{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
2.044 visninger | Oprettet:

Henning L
Henning L
Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7

Gearskift {{forumTopicSubject}}

Jeg er blevet den lykkelige ejer af en Kawazaki Z1000 -2006 model.
Mit problen er, at når jeg skifter gear kommer der nogle "klonk" fra gearkassen (ikke, hvergang). Det er min første rigtige MC, da jeg tidliger kun har haft Burgman 650 og 400. Jeg tror, at det er mig der ikke skifter gear det rigtigt. Når jeg skifter gear slipper jeg gassen helt, trækker koblingen ind, skifter gear, slipper koblingen og giver gas. Hvordan fortages et korrekt gearskifte med og uden brug af kobling?

Mvh.
Henning

Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Gearskift
  • #1   2. dec 2013 Tror du skifter for langsomt ! Hvis motoren falder for meget i omdr. bliver det mere støjende og ujævnt.

• #2   2. dec 2013 Hårdt og kontant. Ikke noget med at lade pedalen glide i hak. Den skal bare have et ryk lige efter du har taget koblingen.
    Jeg lægger pres på pedalen inden jeg tager koblingen, og når jeg så trækker den, ryger den i næste gear med det samme.

• Sajmon ™
    Sajmon ™ Hjælpe-administrator

Følgere: 281 MC-er: 15 Annoncer: 1 Emner: 125 Svar: 20.697
    #3   2. dec 2013 Det skal foregå i en glidende bevægelse, og ikke tage for lang tid.

Jeg letter på gassen, rækker kun koblingen halvt ind, og vipper den op i næste gear uden at det kan mærkes eller høres på cyklen.

Det er en af de ting man skal eksperimentere lidt med for at få til at fungere helt flydende, som er bedst for gearkassen. For mange mennesker er det faktisk nemmest ikke at bruge koblingen, og kun lette gassen når man skifter.

• Henning L
    Henning L Tilmeldt:
    mar 2010

Følger: 1 Emner: 1 Svar: 7
    #4   2. dec 2013 Tak for de mange gode råd.

Jeg er overbevist om, at fejlen er fordi jeg skifter gear for langsomt. Ser frem til at afprøve den nye teknik til foråret.

• #5   2. dec 2013 Eller lad helt være med at bruge koblingen - bare slip gassen en smule og vupti så ryger den i næste gear.

• #7   2. dec 2013 Du må aldrig slippe gassen helt under et gearskift, et nøk og et kontant los til pedalen er det der skal til

• #8   2. dec 2013 Slap af og skift gear

Der er mange her der glemmer det faktum at en gearkasse i en MC er meget anderledes end i en bil. Læg dertil, at du sidder udendørs lige op ad den - selvfølgelig kan man høre den:-)

Hvis du gør som Simon Ø skriver, så hører du den nærmest ikke:-)

• #9   2. dec 2013 Det kan nu også være fejl på Mcen der er skyld i klonk

1 din kæde er for stram
    2 din kæder er for slap
    3 På især Kawasaki kan chokkobling være slidt og det give nogen store tollerancer , det var tit en fejl på de ældre zx10er, op med hjulet sæt den i 1 gear , så må hjulet kun kunne dreje ca 2 cm
    men tjek lige allerførst din kæde

Kommentér på:
Gearskift

Annonce