley

  • #148   28. feb 2014 # 114 Niki - Det var så ikke den besked jeg fik fra GF for et par år siden. Der var beskeden at ansvarsforsikringen _altid_ var gældende. Også derfor jeg på min forrige ged ikke hæftede mig så meget ved datoer hvis det var godt vejr. Den havde jeg alligevel kun kasko på ahs tyveridækningen (hvor GF jo har en væsentlig lavere selvrisiko end mange andre selskaber)

    Vi bliver nok nødt til at få det på skrift fra dem istedet for forskellige medarbejderes vurdering. Læser man deres betingelser: (link fjernet)

    Forsikringen sælges i 3 kombinationer

    • Ansvarsforsikring alene
    • Ansvars- og kaskoforsikring med vinterdækning
    • Ansvars- og kaskoforsikring uden vinterdækning

    Ovenstående læser jeg som "Ansvarsforsikring" og "Kaskoforsikring uden vinterdækning"

    Det gør jeg da vilkårene kun beskriver

    • Ansvarsforsikring
    Der er ingen begrænsninger på tid

    • Kaskoforsikring
    13.1 Kaskoforsikring med vinterdækning:
    13.1.1 Forsikringen dækker hele året.
    13.2 Kaskoforsikring uden vinterdækning:
    13.2.1 I perioden fra 1. december til 29. februar dækker forsikringen udelukkende
    brand, eksplosion, kortslutning, lynnedslag, røveri, tyveri og hærværk.

    Ingen steder står der noget om at ansvarsforsikringen ikke gælder hele året eller at der kan gøres regress for ansvars skader om vinteren hvis man kun har kasko uden vinterdækning.



  • #149   28. feb 2014 Ja, det er ret upræcist formuleret fra GF.

    Det kan også læses som: Tegner man både ansvar og kasko er der ingen vinterdækning på nogen af dækningerne.
    Eller: Tegner man ansvar og kasko, er der ikke vinterdækning på kasko, men på ansvar.

    Jeg hælder mest til det sidste.

    Det er dog klart formuleret, at hvis man kun tegner ansvar, er der dækning hele året.


  • #150   28. feb 2014 Det var så den første som GF fortalte mig var gældende.

    Men igen, som Majland ganske rigtigt skriver, så er det ikke soleklart når man læser det og dermed ikke utænkeligt at selv de ansatte hos GF har svært ved det. smiley

    Nå, det er jo lige meget, lige nu regner det, så der gider man alligevel ikke køre og i morgen er det d. 1/3. så er der fri leg! smiley


  • #151   28. feb 2014 Altså jeg har trillet små 100 km i dag:-)

  • #152   28. feb 2014 Det er da også helt uproblematisk, - hvis du har vinterdækning.

  • #153   28. feb 2014 ja det har jeg jo på ansvarsdelen ifølge mit forsikringsselskab.

    Køreturen var i Københavnsområdet, og jeg mødte adskellige Politibiler med reklamer, en MC med reklame og måske nogle civile.

    Ingen af dem interesserede sig for mig:-)


  • kalle 5
    kalle 5 Tilmeldt:
    jan 2011

    Følgere: 6 MC-er: 1 Svar: 77
    #154   28. feb 2014 tjaa .

    efter min mening er det fuldstændig skudt i låget at afmelde forsikringen i vinterperioden for sølle 4-500kr.
    hvis man betaler sin forsikring månedsvis svarer det til en besparelse på
    ca 34 til 42 kr pr mrd .

    jeg vil faneme gerne betale 50 kr for en tur på min mc en solskinsdag i januar
    med rene veje .


  • #155   28. feb 2014 Kalle 5

    Sådan sagde jeg også tidligere men med den nye knallert er forskellen liiiiidt større:-)


  • #156   28. feb 2014 Knud, - skrev du ikke på et tidspunkt at du har Top?

  • #157   28. feb 2014 Jeg har haft Danske Forsikring, Jeg har ladet mig fortælle, at det var det samme som TopDanmark, Jeg har haft QBE, og har nu hhv. Mondux og Alm. Brand, og så har jeg set temmelig mange policer og policeforslag fra forskellige igennem.

    Åh ja, hvis vi så går rigtigt langt tilbage har jeg jo haft både TRYG og Hafnia:-)


  • kalle 5
    kalle 5 Tilmeldt:
    jan 2011

    Følgere: 6 MC-er: 1 Svar: 77
    #158   28. feb 2014 jow jow .
    smiley
    meen hvis man køber en ny knallert er det jo også en hel anden situation.


    jeg mener stadig det er skudt i låget at give afkald på glæden ved at køre en tur
    på sin mc for 42 kr/mrd.
    smiley smiley



  • #159   28. feb 2014 se i øvrigt #118

  • #160   28. feb 2014 Kalle 5:

    Vi snakker heller ikke om 42 kr men adskellige hundrede pr. måned:-)


  • #161   28. feb 2014 Ok Knud, - og du har udvidet med vinterdækning?

    Modux skriver på deres hjemmeside:"Som standard dækker vores motorcykelforsikring 9 kørselsmåneder. Det vil sige, at der kun er stilstandsdækning i december, januar og februar."

    Du tror vel forhåbentlig ikke stadig at den automatisk dækker, bare MC'en er indregistreret.



  • #162   28. feb 2014 Stefen:

    Det -med ansvarsforsikringen- er hvad de har oplyst mig, og det stemmer fint med min egen opfattelse af at man kun kan have en nummerplade på et kørejern, hvis dette er lovpligtigt ansvarsforsikret - det er jo det eneste vi to ikke er enige om!

    Skader på eget kørejern hæfter jeg selvfølgelig selv for


  • #163   28. feb 2014 Knud - prøv at læse # 143 - grundigt.



  • #164   28. feb 2014 Kører du på halvårs forsikring før d. 1. marts, så svarer det til, at du kører uden forsikring. Slår politiet din plade op i CRM, så vil den figurere med "forsikringssag"

    Politiet snupper dine plader, som skal afleveres til SKAT. Og hvis du er ekstra uheldig, så skriver de en bøde til dig på 1000,-

    En helt anden ting i sådan en sag, som er væsentlig vigtigere, er at når dit køretøj ikke har en aktiv forsikring, så sker der det, hvis du kører en person ned, at den erstatning som personen skal have, skal komme ud af din egen lomme. Dvs. hvis du ikke er i stand til at betale erstatningen, som oftest er i millionklassen ved fx. dødfald, så får de pårørende ingenting.

    Det er et væsentlig vigtigere aspekt end om hvorvidt, du får en lille bøde for det.


  • #165   28. feb 2014 "Dvs. hvis du ikke er i stand til at betale erstatningen, som oftest er i millionklassen ved fx. dødfald, så får de pårørende ingenting."

    Hvorfor skriver du det?
    Er du ikke jurist?


  • #166   28. feb 2014 Efter alt hvad jeg ved, får de pårørende(skadelidte) ALTID. Et eventuelt efterspil kommer til at ligge mellem mig og forsikringsselskabet. Det er hele ideen i at ansvarsforsikre, o det er forsikringsselskabet jeg "snyder" hvis vi skal bruge det ord!

    Det er dem jeg tager chancer med - ikke de pårørende!!!!


  • #167   28. feb 2014 Jo, og det er derfor jeg skriver det.

    Der kan udbetales erstatning fra staten for mengrad mm. Og yderligere hvis skadeslidte selv har en ulykkesforsikring, men erstatning for tingskade, tort osv. skal dækkes af skadesvolder.

    Hvis skadesvolder ikke kan betale, så er der ingen penge at hente. Også selvom han vil blive dømt til at betale. Penge kan ikke blot trylles frem.

    Normalt vil en sag, hvor skadesvolder fx. har kørt for stærkt eller lign. blive vurderet ud fra en culpa vurdering. Dvs. at har han handlet groft hensynsløst så vil forsikringsselskabet stadig udbetale erstatning til skadeslidte, men efterfølgende kræve regres fra skadesvolder.

    Men er der ingen forsikring på køretøjet, så er det alene skadesvolder som hænger på betalingen. Forskellen er kampen mellem skadesvolder og forsikringsselskab (med forsikring) eller skadesvolder og skadeslidte. (uden forsikring)


  • #168   28. feb 2014 Steffen jeg er - som du muligvis kan se - helt opmærksom på #143

  • #169   28. feb 2014 Ok Knud - så vi er enige om at der ikke nødvendigvis er dækning, bare fordi der er plade på.

    Hr. - et eller andet???
    Du skriver:Hvis skadesvolder ikke kan betale, så er der ingen penge at hente. Også selvom han vil blive dømt til at betale. Penge kan ikke blot trylles frem.

    Næ, det er ikke trylleri, det er lovgivning.
    Det er derfor jeg undrer mig over at en jurist kan skrive det du skriver.

    Prøv at rulle ned til § 19 stk. 3 og 4 - hvad får du ud af det?
    https://www.retsinformation.dk/Forms/R0710.aspx?id=2648


  • #170   28. feb 2014 Den Danske Forening for Internationale Motorkører er med henblik på køretøjer, som ikke er registreret i Danmark.

  • #171   28. feb 2014
    .....<Ô.Ô>.....


    Hvis nu du kendte mig lidt bedre, ville du vide at min kørsel er ret defensiv. Jeg er ALDRIG i nærheden af cyklister eller fodgængere. Rammer jeg endelig en bil, vil den sandsynligvis køre samme retning som mig selv, der er altså grænser for personskader.

    Tilbage står sandsynligvis en skade på en bil/MC eller en totalskade samt de skade jeg måtte pådrage mit eget køretøj. De ting skal jeg såmænd nok få betalt:-), Bliver der tale om en personskade, bliver denne med meget stor sandsynlighed meget lille.

    Jeg gør jo ikke dette uden at overveje, hvor jeg står.

    Sandsynligheden er - og det har da holdt stik til og med nu- at der slet ingenting sker:-)


  • #172   28. feb 2014 Jeg siger heller ikke, at det vill ske, men det er blot en vigtig detalje at være opmærksom på. Det kan ruinere både dig som skadesvolder samt skadeslidte familie.

    Jeg tror også, at det bliver godt vejr i morgen smiley


  • #173   28. feb 2014 Steffen,


    det er da vist, hvad jeg har sagt hele tiden. Jeg begår et brud på en aftale med et forsikringsselskab - slet ingen tvivl om det, men forsikringsselskabet efter min bedste mening holde en eventuel skadeslidt kompenseret!

    Ansvarsforsikring følger nummerpladen i færdselslovmæssig forstand!!!!

    Datoen rager med andre ord ikke politiet, hvis nummerpladen ellers er reel!


  • #174   28. feb 2014

    DFIM administrerer også udbetaling for skader der er forårsaget at ukendte eller uforsikrede kørekøjer i Danmark.


  • #175   28. feb 2014 Knud - du skrev i #118
    "Der er ALTID ansvarsforsikring, køretøjet er indregistreret!"

    Hvad mener du?


  • #176   28. feb 2014 Jeg skal ikke ud i en diskutionsklub med dig Steffen, men jeg slår gerne op i nogle bøger og vender tilbage. Erstatningsansvarsloven er et første semesters fag for mig, og mit speciale ligger i straffeloven og ikke i færdselsloven. Men som jeg skriver, så kan en vis erstatning ydes, men ikke den "hele"

    Hvis DFIM blot fungerede som en forsikring for alle, som kører uden, hvad ville ideen så være med at forsikre sit køretøj? En erstatning er mange ting, og erstatning gives for mange ting. Faktum er, at skadeslidte vil stå i en trist og meget lang process, hvis skadesvolder ikke har en aktiv forsikring.

    DFIM er for internationale køretøjer. De kan vel sagtens behandle en sag vedrørende et uforsikret- og ukendt(flugtbillist) køretøj, men det er ikke ensbetydende med, at de udbetaler erstatningen til skadeslidte.

    Uanset hvordan du vender og drejer den, så vil det altid være skadevolders ansvar. Det er derfor man som privat person forsikrer sig mod denne slags.


  • #177   28. feb 2014 Jeg mener selvfølgelig at hvis en indregistrering af et givet køretøj er lovlig, så ER køretøjet ansvarsforsikret. Det har længere end det sidste års tid været synsmyndigheden, der har gjort det,hvis ikke ejeren selv havde en forsikring i forvejen men det er selvfølgelig ejerens ansvar.

    Det betyder at hvis politiet kontrollerer en nummerplade og bemærker at den sidder på den rette slags køretøj, køretøjet er behørigt synet, afgifter betalt, køretøjet ikke er meldt stjålet, pladen ikke er afmeldt tidligere end for tre uger siden osv, så er dyret ansvarsforsikret!!!!!!

    Prøv en gang at bestille et syn - du vil blive spurgt om hvad slags syn du ønsker. Vælger du et registreringssyn, et en af de ting du skal have taget stilling til inden fremmøde netop forsikring - har du selv præferencer eller skal synsmanden bestille noget til dig!

    Et køretøj der bærer en dansk nummerplade "med rette" må pr. definition være ansvarsforsikret:-) i færdselslovsmæssig forstand!


  • #178   28. feb 2014 Du tager rigtig meget fejl der Knud. Der er ikke korrekt.

  • #179   28. feb 2014 "Hvis DFIM blot fungerede som en forsikring for alle, som kører uden, hvad ville ideen så være med at forsikre sit køretøj? "

    At man ikke selv står med regningen bagefter.

    Der er lavet en pool, der udbetaler for skade forvoldt af uforsikrede og ukendte køretøjer, den betaler alle selskaber til, hvis de har koncession til at tegne lovpligtig motoransvar.
    Det er DFIM der administrerer http://www.dfim.dk/Danish/uheld_i_danmark/Sider/uheldidanmark.aspx




  • #180   28. feb 2014 Nej, for du vil som skadevolder altid stå med regningen, hvis der foreligger culpa. Her er det så bare dit eget forsikringsselskab, som kan kræve regres fra dig.

    Som jeg skriver, så dækkes personskade og tingskade forskelligt. Personskade kan udløse erstatning fra staten, men tingskade og erstatning for tort skal dækkes af skadevolder. Uanset om han har en forsikring eller ej. Forsikringen sørger bare for, at betale til skadelidte. Pengene skal stadig betales af skadevolder.


  • #181   28. feb 2014 Ja, med mindre der er en ansvarsforsikring der er i kraft.

  • K j
    K j Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Svar: 20
    #182   28. feb 2014 Steffen bassemand, forstå nu at det er meget muligt at forsikringsselskaberne siger det kun er 9 måneders dækning.. men på et juridisk plan er der 12 måneders ansvars, ellers vil der automatisk komme en advarsel op på motorregistrets database om at det indregistrerede køretøj ikke har gyldig ansvarsforsikring, hvorefter ejer får en besked fra motorkontoret om at køretøjet er afmeldt.. men det håber jeg sku at du ved hvis du arbejder med forsikringer. så kort og godt,så opretholder forsikringsselskaberne en ansvarsforsikring på køretøjet, men fortæller deres kunder at der dog kun er forsikring i 9 måneder, for ganske simpelt at gøre forsikringen billigere... de er naturligvis ikke interesseret i at have deres kunder ude og køre i højrisiciperioden, medmindre de lige får lidt ekstra for det.
    ER DET SÅ SVÆRT AT FORSTÅ STEFFEN???


  • #183   28. feb 2014 Nej Steffen. Lad os nu antage, at du har din ansvarsforikring på din motorcykel. En dag kører du en person ned, og skylden er placeret hos dig. Så foreligger der culpa. Dvs. Skadelidte skal nok få udbetalt erstatning fra dit forsikringsselskab, men de vil efterfølgende kræve regres fra dig.

    Hvis du ikke har en aktiv ansvarsforsikring, så er der ingen til at "lægge ud" for dig, og derfor vil efterspillet om betalingen være mellem dig som skadevolder og skadelidte og altså ikke mellem dig og dit forsikringsselskab.


  • #184   28. feb 2014 Du er ikke fritaget for at betale, bare fordi du har en aktiv ansvarsforsikring. Har du handlet groft hensynsløst (culpa) så kommer du til at betale regningen. For tingskaden og tort ikke for personskaden, den betaler forsikringen.

  • #185   28. feb 2014 K j
    Kan du henvise til relevant lovgivning?



  • #186   28. feb 2014 Forresten:

    I aftes talte jeg i telefonen med min mangeårige ven, der er assaurandør!

    Desværre kom der kun en "tell-tale" ud af det og ikke nogen afgørende henvisninger, men hvis det kan interessere nogen var hans udlægning:

    - at for en del år siden skulle alle plader, hvis man ikke havde helårsforsikret sine kørejern afleveres i stilstandperioden. Dette betød også at de køretøjer der havde haft de afleverede plader skulle meldes af og genindregistreres få måneder efter. Dette var administrativt tungt, så angiveligt indgik politiet og forsikringsselskaberne en "studehandel" Forsikringsselskaberne skulle aftale sig ud af det her med brugerne og indregistrereringerne skulle så blot opretholdes (dermed også de lovpligtige ansvarsforsikringer, som ikke uden videre kunne opsiges).

    Det betyder i praksis, at policers ordlyd i dag er et spørgsmål om håndhævelse af "Lov om Aftaler" -"civilretsligt", og registring og eksistens af forsikringsforhold er et "strafferetsligt" anliggende i henhold til færdselsloven. Derfor kradsede forsikringsselskaber en overgang nummerplader ind. Det er der kun remanecenser tilbage af i dag. Når selskabet havde pladen kunne man jo ikke køre med den!

    Som sagt det er en tell-tale, men den kommer fra en kilde jeg har ret megen tillid til.


  • K j
    K j Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Svar: 20
    #187   28. feb 2014 steffen: med hensyn til?

  • #188   28. feb 2014 Det er ikke hensynsløshed der er emnet her, det er vinterforsikring.

    FL § 108,2 har vi tæsket igennem 1000 gange herinde.
    Og hvis der er handlet groft hensynsløst, er der regres for hele skaden.


  • #189   28. feb 2014 K j med hensyn til det du skriver.
    Det må jo være muligt at finde relevant lovgivning, når du taler om noget 'på juridisk plan'.


  • K j
    K j Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Svar: 20
    #190   28. feb 2014 steffen, hvad sker der i praksis, hvis jeg afmelder min forsikring men ikke indleverer pladerne??

  • #191   28. feb 2014 Så får du besøg af en politimand efter nogle uger - han vil have dem!

  • #192   28. feb 2014 -been there, tried that:-)

  • K j
    K j Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Svar: 20
    #193   28. feb 2014 ja steffen, der er som knud skriver "Lov om Aftaler" -"civilretsligt" da du har tegnet en forsikring på 9 måneder, men hvis du kører ud alligevel uden for tiden, så er det en sag mellem dig og forsikringsselskabet, for du har kun betlalt for de 9 måneder... men lovmæssigt er der forsikring i 12 måneder.. ergo kan Hr. Betjent ikke give bøde,
    forstår du ?


  • #194   28. feb 2014 Steffen, lad os være enige om, at være uenige. Jeg er helt sikker i min sag. Ingen forsikring = ikke fuld erstatning til skadelidte. Alt andet ville jo være ulogisk. Og hvis der er noget, som jura i virkeligheden er, så er det logisk. Uretfærdigt overfor skadelidte ja, men det ændrer ikke på fakta.

    Jura er svært og færdselsloven er særlig svær. Jeg har ikke arbejdet med den længe, og jeg kan derfor ikke argumentere bedre, end jeg gør.

    Jeg bliver nød til at smutte nu. Tillykke med dine 2k svar og god weekend smiley


  • K j
    K j Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Svar: 20
    #195   28. feb 2014 Præcis Knud, og det er jo det der ikke sker, da der jo stadig er ansvar på, og det er det jeg prøver at banke ind i hovedet på steffen smiley vi har bare kun betalt for 9 måneder, så derfor vil forsikringen selvfølgelig have at vi selv skal betale for skader forvoldt i de sidste 3, tiltrods for at der er en gyldig ansvar.. det er der det hele ligger, og i øvrigt også det hele tråden handler om.. kan man få bøde.. NEJ!! kan forsikringsselskabet blive pænt sure? JA!!


  • #196   28. feb 2014 K j
    Hvis DU afmelder den, så henter de pladen.
    Hvis forsikringsselskabet har en police på den, og oplyser hvordan den er tegnet, og der er indgået en aftale om at der ikke er dækning i vinterperioden, så henter de den ikke.

    Og den aftale kan indgås efter 'Bekendtgørelse om ansvarsforsikringer af motorkøretøjer, der bl.a. siger: "Det kan mellem forsikringsselskabet og forsikringstageren med den begrænsning, der følger af færdselslovens § 108, stk. 2, aftales, at forsikringstageren helt eller delvist skal bære risikoen for de under forsikringen hørende skader. Det kan ikke mellem disse parter aftales, at skadelidte helt eller delvist skal bære risikoen."



  • #197   28. feb 2014 Og til K J og Knud, så har Steffen jf. jeres snak ret.

  • K j
    K j Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Svar: 20
    #198   28. feb 2014 steffen.. det er så ikke sådan det hænger sammen... der er en lov, og den kan forsikringsselskaberne ikke trumfe, heller ikke med en "underhåndsaftale" med motorregistret.. der SKAL være gyldig ansvarsforsikring på et indregistreret køretøj, ellers afmeldes køretøjet... og den lov er altså ikke ændret på nogen måde.. så dem som har plader på har en ansvarsforsikring... det er det jeg gerne vil have dig til at forstå.. sådan er det bare.

  • #199   28. feb 2014 Ja, der er en lov - der er jo det jeg henviser til.
    I.f.g. den kan det aftales at der ikke er dækning i forhold til forsikringstager, men at selskabet hæfter for skadelidte.


  • #200   28. feb 2014 K j, ja du har din forsikring tegnet, men den dækker ikke i de måneder. Så kan du kalde den gyldig eller hvad du vil. Din kasko dækker jo også mod tyveri i de måneder, men kun som stillestående.

    Bliver du stoppet af polisen, så snupper de dine plader og indleverer dem til SKAT. Og du kan sagtens få en bøde, idet dit køretøj fremgår uforsikret i CRM.


  • #201   28. feb 2014 Men når sådan en aftale indgås, betyder det selvfølgelig at man ikke må køre på færdselslovens område.
    Det vil være en overtrædelse af færdselslovens § 105.


  • #202   28. feb 2014 Altså

    Jeg opgiver det her. Ifølge de oplysninger jeg får direkte fra mit forsikringsselskab og mine ret nære bekendte fra branchen, så er der altid ansvarsforsikring på et indregistreret kørejern.

    Kasko kan udenvidere begrænses.

    Evt. regress sker som civilt søgsmål. Lykkes det selskabet at komme igennem her inde forældelse, så må jeg jo til lommerne, hvis det ellers i det hele taget bliver nødvendigt.

    Policen kan kræve bøder af mig for at køre uden for dækningsperiode, men de kan få lov at gå i retten for deres penge.

    I øvrigt er det 1.marts i morgen

    Steffen:

    Jeg er ikke et sekund i tvivl om, at du skriver alle dine indlæg her af en god mening, men vi bliver ikke enige!!!!

    Tak for nu drenge - jeg skal muge ud.


  • #203   28. feb 2014 <OO>

    Erstatning fra poolen ydes efter de summer der er angivet i færdselsloven.
    (Bekendtgørelsen § 19,4 - Erstatning efter stk. 2 og 3 ydes af DFIM på grundlag af reglerne i den til enhver tid gældende færdselslovgivning og inden for dennes dækningssummer.
    Men det er jo bare Max. summer der står i den, om beregninger foretages efter beløbene i EAL er jeg ikke skråsikker på, men jeg vil tro de gør, da der også står "på grundlag af reglerne...."


  • K j
    K j Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Svar: 20
    #204   28. feb 2014 "Bliver du stoppet af polisen, så snupper de dine plader og indleverer dem til SKAT. Og du kan sagtens få en bøde, idet dit køretøj fremgår uforsikret i CRM." NEJ!

    fremgår et køretøj som uforsikret, så kommer de og tager pladerne. Og det er lige der essensen i debatten ligger.. for køretøjet fremstår nemlig ikke som uforsikret, du har blot indgået en aftale med forsikringen om at du kun har forsikring i de 9 måneder, men for at slippe for at du skal aflevere dine plader, så opretholder forsikringsselskaberne den lovpligtige ansvar året rundt...


  • #205   28. feb 2014 Knud -skidt med om vi bliver enige, - det kan jeg leve med at vi ikke er. smiley

    Bare det ikke foranlediger nogen til at tro du har ret, og de så pådrager sig en gæld for livet.


  • #206   28. feb 2014 K j

    Kan du ikke underbygge det du skriver, med relevante henvisninger?
    Ellers er det jo bare påstande.


  • K j
    K j Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Svar: 20
    #207   28. feb 2014 kig JH #87
    Du spørger om din ansvarsforsikring er dækket uden for den tilladte kørselsperiode (som dækker 01.03. - 30.11) Vi dækker ansvarsskader forvoldt af dig/din MC hele året. Dette skyldes der er tale om en lovpligt ansvarsforsikring. Dog vil vi altid efterfølgende henvende os til dig om, at du skal betale skaden selv (vi dækker således modpart får dækket sine omkostninger med det samme)

    svaret af en forsikringmand...


  • #208   28. feb 2014 K j, jeg ved ikke hvor du har din viden fra. Politiet kommer aldrig og tager dine plader. Er du klar over for mange forsikringsager, som kører rundt på de danske veje?

    De slår cyklen op, når de kører bag ved den, er der forsikringssag/ikke gældende forsikring på den, så snupper de pladerne.

    En MC vil stå med periode forsikring, og deraf "uforsikret".

    Jeg synes du skal prøve at ringe og spørge: "tager i mine plader og giver mig en bøde, hvis jeg kører på min motorcykel, når forsikringen ikke er gældende i vinterhalvåret?", det ville gøre det hele meget lettere.


  • K j
    K j Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Svar: 20
    #209   28. feb 2014 Desuden har min Mosters mand arbejdet ved skat i mere end 20 år og kører selv MC, jeg har spurgt ham om emnet og han siger som jeg skriver det.. og som der står i JH's post #87. det er sådan det er

  • K j
    K j Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Svar: 20
    #210   28. feb 2014 <OO> jeg har altså prøvet at få opsagt en forsikring på en bil engang, og det resulterede i et brev fra CRM om at køretøjet ikke var forsikret og derfor afmeldt og at jeg skulle komme og aflevere pladerne.. så det er sku fakta på den hårde måde

  • #211   28. feb 2014 Jaja, du skal aflevere pladerne, men det er ikke alle, som gør det smiley

  • K j
    K j Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Svar: 20
    #212   28. feb 2014 <OO> jeg synes du skal ringe til CRM og spørge om en MC står som uforsikret på noget tidspunkt, hvis det kun er sommerforsikring på...

  • #213   28. feb 2014 K j

    JH's post er korrekt, det er jo det jeg har sagt hele tiden.

    Der er lidt med formuleringen der ikke holder vand, men essensen er god nok.


  • K j
    K j Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Svar: 20
    #214   28. feb 2014 <OO> ja du skal aflevere pladerne.. men jeg får intet brev om det på min MC i vinterperioden, da den ikke er uforsikret. igen kan jeg henvise til:
    Du spørger om din ansvarsforsikring er dækket uden for den tilladte kørselsperiode (som dækker 01.03. - 30.11) Vi dækker ansvarsskader forvoldt af dig/din MC hele året. Dette skyldes der er tale om en lovpligt ansvarsforsikring. Dog vil vi altid efterfølgende henvende os til dig om, at du skal betale skaden selv (vi dækker således modpart får dækket sine omkostninger med det samme).
    og bid lige mærke i at der er tale om en LOVPLIGTIG ansvarsforsikring


  • #215   28. feb 2014 K j nu er det jo bare mundhuggeri. Jeg fortæller dig, at dem vil fremgå med periode forsikring, hvilket for politiet er det samme som et køretøj uden forsikring. Politiet er jo ligeglade, om du stadig har en police på den.

    Faktum er, at du ikke må køre på den. Derfor tager de pladerne. Det betyder ikke, at din cykel er afmeldt eller skal være det for den sags skyld.


  • K j
    K j Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Svar: 20
    #216   28. feb 2014 what steffen... er vi enige så? bum.
    ingen ansvarsforsikring = ingen plader. kort og godt


  • K j
    K j Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Svar: 20
    #217   28. feb 2014 <OO> nej det fremgår ikke en skid som periode... hvorfor spørger politiet så om der er vinterforsikring på? de ved de jo efter din mening godt? sludder... jeg ved det holder i retten, at hvis jeg har mine plader og de selvfølgelig ikke er afmeldt, så er der ansvar på

  • K j
    K j Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Svar: 20
    #218   28. feb 2014 men bare fordi der er ansvar på, skal jeg selv betale alle skader i vinterperioden, da jeg kun har betalt for dækning af de 9 måneder. Og derfor vil jeg da STÆRKT FRARÅDE folk at tage cyklen ud før tid.

  • #219   28. feb 2014 Der er forskel på et afmeldt køretøj og et køretøj uden gyldig forsikring. Forstå det nu.. Jeg gider ikke diskutere det med dig. Politiet tager dine plader, hvis din forsikring ikke er gældende, og ligeledes hvis der er restance, eller hvis det er afmeldt.. Politiet kan selvfølgelig se det i deres systemer.

  • #220   28. feb 2014 Der er ansvarsforsikring, den dækker bare ikke i de 3 vintermåneder.
    Men det betyder ikke at pladerne tages af.

    Når selskabet skriver at de dækker alligevel, så mener de at de hæfter - og betaler - for skade. Eftersom de henter pengene hos forsikringstager igen, kan man ikke kalde det dækning.
    Men der er flueknepperi - det bliver girokortet ikke mindre af.


  • #221   28. feb 2014 K j, Jeg tror vi taler forbi hinanden. Jeg siger ikke, at de tager pladerne, fordi du ikke har tegnet en forsikring på din cykel. Jeg siger, at de tager pladerne fordi den ikke er gyldig i den periode, og at du derfor ikke må føre cyklen på vejene.

  • #222   28. feb 2014 Ad #208


    Det kan da godt være at politiet ikke henter plader for uforsikrede køretøjer????

    Det vidste ham der kom hos mig åbenbart ikke - han ville gerne have dem og han fik dem, bilen var afleveret til Skrotlortet.DK de havde bare glemt at få dem med, og jeg glemte dem såmænd også:-)

    Men så er det jo godt, at der ikke kommer nogen og henter dem:-)


  • #223   28. feb 2014 Jeg har også prøvet at få afhentet plader til en bil - eller rettere, den var solgt så jeg havde hverken bil eller plader.

    Men ikke i indeværende årtusind, hvor politiet jo kun har tid til at sidde ved en PC og skrive, samt lege kratluskere i de danske grøftekanter.


  • #224   28. feb 2014 Det her er el fem år siden, måske syv - helt sikkert i dette årtusinde

  • #225   28. feb 2014 <Ô.Ô>:
    Du er ikke fritaget for at betale, bare fordi du har en aktiv ansvarsforsikring. Har du handlet groft hensynsløst (culpa) så kommer du til at betale regningen. For tingskaden og tort ikke for personskaden, den betaler forsikringen.

    Hvis du læser jura, så er det enten i USA, eller også har du ikke åbnet en bog i dit studie endnu. Culpa er IKKE det samme som grov hensynsløshed, blot at man er årsag til ulykken. Og culpa i sig selv, er tilnærmelsesvis ikke nok til at udløse regres.

    Og til alle andre.
    Der hvor kæden hopper af, er i bestemmelsen om, at en køretøj skal have en lovpligtig ansvarsforsikring for at være indregistreret. Det bliver af mange her, sidestillet med, at når der er plade på, så er der forsikring på.
    Men nej. Som Steffen korrekt er inde på, så kan man i sin forsikring aftale sig til begrænset dækning. Lovhenvisningen hertil sørger Steffen for.

    I stedet for at tænke "Jeg har plade på, ergo har jeg forsikring på", skal den vendes om til "Jeg har begrænset lovpligtig dækning, ergo er min MC ikke indregistreret til gadebrug". At pladen så får lov til at blive siddende, skyldes den aftale som Knud gamle ven også er inde på.

    Det sjoveste i denne tråd er, at Steffen kan komme med præcise henvisninger i lovtekst til sine argumenter, og alligevel hænger modstanden sig i egen opfattelse og "jeg har fået af vide". De argumenter holder bare ikke i retten.

    For mit eget tilfælde, så har jeg forsikring hos Runa. Der dækker ansvar i 12 måneder, kasko i 9. Tidligere havde jeg i Top DK, der var der kun ansvarsdækning i 9 måneder.


  • #226   28. feb 2014 Jesper:

    det her kan dommeren for mit vedkommende få lov til at afgøre. Når man kan spørge et og samme forsikringsselskab og få to direkte modsat rettede svar, SÅ ER DET HER JO IKKE KLART VEL??????


  • #227   28. feb 2014 Hov hov K j's ord har også en vis faglig vægt, når det handler om sammenhængen mellem jura og forsikring.

    Hans mosters mand har nemlig arbejdet ved skat smiley
    Det burde klæde ham godt på i en diskussion med en jurist og en forsikringsmand, der siger det samme.


  • #228   28. feb 2014 Jo Knud det er klart.
    Grundlæggende er forklaringen på de divergerende svar, at den ene tager fejl. smiley

    Det burde ikke tage troværdigheden fra den der svarer rigtigt.
    Man kan ikke bruge gennemsnitsbetragtninger her.


  • #229   28. feb 2014 Knud J: Dommeren lytter til argumenter i form af lovhenvisninger, det ved selv et almindeligt fornuftigt menneske. Og hvis ens argument ikke er andet end "at det er min overbevisning at..." så har man tabt allerede inden man går i retten.

  • #230   28. feb 2014 Jesper

    Jeg har selv en gang stået i Rødovre ret med en påstand og en politiassessor stod med en anden, og dommeren sagde : "De herrer - lad være med at spilde min tid"

    Der stod jeg jfr. loven til en bøde og et klip - loven var klar nok, der var bare ingen fornuft i situationen!!!


  • K j
    K j Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Svar: 20
    #231   28. feb 2014 jeg har talt med mit forsikringsselskab IF, og de siger at de skriver at der er 9 måneders ansvar som jeg betaler for, men der er en dækkende ansvar i alle 12 måneder, men jeg skal betale skader jeg forvolder uden for de 9 måneder, men der er altså, ihvertfald hos IF, 12 måneders ansvar netop for at undgå en masse pladder med afmelding osv. Så jeg kan ihvertfald godt hente min cykel idag uden at risikere bøde eller at de tager pladerne, men dog er det forsikringsmæssigt på eget ansvar. De kunne ikke fortælle om det er sådan for alle selskaber, men de ville ikke udelukke at nogle selskaber rent faktisk kun har 9 måneders ansvar, men at det typisk kun var noget som er brugt ved veteranbil/mc'er, og han nævnte sjovt nok også det med at de "i gamle dage" indragede pladerne. og han nævnte også at CRM fik nyt system 1/4-2013, så det efter den dato ikke er udelukket at man kan have en MC stående som vinter/sommerdækning.
    så jeg trækker mig fra debatten, da jeg slet ikke er bekendt med CRM's nye system, ved bare at førhen hed det enten er der forsikring ellers er der ikke.
    og beklager hvis jeg har vildledt nogle med mine indslag og kan kun henvise til at man kontakte sit forsikringsselskab for at være sikker. Desuden er det snart imorgen og så er debatten ligegyldig smiley


  • K j
    K j Tilmeldt:
    mar 2010

    Følger: 1 Svar: 20
    #232   28. feb 2014 http://forsikringsguide.net/forsikringer/mc-forsikring/

  • #233   28. feb 2014 IF har ikke 12 måneders ansvarsdækning.
    De har 9 måneders ansvarsdækning, og 3 måneders hæftelse over for en evt. skadelidt.

    Og det er åbenbart mangel på den præcision, der gør at du konkluderer at det er lovligt at køre i de 3 vintermåneder.
    Men den hæftelse opfylder ikke forsikringspligten i.h.t. færdselslovens § 106,1.
    Og dermed er det ikke lovligt at køre i vintermånederne på færdselslovens område.


  • #234   28. feb 2014 Prøv at klikke igen på linket i #232.

    Jeg skrev til dem, og nu er det rettet til.


  • #235   1. mar 2014 er forsikret hos top dk .
    I min police står der :Skade forvoldt af eller på den forsikrede motorcykel og opstået i forbindelse med kørsel i perioden 1 dec til og med 29 feb er kun dækket , hvis det af policen fremgår, at der er tegnet tillægsforsikring for det .
    Det burde ikke kunne misforståes
    På vej hjem fra job i går kl 13 ,skide godt vejr ,tørre veje ....fuck ,min forsikring dækker først fra 1-3 smiley nå , en hurtig opringning til topdk og min forsikring er gældende fra 28-02-2014 smiley :D super dejlig tur rundt i det nordlige jylland


Kommentér på:
hvis man kører ud før den 1/3 ??

Annonce