{{ getTotalHits() | thousandNumberSeperatorFilter }} resultater Filter
{{group.groupName}}

{{ group.groupName }}

Medlemmer: {{group.memberCount}}
Forside Forum Medlemmer Annoncer {{ group.itemMoreItems }}
1.609 visninger | Oprettet:

rene k
rene k
Tilmeldt:
17. dec 2011
Følger: 1 Emner: 3 Svar: 68

Hvilken mc? {{forumTopicSubject}}

Mig og en kammerat sidder og kigger efter mc'er som vi kunne tænke os at købe til når vi får kørekort til foråret men har ikke den store held med at finde noget.

Kravene er at de skal køre over 30km/L, minimum 30 hk og gerne kunne køre minimum 130 km/t.

Som i måske kan regne ud så er det til lange ture så derfor skal det også være en rimelig stabil maskine.

Nu kommer det sværeste muligvis, de må helst ikke koste mere end 15.000kr pr stk ca.

Har i nogle gode bud eller er det kun kinøjsere der kører så langt på en liter?


Spar penge på din forsikring

Kommentarer på:  Hvilken mc?
  • #1   21. okt 2013 Over 30 km/l begrænser en hel del, 30hk og 130km/t kan de fleste klare smiley

  • #3   21. okt 2013 I har på nuværende tidspunkt ikke råd til at køre mc........

  • #4   21. okt 2013 En 4 takt med 125ccm køre gerne 38km/l+ ved 105km/t+...
    Men bare man går op i 250ccm for at køre de 130km/t, så køre de maks 28km/l...


  • #5   21. okt 2013 Som sagt kun muligt hvis i holder jer under 80 kmt på en lige landevej... Men kan da oplyse at min Gs500 kører 25+ km/l ved motorvej og lidt landevej. Den er gearet 1 tand op foran. Og jeg købte den i foråret til 17000 kr.

  • rene k
    rene k Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 68
    #6   21. okt 2013 Undre mig blot over at lifan 400cc kan køre lidt over 30 km/l, 31 hk og tror det var 120 på toppen men hvis de kan, hvorfor kan andre så ikke? det er en license bygget honda så tænkte at der var nogle ældre honda'er som også lagde deromkring. Mener at have set flere ældre suzuki opgivet til omkring 23-25 km/l.

    Tak Brian, det er godt du kan fortælle os om vores økonomi når vi ellers selv havde regnet ud at vi godt kunne have en mc... eller er det blot fordi at vi gerne vil starte med en billig mc som nybegynder indtil vi er vandt til det og derfra bedre kan søge efter noget mere konkret. smiley


  • rene k
    rene k Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 68
    #7   21. okt 2013 Daniel, som nævnt så kan lifan få det til at lade sig gøre og der ud fra tog jeg adgangspunkt men ellers hvis det blot er i nærheden (25km/l) så gør det heller ikke noget.

    Lars, okay jamen det er jo heller ikke dårligt hvis den bare holder sig deromkring smiley Det er netop sådan noget vi søger efter og kan se at gs500 kunne være en mulig kandidat smiley


  • #8   21. okt 2013 Min CBF125 køre 42 med rådden kørsel, har ikke tanket den så mange gange, og kørt så mange km, så jeg har kørt en pæn tank... Men de 46km/l den er opgivet til bliver ikke et prblem med 80-90km/t... smiley
    Min gamle GPZ500 kørte ca 25 på hovedvejene og ca 22 på motorvejen med ca 125-135km/t... smiley


  • #10   21. okt 2013 Læring nr. 1 : Det handler ikk om hvor langt en mc/bil kører pr. liter........
    Det handler om hvor godt de kører på en liter :-)))


  • #11   21. okt 2013 Hvis over 30km/l er et must, så har man formodentlig ikke den økonomi der skal til at køre mc ....SBT

    Prøv lige at regne på hvor lidt en mc sæson koster mindre med 30km/ l kontra 25 ... Hvis dette lille beløb har betydning, så bør man overveje endnu en gang smiley


  • rene k
    rene k Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 68
    #12   21. okt 2013 Daniel, det er sku alligevel godt gået må man sige smiley

    Mikkel, grunden til at jeg også spørger herinde er for at få folks erfaring i stedet for det som står på papiret. Min gamle corsa a 1.4i var opgivet til 14.5 km/l men ved rådden kørsel kunne jeg presse den ned på 14 og ved nogenlunde pæn kørsel 18. At man får hvad man betaler for er klart, også derfor jeg ikke vil have en kinøjser men hellere en ældre men god maskine smiley

    Michael, det er også korrekt men hvis den kører godt på 10km/l så bliver det lidt halv dyre rejser i forhold til bare 20km/l smiley


  • rene k
    rene k Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 68
    #13   21. okt 2013 Brian, der er forskel på 15km/l eller 30 hvis nu man kører en tur til grækenland, nordcap eller lignende. Troede ikke at det var sådan et stort problem at få dem til at gå 30km/l men ellers så gør det heller ikke noget hvis det er 25km/l.

  • #14   21. okt 2013 Min CBF 125 køre 115km/t i begrænseren i 5. gear (udaf 5 gear)
    Så med "rådden kørsel" mener jeg at jeg har presset den i omdr hver gang der skulle acceleres, presse den i svingene osv. smiley


  • rene k
    rene k Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 68
    #15   21. okt 2013 Ja okay så går det ikke så stærkt smiley Tænkte mere det at have de 30hk vil være en fordel når man kører oppe af bakke i bjerg område og lignende så man ikke stopper traffikken ( overdrivelse fremmer forståelse) fordi at den har problemer med at trække sig selv, mig og en del bagage smiley

  • #16   21. okt 2013 Jeg ville nappe 2 stk GPZ500S smiley
    De borde kunne fås til mellem 15 og 20 tusind


  • #17   21. okt 2013 må man spørge hvor gamle i er?

  • #18   21. okt 2013 Om man bruger 1000,- mere eller mindre på brændstof i ferien betyder jo ikke en finke.. Der er væsentlig større økonomiske ricisis ved at køre så langt væk på en gammel mc smiley

  • #19   21. okt 2013 du kan få mange maskiner med 40+ hk der kører 20+km/l for 15.000
    de fleste maskiner kan klare 20km/l hvis man behersker sig smiley

    min transalp er opgivet til 18km/l men den klare nemt 22km/l med fuld oppakning.


  • #20   21. okt 2013 Jeg havde sgu købt en slingshot mere og set stort på hk og brændstoføkonomi. smiley

  • #21   21. okt 2013 @jonas.

    Tit er det dyrt at gøre det billigste smiley

    Om det er løkkestil skal jeg ikke udtale mig om, men iflg mig så skal man blive hjemme hvis brændstof prisen er med i overvejelsen smiley

    Der findes folk som bygger hus kun med en gammel hammer og genbrugte søm, og andre drager mod Nepal på en rusten Lifan....jeg mener at værktøj og materialer skal passe til opgaven, uanset om man køre mc eller bygger, og ikke gør nogen af delene på baggrund af en uærlig risikovurdering.....

    Det er dejligt at spare en masse penge, men ikke dejligt hvis besparelsen er nødvendig smiley

    2000,- er ikke et par sko, det er et par mc støvler smiley

    Mvh Brian


  • #22   21. okt 2013 Jeg gad ikke køre til f.eks. grækenland med oppakning på en effektsvag cykel.. Her ville jeg proritere komfort og køreegenskaber, istedet for at se på forbrugstal. I den prisklasse kan i kigge efter xj 600, gsxf, gs500 eller en gpz500s som tidligere forslået

  • Morten J
    Morten J Tilmeldt:
    jun 2012

    Følger: 2 Følgere: 1 Svar: 29
    #23   21. okt 2013 Jeg har haft en motorcykel der næsten lever op til jeres kriterier..

    En Honda CB250RS..
    - 31km/l
    - 26 hk
    - 140 km/t på toppen

    Den går naturligvis ikke 31 på literen ved 140, men følger man trafikken ved landevejshastighed går den snildt 30.. - men også nemt 20 km/l, hvis man vil..

    Nok ikke jordens mest driftsikre maskine, eftersom den har nogle år på bagen. Jeg kørte 10.000km på min, som havde gået 80.000km, - ingen problemer..

    og lad nu være med at købe en kinøjser... en gammel velplejet Honda er så meget bedre på alle punkter..!


  • rene k
    rene k Tilmeldt:
    dec 2011

    Følger: 1 Emner: 3 Svar: 68
    #24   21. okt 2013 Jabbekot, et meget godt bud men tror faktisk det bliver mere i retning af gs500, ser attraktiv ud, kører langt på literen og har rigelig med hk til det de skal bruges til smiley

    Mike a, Jeg er 24 og min kammerat er 23.

    René, kender som sagt ikke meget til mc, men faldt f.eks over en gsf 600 bandit fra 96 som hvis jeg husker rigtigt er oplyst til 14.5 km/l så derfor var jeg/vi i tvivl om hvilke vi skulle søge efter. smiley

    Kim, det kan jeg kun give dig ret i men tænker at 30+ hk burde være nok? Men vi har pt øje på gs500 og den har faktisk alt som vi mangler smiley

    Morten, det var faktisk også en god mulighed som er op til overvejelser, honda plejer jo også at lave gode maskiner smiley

    Og nej vi køber skam ingen kinøjser smiley


  • Niels B
    Niels B Tilmeldt:
    jan 2009

    Følger: 2 Emner: 22 Svar: 806
    #25   22. okt 2013 Den med de 2000 var et svirp til Helle, jeg troede det kun var journalister som ikke forstod den.


  • #26   22. okt 2013 GS500 er sikkert også en fin cykel. Jeg har bare et ret anstrengt forhold til netop dén model...
    Den er simpelthen alt for kedelig.. Ingen "kant" eller lækkerhed


  • #27   22. okt 2013 Først og fremmest før noget et endeligt besluttet, så tag en prøvetur på diverse modeller smiley
    Men en 450-600ccm ville nok være det i bør gå efter smiley
    Så se på lidt forskellige mærker: Honda, Yamaha, Kawasaki, Suzuki osv. ... smiley


  • #28   22. okt 2013 Årrrrhhh jeg gad godt nok ikke køre til Grækenland på en lille maskine, man ville dø af både kedsomhed og alder smiley Vi var i .it på vores Blades i sommers, og selv på de store lækre maskiner var turen lang.. Husk for dælen intercom! sena smh10 kan varmt anbefales..

  • #29   22. okt 2013 Jeg kender ikke GPZeren, men jeg kender GSeren og jeg har gjort det til mit personlig mål at fraråde folk at købe sådan en. De fleste overser de meget korte serviceintervaller på den og kørestillingen er i min optik utrolig skidt. Der er så mange fine motorcykler i den størrelse og prisklasse og i vil, specielt hvis i skal på en længere tur, sætte pris på at få noget fornuftigt grej.

  • #30   22. okt 2013 Kan ikke se problemet med gs500, jeg kører selv dagligt på min til og fra arbejde(95km) . Jeg har kørt 10000 km indtil videre i år og indtil har der ikke skulle gøres noget, har hverken skiftet eller efterfyldt olie... Og ja man kan sagtens finde en ældre og bedre cykel, men tror ikke den er lige så pålidelig... Og ja den er ikke ligeså god som en gsf eller andet i den dur... Men tror ikke der findes andre lige så billige i drift. Jeg har selvfølgelig også andre cykler hvis jeg skal køre andre ture. Men synes nu det er en udemærket cykel i forhold til pris, drift, forsikring osv...

  • #31   22. okt 2013 Hvordan du vælger at servicere din mc, skal jeg jo ikke blande mig i. Men den skal f.eks. have tjekket ventiler for hver 4.000km.
    Og smag er jo heldigvis forskelligt, jeg personligt synes bare det er synd at byde nye motorcyklister denne model som det første.


  • #32   22. okt 2013 Jeg kørte mange gode og lange ture på min GPZ500S dengang jeg havde den, selvom det er en lille mc motormæssigt, så kan de 60 hk sagtens levere en fornuftig tur med oppakning.. Men ville aldrig vælge en med under 50 hk og uden kåbe til en lang tur.. Men i prislejet omkring 15000 er der ikke så mange andre muligheder end dem der er nævnt..

  • #33   22. okt 2013 Enig! gs500 er en skrammel bunke at køre på, hvis man spørger mig, så hellere en cb500 f.eks. smiley

  • #34   22. okt 2013 Som sagt for mig er det en ren hverdagsmaskine hvor man ikke skal tænke over om den får en ridse og nu har man ikke fået smurt kæden efter regnvejr osv... Stumperne til den er så billige kontra ældre maskiner samt man kan få næsten hele donor cykler for 4000-5000 kr som er et par år gamle... Jeg har kørt 10000 km i år i frost, regn og sol osv... Og ja den har ikke kostet mig 1 kr endnu i slidtage, hverken dæk eller noget... Det havde jeg ikke kunne gøre på min gs550, gsx1100ef.. eller nogle af de andre. Og ja den kører stadig perfekt og er hverken ved og falde fra hinnanden eller noget. Og ja den skal serviceres til vinter og ikke før. Men det er klart jeg ville som sagt ikke byde nogle af mine andre cykler det, men vil påstå at en gs uden problemer kan holde til det hvis man laver tingene rigtigt og ikke får en fra 93 som ifølge speedometer kun har gået 10000 km. Så er de ikke til og slide op...

  • #35   22. okt 2013 "og nu har man ikke fået smurt kæden efter regnvejr osv" øhhh så du vedligeholder bare ikke din mc? Det kan du jo lade være med på alle maskiner, hvis man bare er ligeglad! smiley
    "Og ja den har ikke kostet mig 1 kr endnu i slidtage, hverken dæk eller noget.." Så den har ikke slidt noget på 10KKm imponerende... hov vent min har heller ikke kostet noget de sidste 10KKm.. sådan kan man jo ikke sige!! smiley :D Den slider da på det hele selv om du ikke har pengene op af lommen! Så jow det du skriver der kunne jeg også gøre på min 900rr maskine, men det er jo bare dumt ikke at vedligeholde sin kæde.. Sikke dog et tosse indlæg smiley


  • #36   22. okt 2013 15000kr
    30hk
    30 km/l
    130km/t +

    Disse 4 kriterier er uforlignende.

    For det første får du svært ved at få en stabil langturs MC til 15000kr. Det er næsten kun ældre MCer og kinøjsere i dette prisleje. Jovist man kan få en gammel MC der er driftsikker, men hvis du aldrig har købt MC før og så skal ud og købe en som skal på en 5000km tur vil jeg mene at chancen for at der skal skiftes ting og sager undervejs og at der opstår problemer er ret stor. Mht til Kinøjser så har selv en ny Kinøjser jo rygte for at falde fra hinanden.

    For det andet er der ikke mange MC med 30hk+ heste der går 30 km/l. Slet ikke I det prisleje som du nævner, og med de krav som du søger så tror jeg du får svært ved at finde noget der overhovedet går 20km/l.

    Efter min mening: Op i prisleje eller ned i forventninger.

    I øvrigt så kan man sagtens køre langt på en MC der ikke har over 30 heste eller kører over 130km/t. Især hvis man er ung og eventyrlysten. smiley


  • #37   22. okt 2013 I øvrigt vil jeg slet ikke stole på at en Lifan 400cc kan kører 30km/l. Er det noget du selv har prøvet?

  • #38   22. okt 2013 Som skrevet er vi nogle der bruger mc som hverdags maskiner og ikke tror på vores Hondaer bare stiger i værdi efter hver kørte km... Som skrevet ville jeg ikke gøre dette på mine andre maskiner men når nu det i perioder regner hver dag så får man sku ikke altid smurt den... Man kan ligeså godt være realistisk... En 1100ccm vil om nået slide mere på kæden end 100ccm.... Jeg skrev højere oppe at jeg havde flere cykler og min 500 er indkøbt som en hverdags cykel hvor prisen har været afgørende(forsikring, reservedele, indkøbs værdi, vedligeholdese). Jeg skifter hellere ikke olie på alle mine cykler hvert år og ja de kører sku endnu, dog får jeg hellere ikke altid kørt på dem hvert år...men ja nogle tror på gud og andre ikke... Det kan vi diskutere for evigt...

  • #39   22. okt 2013 Det er muligt at købe en fin CBR600 F1 for 15.000 her på siden. Den går knap 20 km på literen og er en cykel med gode køreeegenskaber både til sjov og ture - og så er holdbarheden god.

Kommentér på:
Hvilken mc?

Annonce