970 visninger | Oprettet:  FølgFølg ikke 10 Svar

Dansk og tysk model? Dansk og tysk model?

Godeftermiddag

Nogen der er godt inde i reglerne vedrørene syn af tyske motorcykler?

Hvis en motorcykel er lavet i en model, som er marginalt anderledes end den danske model i Danmark fra samme årgang, hvordan er reglerne så?
I mit tilfælde så er det tale om en SR500 fra 78, som i Danmark kun blev solgt med egerfælge, men i Tyskland også blev solgt med stjernefælge.
Nu står jeg så og overvejer at købe en SR500 fra Tyskland, som oprindeligt havde stjernefælge, men som senere fik monteret egerfælge(originale SR500 egerfælge).

Spørgsmålet er som om en synshal vil være ligeglade med om den har egerfælge eller stjernefælge, da motorcyklen er lavet i både egerfælge og stjernefælge modeller. Eller vil de kræve at den er identisk med den tyske stjernefælgemodel. Eller vil de kræve at den er identisk med den danske egerfælge model?

Eller er de ligeglade? Husk på at det er en veteran, så den skal være så original som muligt.

Håber det var ti lat forstå

/Mürer

Handyhand

Få billig hjælp fra private

Beskriv din opgave og modtag gratis bud fra lokale med Handyhand.

Seneste udførte opgaver

• Udskiftning af vandhane i køkkenvask 800 kr.
  • VVS udskiftning af vandhane der drypper 1.600 kr.
  • Fugning af fodlister ca 30 kvm. 400 kr.
  • Toilet skyller ikke ud. 1.999 kr.
  • Opsætning af dampspærre og gipsplader 1.500 kr.
  • Opgravning af rødder 6.000 kr.

Opret en opgave

Kommentarer på:  Dansk og tysk model?
  • #1   28. jan 2014 Hvis bremser og lys ovs. er i orden burde der ikke være nogle problemer, og hvorfra skulle synsmanden vide hvad for nogle hjul der skal side på, når den er lavet i begge versioner. Held og lykke.

• #2   28. jan 2014 #1 Tak for info. Jeg antager at stelnummeret siger noget om præcis hvilken model det er? Så kan synsmanden vel slå modellen op og se at der burde være stjernefælge på?

Det er såmænd heller ikke så meget selve synet jeg er nervøs for. Det er mere skat, som jo kræver afgift af maskinen, hvis den ikke er i original stand(så den kan godkendes som veteran) smiley

• #3   28. jan 2014 Hvis fælgene har samme størrelse, betyder det ikke noget.

Uddrag fra Skad.dk hjemmeside

Vigtigt at vide omkring konstruktive ændringer og krav om syn konstruktive dele skal være godkendt af f.eks. TÜV eller andre anerkendte prøvningslaboratorier til netop din motorcykelmodel!
    Ved ikke konstruktive ændringer er der ikke krav om godkendelse eller syn. Vær dog opmærksom på skatteregler.
    .
    Udskiftning af forhjul er ikke en konstruktiv ændring såfremt man anvender samme størrelse. Anden størrelse (omfang ændres med mere end 5 % op/ned, og ændret breddeforhold for/bag) kræve syn og dokumentation iht. 8.002.003 (1) og (2).

• #4   28. jan 2014 #3 Ja det er jo bestemt ikke en konstruktiv ændring. Modellen er jo bygget med både egerfælge og stjernefælge, så det er vel sikkert at antage at Yamaha garanterer at både egerfælgene og stjernefælgene er sikre at køre med. De er jo begge lavet til den model.

Det er mere et spørgsmål om hvorvidt SKAT forlanger at motorcyklen er har den type fælge, som den er født med, monteret for at motorcyklen kan indregistreres som veteran?

• #5   28. jan 2014 Glem det.......du får ingen problemer overhovedet. Jeg har selv haft et par af modellerne og der er heller intet med at stjernefælgene gik til det tyske marked. Det gik efter serienumre. Så ro på og glem alt om den snak.
    smiley

• #6   28. jan 2014 #5 Okay tak, det var godt at vide. Så er jeg mere rolig smiley

• #7   28. jan 2014 når du kommer til syn det hedder toldsyn-med sren, hvis alt virker lys-bremser ingen slør mm kikker synsmannen ikke på så meget men spør om cyklen er orginal og der svare du ja-han plejer at skrive middel stand ellers skal han til at bøvle med foto.
    det er kun hder som skal til skattevæsnet og de tager et fotoi fra nettet og ser hvad som ikke er orginal.
    jeg har lige fået en tysk sr500 til at køre for en makker årgang 1982-der er også egerhjul på.der skal trampes noget i kicken for at den starter.ham der har den kan ikke starte den så den blir nok opgivet engang her i foråret-
    mvh kk

• #8   28. jan 2014 .....og det kan han lære her:
    http://www.youtube.com/watch?v=5yc26Pu6HM0
    Og mange andre steder på YouTube.
    smiley

• #9   31. jan 2014 #8 Ja startproceduren kender jeg godt. Min far havde en XT500 fra 76 som også var med snøfteventil. Står maskinen korrekt og gør man det korrekt, så skulle den gerne starte i første huk. Så det er bare noget man skal lære. Den gamle postulerer endda at han kunne starte den med armen smiley
    Og det har jo bestemt også sin charme at der skal lidt mere til end bare at trykke på en knap og lade en elmotor klare resten smiley

• #10   31. jan 2014 Der findes et Youtube-klip, hvor en gut starter med armen.
    smiley

Kommentér på:
Dansk og tysk model?

Annonce